Stuwing na bevalling?

Discussion in 'De bevalling' started by basbousa, Feb 25, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. basbousa

basbousa Bekend lid

Jul 6, 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag,
    om medische redenen ga ik flesvoeding geven en dus zelfs geen borstvoeding aanbieden. Maar ik vroeg me af, als je nou nooit bv aanbiedt, krijg je dan stuwing of niet?
    Ik kan meds krijgen, maar heb er niet zoveel zin in. Helaas is het lactatie-gedeelte even dicht, dus wilde het maar hier posten.

2. Seth

Seth Niet meer actief

ja.... en waarschijnlijk nog erger als dat je wel bv geeft, want anders dan eet de kleine de druk eraf.....

je bv komt sowieso even opgang...of iig de colustrummelk totdat je lichaam doorkrijgt dat er niet afgenomen wordt... en neemt het naar een paar dagen af!

heel goed koelen....en meestal leggen ze ook een strak borstverband aan....

3. nikster

nikster Fanatiek lid

Sep 26, 2006
    1,434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    helaas wel ja...
    maar idd de adviesen van seth... koelen en strak inbinden.... de kraam kan vaak ook wel wat tips geven...

4. rodelief

rodelief Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    1,527
    0
    0
    Het valt best mee hoor. Ik was er met 2 dagen vanaf. Niet gekoeld wel strak de bh aanhouden ook s`nachts.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dat verschilt echt per persoon.. Bij de ene staan de borsten echt op ploffen, maar mijn zusje heeft eigenlijk geen last gehad. In ieder geval wordt een strakke BH aangeraden, ook 's nachts..
    Saliethee helpt de productie ook tegen te gaan.

Koelen niet dacht ik, omdat je dan risico op borstontsteking hebt..

De kraam en VK hebben ook nog wel tips. En bij hele erge stuwing zelf medicatie..

6. Seth

Seth Niet meer actief

Als je borstvoeding geeft adviseren ze niet te veel te koelen, omdat dit de melkproductie zou remmen....en de doorstoming van de melk belemmerd (kliertjes dicht)
    dus liever koolbladen tegen stuwing te gebruiken....

Als je geen bv geeft mag je volgens mij wel gewoon koelen, omdat dan juist de productie geremd moet worden.....

TS sluit me bij deepfreeze aan
    idd vk en kraamverzorgen hebben heeeeeel veel tips!!

7. natjes

natjes Niet meer actief

wat de oplossing is bij stuwing:

bladeren van een witte kool nemen, met een mesje allemaal inkervingen maken. Deze bladeren op je borst leggen en dan bh aandoen.
    Zorg wel dat de bladeren uit de koelkast komen..ja ik weet het dat is dondersssskoud maar wat werkt het goed!

(de sneetjes in het blad zorgen ervoor dat het sap door je huid opgenomen kan worden)

8. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Hier wel. Helaas. 4 dagen erg veel last gehad. Heel pijnlijk.

9. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik heb beide keren totaal geen stuwing gehad, maar ik heb wel de pilletjes geslikt, zijn er maar 2 dus vond het niet zo'n ramp.

10. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,669
    1,427
    113
    Helemaal geen last gehad van stuwing, de bevalling was zo onverwacht en snel dat ik zelfs geen strakke bh heb gedragen had hem gewoon aan tijdens bevalling en geen schone bij me in ziekenhuis dus pas de volgende middag een bh gaan dragen.
    Mijn borsten voelden wel wat voller en zwaarder maar verder eigenlijk niks je zult dus echt even af moeten wachten.

11. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    De VK raadde me aan om de 3 dagen na de bevalling een strakke BH dag en nacht aan te houden ivm stuwing. De 3e dag dacht ik: gelukkig nergens last van gekregen en 's avonds begon het te trekken. Daarna dus 4 dagen echt enorme stuwing gehad. En daarna nam het af. Het lekken is wel nog iets langer doorgegaan.
    Dat vond ik nog het meest irritante!
    (Dat en dat ik daardoor dus nog steeds niet op mijn buik kon slapen! ;))

12. sabinu

sabinu Actief lid

Nov 4, 2009
    246
    0
    0
    -
    :$ die stuwing.. dat deed zo een zeer!! echt verschrikkelijk. 3 dagen heb ik echt gehuild en ik kon maar geen houding vinden waarbij t minder werd.. ik heb ook cupE ...maar t deed zo een pijn!!:( :(

ik zag laatst bij de verloskundige praktijk dat de verloskundige zij dat je een soort tabletjes kund halen bij de apotheek tegen stuwing!! moet je maar even aan je verloskundige vragen ..

ik vond het iniedergeval vreselijk:$

13. mama em

mama em Fanatiek lid

Apr 2, 2008
    1,315
    0
    36
    De meeste vrouwen krijgen idd wel stuwing: je lijf maakt melk aan en als het doorheeft dat die melk niet nodig is dan neemt het pas af.

Er zijn idd tabletjes voor, maar ik heb gegrepen dat dat behoorlijke 'rotzooi' is (erg sterke hormonen ofzo). Vandaar dat een vriendin van mij die geen bv wilde geven ze toch maar niet heeft gebruikt. Werd door de vk ook niet bepaald aangeraden...

en idd hebben kraamhulpen vaak goede tips. Hoorde pas van een oudere kraamhulp dat ze vroeger bij vrouwen de borsten op een bepaalde manier moest opbinden, om pijnlijke stuwing tegen te gaanr

Suc6 ermee

14. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Heej,

Ik heb er wel last van gehad. Drie dagen na de bevalling. Wat hier goed hielp --> Koop een pot appelstroop. Schep enkele lepeltjes in een boterhamzakje en gooi het in de vriezer. Op deze manier krijg je compressen die goed koud zijn, maar nog wel te vormen zijn. Even in een washandje en dan op je borsten leggen. Dat neemt de pijn echt even weg. Voor de rest strakke bh dag en nacht.

Share This Page