Cavia tips, wat wel en wat niet.

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 31 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Sorry moest hier echt even om lachen :roflmao::roflmao:

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    #22 Jo79, 1 feb 2021
    Laatst bewerkt: 1 feb 2021
    Wij hebben 2 mannetjes, zaten al bij de fokker samen en dat ging lang goed tot ze van de een op de andere dag gingen vechten. Tot bloedens aan toe.
    We mochten er wel eentje omruilen als dat ging gebeuren, maar de kinderen willen ze allebei niet kwijt. In hun buitenverblijf gaat het samen wel aardig met ze, maar in het binnenhok niet, dus nu in de winter zitten ze apart in een hok naast elkaar. Ze fluiten/praten/snuffelen wel met en aan elkaar.

De ene is een sheltie, de andere een kruincavia.
    Ze eten vooral Cavia Compleet van Versele Laga en bergen groenvoer, appelschillen en hooi.
    Als bodembedekking hebben ze geperste houtkorrels met daaroverheen een laag zaagsel.

Bijgevoegde bestanden:

3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Wij hebben al vele jaren cavia's. Ze zijn zeer geschikt als huisdier.

Cavia's zijn groepsdieren dus minimaal 2. Een cavia niet samenzetten met een hamster of konijn. Ze spreken elkaars taal niet. En een konijn is veel sterker en kan per ongeluk trappen.

Haal geen knaagdierenvoer. En ook geen gemengd voer. Cavia's hebben eigen voer nodig met veel vitamine c. Gemengd voer zorgt voor selectief eten (dus de lekkere dingen eruit).

Het beste voer is van Selective (paars met witte zak). Iets duurder maar absoluut het beste.

Haal geen dieren bij een dierenwinkel! Ga naar een knaagdieren opvang of fokker. Dierenwinkels hebben geen of weinig verstand van cavia's, stimuleren impulsaankopen en hebben hun dieren vaak van een broodfokker. Bij een opvang of fokker weet je waar ze vandaan komen en geven ze beter advies.

Zorg altijd voor voldoende hooi. Goed hooi is groen en ruikt kruidig. Slecht hooi is geel en stoffig. Haal los ipv strak geperst hooi (gezonder en veel makkelijker los te krijgen en mooi vol in je bak te leggen).

Iedere dag groente en fruit (kijk wat geschikt is). Dagelijks opplakken en los laten lopen.

Een ruime kooi, niet op de tocht of vol in de zon. Ik heb zaagsel maar er zijn betere opties. Papierkorrels was hier geen succes.

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.660
    27.306
    113
    Vrouw
    #24 GroeneBomen, 1 feb 2021
    Laatst bewerkt: 1 feb 2021
    Wij hebben ze op hemparade staan (gelijk grote baal bij boerenbond) en ze staan buiten :) ze stonden eerste jaren binnen maar mijn longen hadden er teveel last van. Helaas niet knuffelbaar, ze kwamen van de opvang en ondanks alle moeite die erin gestoken zijn ze niet tam verder.

Het zijn 2 dames en gaat prima samen, zijn bij dezelfde fokker geboren maar voldeden niet aan de rasstandaard. Jaar of 6 oud al nu

Persoonlijk vinden wij er niet heel veel aan omdat ze niet tam zijn verder... als je voor t hok staat vluchten ze naar binnen dus ook geen kijkdieren verder. Wij hebben gewoon pech gehad. Los laten lopen in huis was ook geen succes, ze kruipen onder een kast oid en blijven doodsbang zitten.

Hooi van.puik.of eigen land bevalt ons t beste en brokjes van Kaspers faunafood

5. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij hebben science selective brokken :)

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Die paarse zakken met een cavia op de voorkant. Absoluut het beste voer

xxmoixx vindt dit leuk.
  7. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Deze hebben wij ook. Kregen ze bij de opvang al.
    In de bijlage onze mannen. Flip en Kobus. Flip (de lichte) is onze vreetzak, die begint al te wieten zodra hij de koelkast hoort. Kobus is wat rustiger en banger, die gaat bijten als je zn nagels wil knippen, dat laten we dus mooi bij de dierenarts doen.

Bijgevoegde bestanden:

Jo79 vindt dit leuk.
  8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    De onze eten ook science selective. Het zijn echte raamhangers, vooral de jongste van de twee.
    Zodra hij iets hoort hangt hij buitenboord. Ze kennen het ritme ook echt, want rond 10 uur eten we fruit, dus om 9:45 worden ze actief. Rond het avondeten ook en zodra ze iets horen ritselen ook. De ene piept heel hard, de andere wat minder hard. We hebben 2 mannen, altijd beertjes gehad. De eerste 2 kwamen bij ons wonen toen de kinderen net 2 en 5,5 waren. We zijn inmiddels toe aan cavia 3 en 5. We hebben US Teddy cavia’s. Nummer 3 wordt bijna 5 jaar en nummer 5 is nu 2,5 jaar ( cavia 4 is niet oud geworden helaas).
    Vooral de jongste is er gek op. Nummer 3 is ook echt zijn Caaf. Hij wordt wel al echt oud, is wat strammer, maar komt wel altijd meteen als je er fruit of groente ingooit.
    Op schoot vinden ze niet echt tof, het liefst eten ze, maar blijven wel netjes zitten.
    Op de grond vinden ze echt niet tof, dan rennen ze heel snel naar een schuilplek. Op het gras in de zomer met een ren vinden ze wel leuk, gras eten.

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.667
    5.701
    113
    Hier zijn ze dan :D

Ik heb gekozen voor Kasper brokken, kregen ze bij de fokster ook. Heb ze weg bij een kleine hobby fokster. Ik heb voor hennepvezels gekozen maar de fokster zegt dat gaat zo snel in hun haren zitten. Dus ik kijk het even aan.

Ze zitten nu even in een noodhok, geleend van iemand naar zodra hun echte gok er is zal ik wat plaatsen. Hun eigen hok heeft super lang vertraging.

Ze zijn nog erg bang, de witte het meest. Maar logisch alles is nieuw.

Ik denk dat ik voor Woezel en Pip ga, bekt lekker. Onze konijnen heten Puk en Pelle van Landal park.

Bijgevoegde bestanden:

missle, dreumesje en TotalBella vinden dit leuk.
  10. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.667
    5.701
    113
    Voor de liefhebber:

IMG_20210205_204425.jpg

Ik ben er blij mee. Moet nog erg wennen aan alle geluiden van ze.

Jo79, xxmoixx en dreumesje vinden dit leuk.
  11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    Leuk!!! Mooi hok zeg

12. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.868
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook sinds een paar weken 2 cavia's, 2 beertjes. Vroeger altijd al gehad en we wilden het wel weer. Het zijn broertjes en komen bij een fokster vandaan. Wij hebben ze nu nog op zaagsel lopen, maar wil even kijken wat er nog meer is. De heren zitten nu in een hok van 160 x 60. Ze heten Joost & Hulk.

@Deedee91
    Wij hebben 2 weken terug precies hetzelfde hok voor ze besteld. We hadden eerst een van 100 x 50, nu in hun nieuwe hok racen ze echt door de bak heen. Zo leuk om te zien.

13. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Hier hebben we 5 cavia’s totaal.
    We zijn echt dol op allemaal!

Maar wat iemand al zei ze zijn niet allemaal even tam en rust ligt echt aan hun karakter.
    Hier zitten ze op badmatten 2 verdiepingen en 2 verdiepingen zaagsel. We hebben van alles geprobeerd maar dit is voor ons het fijnste.

Bijgevoegde bestanden:

dreumesje, Jo79 en xxmoixx vinden dit leuk.
  14. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Wij hebben een kooi van 1:50 bij 60, het is een kooi met 2 verdiepingen, alleen snappen die van ons de “trap” niet. Dus uiteindelijk de bovenverdieping er maar af gehaald. Als we de ene boven hadden gezet en de ander beneden, dan gingen ze elkaar zoeken, alleen niet via de trap.

15. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Super leuk! Veel plezier met ze!

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.667
    5.701
    113
    Leuk dat zal wel een verschil voor ze zijn van 100 naar 160 :)

Ik heb ze nu op hennep, zaagsel was ik bang dat wij niet goed tegen kunnen en omdat ze lange haren hebben rade de fokster het af.

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.667
    5.701
    113
    O jammer,is wel een mooie kooi daar twijfelde ik ook aan. Toch lees en hoor ik genoeg dat het kan met een trap

18. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.667
    5.701
    113
    Mooi hok! Dat misstaat niet in je huis zo. Waarom heb jij een badmat er onder?

Deel Deze Pagina