Cavia

Discussie in 'De lounge' gestart door mamav2boefies, 1 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Het lijkt me leuk om 2 cavia's te kopen voor de kids als huisdier
    Nu vraag ik me af maken deze beestjes veel geluid?
    En ik hoorde dat je ze het beste per 2 kan houden?

Wie kan mij wat meer informatie geven?

2. angel229

angel229 Niet meer actief

Vriendin van me had er twee. Die maakten wel wat geluid, maar niet hard of zo. Was gewoon leuk.
    Zij had er idd twee. Geloof dat ze ook veel aandacht willen. Maar ben verder niet zo thuis in cavia's.

3. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben er 2 in de huiskamer staan.
    Het is een gezellig gerommel vind ik. En zodra er wat van plastic zakje kraakt dan beginnen ze flink te piepen omdat ze dan denken dat ze eten krijgen. Erg grappig.
    Denk dat 2 wel leuker is dan 1, ze zitten vaak tegen elkaar aan.

Zou dan wel 2 vrouwtjes nemen want mannen gaan geloof ik ruzie maken op een gegeven moment.

4. Skyangel

Skyangel Bekend lid

20 nov 2013
    782
    99
    28
    Ik ben zelf 6 jaar een cavia fokker geweest en ik kan je vertellen dat ze geweldig zijn!

Het ligt er aan of ze geluid maken.
    Als ze iets horen kraken zullen ze zeker bedelen.
    Ik had zelf een caviaflat met plexiglas en zodra ze maar iets hoorden kraken kwamen ze tegen het plexiglas staan en maakte natuurlijk dan geluid.

Cavia's zijn inderdaad groepsdieren en horen minimaal met zn 2en te zijn.
    Een hok van minimaal 80 cm is goed maar het liefst een meter (dan kunnen ze lekker ravotten).

Weet je ook welke ras je zou willen?

5. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Als je 2 dames neemt weet dan wel zeker sat ze niet al zwanger zijn in de winkel ;) is m'n tante een keer overkomen ze begon met 2 en eindigde met 5 hahaha
    Ze zijn overigens zo schattig :)

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wij hebben altijd eentje gehad, nooit twee tegelijk. In principe maken ze geen geluid. Als ze honger hebben, kunnen ze wel heel hard piepen. Als ze weten dat het etenstijd is of wanneer je eten gaat halen. Als je een geluid maakt wat ze niet prettig vinden, dan kunnen ze een heel hard prrrr-geluid maken. Hier was dat bijvoorbeeld als we met sleutels rinkelden.

Onze cavia's hadden altijd een kartonnen huisje. Soms versleepte hij dat van de ene kant naar de andere kant van de kooi, of hij begon op de randen te knagen. Dat maakt dus ook wat geluid. Of hij rende wel eens heel hard rondjes. Als hij honger had, knaagde hij ook wel aan de tralies van het deurtje van de kooi. Dat begon dan heel hard te klapperen.:) Knijper op het deurtje om het vast te zetten, ook weer opgelost.

Hou er wel rekening mee dat het aandachtsdieren zijn. Sommigen zijn niet zo van het op schoot zitten, hangt een beetje van het karakter af. De ene vindt dat wel fijn, de ander niet. Maar ze willen wel aandacht. Dus je kunt ze niet ergens in een hoekje parkeren en er niet meer naar omkijken. Ze kunnen in de winter niet buiten of in een schuur. De verzorging zal op jouw schouders terecht komen.

De kooi werd hier iedere dag verschoond. Ze moeten ook vers voedsel hebben, dus dat moet je misschien speciaal kopen. Hier kregen ze 's ochtends andijvie, op de namiddag vaak een stuk wortel en/of komkommer en een pluk hooi. 's Avonds nog een klokhuis van een appel. Daarbij speciaal caviavoer. In de zomer plukten we bladeren van paardebloemen en gras. Boerenkool lusten ze ook wel, of een stuk perzik, paprika soms. Dus er gaat best wel tijd en moeite in zitten. Nageltjes en tandjes moeten geknipt worden. Dit kun je bij de dierenarts laten doen.

7. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Klinkt goed ;)
    Ik zit te denken aan gladhaar?
    Wil ze niet willen kammen ofzo

Moet je er ook mee naar een dierenarts net als een konijn?
    Bij een hamster hoeft dat namelijk niet (tenzij die iets mankeert natuurlijk)

8. angel229

angel229 Niet meer actief

Wat betreft aanschaf. Ik zou eens kijken of er een cavia-opvang bij je in de buurt is. Dan zijn ze vaak al gekoppeld, goed tam en je gaat de broodfok er mee tegen. Ik heb zelf konijntjes uit de opvang gehaald.

9. Skyangel

Skyangel Bekend lid

20 nov 2013
    782
    99
    28
    Ik zou idd wel 2 zeugjes nemen van jongs af aan en het liefste bij een caviafokker.
    van de dierenwinkel zijn het heel vaak inteelt cavia's.

Je zou ook wel 2 beertjes kunnen nemen maar die zouden kunnen vechten als ze ouder worden(hoeft niet altijd hoor)

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Dierenarts alleen als er iets mee is. Soms worden de tanden te lang, dan moet je die laten knippen. En dat geldt ook voor de nageltjes, maar daar kun je zelf een schaartje voor kopen.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik zou een kortharige cavia nemen. Een gladhaar of eentje met borsteltjes (maar dat aait zo lastig :) ). Lang haar moet je kammen en dat wordt ook heel vies, er komen klitten in. Dus dat moet je verzorgen en schoonhouden.

12. Skyangel

Skyangel Bekend lid

20 nov 2013
    782
    99
    28
    Hahahaah dan moet je zeker niet zo'n 1 nemen als deze...

Bekijk bijlage 368758

Maar je zou dan wel zo 1 nemen hahah!
    Bekijk bijlage 368759

13. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    cavia`s moet je per 2 houden en stil zijn ze niet hoor: ze kletsen gezellig tegen elkaar. En inderdaad ze kunnen ook lekker piepen als ze de koelkast horen of als ze weten dat het etenstijd is.

Je kunt voor 2 vrouwtjes gaan of 2 mannetjes (en dan het liefst de ene een paar maanden ouder dan de ander) Ik zou ze altijd of bij een opvang kopen of bij een fokker. Dierenwinkels zijn geen aanraders!

Op google kun je rassen zoeken: bijv hier: Caviarassen.nl: alle rassen & kleuren op een rij!. Wij hebben 2 teddy`s. Zien er leuker uit dan een gladhaar en ook geen werk aan de vacht (af en toe eens borstelen
    .

Het zijn hele gezellige en grappige huisgenootjes. Verzorging vind ik reuze mee vallen.

14. Skyangel

Skyangel Bekend lid

20 nov 2013
    782
    99
    28
    Ik zou trouwens gewoon kijken wat je leuk vind.
    Je heb zoveel rassen..

Lunkarya,minipli,us teddy,ch teddy,de rex,gladhaar,peruvian,coronet,sheltie,skinny,baldwin en noem maar op.

15. Skyangel

Skyangel Bekend lid

20 nov 2013
    782
    99
    28
    Idd,de teddy ongeacht of het de ch teddy(haar iets langer) of de us teddy is of de rex(dit is persoonlijk mijn favoriet,maar deze worden meestal iets groter,mijn grootste woog 1,6 kg) vind ik er persoonlijk leuker uit zien dan de gladhaar plus je hebt er idd geen vachtverzorging aan

16. Metire

Metire Niet meer actief

whaha ahhhw nu wil ik zo'n kale cavia!! :D wist niet dat die bestonden!

17. Metire

Metire Niet meer actief

ik heb trouwens vroeger 2 cavia's gehad en ze waren zo lief! ze maakten geen herrie (alleen gingen ze soms als een malle door de kooi rennen) maar ze 'fluiten' wel.. al vond ik dat juist leuk :) hun hok stond naast mijn bed in mn kamer en ik had nooit last van ze!

(mijn hamster stond 's nachts dus mooi in de badkamer omdat ik anders echt niet kon slapen..)

18. Skyangel

Skyangel Bekend lid

20 nov 2013
    782
    99
    28
    #18 Skyangel, 1 jan 2014
    Laatst bewerkt: 1 jan 2014
    Hahaha ja je hebt ze in alle kleurslagen.
    Een paar jaar geleden koste ze rond de 80 a 150 per stuk!!
    Nu valt het wel mee.

Dit waren de mijne hihihi!(dit waren ze overigens niet allemaal hoor)

Bekijk bijlage 368774

Bekijk bijlage 368775

Deel Deze Pagina