Wij hebben 2 cavia's. 2 mannetjes van 2 jaar en ben ondertussen zover dat ze binnenkort de deur uitgaan. Als je interesse hebt mag je me pb'en .
Wij hebben 6 cavia's. 2 Tessel mannen, die zitten bij elkaar. Die hebben een super rustig karakter, ideaal voor m'n dochter. Maar de lange vacht klit wel snel, dus die hou ik kort. Verder hebben we 2 skinny dames en 2 borstel dames, die zitten met z' n 4en bij elkaar. Die hebben een wat drukker karakter, maar zijn super aanhankelijk. Onze dames kunnen flink hard gillen als ze denken dat ze eten krijgen, haha. Ook tegen elkaar "kletsen" ze veel. Ik vind dat super gezellig.
Ik heb jaren us teddy's gefokt, en shows gedaan. Nu heb ik een cavia pensioen opvang Ik zou 2 zeugjes aanraden, 2 beren gaat prima samen als je ze jong koopt of een oudere met een jong beertje koppelt. Koop bij een fokker en niet bij een dierenwinkel!!! Ik vind niet dat ze veel herrie maken, alleen als de koelkast open gaat haha Ik heb nu binnen 2 dames en in de schuur in een grote ren 5 dames, dit zijn er ook wel eens 15 geweest En toen ik nog fokte had ik er 45. Ik ben er gek op dus
Klinkt niet echt als een liefhebbend cavia-baasje.... Die blote caafjes hebben wel wat meer verzorging nodig dan een gewone cavia. Wel slim om je even in te lezen over de verzorging.
Haha valt wel mee hoor!! We hebben ze 2 jaar geleden gekocht voor de 2 oudste kinderen maar die kijken er totaal niet naar om. Vroeger heb ik ook cavia's gehad maar het blijven gewoon saaie beestjes. Ik doe ze liever naar de Kinderboerderij waar ze verzorgd en geknuffeld mogen worden door de kleinste bezoekers dan dat ze hier zitten te verstoffen in een kooi.
Fantastische beestjes. Had ooit mannetje en vrouwtje. Vrouwtje kreeg een jong, mannetje heeft jong vermoord, moeder stierf van verdriet en naderhand mannetje uit eenzaamheid ;(. Lieve beestjes maar zoek eerst goede informatie over hoe je ze moet houden. Blijkbaar had ik mannetje appart moeten zette
Ik heb ze ook altijd gehad. Wat ik toen een nadeel vond is dat ze zo gevoelig zijn voor mijt e.d. Ook zijn ze heel gevoelig voor tocht. Mijn kids willen een huisdier en ik denk er wel weer over om cavia's te nemen maar ik zie er tegen op als ze om de havenklap wat hebben. Weet wel dat de periode dat ik cavia's had de cavia's ook zwak waren en de dierenwinkel hier in de buurt ze toen ook niet eens verkochten om die reden. Ik zou nu voor een opvang of fokker gaan, maar vraag me af hoe het zit met ziektes e.d. Gr MB2005.
vraag me af in hoeverre dat een fijn cavialeven is: half plat geknepen worden door kleuters of gewoon lekker caaf kunnen zijn in een veilige omgeving. De mijne hun belangrijkste missie is gewoon Eten! knuffelen hoeft echt niet perse hoor...
Je had gewoon geen mannetje en geen vrouwtje samen moeten zetten alleen als het mannetje gecastreerd was geweest.....verder altijd of 2 vrouwtjes of 2 mannetjes. En wat betreft je moord: op zich zal dat niet snel gebeuren. De grootste kans had je op een caviaplaag. Mannetje dekt meteen het vrouwtje weer en dan heb je zo`n 60/70 dagen later weer een nestje. In jouw geval was het maar 1 jong (waar van alles mis mee was vermoed ik), maar in het ergste geval had je 12 cavia`s gehad!
Precies!! een zeug is meestal om de 16 dagen bronstig (vruchtbaar). En draagt dan gemiddeld 65 tot 70 dagen. Bij mij was een gemiddeld nestje altijd 4. Ik had er soms ook wel eens 5 a 6 en soms weer 2. Bij mij ging de vader erg goed om met zn jongen. Die liet ik ook altijd even kennis maken met zn beebs. Het enigste wat mijn beren bij hun jongen deden was met hun kont schudden. Die vond het altijd heel gezellig. Als de jongen dan hun leeftijd bereikt hadden dat ze weg mochten bij moeders gingen ze vaak bij hun vader en dit ging altijd goed!(zn zoontjes natuurlijk he!) Je zou ook een castraat met een zeug kunnen nemen. Dit gaat vaak het beste omdat een zeug wel eens pittig kan zijn en een ex beer hier goed mee om kan gaan (mits het geen watje is he hahaha) Ik had een grote flat van 2 meter van 3 verdiepingen en daar loopt dan standaard een castraat tussen die dan ongeveer 4 dames in bedwang kan houden. Castraat springt ook vaak tussen ruziënde dames omdat hij dat niet tolereert Ook bevallen de dames dan gewoon in die groep met de castraat en die neemt vaak de vader rol op zich zon mooi gezicht!
Ik had 2 vrouwtjes op advies van de verkoper en had pas door dat er een mannetje bij zat toen ik er opeens 3 had na paar maanden ( dus niet zwanger mee gekregen. Jong had geen schade maar waarschijnlijk verstikt ofzo door moeder of vader en aangezien vader elke keer op jong ging zitten zodat moeder er niet bij kon denk ik vader
Mijn dochter heeft er ook 2, zusjes zijn het. Normaal esproken zitten ze buiten, ook gewoon in de winter. Zolang ze maar droog en toch vrij zitten is er niks aan de hand. Deze winter naar binnen gehaald omdat he me gezellig leek. Hier overig wel 2 langharige, ik hou ze wel bij, kort vooral het achterwerk. Lawaai, tja ik vind het wel gezellig. Tip zorg dat ze onbeperkt hooi kunnen eten
Wij hadden tot 4 jaar geleden 2 caviazusjes. Die konden echt herrie maken hoor! Pfff, als ze honger hadden gingen ze echt aan die tralies hangen met hun tanden en dan keihard heen en weer rammelen. Ondertussen floten ze dan vaak ook nog. Cavia's herkennen namelijk heel goed geluiden, dus zodra de ijskastdeur open ging, dachten ze bijv. 'héé, komkommer! Ze gooiden dan ook al dat zaagsel steeds uit die kooi, al had ik die rand met plexiglas al zo'n 15 of 20 cm hoog. Ze stonden in de huiskamer, had ze natuurlijk ook wel in zo'n kamertje kunnen zetten waar we amper kwamen, zodat ze die geluiden niet zo zouden horen en ik minder rommel zou hebben op de vloer, maar dat vond ik ook zo ongezellig voor ze. Al met al waren het wel schatjes hoor, je kon ze lekker knuffelen en ze beten niet, zomers zette ik ze vaak in de ren op het gras, ik heb ze goed verzorgd tot hun dood (die ene werd zelfs 7) maar nu hoef ik echt geen cavia's meer. Wij hadden trouwens rex cavia's, die hebben een soort kroeshaar.
Als je ze bij een goede fokker haalt is de kans op schurftmijt vrij klein. Goed voer geven met vit c. Het kan altijd en keer gebeuren, maar de kans is bij gestresste dierenwinkel cavia's veel groter.
Ok, bedankt voor je reactie Ik heb zelf jaren in een dierenwinkel gewerkt, maar zou ze zeker voor geen goud meer uit de winkel halen Vitamine c weet ik inderdaad, anders kunnen ze ook een hoop ellende krijgen. Gr MB2005.
Ook van een fokker dus. Uit de opvang zou ook een optie zijn, maar dan heb ik het risico weer dat ze ook uit een dierenwinkel gekomen zijn. Gr MB2005.