Cavia's?

Discussion in 'De lounge' started by jojo85, Sep 11, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Ze zijn er! Ze moeten nog een beetje wennen, maar het gaat best goed.
    Ik probeer nog wat betere foto's te plaatsen, maar dat lukte technisch nog niet.

Attached Files:

xxmoixx likes this.
  2. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    20210924_195000.jpg 20210924_195000.jpg

We hebben een kooi van 1.60 en ze zijn al lekker aan het ontdekken wat erin staat. Vooral de huisjes vinden ze nu fijn. Het plastic huisje willen we nog vervangen voor een houten huisje, maar voor nu is het prima

Jo79 and xxmoixx like this.
  3. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Heel leuk!

4. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Ja we zijn heel blij met ze. Ze moeten wel echt wennen. Kruipen veel weg in de huisjes. De kinderen staan te popelen om Ze eruit te halen en op schoot te knuffelen, maar we hebben gezegd dat we eerst echt moeten zien dat ze het fijn vinden om geaaid te worden. Ik ben he benieuwd hoe het zal gaan.

5. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Leuke caafjes, mooie kooi.
    Ik vind het grappige huisgenoten, de onze komen altijd kijken als ik voorbij loop.
    Want ik zal maar iets te eten hebben. Als ze iets horen ritselen dan piepen ze heel hard.
    Wel grappig! Als ik niks heb dan kijkt de ene zo heerlijk beledigd.

Geef je ze groen uit je hand? Liefde gaat door de maag bij cavia’s.
    De onze waren al tam toen we ze kregen, dat scheelt al veel.
    Rennen niet voor je weg en blijven zitten om geaaid te worden al hebben ze liever eten dan een aai sessie.

6. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Deze zijn ook tam, maar er is wel gezegd dat ze waarschijnlijk erg moeten wennen. Groente hebben we nu deels uit de hand gegeven en een beetje in een bakje gedaan. Wat me opvalt is dat ze wel vrij weinig van hun cavia korrels eten.

7. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

Jul 14, 2014
    352
    117
    43
    Leuk. Wij hebben ook net nieuwe caafjes en wij kregen het advies om max 1 huisje in de kooi te zetten. Hoe meer verstopplekjes, hoe minder snel ze wennen. Ze adviseerden zelfs om het ene huisje er overdag uit te halen, zodat ze makkelijker leren dat alle geluiden geen gevaar betekenen. En als je ze er uit haalt, net zolang bij je houden tot ze iets eten, witlof bv. Dan leren ze dat er uit gehaald worden een positieve ervaring is.
    De meeste caafjes blijven altijd wel piepen en stribbelen als je ze pakt. Dus dat zegt niets ovet of ze tam zijn of niet. Idd het kunnen aaien en uit de hand eten zegt veel meer.

8. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Dat zijn goed tips, kunnen we ook eens proberen.
    Ik lees overal wat tegenstrijdige dingen. Ze nemen wel al eten aan uit de hand, dus we houden vol.

9. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Vanavond is 1 van de 2 cavia's overleden. We zijn echt super verdrietig. Vrijdag al naar de dierenarts geweest en die dacht dat hij helemaal gezond was. Gisteren weinig eten, maar we gingen er vanuit dat hij meer at als we niet in de ruimte waren. Vandaag een paar uur weg geweest en daarna leek hij helemaal niet meer te eten. Op allerlei manieren geprobeerd hem toch te laten eten en drinken, maar niks hielp. Net voor we naar een spoedafspraak bij de dierenarts weg wilden gaan overleed hij.

10. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,636
    379
    83
    ..
    Ach wat sneu toch! Knuffel voor jullie.

11. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Dank je. Het klinkt misschien stom omdat we hem nog maar net hadden, maar we zijn er allemaal echt verdrietig van.
    Nu de kinderen inmiddels weer rustig zijn en toch slapen proberen we te bedenken wat we nu met hem doen. We hebben hem in een doosje gelegd. Misschien gaan we hem in de tuin begraven, anders weet ik het ook niet zo goed.
    Ook maken we ons zorgen over de overgebleven cavia, of die nu niet eenzaam wordt.

12. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Ach wat sneu :( is altijd verdrietig als je een huisdier verliest. Je kan een volwassen beer koppelen met een jonge beer van ongeveer 4-6 weken. Ouder gaat vaak niet goed.
    Ik weet ook niet wat voor een dierenarts je hebt. Maar de meeste weten vooral veel van hondenneus katten. Mocht je meerdere artsen in de buurt hebben is het slim om eens te informeren hoeveel ze weten van cavia’s.

13. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Daar gaan we ook eens naar kijken welke dierenarts er echt gericht is op cavia's. Deze zou dat overigens wel moeten zij, maar ik vermoed toch dat die iets over het hoofd heeft gezien.
    We willen nu inderdaad voor een jong beertje gaan, maar twijfelen waar die te halen. Weer terug naar de cavia opvang? Of toch ergens anders. Ik heb de opvang in ieder geval een berichtje gestuurd dat hij overleden is. Lijkt me dat ze dat soort dingen toch ook terug willen horen.

14. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Ah wat zielig, sterkte!
    Hoewel je hoofd er nu niet naar staat, is het voor caaf wel het beste als hij zo snel mogelijk een nieuw vriendje krijgt. Mits je weet dat hij wel gezond is natuurlijk. Eet/poept en wast hij zichzelf? Cavia’s zijn kwetsbaar hoor realiseer je dat dus als je merkt dat er iets niet goed gaat dan ben je vaak al (te?) laat.
    Op caviaforums vind je vaak wel deskundige dierenartsen, maar of zij hem hadden kunnen redden is blijft maar de vraag. Ik heb er met dwangvoeren ooit 1 doorheen gekregen, maar 2 andere gaven het op ( 1 bij mij thuis, 1 bij een kundige dierenarts).

Opvang zal het zeker willen weten, misschien kunnen ze helpen aan een nieuwe caaf. Ik zou er idd een jonkie net uit het nest erbij zetten.

jojo85 likes this.
  15. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Ja ik zou naar de opvang terug gaan :) En ze idd laten weten dat de ander overleden is. Wat hieronder is gezegd is ook slim, even zien of deze gezond is. Cavia’s zijn helaas kwetsbare dieren, soms kun je ze redden (zeker als je op tijd bent) maar het gaat vaak al snel mis. Zodra je denkt dat ze minder eten, minder actief zijn of zich anders gedragen (bv opgebold in een hoek zitten) moet je zsm langs een dierenarts (maar dat heb je gedaan ;))

jojo85 likes this.
  16. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    De cavia die nog leeft is actief. Hij eet, drinkt, piept en wast zichzelf. Hij maakt ook andere geluidjes dan de cavia die is overleden. Achteraf beseffen we dat we de overleden cavia zich nooit hebben zien wassen, dat hij ook rustiger was dan de andere cavia en andere geluidjes en ademhalingsbewegingen liet zien. Maar goed daarom had mijn man hem ook mee genomen naar de dierenarts. En het is natuurlijk wijsheid achteraf.

Van de cavia opvang heb ik een kort berichtje terug gekregen. Ik heb ook gevraagd of ze misschien een baby beertje hebben die gekoppeld kan worden aan de cavia die nu over is, maar daar heb ik nog geen antwoord op.
    Ik heb ook een andere cavia opvang een berichtje gestuurd of ze misschien een baby beetje hebben. Mocht iemand nog tips hebben waar we verder kunnen zoeken naar een baby beertje, tips zijn welkom.

17. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

18. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Mocht je echt geen baby vinden zou je hem nog kunnen laten castreren en na 6 weken er een vrouw bij zetten. Maar castreren is ook niet altijd zonder risico.

19. Sunshine1993

Sunshine1993 Niet meer actief

Wat jammer dat de opvang maar een kort berichtje terug gedaan heeft. Zoals het nu klinkt was er al iets 'loos' voor jullie hem kregen.

Ik zou zelf eigenlijk eerder deze laten castreren en dan een vrouwtje er bij. Heb zelf twee beertjes die altijd samen konden. Tot eentje geopereerd werd en Warschijnlek een vrouwtje geroken heeft bij de dieren arts. Wat iets los gemaakt heeft want ze kunnen absoluut niet meer samen. Terwijl ze dus jaren samen zaten.

Voor een dierenarts met ervaring met cavia's is een castratie goed te doen.

20. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Heb je ze beide naar de dierenarts gebracht? Normaal moet het wel gaan zolang ze samen blijven. Dus beide naar de dierenarts zodat ze zo kort mogelijk apart zijn en hetzelfde ruiken.

Share This Page