Ondergewicht, tips gezocht

Discussion in 'Baby en dreumes' started by ikke1511, Jan 12, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikke1511

ikke1511 Lid

Feb 28, 2011
    7
    1
    3
    Hoi dames,

Vanmorgen ben ik op het cb geweest en daar werd mijn dochter ook weer gewogen. Zij weegt momenteel 8,2 kilo en is nu 15 maanden oud (en 74 cm).
    Ze is behoorlijk omlaag geschoten op haar curve, zat ook altijd al laag.

Afgelopen maanden is ze veel ziek geweest (2x dubbele oorontsteking en bijna voortdurend verkouden tot aan nu)

Conclusie was dat wij haar meer eten mogen/moeten geven. Dit is wat ze nu krijgt:

Ochtend: 200ml pap (met pepti)
    Tussendoor: 100-200 gram fruit, net hoeveel ze zin in heeft)
    Lunch: 2 bruine boterhammen
    Tussendoor: mini krentenbolletje, koekje, ontbijtkoek, net wat ik heb
    Avondeten: 200-250 gram eten + 100 gram toetje
    Voor het slapengaan nog +- 50ml melk (pepti)
    Door de dag heen drinkt ze sap (water en koude thee lukt nog niet)

Ik denk dat ze al behoorlijk wat krijgt, ze eet ook alles op, dus dan zou je verwachten dat ze wel wat zwaarder zou zijn. Ze is ook echt een dunne spriet. Qua kleding is het in de lengte goed, maar in de breedte zwemt ze er altijd in.

Hebben jullie tips om haar wat aan te laten komen?

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,628
    5,656
    113
    Nou ze eet best goed toch! Geef je volle yohurt als toetje? Mis kun je dat nog geven.

3. ikke1511

ikke1511 Lid

Feb 28, 2011
    7
    1
    3
    Ja ik vind dus ook dat ze supergoed eet. Vinden ze daar ook wel, maar toch is ze te licht.

Ze krijgt danoontjes, maar we moeten wel oppassen met melkproducten ivm koemelkallergie. Bij een test met 1 jaar kreeg ze weer klachten toen ze volledig op koemelkproducten overging. Elke dag een danoontje gaat goed, maar meer dan dat ging fout. Ik zou het danoontje kunnen vervangen door volle yoghurt inderdaad.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,274
    113
    Female
    Brabant
    Wat een ukje heb je :)

Het lijkt me voldoende wat ze eet. Banaan zitten veel calorieën in, dat zou je regelmatig kunnen geven (weet niet wat je nu geeft). Verder extra vet toevoegen en op brood smeren. In jullie geval dan geen boter maar kokosolie of plantaardige boter. Pindakaas op brood. Avocado zitten veel goede vetten in maar moet je (ze ;)) van houden.

Ziek zijn kost veel energie en ik denk dat ze toen ook minder at? Vind het in ieder geval niet gek dat haar curve daardoor iets omlaag gaat.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,274
    113
    Female
    Brabant
    Je hebt ook kokosyoghurt, bij de Albert heijn en ik had het ook bij de aldi gezien dacht ik laatst. Is lekker vet ;), wel beetje kokossmaak uiteraard.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik vind ook dat ze al prima eet eigenlijk. Is ze ook gezakt in de lengte curve of alleen de gewichtcurve?
    Mijn dochter zit met haar gewicht ook onder de curve, maar volgt met haar lengte wel heel netjes de +2 lijn, de lengte groei vinden ze hier op het consultatiebureau belangrijker, hoewel ze natuurlijk niet nog verder moet zakken met gewicht.

Verder qua tips, zou ik zeggen opletten dat je zoveel mogelijk volle melkproducten geeft enzo, maar ze krijgt vast niet voor niets pepti, dus dan moet je de vetten misschien meer in de kokosolie hoek zoeken ofzo.

Bij mijn dochter is het overigens echt haar bouw, als je haar naast een ander kindje van dezelfde leeftijd ziet, torent ze er dus een halve kop bovenuit, maar haar schoudertjes zijn dan veel smaller.

7. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier ook kleine kindjes. Ik geef inderdaad volle producten, dus volle yoghurt en melk. Ook gebruik ik roomboter op de boterhammen. Ik maak regelmatig banaan-ei pannenkoekjes of prak een avocado op brood. Zijn gezonde vetten.

8. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Je kunt ook koolhydraatrijk fruit geven. Avocado, banaan. Misschien net een broodje extra. Voor zover mogelijk volle melkproducten.
    Je geeft aan dat ze ook net ziek is geweest, ze kan best afgevallen zijn daardoor en nu ze weer fit is en goed eet kan de groei sowieso weer wat bijtrekken.

9. ikke1511

ikke1511 Lid

Feb 28, 2011
    7
    1
    3
    Ze is inderdaad klein :). Ze is met 35 weken geboren en was toen 2390 gram en 44 cm. Dus ze begon al klein ;).

Qua fruit variëren we goed (appel, peer, perzik, banaan, mango, etc).

De overige tips kan ik ook wel wat mee, bedankt!

10. ikke1511

ikke1511 Lid

Feb 28, 2011
    7
    1
    3
    Wist ik niet! Dank voor je tip!

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,274
    113
    Female
    Brabant
    Kijk het hoort dus gewoon bij haar ;). Maar te licht in verhouding is natuurlijk niet goed, dus als je daar iets aan kan doen is dat alleen maar fijn.
    Mijn jongste woog met 5 maanden evenveel als jouw dochtertje nu. En was 6 cm korter. Ze kreeg sondevoeding en heeft iets teveel gehad (800 ml borstvoeding maar blijkbaar heel voedzaam :D) dus ze ging wel heel hard. Daarna werd het juist een dun ukje en inmiddels is ze een lange slungel ;)

12. ikke1511

ikke1511 Lid

Feb 28, 2011
    7
    1
    3
    Ze zit met haar lengte ook onder de gemiddelde lijn, maar die loopt wel geleidelijk op, dus het is alleen haar gewicht.
    Ik geloof ook dat het deels haar bouw is, maar het was nu wel erg ver naar beneden afgebogen.

Ik ga de optie van kokosproducten eens bekijken, dank!

Een broodje extra wordt lastig, omdat ze op de momenten dat ze eet wel genoeg heeft aan wat ze krijgt. Ik heb wel eens eerder geprobeerd om haar na 2 boterhammen nog wat extra te geven omdat ik het idee had dat ze nog honger had, maar ze is dan wel verzadigd dus ze eet het niet meer op. Dat maakt het moeilijk, en ik kan ook niet echt nog meer eet momenten inlassen op een dag, dan eet ze straks echt de hele dag door :D
    We gaan proberen de dingen die ze nu krijgt hier en daar te vervangen voor wat vettere dingen.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Mijn dochter eet ook 2 boterhammen met de lunch (vaak eet ze daar dan anderhalf daadwerkelijk van op ;)). Wat ik nog wel eens doe als ik het idee heb dat ze misschien toch nog wel iets op kan, is haar nog een cracotte geven uit het vuistje als ik haar al uit de stoel heb. Dat moet je dan wel willen natuurlijk, want aan tafel zou er hier denk ik na 2 boterhammen niet nog meer in gaan. Het is dan toch weer een cracotte extra, ik zie dat weer als een halve boterham ongeveer.

14. ikke1511

ikke1511 Lid

Feb 28, 2011
    7
    1
    3
    Ga ik proberen, cracotte vindt ze ook lekker en ik kan er altijd een beetje roomboter op smeren ;)

15. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

Sep 4, 2016
    7,734
    3,516
    113
    Maak je niet te druk zou ik zeggen.
    Ze is ziek geweest waardoor ze waarschijnlijk slechter gegeten heeft. Ze eet nu weer hartstikke goed dus het zal vanzelf wel bijtrekken.

Hier nog zo'n kleine dame...
    Met 17 maanden was ze 75cm en 8165gr. Was met de geboorte 2200gr. En ik maak me geen zorgen en cb bij mij trouwens ook niet. Ben wel keer extra langs gegaan om het in de gaten te houden maar verder niks.

16. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

Feb 27, 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Misschien de avondfles groter maken? Onze dochter is ook klein/licht en de fles 's avonds gaat er half slapend gelukkig nog altijd in!

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,274
    113
    Female
    Brabant
    Advies is 300 ml zuivel, met een grotere fles/beker zit je daar zo overheen. Zou het eerdere in andere voedingsmiddelen zoeken.

18. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,114
    1,823
    113
    Loopt of kruipt ze miss ook net?
    Of bewegelijk dan stagneerd het een beetje en kan het weer oplopen.
    was bij onze meid ook

19. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

Jan 2, 2017
    281
    2
    18
    Dit had mijn verhaal kinnen zijn

Mijn zoontje is nu 21 mnd en 9 kilo 81cm

Hij heeft ook kma en zijn amandelen gaan eruit ik denk dat hij mede door dit gewoon slecht groeit omdat hij weinig eet nu weer heel erg ziek geweest twee weken haast niks gegeten zelfs drinken minder nu AB kuur gehad

Hij kan wel tegen danoontjes ook en soja melk doet het ook goed bij hem net een smaakje vooral de bosvruchten

Pepti nooit gewild geef nog bv

20. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Die kokosdessert van de Aldi smaakt voor 99% als gewone volle yoghurt, dus die raad ik je aan (als ze 'm nog verkopen). Van de Albert Heijn vond ik zoooo vies. Brrrr.

Share This Page