Een laag gewicht hebben of op het onderste lijntje (of daaronder zitten) is één ding, wat in principe geen probleem hoeft te zijn. Maar ze buigt af van dat lijntje zeg je. En daar maakt het consultatiebureau zich vast zorgen over. Als ze mijn kind zou zijn, zou ik voor de zekerheid wel langs de huisarts/kinderarts gaan. Is het niets, dan is dat fijn. Is het wel wat (bijvoorbeeld coeliakie of metabole afwijking) dan zou ik dat graag zsm willen weten. Het consultatiebureau doet in jouw dochters geval precies waar ze voor zijn: het hebben van een signalerende functie. Als je daar geen boodschap aan hebt, ook prima, maar waarom ga je dan naar het consultatiebureau?
Onze dochter is vrijwel even oud. Bij de laatste CB meting was ze precies evenredig aan de gemiddelde lijn gegroeid tov. de vorige meting. Kortom: ze krijgt precies voldoende voedingsstoffen binnen, dus niet teveel, noch te weinig. Wat ze krijgt: O: (bv +) 1- 1,5e boterham T: 1 groot stuk fruit of 2 kleine L: 2 boterhammen, vaak nog een cracotte erna, en aansluitend een fles met 150cc volle melk T: zie ochtend D: flink bord avondeten, en eigenlijk altijd nog wel iets wat extra opgeschept wordt als ze haar bord leeg heeft (das vaak groente, soms aardappel of beiden, het vlees is dan altijd al op). Ong. 2x p.w. bak yoghurt toe. Aansluitend fles 150cc volle melk. Soms krijgt ze nog een volkoren soepstengel als extra tussendoortje. Mijn advies: - stoppen met de rijstwafels. Die zijn niet vullend (want: loze calorieën) en bevatten ook nog eens arsenicum, wat niet goed is als je dat dagelijks binnen krijgt (is kankerverwekkend). - tevens stoppen met ontbijtkoek en koekje. Beter vervangen voor gezonde en vullende producten (bijv. onderstaande) - meer goede vetten geven. Bijv. avocado of (uiteraard gemalen) noten - meer boterhammen - en weet niet of ze ook hartig op brood krijgt? Is anders nog n goede aanvulling. Boter op dr brood krijgt ze zie ik Zo te lezen ben ik hier de eerste die zegt dat ze wel wat meer (en tevens anders) mag eten
Onze dochter woog en weegt ook 'te weinig'. Ik heb me daar nooit druk om gemaakt. Ze is vrolijk, eet goed, slaapt goed, is lekker actief! Zo te lezen is jouw kindje ook actief, happy en eet goed. Wellicht is ze energieker dan het gemiddelde kindje dus verbruikt ze ook meer energie en eet goed en gezond dus is haar gewicht minder dan 'gemiddeld'. maak je je zelf zorgen? Wat zegt je gevoel? Uiteindelijk is dat het belangrijkste denk ik maar..
Je kunt ook fruit met de blender door de volle kwark doen. Dan is het net vruchtenkwark. Mango en banaan zijn erg geschikt. Een beker ongeklopte slagroom is gewoon hele vette melk. 10x meer vet dan in melk. Is dus gewoon een melkproduct, niet te verwarren met bussen slagroom waar vanalles aan is toegevoegd. Succes!
Haar geboortegewicht was 3 kilo, niet helemaal vergelijkbaar inderdaad. Elk kindje is anders, kijk nu eerst wat het toevoegen van gezonde vetten gaat doen. Ze ziet er verder gezond uit en ontwikkeld zich mooi. Mocht het in de toekomst nodig zijn dan zal ik zeker overleggen
Mijn gevoel zegt inderdaad dat er niet veel aan de hand is. Maar dit vooral omdat ze gewoon voldoende eet. Altijd vrolijk en in beweging is, eigenlijk al vanaf 11 maanden aan het rondrennen. Inmiddels ook kletsen, spelen en dansen. Vandaag ook even met de leidsters van haar kinderdagverblijf gesproken. Zij zien hetzelde als dat ik zie. Over twee maanden weer een weegmoment. Ik hou voorlopig even een aantal weken eetschema's bij zodat ik deze mee kan nemen.
Heb ik gezegd dat ik daar geen boodschap aan heb? Voor zover ik lees niet. Er hoeven dus ook geen woorden in m'n mond gelegd te worden. Enige dat ik heb gezegd is dat ik de hysterie eromheen vervelend vind. Dus de manier waarop er wordt gesignaleerd of overgebracht. Als ik merk dat het af blijft buigen wat het tot nu toe minimaal heeft gedaan doordat ze ging lopen, sta ik ooo zeker gewoon bij de huisarts. Heb over twee maanden ook gewoon weegmoment plus consult bij de arts op het consultatiebureau
Bedankt voor de tips! Ik zal over een tijdje wel eens plaatsen wat ze per week eet. Ben het nu toch aan het bijhouden haha Ze gaat ook vier halve dagen naar de kinderopvang. De koekjes komen vooral daar vandaan. Ik heb daar op z'n tijd geen bezwaar tegen
Je komt over alsof je het vervelend vindt dat mensen je hier op hebben gewezen. Gezien haar geboortegewicht (aardig gemiddeld) en de hoeveelheid eten die ze op een dag binnenkrijgt zou je meer groei verwachten. Ik vind het echt terecht dat ze dit aankaarten en ik snap je terughoudendheid niet zo. Natuurlijk, misschien heb je gewoon een smal poppetje en is dit haar bouw, prima dan toch, maar het gaat wel om haar gezondheid, dus ik zou andere dingen wel willen uitsluiten.
Oke misschien ben ik een azijnpisser maar is jouw bv nog wel voldoende en toereikend? Zal volle melk of Griekse yoghurt haar niet meer opleveren?
Bv bevat altijd genoeg voedingsstoffen. Het kan wel zijn dat door een allergie de voedingsstoffen niet voldoende worden opgenomen. Maar vaak zit het probleem in de hoeveelheid bv.
Als dat het is dan zou je de kleine vaker aan moeten leggen. Maar in principe reguleren kindjes zelf de hoeveelheid bv die ze tot zich nemen.
Klopt, als je ze zelf laat afbouwen, maar je ziet ook wel dat borstvoeding ‘bewust’ vervangen wordt door vaste voeding, dus er niet door het kind zelf wordt afgebouwd. Daarom is het van belang het eerste jaar eerst bv te geven en dan pas de vaste voeding.
True. Goeie aanvulling ook Even een OT vraagje maar gewoon even benieuwd: heb jij het 1e jaar helemaal geen vast voedsel gegeven?
Ik vind het helemaal niet vervrlend dat ik hierop ben gewezen. Nogmaals, ik vond de manier waarop erg vervelend. Vind het jammer dat er gelijk dit soort conclusies worden getrokken. Maargoed dat kan ook door mijn manier van omschrijven komen. En ik sta er ook heus open voor om ernaar te onderzoeken als dit nodig blijkt te zijn. Haar gezondheid gaat voor alles. Ik vermoed inderdaad dat het een petit meisje is. Net zoals dat haar vader en ik beide smal zijn. Maar als er meer aan de hand is dan wil ik dit zeker snel weten zodat we hierop in kunnen spelen.
Hier waar ze nu zit qua lengte en gewicht. Zal morgen het consultatieboekje er even bijpakken en de eerdere meet/weeg momenten ook even invullen dan is het beter te beoordelen. Hier waar ze nu zit qua lengte en gewicht. Zal morgen het consultatieboekje er even bijpakken en de eerdere meet/weeg momenten ook even invullen dan is het beter te beoordelen.