Nee de stip denk ik. Alle lijnen zijn percentiel lijnen. Als je de grafiekjes kijkt is er met deze ene meting niets aan de hand, maar het gaat natuurlijk om het beloop.
De stip is idd haar ‘lijn’, nu nog geen lijn omdat het pas een meting is natuurlijk. Op zich niks mis mee, maar het zegt zo niks. Als ze op deze lijn begonnen is, is er niks aan de hand, als ze bijv op de roze lijn begonnen is, en duidelijk blijft afbuigen wel. Het is de bedoeling ongeveer tussen 2 lijntjes te blijven, een beetje schommelen geen probleem, maar meer dan 1 lijn dalen is niet goed. Probeer even of je alle gegevens, liefst inclusief kraamweek (of in ieder geval laagste gewicht) in te vullen.
Zie foto, de groeicurve van mijn 3e... Volgens het cb zou ze ziekte van crohn of een andere darmziekte hebben en moest ik echt naar de kinderarts. Ik heb haar uitgelachen. Kind was levendig, at heel goed, sliep weinig (maar bleef vrolijk dus genoeg) en ontwikkelde zich heel goed. Daarbij zit het in de familie, dik geboren worden en dan afzakken naar ondergewicht. Oh en ik moest wèl stoppen met nachtvoedingen (borst) want dat was niet nodig na een halfjaar Inmiddels is ze ruim 4 en ja ze is echt een spinnetje maar groeit wel volgens dr eigen lijntje, is haast nooit ziek en is gewoon een blije kleuter.
Ik heb haar geboortegewicht plus laatste gewicht kunnen invullen omdat ik deze nog wist. Kraamboekje ligt ergens op zolder in een verhuisdoos. En ik heb de gewichten van de cb bezoeken ingevuld. Geen idee waarom er niet een lijntje wordt getrokken tussen elk stipje
Het is zo lastig vind ik om de balans te zoeken hierin. Ik wil ook niet adviezen volledig afslaan maar ook niet m'n eigen gevoel negeren. En dat advies van de borstvoeding komt mij bekend voor. Er is zelfs wel gezegd of het niet tijd werd te stoppen (met 11 maanden). En met een half jaar of ze niet eens naar d'r eigen kamer moet. En bij mijn zoontje bijvoorbeeld was mijn partner (vader van beide kinderen) mee, werd er op een hele nare toon gevraagd of hij wel de vader van het kind was. En dat ik zeker geen borstvoeding gaf want dat doen jonge moeders niet. Toch probeer ik de negatieve ervaringen niet mijn verstand en gevoel te laten beïnvloeden. En te kijken naar welk advies ik wel iets mee kan en wil. Maar wat mooi dat je dochter zich zo goed ontwikkeld ondanks dat het een kleine dame is. We zijn ook allemaal verschillend. Een gemiddelde komt ook gewoon voort uit alles bij elkaar optellen en daar in het midden gaan zitten
Sommige CB's doen 'gelukkig' bij alle ouders zo... En inderdaad, kwestie van goed bedenken waar je wat mee wil en waarmee niet. Ik zie in de curve overigens niets vreemds Tenminste, ze gaat van gemiddeld naar -1, volgens mij? Of ik zie het niet goed? Mijn kinderen 'zochten' in het eerste jaar/de eerste twee jaar ook hun eigen lijntje, ze bleven geen van tweeën op de lijn waarop ze zijn geboren, zeg maar. En volgens mij is dat heel normaal.
O ja ik zie het nu. Die grijze lijn die ik bedoelde is de P95 lijn zie ik nu. Ik vind het helemaal geen beroerd 'lijntje' hoor!
Even ter vergelijking de curve 'gewicht naar lengte' van ons zoontje. Zit dus echt heel veel meer fluctuatie in zoals je kunt zien. Helaas krijg ik m niet gedraaid. Lijntje 'lengte naar leeftijd' is in 3 jaar van de +2 lijn naar de gemiddelde lijn gegaan in een vrij nette boog.
De arts deed nooit moeilijk, de verpleegkundige wel. Daar ging veel verkeerd. Buik slapen, bij ons in bed slapen, nachtvoedingen, niet hard genoeg groeien, te vroeg mee eten, te vroeg lopen, te weinig praten, te weinig sociale contacten met leeftijdsgenoten... Maar toen ik bij de 4e aangaf dat ik me zorgen maakte over het vele spugen mét last er van hebben (oudste spuugde zonder huilen) -> baby's spugen nou eenmaal) Veel ontroostbaar huilen -> ja baby's huilen maar hij huilt niet genoeg om een huilbaby te zijn. Voorkeurshouding -> valt wel mee, zijn hoofd is nog rond (ja en dat moet zo blijven liefst ) Week er na nacontrole bij de vk, die nam het wel serieus en adviseerde een osteopaat. Daar bleek dat zijn schedeltje niet goed zat (doordat hij sterrenkijker was) en daardoor heel zijn lijf verkrampt was waardoor hij dus pijn had. En dan wilde hij troostdrinken, moest spugen, dus weer drinken en zo was de cirkel rond. Ik vond de verpleegkundige al niks maar sindsdien helemaal niet meer. Mijn moedergevoel is blijkbaar stuk beter dan haar boekjes
Hier komt het advies mbt tot de borstvoeding en het op onze kamer slapen ook van de verpleegkundige. Van de arts nog niet dat soort adviezen gekregen. Gelukkig heb jij je moedergevoel gevolgd, vooral de tweede keer. Anders had je zoontje nog een tijd met pijn doorgelopen
4e al zal ze me bij de anderen ook wel eigenwijs gevonden hebben omdat ik gevoel volgde ipv boekjes Ja nu was het 8 weken ofzo en dat duurde al lang. Niks om je druk over te maken
De verhouding lengte/gewicht is natuurlijk interessanter dan het gewicht als losstaand gegeven. Het CB hier zei bv. vaak dat mijn dochter zo zwaar was. Terwijl ze ook heel lang was. En dus prima in verhouding. Ik kon ze er keer op keer op wijzen en dan waren ze het iedere keer met mij eens. Misschien is dat bij jou dochter ook aan de hand? In de zin van dat haar gewicht bij haar lengte volgens mij wel aan de lichte kant is. Dan nog hoeft het niets ernstigs te zijn, maar het kan wel reden zijn om het in de gaten te houden. Wij zijn met de jongste ook eens bij de kinderarts geweest omdat ze te licht was. De kinderarts heeft haar nagekeken en constateerde geen vreemde dingen. Toch fijn. (Inmiddels eet ze wel glutenvrij ed, maar dat was destijds nog niet aan de orde.)
Je hebt bij een paar metingen waarschijnlijk 5000 ingevuld ipv 5 kg. Vandaag dat hij zo gek omhoog schiet. Maar vanuit het geboortegewicht en het gewicht nu lijkt er weinig geks. Ze startte laag en zit nog steeds laag.
Haha ik kijk er nu bij en je hebt gelijk! Bij sommige metingen inderdaad wat teveel 0'en. Ik dacht aan grammen ipv kg
Je bent niet de eerste die dat fout doet, en zal ook niet de laatste zijn, vandaar dat ik het direct zag
Qua lengte scheelt het inderdaad niet veel qua lijntje t.o.v het gewicht. Ze zit op het groene lijntje, het gewicht zit er ongeveer iets minder dan een half lijntje onder. Ik houd het goed in de gaten, hou nu ook bij wat ze eet zodat daar naar gekeken kan worden eventueel. Over twee maanden weer een weeg/meet momentje. Als ze dan mooi op haar lijntje doorgroeit is dat prima. Zolang ze maar niet meer gaat zakken in de curve