Hallo, Mijn dochter 4,5 maanden en ik geef borstvoeding. Ik ben vandaag naar het consultatiebureau geweest waar bleek dat ze nu 4,9 kg weegt. De laatste keer (1 april) woog ze precies 5 kilo. Ze is dus én niet aangekomen én ook nog es afgevallen. En dat terwijl ze sowieso al niet zo groot was. Ik schrok hier best wel van. Ze gaven aan dat zolang het goed gaat met haar ik me geen zorgen hoef te maken. Maar toch ben ik niet gerustgesteld. Heeft iemand hier ervaring mee?
De meeste bv baby's dippen met 4 maanden, is heel normaal. Is ze toevallig ook actiever geworden qua rollen bijvoorbeeld?
Ja! Ze is zeker beweeglijker en ze kan nu van buik naar rug rollen (andersom nog niet). Over dippen met 4 maanden zei het consultatiebureau ook, vandaar ook dat ik benieuwd was naar andere ervaringen. Ik maak me vooral zorgen omdat ze sowieso al een laag gewicht had.
Ik las net een ander topic van jou, over een schema met 4 maanden. Hierin lees ik terug dat je kindje nog maar 5 voedingen krijgt, klopt dat? Volgens mij is dat voor borstvoeding vrij weinig. Is het mogelijk om haar wat vaker aan te leggen? Of komt ze misschien in de nacht nog en heb je die voedingen daar niet bij beschreven?
Klopt, 5 voedingen. Ze komt niet meer in de nacht, ze slaapt bijna de klok rond. Laatste voeding is rond half 8 / 8 uur en de eerste voeding ook rond half 8. Ik kom net aan de 5 voedingen per dag en heb helemaal niet het idee dat ze te weinig voeding binnen krijgt. Daarom was ik ook zo verbaasd. Als ik werk krijgt ze afgekolfd melk (150ml) of heel af en toe een flesje als ik niet genoeg heb kunnen kolven. Maar ik werk maar 3 dagen en ik mis dan maar 2 voedingen per werkdag dus grotendeels leg ik haar gewoon zelf aan ipv flesje. Nu is ze sinds 2 a 3 dagen wel wat onrustig vooral met inslapen. En gisteren kwam ze vaker voor voeding (ik denk regeldag), dus dan leg ik haar natuurlijk ook gewoon wat vaker aan. Ik weet gewoon echt niet wat ik anders kan doen en ben zo ongerust.
Tja... als het je echt ongerust maakt, dan zou ik haar toch echt vaker aan gaan leggen. Uit de borstvoeding halen ze nu alle belangrijke bouwstoffen die ze nodig hebben om te groeien. Eventueel voordat je zelf naar bed gaat een droomvoeding proberen, zo rond 22.00-23.00? Maar misschien gaat ze het zelf al regelen, door nu vaker te komen? Misschien hebben andere moeders nog betere tips, heb zelf maar 1 week borstvoeding gegeven.
Het feit dat ze afgevallen is betekent dat ze te weinig (borst)voeding gehad heeft. Blijkbaar vraagt je dochter er zelf niet om, volgens mij is daar een term voor maar ik kom er even niet zo op. 'Stille hongerlijder' iets in die zin, in ieder geval dat je als ouder dus niet merkt dat ze te weinig krijgt omdat je dochter dat niet laat merken. Kun jij dus ook helemaal niks aan doen! Eén meting afgevallen is misschien het ergste nog niet als het ook rond de 4 mnd dip is, maar ik zou haar nu voor de zekerheid wel extra aanleggen. Want wat er soms gezegd wordt van dat kinderen afvallen als ze actiever worden, bijna alle kinderen worden actiever rond die tijd dus voor mij gaat dat niet helemaal op dat dat leidt tot afvallen. Ik zou ook een 6e voeding vlak voor je naar bed gaat proberen toe te voegen. En vertrouw op jezelf he, je kindje krijgt borstvoeding dus hartstikke goed bezig
Ik zou haar zeker vaker aanleggen als ze afvalt. 5x is ook helemaal niet veel gemiddeld drinken bv kindjes dan nog minimaal 6-10 keer. Sommige kindjes vragen er zelf moeilijk om, dat moet je zelf dan een beetje stimuleren. Ik zou haar zowiezo rond 23u nog een keer wakker maken om te laten drinken, en overdag tijdelijk om de 2u aanleggen ipv 3/4 uur. Hopelijk helpt het
En vergeet niet, net een plasluier, net een poepluier , net voor een voeding enz kan al gauw een paar 100 gram schelen
Thnx allemaal voor de reacties en tips. Vaker aanleggen ga ik doen, ik heb volgende week woensdag alweer een afspraak dus dan kan ik hopelijk meteen zien of het nut heeft. Haar wakker maken heeft trouwens geen zin, ze is dan veel te moe om te drinken. Wat dat betreft gaat het gelukkig wel heel goed ze slaapt heerlijk tot de volgende ochtend.
Ik legde om 23 slapend aan. 5 voedingen is niet heel erg veel met 4 maanden. Zou ook zeker vaker aanleggen.