Cb voedingsschema, jemig!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Natasja, 7 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    He ladies,

Vandaag zijn we weer op het cb geweest. Ze hadden eerst zijn curve verkeerd gedaan, dus kreeg bijna een preek, maar toen ik zei dat hij geen 7,5 maand was maar 6 en 3 weken, werd de preek geschrapt hahahah hij was netjes gegroeid.. ja duh.. (lang leve de curve op borstvoeding.com daar heeft hij een prachtig lijntje, zelfs licht stijgend, terwijl hij daar omlaag ging)
    Ik kreeg zelfs een compliment over het nog steeds borstvoeding geven (daar werd ik wel blij van!) en ik kreeg zelfs een kadootje! muntje voor de boodschappenkar met een mooi bv logo erop! en een tijdschrift.

Maar nu kwam het, ik kreeg een schema mee voor eten. Natuurlijk stond er op 7,5 maand want ze hadden mij gewoon veel te vroeg laten komen. Maar jemig wat veeeeeel! Ik zei nog: voor over 3 weken. Nou hij mocht er wel mee beginnen zei ze.
    Ben ik erg dat ik dat aan mijn laars ga lappen en gewoon over 3 weken ga beginnen?

Op het schema staat smorgens brood met bv.. hij kan het toch nog wel op alleen bv 's morgens?
    Hij drinkt dan ook erg veel (rond de 240 cc)

En yoghurt als toetje? doen jullie dat? Hij eet nog niet eens 200 gram avondeten!

Ik had alles daar kunnen vragen maar stel het liever aan jullie!

groetjes
    natasja

2. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Toppie hoor, nog steeds bv met 6 maanden!

Ik ben met 6 maanden langzaam aan begonnen met wat hapjes groenten en ben op gaan bouwen naar zo'n 125 gram per dag. Sinds 7 maanden geef ik fruit erbij en ook wat brood. Ik begon met een korstje en ik moet eerlijk bekennen, hij krijgt nog steeds niet vaak brood. Hij krijgt 3x in de week een boterham maar 9 van de 10x kom ik helemaal niet aan brood toe. Ik kom steeds in de knoei met de bv en slapen. Hij krijgt wel elke dag verse groenten en vers fruit.

Geef hem gewoon af en toe lekker een korst om op te sabbelen en begin langzaam aan op te bouwen. Ze hebben gewoon het eerste jaar genoeg aan de bv hoor, alles zit erin. De bv blijft ook gewoon hoofdvoeding en al het andere is bijvoeding, tenminste, hier wel.

Ik neem het cb met een flinke korrel zout en hou me meer aan borstvoeding.com :oops:

3. madeliefs

madeliefs Actief lid

3 jun 2008
    359
    0
    0
    Natasja,
    Ik modder ook zelf lekker aan en doe niet zoveel met schema's!
    's Morgens inderdaad alleen BV, , halverwege de morgen nog een keer borst, tussen de middag een broodkorst en beetje BV voor het slapen. 's Middags fruit en weer keertje BV, 's avonds groente en weer BV.
    Menno was de laatste keer niet zo hard gegroeid, maar kreeg zeker geen preek. Mocht gewoon doorgaan met wat ik aan het doen was, met BV hoef je je niet zo gauw zorgen te maken.

ik zou dus zeggen: lekker je gevoel volgen en kijken naar je kind wat 'ie nodig heeft!

Heb trouwens m'n andere 2 kids zo'n anderhalf jaar zelf gevoed, ook maar een beetje op m'n gevoel bijgevoed maar ze zijn er héél groot van geworden (maar ja, zijn nu ook 10 en 13 jaar...dus wat wil je ;) )

Succes!

4. naatje070

naatje070 VIP lid

24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Dees, jij geeft dus ook nog niet elke dag brood?
    Ik geef meestal wel elke dag een korstje, maar dat vond mevrouw van het cb te weinig :( Als ik zo door zou gaan, dan zou ie gaan afvallen :confused: Het kwam echt zo over alsof ik mijn kind geen eten gaf :cry: Volgens haar zaten er geen genoeg voedingsstoffen meer in mijn bv, en diende alleen voor de dorst en als toetje....
    Voor het eerst dat ik het niet eens ben met het cb.

5. roses

roses Fanatiek lid

12 jun 2006
    1.946
    1
    38
    @naatje, wat een onzin dat er niet genoeg voedingsstoffen in jouw melk zouden zitten! Tot een jaar heeft Mike sowieso genoeg aan alleen jouw bv. De bijvoeding is er echt voor er bij.

Ik denk dat je zelf een beetje moet aanvoelen wat je kind graag wil. Mijn zoontje is echt gek op brood en ik merkte dat hij niet genoeg had aan alleen een korst. Op een gegeven moment krijg hij alle korstjes van een boterham en nog zat hij steeds zijn handjes uit te steken naar mijn boterham. Ik heb hem maandag voor het eerst een hele boterham gegeven en hij at hem zo op! :eek:
    's middags krijgt hij nog wat fruit en 's avonds dan avondeten.

Ik vind het wel moeilijk om in hoeveelheden te denken. Ik geef altijd maar wat en ik zie wel wat hij er van op eet... Maar hij eet eigenlijk best goed, dat had ik niet gedacht al na 1 maand rapley!

6. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Wat een bekend verhaal, hebben wij misschien hetzelfde cb :) ? Volgens de cb arts moest Tobias met zes maanden naast de groente en fruit boterhammen met smeerkaas en yoghurt gaan eten want mijn borstvoeding werd nu bijvoeding en was niet meer genoeg :confused: . Ik werd er wel even onzeker van, maar na inderdaad even op borstvoeding.com gekeken te hebben, heb ik het lekker naast me neergelegd.
    Ik ben wel een beetje aan het hannesen met die bijvoeding, fijn om te lezen dat anderen dat ook hebben. Ik vind het best lastig om de momenten te kiezen waarop ik het geef.

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik vond het ook een heel gehannes met die bijvoeding, wat is de tiet dan makkelijk.
    Eigenlijk, een toetje geven na het eten, is helemaal niet zo slim. Alle kalkproducten remmen de opname van vitamines uit het voedsel.( muv BV uiteraard ).
    Je kan als toetje, beter een stuk fruit geven, dat zorgt ervoor ( vit.C) dat de vitamines beter opgenomen worden.
    Een calcium-rijk tussendoortje is eigenlijk beter.

Ik heb het introductie schema van Stefan Kleintjes aangehouden, en daarnaast rommelde ik maar wat aan, en vaste tijden hebben we nog steeds niet, behalve met het avondeten( 18.00 uur).

8. madeliefs

madeliefs Actief lid

3 jun 2008
    359
    0
    0
    Wat heerlijk om te lezen dat er meer moeders aan het hannesen en rommelen zijn :)

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook geen schema en gelukkig ook geen CB dat met vastgestelde schema's werkt. Al vinden ze daar (antroposofie) wel dat na 9 maanden het uit 'moet' zijn met de BV (maar ik niet).

Als je kijkt in het boek van Kleintjes, dan zie je dat BV het belangrijkste kan blijven (als jij en je kindje dat willen) en dat de hoeveelheden prima te doen zijn. Dus gewoon rustig aan opbouwen ;)

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Nee hoor! Doen wat je instinct zegt, jij kent je kind het beste!

11. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Fijn om te lezen dat meer mama's het ingewikkeld vinden hahahaha
    Ik weet gewoon niet wanneer ik het allemaal moet inpassen. whahahaha
    Inderdaad je tiet eruit halen is veel makkelijker :)

12. marissie

marissie Actief lid

14 jun 2007
    348
    1
    0
    Bij mijn cb krijg ik geen voedingsschema's mee, maar met 6,5 maand waren ze wel erg verbaasd dat Mike nog geen boterham kreeg. Ik gaf alleen maar een korstje en wilde pas met 7 maanden beginnen. Omdat ik geen pap geef zou ik twee boterhammen per dag moeten geven van het cb. Nou ik vond met een halve boterham beginnen wel voldoende en Mike trouwens ook. Doen het gewoon lekker rustig aan op ons eigen tempo hoor. Wel fijn idd om te lezen dat jullie met zelfde soort vragen zitten ;) Had een tijdje terug ff dat ik me onzeker voelde en bang was dat ik mijn kind tekort deed. Na even lezen op t forum voel je je dan al snel weer een stuk beter :)

13. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    schema.... Wat is dat? ;)

14. naatje070

naatje070 VIP lid

24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Gelukkig ben ik dus niet de enige die geen schema heeft :)

Mike slaapt ook iedere dag op andere tijden, dus pas me daarop aan.
    Probeer nu wel iedere dag 2x fruit, boterham en groente te geven, maar man wat een tijd neemt dat in beslag. Ik geef het ook allemaal a la rapley, dus dat gaat allemaal niet zo snel, maar wel errug leuk!

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nou Naatje70, wat jij doet kan echt niet hoor, je moet een strak schema hebben, op de klok voeden, en vooral gepureerd eten geven; anders ben je echt een ontaarde moeder, en HOOR JE ER NIET BIJ !

O:) O:) O:)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier niet echt een schema, maar eigenlijk wel alles op ongeveer dezelfde tijden, omdat Eva nu toch wel redelijk vaste tijden slaapt en dan krijgt je vanzelf een soort schema.

Hier 's ochtends bv, wordt binnenkort brood en bv, dan tussendoor fruit, tussen de middag 1 boterham en bv en dan 's middags tussendoor een rijstwafeltje(s) en bv, maar dat wordt straks rijstwafeltje(s) en yoghurt, want ik heb het idee dat Eva teveel drinkt waardoor ze om half 6 haast geen honger heeft. En yoghurt kan ik gewoon geven wat ik vind dat genoeg is, de borst niet, ik kan haar er echt niet afhalen als ze aan het drinken is, en dat wil ik ook niet. En dan rond half 7 als ze naar bed gaat nog een bv. Straks moet er denk ik nog een stuk fruit ergens bij... misschien na het eten, maar Eva eet nog maar erg weinig 's avonds dus fruit erachteraan gaat nog niet.

17. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Het woord schema komt niet voor in Camila's woordenboekje. Ik heb het eventjes geprobeerd, maar het werkt niet. Maakt niet uit, toch? Ik moet zelfs eerlijk bekennen dat ze vanavond geen warm eten heeft gehad :oops: ; we waren wat later thuis dan gepland en ze vroeg om de borst (en dat doet ze niet zo vaak). Moet ik die haar dan maar ontzeggen? Nee toch zeker?

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik snap het trouwens uberhaupt niet die schema's. Ik heb n.m. nog nooit een schema gehad van mijn cb.
    Snap eigenlijk ook niet waarom het ene cb het wel doet en de andere niet. Lijkt mij dat alles hetzelfde zou moeten zijn.

19. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    moet/mag je eerst voeden op afroep maar zodra ze bijvoeding krijgen moeten we in schema's voeden...
    En t cb kijkt naar boekjes met hoe t moet. In die boekjes gaat t over t gemiddelde kind.
    Maar HET gemiddelde kind bestaat niet!
    Ik zie alweer dat er in die 10 jaar na mijn eerste 2 kindjes (en geruzie en gedonder met t cb omdat ik niet netjes deed wat me gezegd werd) niet veel veranderd is bij t cb.
    Nou bij mij wel....ben (nog) mondiger geworden :p
    Ben benieuwt hoe dat donderdag gaat de eerste keer weer.

En meiden, ga lekker je gevoel en je eigen kindje na hoor! Laat je nie gek maken door t cb. Jullie kennen je kindje t best (jullie zijn ervarings deskundigen !) En jullie kennen de thuis situatie. En daar hebben die miepen van t cb al helemaal geen kijk op ;)

Deel Deze Pagina