CB wil dat ik met 4 mnd bijvoeding ga introduceren

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Janna, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Hoi!

Het consultatiebureau wil dat ik start met het introduceren van bijvoeding, zodra mijn dochtertje 4 mnd is (over 5 dagen). Ik wilde hier echter nog mee wachten tot 6 mnd, aangezien mijn man (haar vader dus) en ik beiden meerdere allergiën hebben. Het CB zei dat het idee dat je bij kans op allergiën beter tot 6 mnd kan wachten achterhaald is.

De reden dat ze aanraden om te beginnen met bijvoeden is alleen maar vanwege de introductie van smaken en het leren eten. Vanaf 6 mnd hebben babies volgens hun de bijvoeding nodig en als je dan nog moet starten met introduceren, moet je dat volgens hen toch versneld doen, om te voorkomen dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgen. Het advies is dus niet speciaal gericht op mijn dochter of speciale omstandigheden, die suggeren dat zij er al aan toe is. Het kwam op mij meer over als een advies dat ze standaard geven.

Mijn dochter doet het echter prima op haar flesvoedingen: ze is een vrolijke, blije baby, die goed slaapt, ook de nacht door, genoeg poep- en plasluiers heeft en goed groeit. Ik zie dus eigenlijk niet echt een reden om iiets aan haar ritme of voedingsgewoonten te veranderen, tenzij daar echt een heel goede reden voor is.

- Is het waar dat het idee dat je bij kans op allergiën beter tot 6 mnd kan wachten achterhaald is?
    - Is het waar dat als je met 6 mnd bijvoeding introduceert de kans groter is dat babies te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, omdat het introduceren te langzaam gaat?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Het landelijk advies geeft aan dat je het beste kunt wachten met vaste voeding zoals groente en fruit totdat je kindje 6 maanden is. De darmpjes zijn dan net wat verder volgroeid. De kans is dan kleiner dat je kindje ergens allergisch op reageert. Tot 6 maanden is het ook niet perse nodig om te geven. Wanneer een kindje geen verhoogde kans heeft op een koemelkallergie en zelf ook aangeeft er aan toe te zijn (smak geluiden, niet voldoende aan de voeding) kan het geen kwaad om met 4 maanden met kleine hoeveelheden (puur voor de smaak en structuur) mee te beginnen.
    Het is bij ons niet bekend wanneer je met 6 maanden met vaste voeding begint je kindje voedingsstoffen tekort komt. Je dochter haalt dan alle voedingsstoffen nog uit de opvolgmelk (700-800 ml per 24 uur tussen 6-8 maanden).
    Groetjes Angelique

3. Janna

Janna Fanatiek lid

Hoi Angelique,

Bedankt voor je reactie. In dat geval ga ik gewoon nog even wachten.

Groeten,
    Janna

Deel Deze Pagina