CBS-stalkers

Discussie in 'De lounge' gestart door TempusFugit, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ja hoor, drie maanden geleden dus een brief van het CBS in de bus. Of we een enquête in wilden vullen, maar dat soort onzin had ik dus écht geen zin in, de brief belandde in de kliko.

Een maand later ontvingen we weer een brief, dat we de enquête niet hadden ingevuld en of we dat alsnog wilden doen. Eh nou, nee. Wéér de brief in de kliko. Een maand geleden ontvingen we de laatste brief en ik heb hem niet eens meer open gemaakt.

Net werd ik gebeld door een onbekend nummer, ik nam op (want ik had gisteren ook een gemiste oproep van een onbekend nummer, ik dacht dat iemand me echt nodig had) en ik kreeg een vrouw aan de lijn die meteen een heel verhaal begint op te dreunen en dat ze de enquête dan graag telefonisch bij me af wilde nemen. Ik heb maar toegegeven om er vanaf te zijn want ik was echt klaar met dat gedram. Ik hoorde laatst van iemand dat ze zelfs aan de deur kwamen met hun vragenlijst toen diegene geen gehoor gaf aan de gestuurde brieven of telefoontjes.

Jeetje, is dit iets verplichts ofzo? Hebben meer mensen dit gehad en hoe lang bleven ze nog bezig toen je er geen gehoor aan gaf?

Zo, dat moest ik even kwijt :D Want deze 'korte vragenlijst' duurde ruim 20 minuten! :x (En nu gaan ze me nog 3 of 4 keer bellen voor vervolgenquetes, ik neem mooi niet meer op)

2. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als je dat al irritant vindt.....pfff, als ondernemer krijgen wij soms een hele vragenmap over onze inkomsten en dergelijke. Negeren wij normaal gesproken altijd, totdat we terug kwamen van vakantie en er een dreigbrief lag die aangaf dat we te laat waren met reageren en dat er mogelijk een boete van 10.000!!!! euro volgde. Snel toch maar even ingevuld, niets meer gehoord. Belachelijk, om die vragen te beantwoorden moesten we nota bene het jaarverslag er bij halen....alsof we het al niet druk genoeg hadden.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Meen je niet...wat een stalkers!!!
    Ik heb nu al een paar keer een brief gehad van Life lines....ook al van die stalkers!

4. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Hou op, schei uit. Ik word er op mijn werk ook continu mee gebombardeerd. Sommige enquetes zijn verplicht (met inderdaad een boete als je niet meewerkt), en sommigen zijn niet verplicht (die vul ik dus ook niet in).

Het moet in de begeleidende brief staan of de enquete al dan niet verplicht is.

Let wel: dit is voor bedrijven, ik heb geen idee hoe het werkt voor particulieren (ik woon niet in Nederland).

5. TempusFugit

Wow, een boete van 10.000 euro!
    Lifelines kende ik niet, maar Google zegt dat die alleen in het Noorden enquetes afnemen, dus dat is wel logisch dat ik er nooit van heb gehoord. Irritant hè?
    Coquelicot, volgens mij stond er op de brief dat we niets verplicht waren, maar omdat ze zo vaak herinneringen bleven sturen en nu dus belden, begon ik te twijfelen. We hebben zelf geen bedrijf maar het ging ook over de grootte van ons gezin, opleidingen die we hebben gedaan e.d.

6. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Het stond wel in de brief duidelijk aangegeven dat ze anders zouden bellen ;)

Ik heb hem trouwens wel gewoon ingevuld, maar ik heb daar zelf ook geen problemen mee dus dat scheelt al. Oh en ik denk dat zelf invullen veel sneller gaat dan telefonisch met iemand van het CBS doornemen. Ik was best snel klaar.

7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Het CBS voert maatschappelijk belangrijk onderzoek uit waarbij het van belang is dat de te onderzoeken groep zo groot mogelijk is om een zo betrouwbare conclusie te kunnen trekken. Ik zou daarom altijd mijn medewerking verlenen aan onderzoeken van het CBS.

8. TempusFugit

De reden dat ik dit soort dingen niet graag invul is omdat ik waarde hecht aan mijn (denkbeeldige) privacy.
    Als ik wist dat het CBS was, had ik dus ook niet opgenomen maar onbekend nummer ;)
    Maar goed, wilde alleen maar weten of meer mensen er ervaringen mee hebben. Ik las net op een ander forum over een CBS-medewerker die ging rondhangen in de meneer zijn wijk en meerdere keren aan de deur kwam, daar zit ik niet op te wachten als ik de telefoon in het vervolg niet opneem :)

9. NoLu

NoLu Niet meer actief

Moet je dr voor de gein voor 1 keer aan mee doen... dan kom je helemaal niet meer van ze af pffffffffffffff

10. Amethist

Amethist Niet meer actief

Oh man, houd op over dat CBS. Idd een stelletje stalkers. Ik heb hun brieven ook genegeerd, want ik houd niet van iets dat "verplicht vrijwillig" is en toen werd ik ook nog gebeld idd. Aan de heer aan de telefoon heb ik dus ook duidelijk te kennen gegeven dat ik weiger mee te werken aan iets wat me zo wordt opgedrongen.

11. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Oké, maar beide staat in de brief aangegeven. Zowel dat ze telefonisch benaderen en anders aan huis de enquete afnemen.

Als ik jou was had ik dan wel contact met ze opgenomen dat je echt niet wilt meewerken. Dus naar ze bellen of zoiets. Nu doen ze gewoon wat ze hadden gezegd te doen wanneer je helemaal niet reageert.

12. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Dat staat inderdaad altijd in hun brieven... Ik vraag me toch écht af wát ze nu werkelijk hopen te bereiken (ik durf te wedden dat 50% een hoop onzin invult 'om ervan af te zijn')...

Als particulier zou ik er echt nóóit aan meewerken...

Weet iemand trouwens of ze je uberhaupt wel mogen bellen als je je aangemeld hebt voor het Bel me niet register? Dat heb ik ooit voor mijn ouders gedaan en als ik het me goed herinner kun je dat óók voor telefonische enquetes laten gelden...

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Nog over het CBS: hou er rekening mee dat de regering de resultaten meeneemt in hun beslissingen.

14. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik vind het vreemd dat mensen onzin zouden invullen. Waarom niet gewoon eerlijk antwoorden als je er toch al mee bezig bent?

Als je echt niet wilt meewerken moet je dit gewoon duidelijk maken bij het CBS.

15. Amethist

Ja, dat zeggen ze idd, maar ik durf te betwijfelen of dat allemaal waar is. En dan nog...ik mag toch zeker zelf wel weten of ik ergens aan meewerk of niet. Ik kan er echt bijzonder slecht tegen als de overheid of welke instantie dan ook wel even voor mij bepaald of ik ergens aan mee moet doen.

16. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Je moet niets, je kunt ook weigeren. Alleen bedrijven zijn wel verplicht mee te werken.

Zolang ze niets horen zullen ze diegene herinneren of persoonlijker benaderen.

Ze weten ook dat er genoeg mensen zijn die laks zijn en daarom komen ze er meerdere malen op terug.

Ik zie het meewerken aan hun onderzoeken/enquêtes eigenlijk als iets van maatschappelijk belang.

Maar nogmaals, je moet helemaal niets.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Hier ben ik het mee eens. Als je wilt dat je persoonlijke situatie mee wordt genomen in beslissingen van de regering, dan vind ik dat je zo'n enquête niet kunt weigeren.

18. Amethist

Ik weet dat ik niks moet, daarom doe ik ook niet mee ;).

Maar de hele toonzetting van de brieven die je krijgt staat me niet aan en het feit dat ze je gaan bellen als je niets terugstuurt en je dan nog op zo'n belerend toontje toespreken. Daar kan ik erg slecht tegen...

19. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Vorige week stond die pipo hier aan de deur of mijn man de enquete al had ingevuld. Dus ik zeg nee en gaat ie ook niet doen! En toen heb ik de deur dichtgedaan..

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik heb ook meegedaan aan de enquete en idd om de zoveel maanden bellen je ze dan terug voor vervolgvragen. Maar dat wordt wel altijd gevraagd of je dat wil.

Ik heb er geen moeite mee. Vijf minuutjes van m'n tijd die vervolggesprekken. Die enquete aan huis duurde wel wat langer, maar ach, 't was best een gezellig mens die langs kwam haha

Deel Deze Pagina