Dag dames Ik vind niet direct een antwoord tussen de reeds bestaande topics, dus daarom een nieuwe vraag. Een korte schets: 9 maand geleden ben ik gestopt met de pil en in december is er pcos vastgesteld, wat dus betekent dat ikzelf geen eisprong maak. Hiervoor ben ik deze maand Clomid beginnen nemen. Ik reageer hier goed op, een beetje te goed zelfs, want op de echo was te zien dat er 2 eitjes klaarzitten om te springen! Mijn vriend en ik zien een tweeling echter niet zo goed zitten. Weten jullie wat de kans is op een dubbele bevruchting bij 2 eitjes? Na al die maanden kansloos proberen heb ik het er namelijk heel moeilijk mee om deze eerste kans gewoon opzij te laten liggen.. Alvast bedankt!
Mijn fertiliteitsarts heeft aangegeven dat de kans wat groter is. Dat Werd geloof ik voornamelijk gezegd omdat ik naast clomid een spuit pregnyl heb gekregen om de eisprong op te wekken
Fijn dat de clomid aanslaat wel! Ik snap wel dat een tweeling jullie wat te veel lijkt maar ook dat je deze ronde niet wilt "weggooien". Ik vind de kans-aanpak heel mooi! Er wordt gezegd dat de kans per ronde 15% is. Ik neem aan dat ze bedoelen per eitje. De kans dat beide eitjes tot zwangerschap leidt lijkt mij dan 2,25% (0,15 * 0,15) of deze redenering klopt durf ik niet te zeggen, komt meer vanuit mijn statistische achtergrond dan de biologische. Hopelijk heb je er wat aan en heb je over 9 maanden 1 kindje!
Als je een dubbele eisprong hebt, dan is de kans op een zwangerschap niet twee keer zo groot. Dus je kunt niet twee keer 15% rekenen = 30% kans dat het raak is. In werkelijkheid heb je bij twee eicellen maar een paar enkele procentjes meer kans op een zwangerschap. De kans dat je daadwerkelijk zwanger wordt, is dus niet ineens heel groot geworden. Zo tussen de 15 en 20%. Bij ICSI is het zo dat als je na de terugplaatsing van twee embryo's zwanger wordt, dan is de kans dat het een tweeling is zo'n 25%. Bij jullie moet de bevruchting nog plaats vinden. Dus als je daadwerkelijk deze keer zwanger raakt, is de kans op een tweeling vele malen kleiner dan die 25% bij ICSI. Ik zou de kans niet voorbij laten gaan, tenzij je echt beslist geen tweeling wil.
Stel je had geen pcos en spontaan zwanger van een tweeling, had je dan ook het erg moeilijk gevonden? Dan heb je het ook niet altijd in de hand toch? Ik zou juist blij zijn met elke kans en dankbaar zijn dat er toch een mogelijkheid is dat jullie zwanger kunnen worden!
Hier 2 eitjes bij Clomid en zwanger geworden van een tweeling! Bij mij ook pcos. Eerste ronde Clomid 50 1 eitje, geen eisprong. Tweede ronde Clomid 100 2 grote eitjes en zwanger van een tweeling! Wij dachten zelf 'Als het zo moet zijn dan is het zo' Scheelt misschien wel dat ik zelf ook tweeling ben, dus dan staat het wat minder ver van je af. Wij waren meteen dolgelukkig toen het een tweeling bleek. En nu weten we sinds kort dat we een jongen en meisje krijgen, hoe prachtig is dat Ik zou de kans dus niet voorbij laten gaan..maar dat blijft een persoonlijke beslissing die jullie alleen zelf kunnen maken.
Hier met Gonal-f ook 2 eitjes. De gyn zei tegen mij dat de kans met 2 eitjes slechts enkele procenten groter is dan met 1 eitje.
Ik had in mijn eerste ronde Gonal ook 2 eitjes en in die ronde zwanger geraakt (vind het nog steeds raar om te zeggen 😁 maar heb over 2 weken mijn echo, dus ik kan je nog niet zeggen hoe het verlopen is.