In overleg met het kdv zal een medewerker van het cjg onze dochter een uurtje komen observeren. Omdat er wat dingen waren voorgevallen hadden de leidsters aan ons gevraagd of wij hier interesse in zouden hebben. We staan hier overigens achter, ik was eigenlijk wel blij dat ze met het voorstel kwamen, want idd er zijn dingen waar we Eva soms heel slecht in kunnen bereiken. Ze wordt fysiek als dingen niet mogen, luistert heel slecht en gooit te pas en te onpas met dingen als ze haar zin niet krijgt. En we weten zelf ook niet hoe we haar het beste kunnen bereiken dan. Soms denk ik dat het frustratie is, soms denk ik dat het gewoon haar (sterkte) karakter is en soms weet ik het gewoon echt niet. En omdat ik de wijsheid niet in pacht pleeg te hebben, ben ik blij met een objectieve kijk op de zaak Maar ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Ik weet dat ze haar gaan observeren, en ze zullen de KIJK-observatie die de leidsters doen, ook doornemen en een week later zal alles met ons besproken worden. Heeft iemand hier ervaring met zoiets? Wat gebeurt er met de observatie bijvoorbeeld? Wat kunnen vervolgstappen zijn? Thankx
Bij ons geeft de medewerker van CJG zelf advies als dat kan (eventueel kortdurende begeleiding). Mocht er meer onderzoek of intensievere zorg nodig zijn, zal ze doorverwijzen naar een andere instantie. Althans, dat is op de school waar ik werk mijn ervaring.
Ik vind persoonlijk een uurtje nog al weinig om te obsserveren. Ik werk zelf op een kdv en wij hebben pedagogische coaches en pedagoog in dienst. Als wij een kind willen laten observeren om bepaald gedrag of over de taal dan komt de coach meerdere keren en verschillende tijdstippen zodat ze het kind meerdere keren en in verschillende situaties kan meemaken.. Vanuit daar gaan we in overleg met de coach of evt pedagoog en kunnen een handelingsplan opstellen over hoe we het beste kunnen begeleiden en dat ook terugkoppelen naar de ouders. Maar omdat er nu iemand van buitenaf komt verwacht ik mochten er vervolgstappen of hulp nodig zijn dat die van buitenaf nodig zal zijn maar als ouder moet je daar wel toestemming voor geven.
Mijn zoontje wordt op school geobserveerd omdat hij nogal wat afwijkend gedrag vertoont. 1 keer observeren zal idd niet genoeg zijn. De eerste keer dat mijn zoontje werd geobserveerd had hij qua gedrag een goede dag, maar daardoor viel zijn motoriek juist op, die ook niet helemaal goed blijkt te zijn. Daardoor zijn we dus in contact gekomen met een kinderfysiotherapeute en zal gekeken worden naar een gepaste behandeling. Het kan nl zijn dat hij gefrustreerd raakt omdat sommige dingen niet gaan zoals hij wil, wat een klein deel van zijn gedrag kan verklaren. Binnenkort zal hij weer geobserveerd worden waarna we weer een oudergesprek krijgen met de bevindingen daaruit.
Mijn dochter is op het kdv een uurtje geobserveerd door iemand van Integrale Vroeghulp. Ik denk dat het redelijk vergelijkbaar is. Overigens ben ik het volledig eens met de reacties voor mij; een uur is echt te weinig. Maar daar heb je nu niks aan. Er kan bijvoorbeeld opvoedondersteuning uit komen, maar je zou ook kunnen denken aan video home training. Dan gaat er meer gefilmd worden/moet je zelf filmen.