Hallo Dames, De titel zegt het al een beetje. Vorige week heb ik i.v.m buikpijn een uitstrijkje op het ziekenhuis moeten laten maken. Eigenlijk zou ik daar volgende week de uitslag van krijgen, maar werd vandaag gebeld door het ziekehuis. Het uitstrijkje was niet goed, namelijk PAP-3A. Volgende week moet ik een vervolgonderzoek laten doen, waarbij ze " iets " gaan wegnemen. Ik ben dan ruim 11 weken zwanger, en ben echt doodsbang dat er iets fout kan gaan met het kindje. De zwangerschap van mijn dochter is niet geheel probleemloos verlopen, en uiteindelijk is zij ook ruim 2 maanden te vroeg geboren. Ik las nu op internet dat dit onderzoek een verhoogde kans op een vroeggeboorte kan geven. Ik wil dit onderzoek dus helemaal NIET, maar heb ook het gevoel dat ik hierin geen keuze heb ! Wat moet ik doen, ik ben zo bang...Bang dat er iets niet goed is met mij, en bang dat ik ons kindje in gevaar ga brengen. Wie kan me advies geven ? Liefs, Ilona
Hoi Ilona, Dat is schrikken voor je zeg. Ik kan je denk ik niet echt advies geven, maar wees niet bang. Voor je kindje kan dit geen kwaad. Ze wilde bij mij een uitstrijkje doen en dat heb ik geweigerd. Je kunt altijd nee zeggen want het is jouw lijf. Hebben ze je er niet bij verteld dat het ook door de zwangerschap kan komen dat hij Pap3 a aangeeft. Het is tijdens je zwangerschap namelijk helemaal niet hetzelfde. sterkte
Ik heb zelf ook een bioptie gehad in het begin van deze zwangerschap. Het afnemen van een bioptie levert geen extra gevaar op een miskraam op hoor, maar omdat je zwanger bent kan het wel meer gaan bloeden dan wanneer je niet zwanger bent. Ik heb al diverse onderzoeken gehad tijdens deze zwangerschap vanwege dezelfde uitslag en alles gaat nog steeds prima. De echte behandeling, nl. het weghalen van de cellen, doen ze pas drie maanden na mijn bevalling. Bespreek je zorgen volgende week goed met de gyn, ik was ook heel erg bang in het begin maar hij heeft me goed gerustgesteld. En als je het niet wilt, niet doen, het is jouw lichaam!
Ik dacht altijd dat je geen uitstrijkjes 'mocht' laten maken tijdens je zwangerschap. Dit omdat ze gewoon liever niet in die regio komen zeg maar, maar ook omdat je uitslag beinvloed kan worden (omdat je zwanger bent). Weten ze wel dat je zwanger bent??
Het is meer omdat door de zwangerschap de cellen er wel eens anders uit kunnen zien. En inderdaad is de boel meer doorbloed dan anders. In Duitsland wordt het wel gewoon gedaan hoor, ik was 6 weken en op de eerste controle werd meteen een uitstrijkje genomen. Ik denk wel dat de artsen weten dat ze zwanger is, ze is immers met buikpijnklachten naar de HA gegaan.
voor het 5jaarlijkse uitrijkje moet je minstens 6 maanden wachten tot na de bevalling voor je het uitstrijkje mag maken. Hopelijk valt het mee en is er niets aan de hand, heel veel sterkte in elk geval!
Mijn slechte uitstrijkje was net voor deze zwangerschap gemaakt, de uitstrijkjes van tijdens mijn zwangerschap geven in mijn geval hetzelfde beeld als dat eerste uitstrijkje. Maar ik denk nu wel telkens als ik weer langs moet komen "wat heeft het voor zin om nu te kijken, er gaat nu toch niks aan gebeuren". Maar ja, het zal wel ergens goed voor zijn.
Hoi Meiden. Bedankt voor jullie reactie's Ik heb momenteel helemaal geen rust, ben zo bang ! @ Jacky78: Ja ze weten dat ik zwanger ben, vandaar dat ik ook onder controle ben van de gynaecoloog. Ik was 9 weken zwanger toen ik naar de verloskamers ging i.v.m hevige buikpijn. Ze hebben toen wat kweekjes afgenomen en een uitstrijkje. Afgelopen week werd ik dus gebeld met " slecht " nieuws. En deze week word er dus al een bioptie afgenomen. Terwijl er normaal een 2e uitstrijkje word afgenomen om te kijken of je dan dezelfde uitslag hebt. Misschien valt het allemaal wel mee, maar dat ze " iets " gaan doen zit me gewoon niet lekker. Ik hoop dat ik meteen naar het onderzoek een echo krijg ter geruststelling. Anders zit ik me heel de kerst druk te maken of alles wel goed gaat met de baby !
Ik heb via de vk wel een extra echo gehad, mede omdat het mij toch ook niet lekker zat en de vk begreep dat heel goed. Je wilt gewoon het leifste dat dat hele gebied down under lekker met rust laten. Ik hoef voor de zwangerschap verder niet bij de gyn te lopen gelukkig, moet alleen steeds terug voor uitstrijkjes etc. Veel sterkte he, het gaat goedkomen hoor, pap3a is op zich niet heel bijzonder en prima te behandelen.