hoi meiden!! ik weet niet goed waar ik dit onderwerp moet plaatsen..mijn zoontje is nu 1 week oud en na de bevalling heeft de gyn gezien dat de baby een cefaal hematoom heeft (een bult op het hoofd) dat ontstaan is door de druk tijdens de bevalling...wie heeft hier ervaring mee en hoe lang duurde het tot het volledig was weggetrokken?? bedankt alvast!!
Allereerst: gefeliciteerd! Mijn zoontje had het ook, ten gevolge van langdurig persen (hij had een beetje een groot hoofd...). Al met al heeft het bijna 2 maanden geduurd voordat het volledig weg was. De eerste twee weken zag hij er aan de linkerkant (waar het hematoom zat) echt een beetje uit als een kabouter met puntmuts, maar daarna werd het al snel zichtbaar kleiner. Maar hij had er verder toaal geen last van. Het enige zeer duidelijke gevolg was dat hij heel snel na de bevalling echt kanariegeel werd. Heel veel kindjes worden wat geel na de geboorte, maar bij een (flink) cefaal hematoom zie je dat sterker optreden omdat dat hele hematoom afgebroken moet worden (en de lever die dat moet doen functioneert in eerste instantie nog niet op topsnelheid). Maar ook daar heeft hij gelukkig geen hinder van gehad. Maka je geen zorgen, het bloed wordt vanzelf in het lichaam opgenomen en richt verder echt geen schade aan!