Hoi allemaal, Ik heb thuis een Brits langhaar die hoogzwanger is. Ze zit nu op dag 64 en kan dus elk moment bevallen. Dit is voor de kat maar ook voor ons nieuw dus vind het wel spannend. Ik heb me veel ingelezen maar ben benieuwd naar ervarings verhalen. Op welke dag is jouw kat bevallen? Merkte je wat vooraf? Heb je moeten helpen (zoals vlies weghalen, navelstreng etc.) En houden jullie andere katten weg of laten jullie die er bij lopen? We hebben er namelijk nog 1. Ik merk nog niet veel aan haar. Ze slaapt veel, eet nog goed en ze kijkt ook totaal niet om naar de werp dozen die ik heb neer gezet. Juist de andere poes vind dat erg interessant en eist het op. Wel merk ik dat ze graag bij me in de buurt blijft. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Wij hebben twee poezen gehad met een nestje. Omdat ze niet bewust gedekt zijn, wisten wij niet precies wanneer ze moesten bevallen. De ene kat is 's nachts achter mijn bed gaan bevallen. Ze vond het prima dat ik mee keek en erbij was. Was heel bijzonder om mee te maken. De andere poes was wat schuwer en meer op zichzelf en die is onder een bed gaan liggen en daar met de bevalling begonnen. Dus geen van beiden is in de manden bevallen die we hadden klaargezet. Na de bevalling hebben we ze wel op een rustiger plek in een mand of op een deken gelegd. Bij het tweede nestje hadden we een andere poes in huis die zich erg moederlijk ging gedragen. Terwijl die ene aan het bevallen was, wat niet zo snel ging, is die andere er met een van de jongen vandoor gegaan en is daarmee onder een dekbed weggekropen. Na de bevalling lag ze ook steeds bij het nestje poesjes, waardoor de moederpoes er amper bij kon. Als we haar erbij weghaalden en de deur dichtdeden, dan bleef ze maar jammerlijk miauwen waar je helemaal gek van werd. We hebben toen zelfs de dierenarts nog gebeld hoe dit op te lossen, omdat ze zich als moeder gedroeg, maar natuurlijk geen melk had voor de kleintjes. Die stelde voor het maar gewoon zo te laten en te laten gebeuren. Het zou zich volgens hem echt wel vanzelf oplossen. De moederpoes was een echte buitenkat die na de bevalling ook weer af en toe naar buiten wilde en dan lag de andere poes lekker bij de kleintjes en likte ze schoon en hield ze warm. En volgens de arts kon het zelfs zo zijn, dat als ze zich zo moederlijk gedroeg, dat ze dan zelfs nog melk kon gaan geven ook. Achteraf wisten de jongen snel genoeg wie de echte moederpoes was bij wie ze moesten drinken.
Wij hebben ook 3 keer een nestje gehad. Zo leuk! 2 keer een poes met een keizersnede, bij de 1 omdat de weeën niet op gang kwamen en ze de 70 dagen was gepasseerd. De ander kon na 3 kittens niet verder. De 3e poes heeft in de ochtend een paar keer heel hard gemiauwed en in de middag is ze op onze slaapkamer bevallen. We hadden verschillende plekken gemaakt waar ze kon bevallen, maar zocht haar eigen plek. We hebben altijd wel een hok gecreëerd met een warmte lamp waar ze na de bevalling hebben gelegen. Alle mama's konden goed voor hun kittens zorgen. Wat ze wel deden was de kittens verslepen naar plekken die hun rust gaf, maar sommige plekken vonden wij niet oké, omdat we dan geen zicht hadden hoe het ging. Wij wogen de kittens ook iedere dag, gedurende 14 dagen.. Als je nog vragen hebt, pb mag altijd. Veel plezier en succes!!
wij hadden een hondenbench in de woonkamer gelegd en daar een " nestje" ingebouwd, de poes is daar in de nacht zelfstandig bevallen, we hebben niks voor haar hoeven doen!
Onze poes thuis heeft 1 keer een nestje gehad. Hadden een doos neergezet waar ze ook is bevallen. Toen ze begon met weeën moest er steeds iemand bij blijven. Anders ging ze hard miauwen. De eerste drie kwamen vanzelf . Alleen de vierde, die behoorlijk dik was moest door m'n moeder een handje geholpen worden . Verder hebben we haar gang laten gaan. Ze ging niet met ze slepen. Snapte maar niet hoe ze ze moest pakken. Hebben het voorgedaan op handen en knieën maar het kwartje viel niet. Na een week mochten de kleintjes opeens niet meer drinken. M'n moeder moest als kraamverpleegkundige meteen aan borstontsteking denken. Meteen naar de dierenarts en het klopte. Ab en spuit om het melk toeschieten te bevorderen. Gelukkig liet ze ze al snel weer drinkeanders was het druk geworden met 4 kittens voeden Ze vond het niet erg als er de kittens pakte. De eerste die weggingen was zeecht kwijt maar de laatste heeft ze volgens ons uitgezwaaid. Die liet haar geen seconde met rust en ze was broodmager dus ze is eerst aan de pil gegaan om aan te sterken voor sterilisatie.
Wat leuk en spannend! Onze poes heeft een keizersnede gehad, daar was niks aan te merken. Behalve dat de bevalling niet op gang kwam. Ze wilde de kittens op een gegeven moment gaan verstoppen achter de verwarming, dat was niet zo handig. Maar verder ging het prima. Ze wilde veel bij ons zijn dus 's nachts sleepten we haar plekje naar onze slaapkamer en overdag weer terug naar de woonkamer. Plaats je foto's als ze er zijn?
Wat leuk jullie verhalen!! Sneeuwmees, wat bizar zeg! Vond de moederpoes dat niet erg? Annekeruiter85, ik heb hier een elektr dekentje voor net na de bevalling maar die gaat automatisch uit na een half uurtje dus voor de nachten zal ik wel wat moeten bedenken. Zou een kacheltje op de kamer goed zijn? Aanoniemous, wat goed dat ze daar in is gaan bevallen! Was je er al die tijd ook bij? Haha chrystel73, heb je het echt voor gedaan? Zie het al voor me haha Wel makkelijk dat je moeder kraamverpl. is! Bailief, had ze dag 70 gepasseerd of was ze wel begonnen maar lukte het niet verder? Ik zal foto's plaatsen als ze geboren zijn!!
Ze zat op een vrijdag op dag 68 en er gebeurde nog niks. Toen besloot de dierenarts dat hij ze beter die dag kon halen. Poes was ook al niet in een goede conditie dus dat heeft ongetwijfeld meegespeeld. Ze was graatmager na haar keizersnede. Achteraf ook maar goed want ze kreeg drie kittens waarvan er eentje echt op gang geholpen moest worden. Die had het zonder de DA waarschijnlijk niet gered. En die kitten woont nu bij ons
@Hope: ondanks dat de poezen niet close waren, vond die moederpoes het prima blijkbaar dat de andere poes zich zo om haar jongen bekommerde. We hadden verwacht dat ze wat agressiever zou zijn omdat die andere kat aan haar jongen kwam, maar ze keek gewoon toe en ging er zelf ook bij liggen en liet het allemaal maar gebeuren.
De belangrijkste reden voor een warmtelamp is dat de kittens zich in het begin nog niet zelf warm kunnen houden. Wij hebben m na een dag of 5-6 ook weggehaald. Een dekentje kan wel, alleen uitkijken dat ze er niet me hun nageltjes in kunnen blijven hangen.
Bailief, is maar goed dan dat je naar de da bent gegaan zeg. Dat lijkt me heel naar als een kitten anders dood zou gaan. Sneeuwmees, dat is wel fijn. Snachts hebben we de katten gescheiden maar overdag samen. Ik hoop dat het goed gaat samen. Aanonienous, ook helemaal niet aan zien komen dat ze ging bevallen? Annekeruiter85, ja snap ik. Ik heb een elektrisch kacheltje wat ik in de kamer wil zetten. En de eerste paar uur dat elektrische dekentje eronder maar ik heb ook van die kraammatjes die leg ik erover heen. Dan moet het wel goed zijn toch? Poes was afgelopen nacht heel onrustig. We hebben haar snachts boven. Dan kan ze naar onze slaapkamer als ze wil en naar haar zolderkamertje waar ze graag is. Ik hoorde haar erg spoken. Steeds bij ons in de kledingkast willen, onder bed, dan weer naar boven om vervolgens een minuut later weer naar onze kamer te komen. Maar nu is ze weer heel rustig. Ze zit wel continue in de kattenbak, echt niet normaal hoevaak haha. Is dat ook een teken?
Ja ik was er bij! Ik zag dat ze vruchtwater was verloren dus ik gauw de kids weg gebracht. En ze heeft echt op me gewacht toen ik terug kwam begon ze met persen. Maar het was een heftige bevalling waarvan 2 kittens ook een hele slechte start hadden. Ook moederpoes leek zowat te bezwijken ze was doodop en lukte op het laatst niet meer te persen. Maar uiteindelijk is het goed gekomen en gaat het goed met mama poes en haar 6 kittens.. Was wel eenmalig vind dit echt te zielig