Sinds 2 weken ben ik bezig met fitness. Merk dat mijn voorkeur uitgaat naar cardio, kracht training vind ik echt helemaal niks! Vriend die in het verleden veel aan fitness heeft gedaan zegt dat ik vooral kracht training moet doen als ik wil afvallen. Heb het nu een aantal keren geprobeerd maar vind het gewoon écht niet leuk. Cardio haal ik wel plezier uit en val daarmee ook af . Dus voor de fitness dames onder ons, is kracht training echt noodzakelijk?
Bij kracht training bouw je meer spieren op, en spieren verbruiken meer energie, dus in dat opzicht klopt t wel. Maar bewegen is sowieso goed voor je, en als je iets doet wat je leuk vind, houd je het ook langer vol. Je verbrand evengoed kcal. En abs are Made on the kitchen, afvallen gaat 80% door je eten aan te passen. Sporten helpt daar zeker wel bij maar is niet noodzakelijk.
Je hebt beide “nodig” Spieren zijn zwaarder dan vet, maar verbranden meer energie. Je kunt ook kijken wat je qua kracht kunt doen wat je wel leuk zou vinden. Ik heb bij een sportschool een tijd bodypump gevolgd en dat was echt wel leuker dan achter de apparaten zitten. Zo zijn er ook circuitjes/bootcamp waarbij je krachttraining doet, die afwisselender zijn en vaak met leuke muziek.
Eet patroon heb ik al helemaal omgegooid . Dus ik kan wel gewoon alleen cardio blijven doen in principe? Vriend zegt dus dat ik dan alleen maar aan het begin wat afval maar later niet..
Ja natuurlijk kan dat. Als je veel bent afgevallen (weet niet of t om een paar kilo gaat of om veel meer), dan moet je wel weer even je caloriebehoefte bepalen. Maar ik ken genoeg mensen die af blijven vallen die niet sporten, of die hardlopen. Je kan (wat mamameer al zegt) wel kijken of er misschien groepslessen zijn waarbij er ook kracht voorkomt, dat is toch anders/leuker/afwisselender dan in het krachthonk aan de gewichten lopen te trekken.
Als je cardio beoefend in de juiste aerobe zone, verbrand je prima vet. Even uitrekenen online wat jou ideale hartslag voor vetverbranding moet zijn. (ik geloof 220-je leeftijd = eenngetal. Daar 60 tot 70% procent van is jou vetverbrandingszone)
Dat is onzin, je kunt prima afvallen zonder überhaupt te sporten. Cardio is prima voor afvallen. Wel is het zo dat krachttraining voor meer spieren zorgt. Spieren waardoor je in rust meer calorieën zult verbranden dan tov cardio of niks doen, maar je kunt met beide manieren prima afvallen
Ik let nu sinds een half jaar op mijn eetpatroon (veel minder suiker, veel meer groenten, kort samengevat) en ik doe alleen maar cardio (hometrainer en wandelen). Tot nu toe val ik nog steeds die paar kilo per maand af .
Ik ben 30 kilo afgevallen met grotendeels cardio, meer wandelen en fietsen en calorieën tellen. Dus ik denk zeker dat je niet perse krachttraining hoeft te doen om af te vallen succes! Je kunt het!
Ja kunt best alleen cardio doen zonder kracht…. Alleen mij ervaring is dat ik op een gegeven moment niet verder kwam en steeds blessures had. En dat kwam gewoon omdat mijn spieren niet sterk genoeg waren. Ik doe nu naast hardlopen ook spierversterkende oefingen in een bootcampklasje en het gaat nu echt veel beter. Je hoeft voor kracht echt niet alleen maar met zware gewichten op een bankje te liggen.. Wij doen heel veel squads, lunges en dingen met weerstandsbanden gewoon buiten.
Ik volg een revalidatieprogramma bij de fysio en ik moet allebei doen. Cardio en krachttraining. Tussendoor probeer ik ook nog te fietsen als mijn energie level t toelaat. Eet daarnaast nog KH arm. Afvallen gaat langzaam...
Ik ben vorige maand begonnen met een leefstijlswitchprogramma via de sportschool. Naast mijn voedingspatroon sport ik ook 2x per week in de sportschool. Ik doe 1x per week een groepsles Total Body (dit is cardio met veel spierversterkende oefeningen) en de andere dag een circuittraining met daarnaast 30 minuten cardio. Hierdoor maak ik, volgens mij coach, de beste vooruitgang door aan sterkere spieren te werken en conditie op te bouwen. En in 4 weken al 4 kilo kwijt.. De krachttraining in de circuittraining is niet 't leukste maar hoort erbij.. Even een half uurtje knallen en dan heb je 't ook gehad.. Ik zou het trouwens gewoon in de sportschool vragen wat je het beste kan doen, het is namelijk afhankelijk van je doel, je huidige postuur en je conditie om te bereiken wat je wilt.. Ze kunnen dan een plan voor je opstellen wat je voor activiteiten kunt doen..
Heb je kracht training gedaan met van die machines in de sportschool? Daar vind ik zelf ook echt niets aan maar met losse gewichten en afwisselende oefeningen vind ik het wel weer heel erg leuk. En met je eigen gewicht kan je ook heel veel leuke kracht oefeningen doen.
Als je blijvend wil afvallen moet je doen wat je leuk vind. Elke andere optie ga je vroeg of laat opgeven. Krachttraining is goed voor je. Je bouwt er dpieten mee op. En kan supergoed ondersteunen bij de cardio. Maar het is absoluut niet zo dat je zonder kracht training niet kan afvallen. Ook met cardio gebruik je je spieren. Dus ook dan zal je ze opbouwen. Zolang jij plezier houd in trainen zal je het volhouden. En juist dat is het belangrijkste. Dan maakt het niet uit of je fitness doet of voetbal of tennis of dansen of hardlopen. Je beweegt.