hallo, wij zijn inmiddels 9 mnd bezig om zwanger te worden en vanwege moeilijke zwanger worden ervaringen in de familie wil mijn HA mij graag op tijd naar de gynaecoloog hebben. Omdat ik moest werken en we graag zo snel mogelijk een afspraak wilden heeft mijn man gebeld. Het is mij nu een beetje onduidelijk wat ik precies kan verwachten. Mijn schoonzus heeft ook een eerste afspraak gehad (kennelijk was dat de magische hand, ze is nu alsnog spontaan zwanger) en toen hebben ze meteen allerlei onderzoeken gedaan (bloedtest, baarmoeder bekeken en een match test). Mijn man zegt nu echter dat we alleen maar een gesprekje krijgen en meer niet. zijn dit soort afspraken standaard of is het bij elke gynaecoloog anders (ik heb inmiddels al ovulatietesten gedaan en mijn man heeft een sperma onderzoek gehad. ik wil me graag een beetje voorbereiden (ben bijv. panisch voor naalden, dus is het fijn dat ik daar niet onverwacht mee geconfronteerd word ) ik hoop dat iemand wat licht in de duisternis kan werpen
Hoi Claartje, het verschilt inderdaad van gyn tot gyn en van ziekenhuis tot ziekenhuis. Als het alleen voor een gesprekje is, zal hij/zij willen weten hoe het jullie tot nu toe is vergaan. Of je bijv. temperatuurt of ovulatietesten bijhoudt, hoe jullie leefgewoontes zijn (hier moet je vaak een vragenlijst voor invullen), hoe het in je familie is gegaan met zwanger worden, hoe lang je al een kinderwens hebt. Hij/zij zal uitleggen wat er mogelijk is en wat hij/zij voor jullie kan betekenen. Voor onderzoekjes moet je eigenlijk echt een afspraak hebben. Dan weet je van tevoren dat je iets moet ondergaan. In ieder geval, het is de bedoeling dat je dat van tevoren wordt verteld door de huisarts of gyn. Na de uitleg van de gyn zullen jullie wel een keus krijgen voorgelegd over de verder te nemen stappen. Dus bijvoorbeeld een samenlevingstestje waarbij je de avond voor de nieuwe afspraak gelachtsgemeenschap moet hebben en er de volgende dag wat sperma van je baarmoedermond wordt gehaald (merk je weinig van hoor, is niets met naalden, alleen een opzuigspuitje) en dan wordt er meteen gekeken naar de kwaliteit van het zaad. Er kan ook een echo worden gemaakt om te zien of er afwijkingen zijn bij jouw baarmoeder/eierstokken. Ook een bloedtest behoord tot de mogelijkheden. Dan heb je nog intensievere testen waarbij kan worden gekeken of jouw eileiders toe- en doorgankelijk zijn. Maar deze test wordt uitgebreid van tevoren besproken, mocht je die ooit nodig hebben. Kortom, ik denk dus dat jullie eerst een orienterend gesprek krijgen en dat er dan samen een plannetje wordt gemaakt; nog even wachten of een afspraak voor alvast wat testjes. En wie weet is de dreiging van de gyn bij jullie ook wel genoeg... Groetjes Brigitte
dank je wel, ik ben wat gerustgesteld ik ga rustig wachten tot maart en wellicht hebben we eerder al geluk! Dank je wel!