Celstofmatjes???

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door MysteriousG, 20 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MysteriousG

MysteriousG Niet meer actief

In mijn kraammapje staat aangegeven dat ik 6 celstofmatjes moet hebben..

Wat zijn dat en waar kan ik deze halen?

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bij mij zaten ze standaard in het kraampakket. Het zijn matjes die een absorberende toplaag hebben (wit) en een waterdichte plastic onderlaag (groen).

Eerst dacht ik dat we ze niet zouden gebruiken, omdat ze vooral gebruikt worden bij een thuisbevalling, tijdens de bevalling zelf, zodat het bed niet vies wordt. En ik ben in het ziekenhuis bevallen. Maar nu, in de eerste weken, vind ik ze reuze handig. Ik leg ze, dubbelgevouwen, over het aankleedkussen en dan een hydrofiel. Als onze knul me dan weer eens verrast door spontaan te gaan plassen, hoef ik niet alles te verschonen, maar zorgt het matje er voor dat alles lekker droog blijft.

Heel onverwachts, maar ik zou ze dus niet meer willen missen! Waar je ze los kan kopen weet ik alleen niet, dat is wel onhandig. Misschien bij de apotheek?

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Oja, ik heb er ook een in mijn luiertas gedaan (+ een hydrofiel), voor als ik de baby onverwachts onderweg moet verschonen. Ze zijn lekker dun, dus makkelijk mee te nemen. Heb je geen aparte luiertas meer voor nodig :D

4. MysteriousG

Ohhh zijn dat deze? Heb deze namelijk in mn kraampakket zitten..

20140420_201835.jpg
    20140420_201909.jpg

5. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Bij de apotheek zijn deze wel te verkrijgen.
    Als je een kraampakket van de verzekeraar krijgt, zitten ze daar wel in. Bij de drogist en prenatal kan je ook kraammaterialen kopen, die celstofmatjes vast ook wel.
    Hier niet gebruikt, beviel in het ziekenhuis, maar het is wel handig ze te hebben, ook als je bijvoorbeeld met gebroken vliezen naar t ziekenhuis gaat, kan je daarop zitten in de auto.....

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Dat zijn ze ja...... Voorzien dus!

7. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Als het goed is zit er ook een lijst bij met wat wat is :p
    weet het niet meer uit mn hoofd maar geloof dat dit idd die matjes zijn haha!

8. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Ik haal ze bij het kruidvat.

9. MysteriousG

Ahhh tnx ladies :D ja op de lijst worden ergens onderleggers genoemd, maar is zonder uitleg.. ;) deze zaten er gewoon zo in...

10. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Hier had ik plots gebroken vliezen bij 36 weken en toen dus het celstofmatje gebruikt in de auto.. :p

11. MysteriousG

Goeie tip :p zal ik onthouden!

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Voor bij gebroken vliezen idd, of bij ernstige buikgriep met spuitluiers die door de luier, pyjama en slaapzak heen komen heb ik ze bij mn dochter ook gebruikt. Maar verder zou ik toch liever een verschoonmatje meenemen in mn luiertas en mn verschoonkussenhoes verschonen bij een plasongelukje als steeds die matjes gebruiken. Maargoed, wij gebruiken ze dan op 't werk ook steeds voor incontinentie en vieze wonden etc dus dat rijmt niet met babybillen.

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.387
    17.327
    113
    hier ook als verschoonmatje in luiertas gebruikt

En tijdens de zwangerschap aan het einde standaard 1 op mn autostoel voor het geval mn vliezen zouden breken

14. MysteriousG

Bedankt voor alle mooie tips meiden! Zal ze allemaal zeker meenemen :D Best wel handig zo'n matje dus :p

15. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier tijdens de kraamweek ook als soort van warmhouddeken gebruikt wanneer dochter bij mij op de borst lag (ze had moeite haar temp vast te houden de eerste week). Tip van de kraamhulp.

En natuurlijk bij de thuisbevalling gebruikt.

16. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier had ik er een in bed liggen voor als.mijn vliezen zouden breken.

Maar uiteindelijk is de beste tip die ik gekregen heb dat als je vliezen breken een luier van de kleine alvast even bij jezelf onder doen.
    Dat.absobeert beter dan kraamverband en het celstof matje op je stoel.
    Alleen het celstof matje heb je alsnog je broek erg nat 😉;)

17. MysteriousG

@Jo85 heb je de luier in je broek gedaan? Zat dat wel fijn?

Krijg wel hele handige tips hier zeg.. bedankt allemaal! :D

18. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Je hebt ze dus al!
    Handig hoor,'als je thuisbevalt om vanalles op te vangen en later voor in je luiertas, op de commode enzovoort

Deel Deze Pagina