Wij gaan over 2 weken voor het eerst naar Italië, gardameer. Na heel wat jaartjes naar zuid Frankrijk nu een keer iets anders. Nu zijn we ons aan het orienteren hoe we het beste kunnen rijden en op welk tijdstip we het beste kunnen vertrekken. We willen in 1x rijden, aankomst op zaterdag (helaas donderdag bijv. vertrekken is geen optie ivm werk). En kunnen we dan het beste over zwitserland of over oostenrijk? Iemand ervaring die tips heeft?
Wij gaan regelmatig naar het Gardameer. Ligt er een klein beetje aan waar je zit. Over het algemeen is Zwitserland het kortst, maar de Brenner (oostenrijk) rijdt beter door. Het vaakst zijn wij langs de Gotthard gereden maar als we weer gaan gaan we de brenner route qua afstand en tijd vergelijken. De laatste keer was Zwitserland 1 grote ramp. Wij vertrekken tussen 22.00 en 23.00 meestal.
Wij gaan in het voor seizoen, dan vind ik de gotthard fijner, de wachttijd was dit keer nog geen 10 minuten. Maar ben bang dat dat in het hoogseizoen een stuk langer is.
Wij gaan via de fenpaß en dan de brenner de grens oostenrijk-italie over. Dit doen we al jaren zo. Nooit geen probemen gehad.
Ik rij liefst over Oostenrijk, rijdt goed door en in Zwitserland is er echt maximale schelheid. Ik vond 3 uur door Zwitserland echt zo lang duren voor mijn gevoel. Met 1 jarig zoontje zijn we toen om 02:00 weggereden en kwamen met 1,5 uur pauze om 13:00 aan. We mochten gelukkig al in het huisje omdat het niet bezet was geweest die ochtend en dus als schoon.
Wij rijden vrijdag ochtend rond 2uur half 3 weg en zijn smiddags in Oostenrijk als file meevalt dan doen we daar overnacheen en smorgens rijden we het laatste stuk over de brenger Wel met eigen caravan
Vorig jaar nog gedaan in eerste week augustus. Zijn via de Gotthard gereden. Heen ging prima. Hebben in 1x gereden zonder tegenslag. Zijn rond 4u in de nacht gaan rijden en kwamen rond 15.00u aan bij Gardaland. Wij zijn donderdag op vrijdag vertrokken, hebben 1 overnachting bij Gardaland gedaan dus. Anders zouden we op zwarte zaterdag rijden. Terug op zaterdag express pas om 15u in de middag gaan rijden met het idee rond 02.00u thuis te zijn (hadden wel iets van vertraging ingerekend). We dachten dan is het vast rustiger, want iedereen rijdt in de ochtend al weg. Daar hebben wij veel spijt van gehad. Hebben 6 uur over stukje van klein uurtje gedaan om van Como naar de gotthard te komen. We hebben geluk gehad dat wij bij Como nog bij de mac hadden gegeten, want na die afslagen tot aan tankstation voor de gotthard geen eet mogelijkheid meer. Gelukkig was het gedeelde smart is halve smart en was het best gezellig met ze allen op de snelweg staan. Waren pas rond 22.00u door de Gotthard en pas rond 6u in de ochtend thuis. Dat was best afzien zonder overnachting. Maar goed onze dochter sliep vanaf 21.00u tot we aankwamen. Onze buren op de camping zijn in de ochtend om 4u gaan rijden en deze konden zo doorrijden. Dus dat is de tip die ik je kan geven voor de terugweg. Vignet van Zwitserland is 40 euro. En Oostenrijk is geloof ik 10 euro heen en 10 euro terug. Wij hebben van dit jaar al het vignet door onze wintersport. Zo zonde dat we niet meer gaan...
Balen zit je met een sticker Wij doen die zelf plakken btw omdat dus te voorkomen en te kunnen delen met mijn zus
Jaa ideaal en slim! Hier hebben we 2x vignet bij de grens vandaan. Misschien toch volgende keer via anwb? Of waar heb je die vandaan? Wij waren zeker van plan In augustus naar italie te gaan. Maar toch voor wat aanpassingen in huis gekozen, omdat mdr natuur besloot dat ik toch nog een kindje mag krijgen
Wij gaan nooit naar het Gardameer, maar rijden er vaak wel langs. Het fijnst vind ik via Zwitserland rijden. Nooit problemen bij de gotthard gehad ( rijden vaak donderdag of vrijdag ). Vorig jaar via Oostenrijk maar vind het helemaal niks. Zenuwachtig caravan verkeer.
Wij rijden ook het liefst via Zwitserland. Als het druk is bij de Gothard, gaan we op tijd eraf en rijden via de pas. Ook nog veel leuker dan die tunnel. Terug gaan we dit jaar via Oostenrijk omdat we daar het tweede deel van onze vakantie doorbrengen. Maar niet via de route over de Brenner gelukkig. Want als je het eerste stuk daarvan (langs Gardameer omhoog zeg maar) op zaterdag moet rijden dan sta je vaak flink vast met alle anderen die die route ook nemen. Wij vinden die route niet zo ideaal. Maar gelukkig zijn er mensen die dat wel vinden, want als iedereen nu via dezelfde route ging rijden, hebben we helemaal een probleem Wij kopen hem ook in Nederland en plakken hem ook zelf maar ik heb dat ding er nog nooit zo netjes af gekregen zodat iemand anders deze ook nog zonder problemen kan gebruiken. Dus ik ben wel benieuwd hoe je dat doet. De sticker hebben ze namelijk wel zo gemaakt dat dit eigenlijk niet mogelijk is als je hem echt goed op je ruit plakt. Is bij ons ook nooit de bedoeling geweest, maar ik heb geen zin in zo'n heel rijtje stickers op mijn voorruit te hebben. Dit jaar hebben we er al 3 nodig: een voor Zwitserland en twee voor de twee weken dat we in Oostenrijk zitten (beide 10 dagen geldig, is goedkoper dan 1 voor een maand). Dus na de vakantie gaan die er mooi weer af. En ja, wij kopen dus een vignet voor Zwitserland ook al gaan we er alleen op de heenreis doorheen en is het dus maar voor 1 dag. Wij vinden dat echt zoveel fijner rijden en overwegen dus ook niet om ook heen via Oostenrijk te rijden.
Dat kan maar Zwitserland gaat ons niet verplichten om smerige stickerresten op auto's te hebben We rijden al 10 jaar zo
Zelfde als met de milieusticker van Duitsland We wonen aan de grens dus regelmatig in de steden te vinden maar ga niet voor vast die sticker op onze ruit bevestigen
Hartelijk dank voor alle reacties! We hebben besloten om via Oostenrijk te rijden. Ben heel erg benieuwd hoe het bevalt, rijdt etc. We gaan waarschijnlijk 's avonds rond 22:00/23:00 uur rijden.
Kan niet. Hij MOET geplakt worden en als je hem eraf wilt halen scheurt ie in allerlei stukken. Hij is niet her te gebruiken. Oostenrijk is een vignet voor 10 dagen , 2 maanden of een jaar. Je noet dus niet voor heen en terug een aparte kopen als je die van 2 maanden koopt.