Backpacken met kinderen

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Inge1984, 8 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Mijn man en ik zijn nog nooit buiten Europa geweest. Normaal reizen we altijd met onze tent. Meestal ergens tussen de 2 a 3 nachten en weer verder. Inmiddels hebben we europa wel gezien en willen graag een keer verder weg.

Ons oog is gevallen op Thailand. Schijnbaar makkelijk bereisbaar en kindvriendelijk. Ik heb al diverse aanbieders bekeken en reisblogs gelezen. Ik denk dat we zelf prima onze reis kunnen regelen. Het enige waar ik wat twijfels over heb is de hoeveelheid bagage. Man en ik kunnen beiden een ruime backpack hebben. Maar wat is realistisch voor de kinderen? Ze zijn tegen die tijd 11 en 7 jaar oud.

Online zie ik wel kinder backpacks. Maar kunnen ze dat echt hebben? En hebben we dan met 4 personen genoeg ruimte?

2. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Nemen jullie de tent mee? Of slapen jullie in hostels?
    Wij hebben afg jaar 4 wkn gereisd door Thailand, geslapen in hostels met 2 kinderen van 8 en 12.
    Die van 12 had net zo'n grote tas als ons, ik denk 50 of 60 liter die van 8 een wandelrugtas van 28 liter.
    Zij droegen 6 en 10 kilo, wij 16.
    Maar om heel eerlijk te zijn , het was veel te veel wat wij mee hadden. Ik denk dat als we alle 4 een kleine rugtas hadden gehad dat we het makkelijk hadden gered.
    1 afritsbroek, en 1 trui mee, de rest wat kort spul, je kan op elke hoek vd straat je was te laten doen voor 2 euro.
    Alle hotels hebben handdoeken , hoef je ook niet mee te nemen.
    Er zijn ook genoeg mensen die alleen met handbagage die kant op gaan.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Zou kijken naar wat je echt nodig hebt. Je neemt snel teveel mee.
    Gaan jullie veel sjouwen met de tassen, blijf je meerdere dagen op 1 plek?

Zou voor onze zoon van 10 10 kilo teveel vinden voor zijn rug. Op vakantie neemt hij ook niet heel veel mee. 1 korte broek aan en 2 mee, wat t shirts een vest voor koudere avonden. Lange broek of juist een afritsbroek dan heb je een lange en korte broek in 1. Droogt ook snel, nou ja afhandeling van de luchtvochtigheid van het land.

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Zijn jullie kinderen gewend om te backpacken? Dus lopen en met spullen slepen. Op zich is Thailand heel makkelijk te reizen. Ik zou wel een basisroute bedenken en wat hotels inplannen die ook geschikt zijn voor kinderen.

Bij Decathlon is genoeg te krijgen en kan je passen. Ook bever is een goede winkel. Bedenk wel dat het daar heel erg warm en vochtig is. Je zweet heel veel waardoor je vaak moet (laten) wassen. Ik zou geen zware wandelschoenen meeslepen trouwens. Gewoon makkelijke schoenen en teva's voor iedereen. Niet online bestellen maar gaan passen!

Voor lange trajecten is de slaaptrein erg leuk. Of een binnenlandse vlucht. Bussen zou ik niet doen (drama). En er zijn overal taxi's en tuk tuk's.

Als jullie zelf ook geen ervaring hebben buiten Europa hou dan een rustig tempo aan. Azië is echt niet te vergelijken Europa. Neem aan dat je de tent thuis gaat laten. Het is geen land om te kamperen. En wandelingen alleen met een gids en geschikt voor kinderen (met ervaring). De jungle van Thailand is echt wat anders dan een bergwandeling door Oostenrijk.

Ga om te oefenen een korte trip maken in de buurt of dichtbij. Kan je alles uittesten.

Sado, cw26 en owly vinden dit leuk.
  5. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Je hoeft niet voor de hele vakantie kleding mee te nemen. Een paar setjes per persoon en wasmiddel is voldoende. Als je echt wat mist, is het zo gekocht.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ze hebben ook wasserettes of hotels met wasservice. Die prijzen vallen wel mee, tussendoor je kleding een keer laten wassen, je krijgt alles weer droog en gestreken terug. Hoef je ook niet zoveel mee te nemen.
    Fijne sneakers met een aardig profiel voor wandelingen en een paar sandalen ofzo.
    Per persoon een dun spothanddoekje of hamamdoekje is voldoende. De meeste hotels hebben handdoeken en op snorkeltourtjes enzo ook.
    Wasdoekjes mee voor als je tussendoor nog een handtasje wil doen.
    Afritsbroek, paar shorts, shirts, vestje, sokken, ondergoed en zwemkleding en je bent aardig klaar.
    Qua tassen ben ik meer fan van zo'n roltas dan een backpack. Al zijn er ook roltassen die je op je rug kunt doen.
    Dat ze een beetje waterproof zijn, kan ook handig zijn met flinke regen enzo. Of een hoes ofzo.

7. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    De tent laten we inderdaad lekker thuis. Ok, dus vooral niet teveel meenemen dus. Dan hoeft de tas voor de jongste waarschijnlijk ook niet zo groot te zijn. Waarom geen wandelschoenen eigenlijk? Ik zweer bij mijn wandelschoenen, ook in 30+. Ze lopen zoveel beter dan normale schoenen of mijn teva's.

Qua route heb ik een beetje gekeken wat reisaanbieders doen en dat wil ik ongeveer aanhouden. Steeds drie nachten ofzo op 1 plek. En wil inderdaad wel zoeken op iets meer luxe, hotel met zwembad e.d. Op het einde in het zuiden iets langer op 1 plek omdat we willen duiken.

8. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Ik loop alle wandelingen op mijn slippers maar dat moet je liggen natuurlijk.

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    #9 Jessi79, 9 sep 2024
    Laatst bewerkt: 9 sep 2024
    Wij zijn vorig jaar naar Zuid-Amerika geweest met een 7- en 11-jarige. De jongste heeft een Vaude Puck 10, en de oudste een Deuter Fox 30. Voor beide prima en ook het maximale. Kinderen mogen nog niet zoveel gewicht dragen.

Voor onze jongste is de 10 liter met daarin een knuffel, drinkbeker, pakje Uno kaarten en zijn tablet precies goed. Hij vind de rugzak al snel zwaar. Zijn eigen kleding erin meenemen is niet realistisch.

Voor de oudste is de Fox 30 perfect, ze gebruikt hem ook voor schoolkamp. Bij haar kan er wel wat reservekleding zwemkleding en paar schoenen in de rugzak.

Voor de overige bagage hadden wij twee waterdichte duffels op wielen mee, en beide nog een daypack. Mijn man met de camera's, drone etc, en ik met de setjes reservekleding, powerbanks en toiletartikelen. De duffels konden in theorie ook met schouderbanden op onze rug, maar dat hebben we niet nodig gehad.

Qua kleding hebben wij vooral sneldrogende outdoorkleding, en afritsbroeken. En ik zweer bij de Scrubba waszak voor de handwas. Ik hou er niet van om steeds naar een wasserette te moeten. Af en toe een Airbnb boeken met wasmachine is ook ideaal.

10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wij hebben wel wandelschoenen meegenomen, en allemaal nog een paar Teva's en waterschoenen. Wij wandelen nooit op sneakers. Gewoon de wandelschoenen aan op reisdagen, ennde Teva's dan onderin de daypacks. Zo maakt het gewicht en volume niet uit in je bagage.

11. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wat veel! Dat is ook flink meer dan aangeraden wordt in de richtlijnen van outdoorzaken.

12. cw26

cw26 Fanatiek lid

6 mrt 2015
    1.080
    308
    83
    Ik heb even nagekeken. De tas van de oudste is 40 +10 liter. Speciaal gemaakt voor kinderen.
    Was een mooie tas voor hem, kon hem makkelijk meenemen

Wij hebben dan nog een slag groter.
    De jongste dus een slag kleiner

Bijgevoegde bestanden:

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Schoenen zijn natuurlijk geheel afhankelijk van wat jullie gaan doen. Ga je daar echt heen voor wandelingen door de jungle en bergtochten in het noorden? Schoenen zijn zwaar en erg warm (vochtige hitte daar). Daarbij drogen ze niet zo snel. Ik loop in zo'n klimaat liever op luchtige Schoenen met een goed profiel.

Denk in laagjes kleding. Soepele stoffen die niet snel vies worden en goed drogen. Oh en in Thailand moet je knieën schouders bedekken bij alle tempels. Dus een luchtige omslagdoek en langere jurk of rok meenemen.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Ik zou zeker wandelschoenen meenemen. Je hebt wandelschoenen die hoog zijn maar ook laag. Maar ik kan ook absoluut niet op teenslippers lopen.

Moet zeggen dat ik tijdens de reizen (Indonesië, India en nepal) absoluut geen behoefte had aan blote voeten tijdens het gewandel in de steden en dorpen. Heb op plekken gelopen dat ik niet zeker wist wat er allemaal op de grond lag. De geur was ondragelijk..

Neuzeke vindt dit leuk.
  15. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Wandelschoenen gaan mee. Wij hebben hoge en behoorlijk waterdicht. Lijkt me wel zo prettig in de jungle in het regenseizoen. Dan kan er nog wel wel een paar wandelsandalen en slippers in de tas gepropt.

Wat grappig dat die kindertas 40+10 is. Dat is hetzelfde volume als mijn eigen tas. Ben zelf ook niet zo groot. Die van man is bijna het dubbele qua formaat. Zal hem eens bij dochter op d'r rug sjorren om alvast een idee te krijgen. Hoewel wellicht de banden op andere afstanden zitten.

16. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Mijn rugzak bleek haar prima te passen. Zag er ook helemaal niet te groot uit ofzo. Als het aan haar lag had ze 'm gelijk geconfisqueerd. Gaan dus voor haar wel voor hetzelfde formaat.

Athina en cw26 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina