vlucht met overstap, regels

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door zigzag, 12 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik kom er niet uit.. Ik heb voordelige vluchten gevonden van A naar B, maar dat vereist wel een overstap in Athene. Ik zelf ben gevaccineerd, zoon niet. Ik kan nergens specifiek de regels vinden over hoe het zit als je ergens alleen een overstap maakt. Gelden dan de Corona inreis regels/ testregels van het land waarin je de overstap maakt ook?
    Voor de eindbestemming zou zoon vooralsnog geen negatief testbewijs hoeven te laten zien.
    Ik kan bij Griekenland nergens specifiek vinden of kinderen onder de 12 vrijgesteld zijn van testen..

Overigens zouden we pas in maart reizen, dus ik weet dat er tegen die tijd al weer e.e.a. veranderd kan zijn (hopelijk in positieve zin, soepeler) maar dat met die overstappen en regels zou ik voor mezelf wel helder willen hebben.

Dus.. weet iemand hoe het zit met de regels omtrent overstappen?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Stap je over naar een internationale of binnenlandse bestemming?

3. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Naar een internationale..

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Volgens mij moet je ook bij een overstap voldoen aan de corona maatregelen en voorwaarden van dat land.

5. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ik dacht dat @TanjaK in Griekenland woont?misschien kan zij helpen?

zigzag vindt dit leuk.
  6. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Transit passengers, including those from restricted origins, transferring in Athens from international to international flight, are not required to be tested against Covid-19, nor to display a negative molecular test result (PCR) or vaccination certificate upon arrival in Athens. Furthrmore, they are not required to submit the Greek Passenger Locator Form (e-PLF).
    https://www.aia.gr/traveler/travellers-info/faq-for-covid19

maar ik zou voor de zekerheid even contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee je gaat vliegen, want het veranderd inderdaad steeds

zigzag vindt dit leuk.
  7. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties allemaal. Ik dacht al dat het aan mij lag @TanjaK
    Ik ben het al een tijdje aan het bijhouden en ik leek steeds andere of anders geformuleerde info te lezen waardoor er toch weer onduidelijkheid ontstond. Beetje vervelend is het wel :oops: Ik hoop eigenlijk dat ook Griekenland verder gaat versoepelen. Verbaast me overigens ook wel te lezen dat ook al ben je gevaccineerd en burger van een EU land, als je terugvliegt vanuit een non-EU land (eg Egypte) je alsnog moet testen. Alsof je vaccinatiestatus dan niks meer waard is ofzo..

TanjaK vindt dit leuk.
  8. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Wat ik niet helemaal snap is of je als volwassene naar een land vliegt waarbij je niet getest/gevaccineerd hoeft te zijn, je gewoon in een vliegtuig mag stappen zonder dat gedaan te hebben al vlieg je via een land waar dat wel zou moeten gebeuren.
    Dus als Pietje naar Griekenland vliegt en daar blijft moet die ingeent zijn, maar Jantje die naar een ander land vliegt via Athene niet? Maar ze zitten wel gezellig naast elkaar in het vliegtuig.
    Of is dat niet zo? Is het dan alleen nog maar om de zorg in bepaalde landen niet te veel te belasten en niet om besmettingen te voorkomen?
    Soms snap ik er echt niets meer van.

Ik denk dat als er geen hele gekke dingen gebeuren de regels ook in
    Griekenland snel soepeler zullen worden, zeker voordat de grote hordes toeristen komen.

9. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    @TanjaK ik zie via de link die jij postte nog altijd staan dat Internationaal naar Internationaal reizigers (dus alleen transit in Athene) vrijgesteld zijn van testverplichting, maar op de officiële site van Griekenland ( https://travel.gov.gr/#/ ) vind ik dat nergens terug. Kan ik er toch vanuit gaan dat de link van het vliegveld die jij stuurde die wél meer specifieke info gaf klopt?

Vind het wel erg spannend.. voor de zekerheid laat ik zoon (jonger dan 12, niet gevaccineerd) een zelf test doen en zal ik zo'n zelftestverklaring invullen.. in de hoop dat het gewoon ok is...

10. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Ik weet niet of je al op reis bent maar er staat ook niet dat je wel getest moet worden als je overstapt. Of alle informatie 100% juist is weet ik helaas ook niet en kan ook niet meer zien dan op de sites staat en heb ook niets specifieks hierover gehoord. De info van de luchthaven uitprinten en laten zien als ze toch om een bewijs vragen is misschien een idee en anders van te voren even bellen naar de maatschappij waarmee je vliegt.
    Als dat Aegean is: 00302106261000.Iin het begin is er een keuzemenu waarbij je "Engels" kunt kiezen. Daarna weer verschillende keuzes, waarbij je waarschijnlijk voor Covid maatregelen naar de site wordt verwezen, maar je kiest gewoon iets anders en zodra je iemand aan de lijn hebt helpen ze je wel.

11. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw

Alles is okay gegaan :) maar iedereen werd toch écht om een vaccinatie bewijs/PCR werd gevraagd, ook al waren we gewoon in transit. Bij de incheck in Amsterdam alsook direct bij aankomst op het vliegveld in Athene.

TanjaK, Athina en consider vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina