Eerste verre autovakantie. Tips gevraagd

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Blink, 6 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blink

Blink Actief lid

14 jan 2007
    259
    16
    18
    Wij gaan voor het eerst als gezin met de auto naar Italië. (Normaal gaan we altijd in Nederland op vakantie). Zijn er dingen waar wij echt aan moeten denken? Hebben jullie tips?

2. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Hoe oud zijn de kinderen?
    Autospelletjes zijn aardig zinloos als je kinderen 7 mnd en 1,5 zijn.
    En raamstickers vinden 8 en 10 jarige weer niet zo boeiend.

3. Blink

Blink Actief lid

14 jan 2007
    259
    16
    18
    Ze zijn 8 en 11...

Maar ook meer tips waar je om moet denken als je naar het buitenland gaat. Anwb moeten we nu echt lid van worden... maar waar moeten we nog meer aan denken...

4. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Tolvignetten
    EHBO doos incl tekentang
    Verplichte zaken die je verplicht in de auto moet hebben, bv gele hesjes/brandblusser etc (dit kan per land verschillen!)
    Wegenkaarten
    Groene kaart
    Voldoende medicatie + eventueel medisch paspoort

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.957
    15.002
    113
    Voor onderweg hebben wij altijd een pocketstove mee en wat solid fuel blokjes. (en uiteraard een klein camping pannetje wat er op kan)

Als je ff gaar bent kan je overal stoppen en ff een bakkie noodlesoep ofzo maken (of oploskoffie, of cup a soup).

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Thermosbeker met koffie en ook ideaal om bij te vullen onderweg.
    Tablets voor de kinderen ;)
    Verder heb ik voor de kinderen vaak aan het begin/na de ferry/nieuw reisdag bij rondreis, een nieuw puzzelboek/kleurboek/magazine. Daar zijn ze ook wel weer even zoet mee.
    Navigatie.

ANWB hoef je geen lid van te zijn. Wij hebben via onze reisverzekering pechhulp in het buitenland.

Vertrek niet met een volle tank maar tank pas over grens. In Duitsland niet langs de snelweg, maar bij een autohof, scheelt zo 20 cent per liter.

Wij gaan als sinds de kinderen klein zijn met de auto op vakantie, van Zuid Frankrijk tot Scandinavië en dat gaat altijd goed. Terwijl ze op een ritje van 20 minuten soms de ergste ruzie maken in de auto :|.

Jessi79 vindt dit leuk.
  7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Naast wat er al genoemd is:
    - betaalmiddel voor de tolpoortjes bij je voorin de auto hebben (of een tolbadge aanschaffen)
    - afhankelijk van waar je heen gaat: waar je in NL naar mijn idee overal kunt pinnen, kan dat in het buitenland niet altijd overal. En het kan zijn dat als je cash geld wilt pinnen, dat je hiervoor moet betalen (per bank verschillend?). Ik vind dat altijd zo stom, dus zorg ervoor dat we in ieder geval cash mee hebben (terwijl ik in NL dus bijna geen cash meer gebruik).

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    naast alle genoemde zaken, check ook de corona regels. want die verschillen ook per land, en zijn nog niet overal zo ver terug geschaald als hier. misschien heeft een van de andere dames een goede website waar je dit voor Italië kunt vinden, want ik heb het ook nog niet helemaal duidelijk. ik geloof namelijk dat je nu nog op veel plaatsen de 3G variant hebt, en dat dit al moet vanaf 6 jaar, dus testen/gevaccineerd/genezen.

kijk goed door welke landen je reist en zorg voor alle vignetten, milieustickers etc. in zowel Oostenrijk als Zwitserland heb je vignetten. op de website van de ANWB Kun je dit soort dingen vaak goed terug vinden. https://www.anwb.nl/vakantie/landeninformatie

verder hebben wij vaak spelletjes mee (smart games, kwartet, reis spelletjes), kleur boeken, en onze telefoons, die hebben onbeperkt internet, en meestal downloaden we ook nog wat films want niet overal is het internet zo snel als in Nederland.

Wij hebben een creditcard, dat werk wel voor de meeste tolpoorten, maar zie hier ook klein geld staan, dat is wel slim idd, soms moet je maar 2 euro betalen dat is dan wel zo makkelijk. als je door Zwitserland reist, denk erom dat ze geen euro's hebben, maar Zwitserse frank.

Als je ver moet rijden denk aan een extra overnachting, of in de nacht rijden. vertrek als het even kan niet op zaterdag, want dat is altijd file rijden.

Wij gaan altijd als echte hollanders op weg, met een grote zak met klaargemaakte broodjes, en een grote pot koffie. pakjes drinken voor de kinderen, koekjes, wat groente en fruit. genoeg te snaaien iig. en ook handig als je niet iedere keer hoeft te stoppen, zeker als je 1000 km gaat rijden dan kopen we soms nog wel wat maar meestal stoppen we alleen voor tanken plassen en even bewegen (een bal is dan bijv. handig om mee te hebben kun je bij een tankstation even overgooien/trappen).

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Genoeg natte doekjes meenemen om het bloed van de ramen te kunnen vegen :roflmao:

Nee ff serieus, wij hadden een ehbo kit meex maar die ligt standaard in de auto. Vignetten geplakt eten en drinken mee, vooraf filmpjes op netflix gedownload en gaan met die banaan.

Fruity90 en Kindje3 vinden dit leuk.
  10. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Als je gaat overnachten: een apart tasje inpakken voor 1 nacht. Zodat je niet overal wat uit moeten trekken.
    En bij ons spugen ze nogal eens in de auto, dus daarvoor is extra kleding en wat doekjes bij de hand ook prettig.

Fruity90 vindt dit leuk.
  11. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Wij nemen altijd een bal mee op vakantie, en die ligt standaard bij de bene van de kinderen. Als we dan ff stoppen kunnen ze meteen ff voetballen. Hebben ze lekker wat beweging, en wij ook :roflmao:
    En verder relax, je vakantie begint zodra je aanrijd. Zorg voor filmpjes (evt standaard voor de tablet zodat ze hem niet hoeven vasthouden)
    Genoeg eten en drinken en geniet!

12. annabel10

annabel10 Actief lid

28 dec 2010
    474
    54
    28
    Paracetamol binnen handbereik voor als je door het auto rijden hoofdpijn krijgt.

Water in een klein koeltasje met koel elementen voor in de auto zodat je voldoende kan drinken onderweg.

Handzeep /Ontsmetter (zonder water)
    Snoetenpoetsers zijn ook altijd handig.

Verder is er al heel veel genoemd

13. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.803
    1.619
    113
    Het meeste is al benoemd. Wij hebben twee schermen in de auto voor de kinderen waarop ze tv kijken. Genoeg eten en drinken en wat te snoepen. We hebben een klein auto koelkastje waar we ons drinken koud in houden. We rijden nooit op de zaterdag en stoppen alleen om te tanken waarbij we dan gelijk van bestuurder wisselen. En we gaan altijd rond 04:00 a 04:30 rijden. Hebben we even geslapen en zijn we lekker op tijd op de plek van bestemming. Vroeger hadden we de wekker altijd later staan. Maar ik ben altijd als een kind zo blij dat we weer op reis mogen, dus dan lag ik altijd al een poos wakker. Zonde van de tijd. Op de momenten dat man achter het stuur zit doe ik nog lekker een tukkie in de auto. En de kinderen overbruggen dan ook vaak nog een paar uurtjes slapend.

Op de site van de anwb kun je heel goed per land terug vinden wat je per land bij je moet hebben aan hesjes e.d. Ook de corona regels kun je op die site heel overzichtelijk vinden per land. Zorg ook vooral voor 50 cent muntjes voor de toileten. Tegenwoordig kun je dit ook vaak met je pinpas doen, maar wij hebben wel eens gehad dat er een storing was.

14. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Wij gaan in de meivakantie naar italie met de auto. Wij hebben afgelopen week de vignetten geregeld en het passenger locator formulier. Dat laatste was nu nog verplicht voor italie maar ik weet niet hoe dat van de zomer is. En voor ons alle 3 hebben we de corona zaken geregeld. Werd vorige zomer nergens op gecheckt maar ik heb alles maar liever op orde..

Verder heb ik in de auto naast mijn zoon een plastic bak staan met van alles en nog wat er in. Tijdschriften, geduld spelletjes, smart games, tekenspullen, fidget toys, nintendo switch en ipad. En we laden altijd heel veel powerbanks op. Altijd handig als er een telefoon, ipad of switch leeg is.

Voorin een rugtas met ontbijt, snaaiwerk en drinken voor het eerste gedeelte van de reis. In de achterbak een koelbox met lunch en ander drinken.

Ik neem ook altijd boodschappen mee voor de eerste avond en dag er na en iets heel makkelijks mee om op de dag van aankomst s avonds klaar te maken voor het avondeten (pot chicken tonight en een pak rijst ofzo). Wij rijden altijd in 1 dag en komen dan altijd ergens tussen 16.30 en 19.00 aan op plaats van bestemming. Als dan na aankomst niemand meer zin heeft om de deur uit te gaan voor eten dan hebben we altijd iets wat we even warm kunnen maken.
    De eerste keer dat we naar italie gingen hadden we dat niet gedaan en toen kwamen we door allerlei files en ongelukken pas na 20u aan en waren we moe van t filerijden maar hadden we wel echt trek. Een broodje werkt uiteraard ook maar wij vinden iets warms dan lekkerder, broodjes en dat soort dingen hebben we die dag dan al genoeg op.

15. Blink

Blink Actief lid

14 jan 2007
    259
    16
    18
    Bedankt voor alle tips. Hier kan ik zeker iets mee!

16. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Als je gaat kamperen een bak met bevroren spaghettisaus mee, ideaal als koelelement in de koelbox en bij aankomst snel een maaltijd in elkaar. Geleerd nadat we op een zondag aankwamen en letterlijk alles gesloten was haha

Sopje1234 en Fruity90 vinden dit leuk.
  17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Voor de kinderen
    - (oude) e-reader vol met kinderboeken of kobo plus abonnement,
    - oude telefoon met Spotify abonnement (je kunt los opwaarderen voor 1 maand 10 euro). Laat ze thuis een playlist maken en kinderpodcast. Die kan je downloaden en zonder wifi luisteren,
    - Nintendo switch,
    - tablet of dvd spelers met dvd
    - natuurlijk 2 koptelefoons
    - een bal (op de grond achter jullie stoelen). Bij iedere stop hebben ze direct een bal om op de parkeerplaats lekker te spelen en bewegen.
    - nekkussen,
    - voor in de auto een opgeladen powerbank.
    - ouderwetse zonneschermpjes,

Kijk op de website van de ANWB wat je nodig hebt. Waarschijnlijk tolvignetten voor verschillende landen. Denk bij Duitsland aan de groene sticker!

Een tolbadge van de ANWB is jaren te gebruiken voor 4 landen en ideaal! Aparte poortjes en zo langs de rijen direct doorrijden.

Wij hebben een extra wegenwacht verzekering met Europa dekking. Daar zit ook vervangend vervoer bij in. En ze spreken bij de alarmcentrale van de ANWB alle talen. Helaas al eens gebruik van moeten maken en dat was ideaal en het geld waard. Onze reguliere reisverzekering had zo'n optie dus niet terwijl daar in het buitenland om gevraagd is.

Vraag nu al voor iedereen identiteitsbewijzen aan en wacht niet tot de zomer (enorme drukte op het stadhuis ieder jaar).

Controleer of jullie pasjes van de zorgverzekering nog geldig zijn. Er staat een datum op en je krijgt ze niet meer automatisch toegezonden (alleen op aanvraag).

Zorg voor een creditcard en weet de pincode.

Stel zelf een reisapotheek samen. Ik maak voor de vakantie altijd een rondje Kruidvat en heb een klein tasje met alles wat nodig is.

Regel tijdig een overnachtingshotel. Wij rijden niet overdag ivm de veiligheid en zien de reis ook als vakantie. Door de week en niet in het weekend rijden. Overdag en niet midden in de nacht. En niet op vrijdag werken en zaterdagochtend direct op pad. Dus niet zo snel mogelijk op de bestelling willen komen. Zo komt iedereen uitgerust aan op de bestemming.

Veel plezier!!

18. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    Vuilniszakken voor als er ie.and ziek word
    Dvd scherm
    Keukenrol/wc papier

Deel Deze Pagina