Alles op verzoek doen.. :S

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Janneke21, 15 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Eigenlijk als ik andere verhalen lees doen wij alles op verzoek. Jayro slaapt wanneer hij moe is en drinkt wanneer hij honger heeft.
    Hij slaapt overdag bijna nooit in zn bedje. Hij slaapt overal heel makkelijk en is een heel lief en tevreden mannetje.
    Ik merk ook altijd heel goed wat er met hem is en op deze manier voelt het heel goed en natuurlijk aan.

Hij maakt ook zijn eigen ritme en dat past goed bij ons ritme. Het is ongeveer als volgt:

8:00 wakker / drinken / verschonen / spelen in de box of waar we zijn (wakker in ieder geval)
    9:30 wordt hij moe en valt in de box, wagen of op de bank in slaap
    10:30/11:00 weer wakker / drinken / verschonen
    Nu is hij vaak wel wat langer wakker, tot een uur of 14:00/15:00
    15;00 valt hij in slaap
    17:00 ongeveer weer wakker, weer een voeding en spelen
    19:00 z'n laatste, vaak korte slaapje voor de dag tot uur of 20:00
    Tussen 20:00- 22:00 is hij vervolgens heel wakker, nog even flink spelen/energie kwijt en hij clustert met drinken die laatste 2 uurtjes.
    En vervolgens slaapt hij van 22:00-5:00
    5:00 even kort voeden (na 2 minuten al genoeg) en hij slaapt tot 8:00

Dit ritme bevalt prima, heb wel geprobeerd hem eerder in bed te leggen dan 22:00, maar dat werkt niet, hij is dan veel te wakker. En als het al lukt wordt hij de hele nacht steeds wakker, dus dat vind ik wel erg lastig.

Ergens krijg ik veel commentaar op hoe ik het doe, maar waarom bevalt dit dan zo goed en hebben we een baby die bijna nooit huilt?
    Is dit verwennen? Zou ik zijn ritme moeten gaan aanpassen om hem tegen te werken zodat we hem niet te veel verwennen? Lijkt me niet, maar waarom dan zo'n commentaar van anderen?
    En WAT is er nou precies slecht aan een baby overdag niet in z'n bedje leggen? Oh ja soms wel en dan slaapt hij ook prima, maar hij slaapt nog lekkerder in de wagen of box. Waarom is dit niet goed? Waarom regelmaat en blabla als je merkt dat je kind er totaal niet onder lijdt als je dit niet zo hard nodig heeft?

Hebben jullie een ritme dat jullie hebben 'gemaakt' of is het ook hoe jullie babytje dit 'wil'?

Ik hoor veel moeders dat ze 's avonds tijd voor zichzelf willen hebben en dat heb ik dus pas na 22:00, maar ik vind dat zelf helemaal geen probleem. Hoe is het 's avonds bij jullie?

Zucht, soms twijfel je ondanks alle ervaring met baby's toch nog zo aan jezelf he :)

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hadden ook niet echt regelmaat in het begin. Als mijn zoontje honger had kreeg hij eten, was hij moe dan ging hij naar bed (dat dan wel weer), en was hij wakker, dan speelden we..

Regelmaat zoals slapen-fles-luier-spelen-slapen werkte hier gewoon niet. Zijn slaapritme en eetritme liepen niet helemaal netjes gelijk op.

Ik denk dat we vanaf een maand of 3 wel meer ritme kregen, maar dat kwam puur op aangeven van de kleine. Je kon steeds beter voorspelen wanneer hij wakker zou worden, of een flesje zou willen.
    's avonds deden we ook gewoon zoals het uitkwam, mijn zoontje hing erg vanaf ons avondeten tot bedtijd (zo rond 9 uur). En kreeg dan nog wel een fles om 11 uur (niet op verzoek dus).

Ik denk dat je gewoon moet kijken wat werkt. Bij mijn zoontje werkte dit systeem het best: grotendeels op verzoek.
    Mijn neefje doet het veel beter op regelmaat. Die is daar veel rustiger onder.
    Dus gewoon naar je kindje kijken en je niet gek laten maken door anderen.

Mijn zoon ging naar zijn bed (of wandelwagen/MC als we de deur uitgingen), omdat hij niet kon slapen in de box. Dat was veel te gezellig. En boven was het lekker rustig. Dan kon in beneden tenminste nog wat rommelen.

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.174
    2.284
    113
    Als het bij jullie zo goed werkt, is het toch prima?

Mijn jongste zoon behandelen we ook nog min of meer op verzoek. Daarom ziet geen dag er hetzelfde uit hier in huis, haha. Ik vind dat voor mezelf wel wat vervelend, maar ik denk dat het voor hem wel het beste zo werkt.
    Hij slaapt wel altijd in bed (in de box of wagen beneden is het te lawaaiierig met nog een peuter die rondrent en gilt). En ik probeer wel regelmaat te geven als in: slapen, verschonen, drinken, op schoot, box en naar bed. Maar dus niet op vaste tijden. Ik had hem nu vanochtend bijv. om 9 uur al verwacht voor een voeding, maar hij slaapt nu om 10 uur nog steeds.
    Wel probeer ik hem maar 1x per dag ergens mee naar toe te nemen, omdat hij daar altijd helemaal van uit z;n doen raakt en dan de rest van de dag niet meer goed slaapt en een potje van z'n voedingen maakt. In die zin gedijt hij dus goed met regelmaat in combi met voeden op verzoek.

Maar ik geloof echt wel dat het van je eigen kindje af hangt hoe het het beste gaat. Soms lees je wel eens verhalen van moeders die ook maar wat doen en kinderen die helemaal overstuur liggen te huilen of uit hun doen zijn. Dan adviseer ik altijd wel om eens te kijken of je met wat meer structuur niet een verbetering ziet. Maar als het goed gaat, waarom zou je er dan iets aan veranderen?

4. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Lieve Janneke,

Als dit voor jullie zo prima werkt, moet je dat gewoon zo blijven doen. Als jullie hiermee een heerlijk tevreden ventje hebben, die ook goed slaapt, waarom zou je het dan anders doen. Bij ons gaat het allemaal niet zo gemakkelijk met Noelle (vooral het slapen is een probleem) en wij zijn dan ook steeds wat zoekende, maar wanneer ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik; "Lekker zo doorgaan meid!" Iedereen zou eens wat meer zijn eigen gevoel moeten volgen en zich niet altijd laten leiden door wat anderen zeggen. Zij kennen jouw kind niet.

Ik heb mij pas ook weer eens teveel aangetrokken van anderen en op hun advies Noelle maar eens laten huilen na het naar bed gaan, maar uiteindelijk raakte ze zo overstuur, dat ze lag te overgeven in haar bed. Dus dat doe ik echt nooit weer en dan denk ik; "Waarom luister ik dan ook weer niet naar mezelf, want eigenlijk wist ik gewoon wel dat dat met haar niet zou werken".

Ik heb me dus ook weer voorgenomen om me niets meer aan te trekken van wat anderen zeggen. Mijn gevoel zegt me gewoon, dat mijn kind mij nodig heeft als ze huilt en dan ga ik haar dus lekker troosten. En dat slaapprobleem gaan we dus wel oplossen met een manier waarbij ze zich helemaal veilig en geborgen voelt.

Dus tegen jouw wil ik zeggen; "Volg gewoon je eigen gevoel en bepaal je eigen aanpak!", want het is jouw kind en vooral wanneer hij het gewoon goed doet bij deze aanpak en lekker tevreden en rustig is, dan ben je helemaal op de goede weg.

Succes ermee!;)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.518
    36.483
    113
    Als dit werkt voor jullie en jullie mannetje is tevreden, dan zou ik gewoon zo doorgaan!

Mijn zoontje sliep nooit ergens anders dan in bed en zelfs dat heeft de eerste maanden heel veel moeite gekost. Hij was overstuur als we ergens heengingen en als hij veel nieuwe indrukken kreeg, daarom werd het bij ons heel snel rust en regelmaat, maar als jullie zoontje het zo goed doet en jullie zijn zelf ook tevreden, zou ik het lekker zo laten.

6. Chantico

Chantico Niet meer actief

#6 Chantico, 15 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jun 2009
    Hoi Janneke,
    allereerst: hartstikke fijn dat het zo lekker gaat bij jullie! Als dit voor jullie werkt, gewoon doorgaan!

Wij deden in het begin ook alles op verzoek (eten, slapen) en dat ging prima. Af en toe dacht ik wel 'ik moet meer regelmaat bieden', toch ook vanwege die verhalen die je altijd hoort. Maar uiteindelijk werkte het niet om andersmans schema's te willen overnemen. Het paste niet bij ons en Ise leek er geen dringende behoefte aan te hebben.

Toch zijn we hier langzamerhand iets meer overgegaan op 'de klok'. De eerste aanleiding daarvoor was geloof ik (ik moet even graven, het is verbazingwekkend hoe snel je dingen vergeet waarvan je dacht dat je ze nóóit zou vergeten) dat ze vaak 's avonds wakker was en 's ochtends lang uitsliep en ik het zelf wel prettig vond als ze 's avonds eerder ging slapen en 's ochtends vroeger wakker. Dat leek me makkelijker, voor ons maar vooral ook voor haar, als ze naar de opvang zou moeten na mijn verlof. Dus met 3 maanden ongeveer zijn we begonnen met haar rond 20.00 uur naar bed brengen, eerst in de wagen in de woonkamer, later in haar eigen bedje. Toen merkten we dat zij dat ook eigenlijk wel prima vond, dus het was voor ons alledrie goed zo. Het was ook best wel lekker om voor 22.00 uur al wat tijd voor mezelf te hebben, al vond ik dat knuffelen en spelen 's avonds ook leuk, zeker ook voor m'n vriend die overdag moest werken (ik had nog verlof).

Het volgende 'bijsturen' dat we deden was toen Ise steeds vaker en korter ging drinken (bv). Dat begon mij toch wat op te breken, ik had helemaal geen tijd voor mezelf meer (kon bijvoorbeeld niet even naar de stad, want wist niet wanneer ik weer thuis moest zijn, etc). Dus toen van de ene op de andere dag overgegaan op om de drie uur voeden en dat ging prima! Ze dronk meer, hield het langer vol en m'n borsten deden het er ook prima op ;) Ook dit voelde weer als een stapje vooruit, omdat het voor mij makkelijker werd om dingen te plannen en de zorg af en toe aan anderen over te laten.

Het slapen overdag was eigenlijk nog wel een zooitje: ze sliep wanneer ze moe was en overal waar het uitkwam (wagen, hangmatje in de box, bedje, draagdoek, etc). Tot ik ontdekte dat ze in haar eigen bedje eigenlijk beter (langer, dieper) sliep dan op die andere plekken. Dat was met ongeveer vijf maanden. Voortaan sliep ze overdag meestal in haar bedje, tenzij we aan het wandelen waren ofzo.

Op dezelfde manier ontdekten we per toeval dat ze soms overdag nog niet moe leek, maar in bed wel meteen in slaap viel en dan heel goed sliep. We zijn toen gaan experimenteren met naar bed gaan op iets vastere tijden overdag en wederom: ze deed het er goed op. Ook dat gaf weer een nieuw soort vrijheid: we konden dingen afspreken met vrienden op tijden dat we wisten dat Ise wakker zou zijn, wat voor bezoek toch leuk is.

We waren natuurlijk wel de vrijheid kwijt van een kind dat overal en nergens kon slapen, maar dat gaf niet, want inmiddels was ook het eetpatroon veranderd: ze kreeg niet alleen meer bv, maar ook flessen, fruit, yoghurt en groentehap. Daardoor was het ook handiger om op vaste tijden thuis te zijn.

Nou ja, lang verhaal kort: hier was het uitgangspunt dat we dingen 'op verzoek' deden, maar bleek dat er op een natuurlijke manier bij toeval ontdekte ritmes ontstonden. We zitten nog altijd niet vast aan een strak ritme, maar het is wel redelijk voorspelbaar hoe een dag ongeveer zal gaan. Dat geeft houvast, voor haar en voor ons, zonder dat het de flexibiliteit hoeft aan te tasten. Dit past bij ons.

Blijf vooral dat 'op verzoek' doen als dat bij jullie past, wat anderen ook zeggen. Het is toch prachtig als jullie gezin op natuurlijke wijze een eigen ritme (zo los als je maar wil) kan vinden?!

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wij hebben ook altijd het slapen en eten het ritme van mijn zoontje gevolgd. En dat bevalt ook prima. Nou moet ik wel erbij vertellen dat hij al sinds hij 2 maanden is elke avond om 7:00 uur op bed ligt omdat hij dan echt toe is aan zijn slaap. En de middagslaapjes zijn ook uit het boekje, maar dat heeft hij helemaal zelf geregeld.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als hij pas om 22:00 uur naar bed zou gaan, dan zou ik daar verandering proberen in te brengen. Dit omdat ik vind dat baby's en jonge kinderen niet zo laat naar bed horen te gaan. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik ben er met je eens dat als jullie er allemaal gelukkig bij zijn dat je het lekker zo moet houden.

8. Chantico

Chantico Niet meer actief

#8 Chantico, 15 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jun 2009
    Oh, en over dat verwennen: als je je kindje goed observeert (en dat doen jullie denk ik), dan merk je vanzelf wanneer het je gaat 'manipuleren'. Dan is het denk ik wel tijd om voor jezelf te gaan bepalen wat je in het belang van je kindje wil gaan doen aan grenzen stellen. Hier begon dat denk ik zo rond de zeven maanden (gokje) dat ze echt bewust dingen gedaan probeerde te krijgen.

Wel zeggen ze over die kleintjes: je kan ze niet verwennen, maar wel gewennen. Daarmee bedoelen ze dat een kindje bijvoorbeeld niet bewust gaat huilen om iets van jou gedaan te krijgen, maar dat een kind wel kan wennen aan bijvoorbeeld alleen in slaap te kunnen vallen in jouw armen ofzo. Op die manier wennen ze op jonge leeftijd al wel aan dingen die op de langere termijn niet vol te houden zijn.

Daarom hebben wij ook op jongere leeftijd al bewust nagedacht over wat in het belang van Ise zou zijn, bijvoorbeeld zo veel mogelijk zelf in slaap kunnen vallen. Dat hoeft niet te betekenen dat je je kindje lang laat huilen ofzo, je kan je kindje op een hele zachtaardige, liefdevolle manier helpen om voorzichtig dingen te veranderen.

Ik zou dus vooral doen wat goed voelt, maar ook een beetje blijven nadenken over wat gewenning op langere termijn zou betekenen en of je dat wil / goed vindt voor je kind (en of het voor jezelf vol te houden is: uiteindelijk heeft je kind ook geen baat bij een mama die uitgeput raakt of dat de relatie tussen papa en mama minder wordt omdat alles in het teken van de kleine staat en ze nooit even tijd voor elkaar hebben)

9. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Lees mijn succes verhaal mbt slapen maar: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/148564-nou-verwennen-succes-verhaal-mag-eens-toch.html

Lekker je eigen plan trekken, goed naar je moeder gevoel luisteren en naar je kleine kijken en dan komt alles op zn pootjes terecht!
    Wil niet zeggen dat deze manier voor elk kind werkt. Maar ook niet elk kind moet persee in een strak ritme geperst worden. Zoveel kindjes als manieren om er mee om te gaan. Kunst is dat gene te vinden wat bij jou EN je kindje (en papa!!) past. En de omgeving lekker late lullen. ;)

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als het bij jou werkt moet je het vooral op die manier doen! Prima toch?
    Wij zijn vanaf 5 weken een strakke routine gaan invoeren en dat werkt hier weer prima. We hebben al sinds dat hij 6,5 week is een doorslapend kind (23:00 tot 8:00) en met 15 weken werd dat 19:30 - 8:00. Hij is nu 10 maanden en heeft misschien 10 nachten na die 6,5 week niet doorgeslapen. Hij eet drie maaltijden per dag en 2 tussendoortje. Drinkt uit een beker of tuitbeker. Is in de weer met z'n eigen vork. Gaat om 20:00 naar bed en komt er om 8:00 weer uit, slaapt overdag 2-3 uur. Zit precies op de lijnen van het CB en is lief, vrolijk, gezellig, vind alles leuk en ontwikkelt zich (heel) voorspoedig.

Of dat allemaal aan routine te danken is? Nee, dat denk ik niet maar voor ons werkt het. Net zoals jouw systeem voor jou werkt. (misschien dat 22:00 nog wat laat is...)

11. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.215
    433
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik zou ook als ik jou was zo lekker doorgaan met zo een tevreden kindje!

Wij doen in principe ook alles op verzoek. Maar probeer er wel een vaste volgorde in te houden. slapen - wakker worden - fles - spelen- slapen. Alleen hier ook op wisselende tijden. Wanneer hij moe is en wanneer hij honger heeft. Die van ons slaapt wel altijd in zijn eigen bedje boven. Voor namelijk omdat het beneden te onrustig is. Als hij in de box slaapt en ik wil de vaatwasser uitruimen wordt hij al wakker. Boven komt hij echt goed tot rust. Verder slaapt ons kindje ook pas tussen 21 uur en 22 uur. Dat hoort voor zover ik lees ook bij de leeftijd. Naarmate ze wat ouder worden wordt dat vanzelf eerder. En voor wie is 22 uur laat? Baby heeft dat besef nog niet en als hij daarvoor in begin van de avond al heeft geslapen gewoon lekker pas 22 uur in bed doen. Hier heeft eerder ook nog geen zin.

die van ons slaapt ook de nacht door meestal van 22 uur tot ongeveer 6.30

12. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Geweldig toch dat je naar je kindje kijkt en doet wat hij nodig heeft!!! Wij doen dat precies zo, wat Anouschka nodig heeft krijgt ze en verwennen....... nou al zou het zo zijn....wat dan nog. Als het voor jou goed voelt, dan is het goed. Je eigen gevoel is altijd de beste graadmeter volgens mij. Je hebt een kindje dat weinig huilt en het goed doet...... wees er gelukkig mee en laat anderen lekker kletsen! Je doet het in mijn ogen fantastisch.

Heel veel geluk.

13. Jade11

Jade11 Bekend lid

21 mrt 2008
    585
    0
    0
    mama
    brabant
    hier precies het zelfde, vanaf begin alles op verzoek gedaan, nu nog steeds. heb een hele blije baby, die bijna nooit huilt, alleen als ze last heeft van haar tandjes.

in het begin lag ze ook een stuk later op bed, voornamelijk omdat ze iedere 3 uur voeding kreeg en dus zowiezo laatste voeding rond 11 uur kreeg, zodat ze de nacht kon doorslapen. in die tijd sliep ze ook in de box of kinderwagen.

de laatste maanden (eigenlijk sinds ze minder slaapt en vast voedsel eet) gaat ze wel steeds vroeger naar bed, nu meestal rond half 8.
    maar zelfde als eerst, nog steeds op verzoek, maar haar verzoek is veranderd.

mijn moeder deed vroeger alles op vaste tijden, en heeft nu zelfs een aantal keer gezegd dat ze het zoveel handiger vind dat wij alles op verzoek doen.
    en ja, ook genoeg commentaar op gehad, voornamelijk door ouderen (oma´s) maar ik heb een gezonde en gelukkige baby, waarom dan veranderen?

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    wij deden ook altijd alles op verzoek en alicia deed het er prima mee. ze slaapt wel pas helemaal door sinds (18maanden) een paar maandjes maar ik zelf heb daar nooit een punt van gemaakt dat ze wel is snachts kwam. dit ook niet elke dag hoor maar als de dorst had kreeg ze gewoon wat drinken maar vaak was het gewoon even een knuffel.

elke dag liep hier anders en kreeg vaak comentaar van he jij bent de ouder dus jij bepaalt wanneer ze eet niet de kleine. nou dat vind ik dus helemaal niet. alicia is gewoon geen kind van het vaste ritme en op vaste tijden eten en slapen was gewoon niks voor haar. toen ze 11 maanden was kreeg ze vanzelf een soort van ritme en nu is hij bijna elke dag het zelfde. zij heeft het schema bepaalt. soms ligt ze 7 uur al in bed maar andere dagen half 9. elke morgen is ze even vroeg op en ze is er ook niet anders onder als ze minder slaapt dus waarom zou ik het gaan aanpassen. mijn zus doet alles op vaste tijden en haar kids doen het ook prima daarop. soms betekend dit laten huilen omdat het nog geen etenstijd is. dit heb ik bijvoorbeeld nooit gedaan. soms zaten er maar 2 uur tussen de flesjes en de andere keer 5 uur. soms liep alicia een fles mis omdat ze sliep maar haalde ze naderhand wel weer in.

als jij en je kind het goed vinden zo dan gewoon niks aan veranderen. het ene kind is echt van het ritme en regelmaat terwijl een ander daar niks om geeft. niet letten op andere dus en gewoon doen wat jou goed lijkt. ik zelf ben ook niet van het ritme en regelmaat dus denk dat zoiets onbewust wel wordt overgenomen door de kids

de volgende bij mijn is misschien echt van de klok we zullen het zien

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nou ik dacht dat je al een peuter rond had lopen en toen vond ik dat ritme wel een beetje bizar. ;) Maar he, je kleintje is ruim 3 maanden, prima toch?

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Overigens heb ik hier wel toegewerkt naar het ritme van 's avonds om 8 uur naar bed en slapen tot de volgende ochtend. Gewoon, omdat ik vind dat dat op een bepaald moment zo hoort. Een kind van 4 laat je ook niet tot 10 uur opblijven. Maar ik heb het in zijn tempo gedaan hoor. En eigenlijk ging het heel vanzelf naar dat ritme toe. Toen hij 3 maanden was sliep ie ook vaak pas om 10 uur en dat is heeeeel langzaam steeds wat vroeger geworden. En ik denk sinds dat ie 4 maanden is, slaapt ie om 8 uur.
    Verder doen we voeden ook op een redelijk vast schema omdat ie flesvoeding krijgt en anders veel meer zou drinken dan ie zou mogen ;) Slapen doet ie overdags wel grotendeels in zijn eigen ritme, maar dat komt door het KDV. Daar kunnen ze bijna niet anders en sindsdien doet ie dat thuis dus ook. Leidt hier overigens wel eens tot drama's omdat hij vaak wel moe is maar zelf moeilijk in slaap valt. En dat wordt erger als ie minder slaapt. Wat dat betreft was ie beter gebaad bij een vast schema, maar ach ja, over het algemeen is ie wel vrolijk.

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik vind dat je het goed doet hoor, het werkt toch? Ik laat Sterre ook haar gang gaan, ik pas me aan aan haar, maar nu merk ik toch aan mezelf dat ik haar een beetje wakker hou tot kwart voor 7 'savonds, dan krijgt ze haar fles en slaapt ze tot 6 uur 'sochtends. (ik hou haar geen uren wakker, maar als ik zou willen sliep ze om 18 uur al)

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jitte is natuurlijk pas 6 weken, maar de enige regelmaat die ik erin heb zitten is om 23.00 een voeding...

Ik heb gemerkt dat ze anders haar lange ruk slaap maakt van zeg maar, 20.00 tot 1.00 en dat vond ik zelf niet prettig... Lig ik net op bed en dan moet ik weer wakker worden om te voeden. En als dat de enige keer zou zijn is dat niet erg, maar als ze haar lange ruk heeft gemaakt wil ze daarna om de 2 uur drinken. Dat begon me een beetje (veel) op te breken, dus vandaar het voeden om 23.00. Ze slaapt nu al 3 nachten door, eerste nacht tot 3.30, tweede tot 4.00 en de derde tot 4.15... Er zit progressie in... :D (ter verduidelijking, ze hoeft nog niet door te slapen maar een paar uur achter elkaar en in de nacht is wel fijn voor ons allemaal)

Overdag gaat het zoals het gaat. Ze drinkt 's nachts/vroege ochtend niet zo heel veel, dus dat gaat ze vaak 's ochtends inhalen. Al merk ik nu dat dat ook beter gaat. En de ene avond ligt ze om 20.00 al in haar bed, de andere avond ligt ze de hele avond in de box te slapen. Net hoe het uitkomt en of ze veel last heeft van krampjes. (in de box kan ze lekker op haar buik, dan ben ik er toch bij).

Bij Jelle heb ik heel krampachtig geprobeerd om er een schema in te krijgen en dat is niet gelukt. Ik was zo gefocust op die regelmaat dat ik helemaal vergat om naar mijn kind te kijken. Oververmoeid, overstuur... Alle over's die je je maar kunt bedenken.. :) (Het is wel goed gekomen met hem, hoor...) Jitte is veel rustiger en gemoedelijker en ik denk dat dat voor een groot deel komt door hoe ik er zelf mee omgaat.

Kortom: Je doet het helemaal goed als je je eigen gevoel maar volgt en je niks lat wijsmaken door anderen... (had ik daar nou een hele post voor nodig??? :) )

Edit: O ja, en als je goed oplet zijn de moeders die perse zelf een schema willen opleggen aan hun kinderen vaak ook degene die het hardste klagen dat hun kind zo vervelend is en niet wil slapen enz... (ik zeg niet dat alle moeders zo zijn, dit is mijn ervaring uit mijn omgeving)

19. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Janneke wij doen het ook zo. alles op verzoek.
    en bij ons werd hij eerst steeds rond 5,00 wakker en na een week of 2 slaapt hij ineens van 7-7 of van 8-8, hij bepaald het volledig zelf, en doet elke dag ongeveer hetzelfde (zijn eigen) schema.
    wel wordt hij nu wel eens om 5.00 uur wakker, oefent zijn stembanden (doet een klein huilgeluidje en gaat wat geluidjes maken) om vervolgens na 10 minuten weer in slaap te vallen. Aangezien je kleine maar kleine honger heeft om 5.00 uur, eens proberen te laten huilen/geluid maken? is het echt huilen of een beetje geluid maken?
    Maar je doet het goed hoor, als ik het zo hoor.
    Groetjes

20. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Wij doen het ook allemaal op verzoek. Alleen savonds maak ik m wakker rond de klok van 23.00 voor de laatste bv anders komt hij snachts en op deze manier slaapt hij door tot een uur of 7 of 8. ligt er aan hoe laat onze peuter wakker wordt:)
    Lekker door gaan zo als dit voor jullie en de kleine werkt!

Deel Deze Pagina