Voordat ik zwanger werd van de 2 jongste had ik een (hormoonvrij) koperspiraal. Nu is er 7 weken na m'n laatste bevalling geprobeerd zo'n zelfde soort spiraal terug te plaatsen, maar dat lukte niet. Okee, dat kan gebeuren (de arts zei dat dat waarschijnlijk was omdat m'n baarmoeder nog niet helemaal op zn plaats zat). Dus vorige week (inmiddels 5 maanden na bevalling) een nieuwe afspraak gemaakt, en ik kon diezelfde dag nog terecht. Afijn, om een lang verhaal kort te maken: ook deze keer lukte het niet. Nu kwam het waarschijnlijk omdat m'n baarmoeder gekanteld zou liggen? Om de tussenliggende tijd te overbruggen (mocht ik toch nog een 3e keer besluiten om een afspraak voor een spiraal te maken, waar ik nu eigenlijk heel huiverig voor ben geworden en dus niet meer aandurf) heb ik gevraagd of ik voor voorlopig een recept voor de pil kon krijgen. Aangezien ik nogal op de hormomen reageer, vroeg ik naar de lichtst mogelijke pil. Ik kreeg een recept voor Mycrogynon 20, een lichte pil op basis van 2 (enkel vrouwelijk) hormonen. Vandaag wordt de 8e dag dat ik hem slik, maar kan het nou toch zo zijn dat er toch bijwerkingen bij deze pil zijn? Ik voel me namelijk lusteloos, moe, heb stemmingswisselingen, en last but not least (vooral vervelend voor partner) is de sexdrive ver onder het vriespunt. Terwijl voorheen, was hij met regelmaat van de klok degene die 'hoofdpijn of moeheid' simuleerde. Zijn er hier misschien meerdere die die verschijnselen bij deze pil hebben? Of ervaring ermee hebben?
De sexdrive herken ik!! Ik slikte microgynon 30 en daarna 50, maar had noooit zin.. Toen ik ermee stopte was het idd ook zo dat manlief zei nee niet nu ben moe enz Nu weer begonnen en merk t nu ook weer, dusja ligt aan de pil. De rest van je bijwerkingen weet ik niet. Ik heb wel heeeel erg last van mn borsten en bijna elke dag hoofdpijn. De volgende strip ga ik met marvelon beginnen kijken of dat beter helpt.
Die marvelon ga je last van krijgen, die slikte ik voor ik aan een spiraal begon. Die pil is juist de oorzaak ervan dat ik van de hormonen af wilde. Vandaar dat ik nu juist een hele lichte pil wilde:S. Ik kan er dus wel vanuit gaan dat (bepaalde) verschijnselen inderdaad door de mycrogynon komen, als jij het ook had.
De bijwerkingen die je aangeeft, zijn waarschijnlijk inderdaad van je pil. Het is wel zo dat de meeste bijwerkingen gedurende de eerste periode van het gebruik van een nieuw medicijn (in dit geval pil) ontstaan. En vaak na een tijdje vanzelf verdwijnen. Maar het kan ook zo zijn dat de bijwerkingen blijven. Dit is ook de rede dat de arts je vaak na 3 maanden terug wil zien, om te kijken hoe het gaat. Ik gebruik zelf microgynon 30 en veel dingen die je beschrijft herken ik wel, maar dan puur van de eerste 3 maanden.
Voor ik aan een spiraaltje begon, heb ik 15 jaar de pil geslikt (5 jaar Diane en 10 jaar Marvelon), en daar had ik al klachten bij in dit straatje. Met het koperspiraal verdwenen deze klachten als sneeuw voor de zon. Ik had dus de hoop dat het met zo'n lichte pil waar enkel vrouwelijke hormonen in zouden zitten de klachten achterwege zouden blijven. Maar blijkbaar maakt het dus niet echt uit welke pil het zou zijn , en reageer ik op elke.
Ja ik denk het wel, je zou wel het even 3 maanden aan kunnen kijken en als t dan nog niet over is dan iets anders proberen??.. Ik ben benieuwd naar de marvelon, we zullen het zien... Maar zo'n koperspiraal daar zitten helemaal geen hormonen in he? En wat doet het dan? houdt het je eisprong tegen?
Nee, een koperspiraal houd geen eisprong tegen, het zorgt er enkel voor dat er geen innesteling komt. Dus het is een natuurlijke cyclus, inderdaad zonder hormonen, alleen de innesteling wordt tegengewerkt. Het ideale vond ik dat het natuurlijk hormoonvrij was, maar ook dat je er 5 jaar niet meer aan hoeft te denken en niet bang hoeft te zijn dat je 't een keer vergeet in te nemen. Maargoed, een 3e keer proberen weet ik niet of ik dat aandurf.
Nee dat snap ik!! Misschien eens even google afspeuren of er nog lichtere pillen zijn?? Of andere samenstellingen die voor minder bijwerkingen zorgen? Denk dat het ook wel even zoeken is allemaal..
Hoi Xandra1972, Heb je verhaal gelezen en even zitten denken wat je nu zou kunnen doen. Microgynon-20 is al een vrij lichte pil. Er zijn er wel meer, maar denk dat jij gewoon erg gevoelig bent voor hormonen. Wat je zou kunnen proberen is een pil waar enkel een progestageen in zit. Bijv. de Cerazette. Nadeel is dat je die vrij secuur moet slikken en het kan toch nog libido verlies geven. Naast een spiraaltje zou je eventueel ook nog het anticonceptie staafje kunnen proberen. Mits goed geplaatst een heel betrouwbare anticonceptie waar je ook jaren niet over hoeft na te denken. Je zou op www.anticonceptie.nl kunnen kijken welke methode voor jou het meeste geschikt is, buiten het spiraaltje. Mogelijk zou je je huisarts ook kunnen voorstellen het spiraaltje te laten plaatsen door een gynaecoloog, die hebben er toch iets meer ervaring in. Succes PCOmiep
Je zou eventueel de nuvaring kunnen proberen. Zijn ook nog steeds hormonen (zelfde als in de pil), maar een lagere dosering, omdat je het rechtstreeks in je vagina plaatst. Mijn sexdrive is nog steeds minder dan zonder hormonen, maar wel beter dan met de pil (ik had marvelon) en ook geen migraine meer gehad sinds ik ben overgestapt op de nuvaring. Maar goed, het is een kwestie van proberen, want anderen kunnen juist weer niet tegen de nuvaring. Cerazette is inderdaad een optie, wordt vaak geadviseerd aan bv-mama's. Misschien toch nog eens overleggen met de ha over een alternatief?