Hoi! Hier vandaag bij de diabetes verpleegkundige geweest. Metertje mee gekregen en een dieetboekje. Weekje curves prikken en kijken of ik buiten die insuline kan. Ik ben nu 25+1 en het gaat goed denk ik!
Patatje over het zo min mogelijk bewegen zijn echt de meningen verdeeld en voor zover ik gelezen heb ook de ervaringen. De 1 loopt nog even naar de AH of haalt haar kindje op..de ander (ik) nemen strikte bedrust. Ik ga vooral op mn gevoel af. Ik loop alleen naar de wc en af toe keuken om wat te eten en lig sinds ik terug ben in een hoog-laag bed. De artsen zeggen dat naarmate je zwangerschap vordert de baby groter word en de cerclage daarmee steeds minder een rol speelt omdat de baby steunt op je bekken en niet meer op de cerclage. Ik bedachtme dat dit natuurlijk ook alleen het geval is als er Geen sprake is van een funneling! Mij werd na 2 weken ziekenhuis opname vertelt dat ik mocht bewegen en de laatste weken (26wkn zwanger) wilden ze me perse laten mobiliseren. De verpleegkundige kregen opdracht om met mij een wandeling te maken. Was enorm boos omdat als er wat gebeurt de artsen het weer lekker simpel afdoen als dikke pech en we konden er toch niets meer aan doen. Ik laat me dit geen 3e keer overkomen!! Dus heb kwaad aan iedereen medegedeeld dat het mobiliseren op mijn tempo zal gaan en ik me niet laat dwingen. De reden van mobiliseren snap ik wel. Ze geven aan hoe verder je de zwangerschap in gaat hoe gevoeliger je buik. Bij het niets doen zal de buik geprikkeld raken van alleen naar de wc lopen. Geprikkeld raken geeft harde buiken en kan ook weeën geven. Toch wil ik dit op eigen manier blijven doen...het mobiliseren gaat naar mijn gevoel prima! Ik loop zelfs 1x op een dag de trap op om te gaan douchen en in eigen bed te slapen. Inmiddels 29 weken gehaald!! Maar wel allemaal op eigen gevoel en niet wat artsen of goed bedoelde adviezen van familie, vrienden of zelfs mijn man geven. Mijn lotgenoten hier ja! Zij weten waar ik het over heb en die adviezen daar had ik ook wat aan. Het verlies is verschrikkelijk en het koste mij best wat tijd.. Ook ik had mijn 2e kindje niet hoeven te verliezen. Ik had toen al een cerclage kunnen krijgen.. Vind nog steeds moeilijk maar uiteindelijk gaan we voor onze hartenwens om mama te worden. Ik geloof er echt in je gevoel in alles te laten spreken!
waw Sam 80 , super 29 weken. mijn advies is dat je naar je eigen gevoel moet luisteren. Ik ken het gevoel als er iets gebeurt dan hoor je van de artsen ..dikke pech. Dat heb ik ook meegemaakt. Ik moest bij me vorige zwangerschap ook veel m obiliseren... deed ik lekker niet. pas na week 34 weken . Cerclage zit al sinds een week in. Voel wel beetje trekken aan de onderkant. Vooral als ik loop. Maandag weer een afspraak voor controle . Hopen dat de boel daar onder dicht is. Fit keer us mijn voornemens gewoon verder gaan met werken.. hopen dat het zal lukken..en zoniet dan gewoon thuis. uwv betaalt toch mijn werkgever .
Eli: hoe gaat het met je? Wandena: ben je geruster nu het bandje zit? Moet jouw lijf er erg aan wennen behalve dat trekkerige gevoel of valt het mee? Wat ik kan werken doe ik ook, maar dan moet je denken aan hooguit 2 uur per dag en dan meestal ook vanuit huis. Heb geen verplichtingen en idd UWV vergoed de kosten. Steph: klinkt goed! Hopelijk kan je de insuline laten voor wat het is Sam: je gevoel volgen is idd het beste. Geen arts zal zeggen dat het je 'eigen schuld' is als je toch te vroeg bevalt... Wauw 29 weken! Je haat goed . Ik doe ook heel rustig aan, maar hou nog geen bedrust. Ik kijk per dag wat ik aan kan. Soms voel ik me gewoon niet goed en blijf ik thuis. En standaard lig ik tussen de middag 3 uur op de bank om na het eten weer terug op de bank te gaan. Juist idd door te liggen heb ik het gevoel dat m'n bmm ontlast wordt. Mijn 2 jarige dochter is gelukkig al erg zelfstandig en hoef ik ook niet meer te tillen. Verder hebben we veel hulp, stukken lopen doe en kan ik niet meer. Dus dat doen de gastouder en familieleden dan met haar. Gelukkig vindt ze het met iedereen leuk en lijkt zij weinig last te hebben van mijn beperkingen op dit moment. Wat goed om te weten dat de baby straks juist meer op bekken steunt . Ik dacht juist hoe verder hoe zwaarder. Vanaf hoeveel weken gebeurt dat ongeveer? Ik heb maandag controle gehad in het MMC, gyn was tevreden. Als alles gied blijft gaan hief ik daar ook niet meer terug te komen. Alle controles lopen verder via het streekziekenhuis hier, met evt overleg met het MMC indien nodig. Tot nu toe zijn de controles positief. Bmm is tot nu onveranderd 3,5 cm en dicht. Maandag 20 weken echo. Merk dat ik het nog steeds erg spannend vind allemaal. Om een poep en een scheet (voor mijn gevoel) bel ik naar het ziekenhuis voor overleg. Ik ben helemaal niet bellerig en wachtte normaal gesproken netjes op de volgende afspraak. Maar daar heb ik wel van geleerd. Nu pas weer over 1,5 week controle, voor mijn gevoel duurt dat echt lang. Maar ja, nu maar op mijn gevoel vertrouwen. Ik bel gewoon als ik iets niet vertrouw . Verder voel ik de baby sinds een week flink bewegen. Mijn man heeft zelfs ook al beweging gevoelt, kostte wel ff wat geduld, maar tis een drukteschopper .
Hoi allen, Een vraagje aan alle meelezers, wie is er zwanger geweest met cerclage en al bevallen? Hoe verliep de zwangerschap? Of meerdere zwangerschappen? Maakten jullie je veel zorgen tijdens de zwangerschap en waren die zorgen terecht? Hoe is het uiteindelijk verlopen? Ik word af en toe gek van de zorgen en ben ook wel een beetje op zoek naar succes verhalen . Het liefst zou ik een sprongetje in de tijd maken en ineens 36 weken zwanger zijn . Vandaag wel de 20 weken bereikt en morgen de 20 weken echo. Groetjes Patatje
Ik had een zwangerschap met een cerclage. Bij week 15 stond alles al open, maar heb volgehouden tot week 38 weken.Lag veel plat en pas na week 32 meer gaan mobiliseren . Dus uiteindelijk toch een succes...
Bedankt voor je reactie Wandena! Hoeveel ontsluiting had je bij de plaatsing van de cerclage en was de ontsluiting daarna verholpen?
ik had geen ontsluiting tijdens na de plaatsing .. pas in week 36 toen ze de cerclage knipte had ik al 2 cm . en die bleef nog 2 weken.. ook de dag van bevalling 2 cm. uiteindelijk met spoed keizersnede werd mijn zoon geboren... die bleef bij 2 cm na 9 uren schreeuwen van pijn.. mijn placenta was ook voor een deel los... sorry voor de details ... maar hou moed. Ik ben vandaag voor controle geweest . Lengte bmh is 2.6 cm. Cerclage zit er goed in. Deze week blijf ik thuis en volgende wil ik halve dagen proberen te werken....lijkt wel een vrouw van 80.
Dit is mijn eerste zwangerschap met cerclage. Ik snap je angst ik heb het ook. Moet zeggen nu ik in een termijn ben beland waarbij mijn kindje nu een overlevingskans heeft dat ik de angst langzaam los laat en stiekem vooruit durf te kijken. Ik hoop dat jij ook vertrouwen krijg en kan genieten. Mijn bmh is bij elke controle steeds boven de 5 cm geweest.
Ah oké Wandena, ik zal sowieso een keizersnee krijgen. We gaan voor een geplande deze keer . Ik vind het ook een succesverhaal gezien je het tot het weghalen van de cerclage hebt gehaald en toen nog eens twee weken . Balen van de placenta... Maar dat kan iedereen gebeuren toch? Als in de zin van dat dat niks met de cerclage te maken hoeft te hebben toch? Mag je deze keer natuurlijk bevallen? Of wordt het een geplande keizersnee? Steph: hoeveel weken ben je nu? Ik hoop zo dat ik ook in een nog gerustere periode kom. Ik ben geen wandelende stressbom hoor, maar gevoelsmatig lijkt me dat erg prettig. Vandaag 20 weken echo gehad, alles was in orde! Baby liet zich alleen niet heel makkelijk zien. Lag lekker tegen placenta aan te knuffelen, dus met rug naar mijn voorkant. We weten nu ook het geslacht, al zet ik het nog even niet neer hier. Weet nl niet heel zeker of er niemand bekends meeleest . Woensdag maken we het dmv een taart bekend aan onze naasten . Daarna zijn jullie de volgende!
Ik heb een groei echo gehad vandaag kleine man is 2 weken voor in de groei. Gelukkig is m'n suiker onder controle dus nu hopen dat hij weer gemiddeld verder groeit.. Anders 10 ponder😅
Steph: mooi dat je suiker stabiel is 😃. Sam: hoe gaat tie? Wandena: hier ook een oud vrouwtje 😅. Trek je de hitte een beetje? Hier hobbelen we rustig verder. We krijgen een meid 😊, gister verteld tegen iedereen. Ben niet zo goed in geheimpjes 🙈.
Warmte.. merk er niks van . Ben dag en nacht binnen. Het is binnen lekker koel. Super leuk een meisje .. ik hoop een meisje maar een jongen is ook welkom.. als die maar gezond is . Dames hebben jullie ook last als jullie opstaan van een stoel/ bank pijn bij je bekken... als ik me benen spreid doet het echt pijn.. word niet goed van.
Oh nou gelukkig Wandena, ik werd er gister echt niet lekker van. En ik hou echt van hitte ☀️. Bekenklachten beginnen bij mij nu ook, stuitje, schaambot, onderrug. Niet perse bij opstaan, ook niet iedere dag even erg, maar wel iedere dag in zekere mate. Liggen, zitten maakt niet zo uit. Lopen doe ik weinig. De klachten dienden zich deze zwangerschap wel later aan de tijdens mijn vorige zwangerschappen, maar heb nu dan ook veel meer lichamelijke rust. Denk wel dat dat scheelt.
Hey, Hey, Hoe zit het eigenlijk met de zwakke baarmoederhals en het gewicht van de baby. In de loop van de zwangerschap wordt baby zwaarder, heeft dat effect op je bmm? Was net voor een extra controle in het ziekenhuis, heb al sinds gister menstruatie achtige krampen. Vandaag toch maar ff gebeld en moest voor de zekerheid ff langs komen. Lengte bmm was onveranderd gelukkig. Gyn deed een testje door een beetje op mijn buik te duwen tijdens echo en toen ontstond er funneling tot aan de cerclage. Deze doet dus erg goed zijn werk... Er mag dus geen druk op mijn buik komen. Onderweg naar huis vroeg ik mij af hoe dat dan zit met de het toenemende gewicht van de baby... Menstruatie achtige kramp kan door laagliggende placenta komen, ligt wel vanachter en niet voor de uitgang, maar wel vrij laag. Verder denk ik ook dat het door de Litinus tabletten kan komen. En de baby was ook gedraaid van dwars naar hoofdje beneden. Kortom geen verklaring, maar ook geen veranderingen.
Ik heb gister in het ziekenhuis gezeten aan de ctg. Had constant harde buiken en een druk in m'n onderbuik/vagina. Cerclage zit nog goed en er was geen ontsluiting te zien, ook niet als er druk op gezet werd. De baby ligt al heel erg laag, dat is wss de druk die ik voel. Mocht weer naar huis wanneer ik weer die harde buiken zou krijgen dan moet ik weer komen. Was een beetje gerustgesteld afgelopen weken maar na gister zit ik weer in stress of ik m'n zwangerschap tot het einde kan dragen. 😩
O jeetje spannend Steph... Zenuwslopend he, zo zwanger zijn... Volgens mij horen veel klachten die wij hebben bij het zwanger zijn, maar je weet bij ons maar nooit. Goed dat je het hebt laten checken 👍🏽.