@Mire Een preventieve cerclage biedt inderdaad wel veel meer zekerheid. Ik moet wel zeggen dat ik veel meer stress hebt dan tijdens de vorige zwangerschap, omdat ik nu weet dat het nog steeds mis kan gaan. Elk gevoel kan leiden tot paniek. Maar het feit dat er veel positieve verhalen over preventieve cerclages bestaan, bieden een enorme steen. @ Rylie: Ik heb nu vrijdag een afspraak, ik ben inderdaad van plan om te vermelden dat 3 weken veel te lang is voor mij en vragen om max 2 weken tussen de afspraken te houden. We zien wel wat ze zeggen @Wandena: heel erg proficiat met jullie dochtertje. Hopelijk is haar glucose gehalte snel in orde, zodat ze mee kan met jullie! @Busra: Ik heb helaas op ook in juli 2016 exact met 18w4d mijn dochtertje verloren omwille van een zwakke baarmoederhals. Ik kom nu, net zoals jou, steeds dichter bij deze termijn (ben nu 17w3d). Ik snap dus perfect hoe je je nu voelt! Hoe ging het met jouw baarmoederhals tijdens de laatste controle? Het kan een geruststelling zijn om te weten dat deze nog niet te kort is Ik heb vrijdag een afspraak bij mijn gyn en kan niet wachten. Ik heb intussen sinds 3-4 dagen bijna dagelijks 1-2 keer een harde buik. Ik nam hiervoor contact op met mijn gyn, deze zei dat ik mij pas zorgen hoef te maken indien dit gedurende een uur om de 10 minuten gebeurt. Dit is gelukkig noet het geval, toch maakt het mij wel bang wanneer ik dit voel. Heeft iemand van jullie dit meegemaakt rond 17w zwangerschap? Indien ja, heeft dit enig effect gehad of is dit verergerd op termijn? Groetjes
@rylie @kiele @mamavanengeltje We zijn allemaal helaas een minder leuke ervaring rijker en hopelijk maken we het nooit meer mee! Afgelopen vrijdag 24 feb een controle gehad en alles zag er goed uit, lengte was prima. Maar gisteravond met drukkende klachten rond mijn schaambeen toch nog even laten checken door de gyn. Lengte waa 2cm dacht ik zo even. De gyn. wilde mij voor een nacht opnemen om vandaag vroeg opnieuw te meten maar ik kon ook gewoon thuis afwachten. Straks opnieuw meten dus. Hii is verkort terwijl ik helemaal geen gekke dingen doe verder behalve op de bank liggen..... Wie van jullie heeft ervaring met deze drukkende gevoel rondom de schaambeen alsof er een baksteen onderzit?? Echt @mamavanengeltje Echt een harde buik heb ik niet gehad, wel een dikke buik nu die enorm snel groeit... Pff, waren we maar zover dat we niet konden wachten tot de baby er is ipv nu biddend en hopend dat hij nu absoluut niet mag komen....
@ mamavanengeltje Ik heb ook vrij vroeg wat harde buiken gehad maar ook niet meer dan 1-2 per dag. Dit was voornamelijk als ik wat meer in huis deed dus heb op een gegeven moment echt volledig rust genomen. En bij rust had ik er s' avonds wel eens 1-2 maar het hoort er ook bij als voorbereiding. Wat mij werd verteld is bij 6-10 harde buiken per uur bellen naar het Z-H en bij twijfel of angst gewoon eerder bellen, geruststelling is soms echt fijn. Ik had t geluk dat ik elke week op controle mocht, is heel persoonlijk, ieder zo zijn ding, ik vond het erg prettig. Gewoon goed aangeven waar jij je gerust bij voelt en altijd bellen bij twijfel! @Busra Hoe was de controle?
@Busra Ik heb dat drukkende gevoel ook, maar vooral als ik op mijn rug lig. Helpt het wanneer je op je zij gaat liggen? Ging het beter met de laatste controle? @Kylie Ik heb intussen mijn gyn gezien. Zij heeft mij gerustgesteld dat dit normaal is en dat ik het gewoon meer voel omdat ik niet actief bezig ben. Baarmoederhals is ook 4cm, wat ook zeer positief is Het is ook daarom dat de gyn mij weer binnen 3 weken wilt terug zien. Ik drong aan om vroeger te komen, maar dat was echt niet nodig volgens haar. Ze zei dat ik mocht bellen wanneer ik ongerust ben.. Het wordt dus weer even volhouden...
@mamavanengeltje @Kiele Boven de cerclage heb ik helemaal niks meer, nu zit al het gewicht op de cerclage. Het zag er wel beter uit gelukkig. Met 16 weken had ik Nifidepine/adalat 30mg gekregen om vroegtijdige weeën te voorkomen maar ik ben nu overgegaan op een hogere dosis, 60mg. Drukgevoel kan blijven tot ongeveer week 30 want vanaf dan gaat al het gewicht op de bekken steunen werd mij verteld.... Ik ben al blij als ik voorbij week 24/26 ben, met deze drukkende gevoel kan ik wel mee leven.... Nu gaat het gelukkig goed, ik lig best veel, maar de heledag zonder beweging raden ze ook af. Hebben jullie al de eerste schopjes gevoeld? Zo ja, met hoeveel weken?? De eerste keer was bij mij met 17 weken. Het blijft een bijzonder gevoel, de wereld staat voor eventjes stil.... Om de hoeveel weken hebben jullie een controle? Ik nu elke 2 weken en als er tussendoor iets is natuurlijk bellen. Nog 20 weken en 5 dagen..
Mamavaneenengeltje. Dat is heel mooi 4cm. Hopelijk blijft je bmm mooi lang. En ook zeker bellen als je daar behoefte aan hebt. Drukkend gevoel. Ik herken het niet behalve toen de cerclage net geplaatst was. Hoe gaat het met de kersverse mama's? Lekker aan het genieten? Hier. Vamdaag bij de gyn geweest. Ik heb de datum. 28maart wordt de cerclage verwijderd. Ik zie er zo tegen op. De eerste keer konden ze er niet bij. En belande ik nog op de ok omdat er al van alles bloede door de eendebek. En dat terwijl het een behandeling van niks schijnt te zijn.
Hallo dames. Ten eerste wil ik dames feliciteren die bevallen zijn. Ten tweede hoop ik dat de zwangeren de A Termijn kan behalen. Ik volg jullie al een tijdje maar heb nooit wat geschreven, maar nu wilde ik met jullie mee praten. Misschien kennen paar van jullie mij van een andere forum. Maar ik zal kort mijn verhaal doen Ik heet toevallig ook Busra ) In juni 2015 ben ik bevallen met 20 weken ik kreeg weeën en moest bevallen. 4 maanden later ben ik opnieuw zwanger geraakt. Dit keer werd ik streng onder controle gehouden mijn bmh werd elke week gemeten en vanaf 14 weken kreeg ik progesteron capsules. Tot 19 weken ging alles goed mijn bmh was steeds lang en met 19 weken is die ineens verkort naar 9mm en heb toen mc donalt cerclage gekregen. Maar met 22 weken kreeg ik weer weeën en ben in maart 2016 bevallen. Conclusie na 2 bevalling was dat ik korte en zwakke bmh heb dus ze hebben mij een abdominale cerclage geadviseerd voor dat ik zwanger raakte. Dus in juli 2016 heb ik die gekregen en nu ben ik 15+4 weken zwanger. Ik ga om de week op controle en vanaf morgen kreeg ik prolut injectie. Ik vind het allemaal zo eng bij elke ding wat ik raar voel denk ik oké is dit normaal? Of moet ik me zorgen om maken? ik hoop dat de tijd snel gaat en dat ik snel over de 30 weken kom.
@Busra92 Eerste schopjes zijn inderdaad super! Geniet nu nog elke dag van de beweging in mijn buik. Ik had wekelijks controle en ga nu afbouwen naar om de week. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik anders waarschijnlijk toch elke week zou bellen met klachten, dit ivm de angst. Doe waar je je goed bij voelt, is voor iedereen persoonlijk! Mijn gyno vertelde hetzelfde dat rond de 27/28 weken de druk op cerclage minder is. Spannende tijd maar bij twijfel altijd bellen! @Busra Welkom! Wat een heftige tijd moet dat zijn geweest! Kan mij voorstellen dat je nu veel angst ervaart. Het enige advies wat ik je kan geven is echt altijd bellen bij twijfel, hopelijk dat het je gerust kan stellen wanneer je ziet dat alles nog goed is. En doe niks waar jij je niet goed bij voelt, neem alle rust die je nodig hebt. Het zal spannend blijven maar gelukkig zijn er veel positieve verhalen en hopelijk kun je hier straks bij aansluiten!
@ kiele Dankje wel. Ik wacht meestal op mijn afspraak en dan vraag ik het en antwoord van hun is meestal " het is normaal" ik heb vandaag mijn eerste injectie gekregen en ik had de echo. Ik heb nog 9mm boven de cerclage en dat stuk je onder de cerclage is gelukkig nog lang. Het is idd spannend het is zo mooi om te zien hoe je baby beweegt en dan denk ik gaat het dit keer wel goed komen? Ze heeft ook geprobeerd om naar het geslacht te kijken maar ze twijfelde heel erg omdat de navelstreng tussen de benen was dus heeft ze niks gezegd. Ach voor ons maakt het tog niet veel uit als het maar gezond is.
Hey ja ik ben benieuwd hoe met iedereen gaat 😊. Busra: ik ken je idd van een ander topic over cerclages. Jij hebt een cerclage die voor je zwangerschap is aangebracht toch? Gefeliciteerd met deze zwangerschap in ieder geval! Busra 92: drukkend gevoel ken ik, was echter niks aan de hand bij mij. Hoe gaat het nu met je? Hoe ver ben je inmiddels? Rylie: hoe ging het verwijderen van de cerclage? Inmiddels bevallen? Mamavanengeltje: hoe gaat het nu met de harde buiken? Wandena: hoe gaat het mooi en je kleine? Hier gaat het goed! Kleine meid groeit lekker, drinkt en slaapt goed 😍. Deze week is mijn verlof officieel voorbij, maar heb nog lekker 3,5 week vakantie 😊.
Hoi dames, na een lange tijd reageer ik weer. Kleine maakt het super goed. Ze is al 6 weken. Met mij iets minder heb navelbreuk en mijn wond was beetje open.. inmiddels gaat het goed. Hoe gaat het met jullie allemaal?
Hè patatje dankjewel ja klop idd ik heb een buikcerclage en ben nu 20 weken zwanger van een meisje. Deze weken zijn heel spannend voor mij want vorige keren ging het rond deze weken mis, dus ik hoop dat het nu goed komt en dat ik veilige weken behaal. O lekker vakantie geniet er van😍 Wandena o wat vervelend, hoop dat je gauw beter wordt. Ik ben met 15 weken begonnen met proluton injectie, ga om de week naar het ziekenhuis. De dagen gaan voor mijn gevoel heel langzaam ik hoop dat ik dit minimaal 34 weken haal.
Oh Wandena wat balen zeg... Gelukkig nu aan de beterende hand. Hopelijk kan je nu lekker genieten met het lekkere weertje erbij ☀️. Busra spannend he... Als het goed is moet je nu veel verder komen. Bij de meeste dames pakt het heel positief uit. Maar ik snap je angst. Ik zat iedere week in het ziekenhuis omdat ik geen vertrouwen had in mijn lijf. Uiteindelijk altijd loos alarm. En achteraf gezien eigenlijk gewoon een goede zwangerschap gehad. Maar ja, met onze rugzakjes is het lastig om onbezorgd te zijn 😳. Moet jij nog dingen laten met deze cerclage? Of mag je alles? Je krijgt sowieso een keizernsede toch? De buikcerclage blijft voor altijd zitten dacht ik toch? Zelf vond ik de dagen/weken juist heel snel gaan, tot de 32 weken... De laatste 6 duurde een eeuwigheid voor mijn gevoel 🙈.
Tot dat ik mijn baby gezond in mijn armen mag nemen zal ik angst hebben. Met z'n bandje mag je niet zwaar tillen, sporten, hardlopen, zware huishoudelijke dingen doen zoals stofzuigeren ramen lappen. Je mag wel lopen zitten enz maar je moet gewoon naar je lichaam luisteren. ze zeggen dat je niet bedrust hoeft te houden, maar Ik zelf durf niet veel ivm mijn verleden, dus doe rustig aan. Voordat ik geopereerd werd had ik een gesprek met een professor die zei je moet leven net als een oma gwn alles rustig aan doen bv niet plotseling opstaan ect, en de artsen waar ik nu onder controle ben zijn wat soepeler ze zeggen dat "leven als een oma" niet hoeft. Maar ik doen gwn wat de professor tegen mij zei, tja hij heeft meer ervaringen. Ik ken een lotgenoot die heeft ook z'n bandje net als ik zei ging na 20 weken bedrust houden, maar de artsen zeiden tegen haar ook dat ze dat niet hoeft. Zij is inmiddels bevallen met 36 weken en ze zegt dat ze door bedrust en injectie zover gekomen is. Dus ja Ik vind dat je gewoon dingen moet doen waarbij je goed voelt. En idd dit bandje blijft je hele leven daar zitten tenzij er iets gebeurd. Klopt je kan niet normaal bevallen omdat het hoog geplaatst is kunnen ze niet via je vagina erbij
Patatje. Was ik maar bevallen. 🙁 Zezit er nog steeds in. Ik snap er niks van joh. Hahahha Vandaag 39+4. En geen tekens op een aankomende bevalling. 😨 Wat fijn dat de kleine het goed doet. Wandena. Vervelend nog die complicaties nu na de bevalling. Hopelijk heelt het allemaal snel!! Busra. Die angst is heel normaal hoor. Ik ben ook pas opgelucht als de kleine er is. Gezond en wel. Gewoon lekker rustig aan doen en vooral alleen foen waat je je goed bij voelt. Hier. Nou ik ben dus nog steeds niet bevallen. Nu 39+4. Dag dat ik beviel van L. En toen vond de gyn het al raar dat de kleine zo lang was blijven zitten. Deze is dus nog wat eigenwijzer. Ohh verwijderen van de cwrclage was weer een heel ding trouwens. Ze kunnen er bij mij dus gewoon niet goed bij en het niet goed kunnen zien ondat het te diep ligt en omhoog ofzo iets. Maar dus weer een ritje ok gehad die dag. Kon gelukkig wel weer snel naar huis. En dasrna nergens last van behalve piepklein beetje bloedverlies. Nu nog natuurlijk bevallen.
Busra heel herkenbaar hoor, ik vergelijk mijzelf ook met mijn oma van 93. Bedrust schijnt alleen niet goed te zijn omdat je dan je spieren te weinig gebruikt. Zou ook weer nadelig zijn om vroeg geboorte te voorkomen. Ik liep dan ook wel zo veel mogelijk om mijn spieren wel aan het werk te houden.. Maar dat waren op den duur echt mega korte stukjes. Oh en die zorgen, dat hield na de bevalling ook nog wel aan 🙈. Ik gaf de kleine aan zo min mogelijk mensen omdat ik niet wilde dat ze ziek werd oid 😬. En zo had ik nog veel meer zorgen. Net of ik moest afkicken van het zorgen maken ofzo.. Idd advies van de professor aanhouden hoor 👍🏽. Rylie: jeetje nog niet bevallen joh 🙈. Kan me voorstellen dat je het beu bent nu 🙈. Heel veel succes met de laatste loodjes!
Nou ze is er hoor. Ik was het hier helemaal vergeten te melden. F.a.y.l.i.n. is geboren op 13april om 22.43 via een keizersnede. Nachts om 3.00 zijn de vliezen geboren. Kreeg ook weeën maar toen we in het ziekenhuis waren alles weg nog geen harde buik. Dus terug naar huis. Ben ik ongeveer een uurtje geweest toen er weer een guts waterkwam maar was groen. Dus moest meteen weer terug. Had ook weer wel wat weeen. Maar niks zette door. Dus aan de weeënopwekkers. De weeën vielen wel mee maar had ook een pijn rond mijn schaambot die steeds pijnlijker werd en pijner ging doen dan de wee zelf. Ze waren bang voor schuren van littekenweefsel van de eerste ks dus werd meteen een ks. Weer onder algehele narcose omdat de ruggeprik niet gezet kon worden omdat ik niet door de pijn stil in positie kon zitten. Wist al dat als het een ks werd ik vermoedelijk zou slapen. Maar goed. F doet het super! Eet goed, slaapt goed, een heel zoet meisje. Ook L is een trotse grote zus. Ze wil zelfs poepluiers mee verschonen.
Rylie van harte gefeliciteerd, wat lief dat de grote zus ook mee wilt helpen. Ben blij dat je baby het goed doet En hopen dat jij ook snel hersteld wordt. Geniet er van.
Gefeliciteerd Rylie! Spannende bevalling dus... Eind goed, al goed gelukkig 😃. Hoe gaat het met je herstel?