Leuke, lieve kleertjes! Next of niet? Herken het een en ander . Eigenlijk best logisch dat je door zulke dingetjes even in paniek schiet! Ik check wel 10x per dag of ik geen bloed of vocht verlies . Wat dunnere, waterige afscheiding hoort wel helemaal bij dit termijn, kan je zo lekker in twijfel brengen. De vorige keer braken mijn vliezen met 30 weken, maar dat was echt een pang en daarna een golf. Kon je niet omheen. Ben daardoor ook bang een hoge vliesscheur niet te herkennen. Ik ervaar het juist andersom met dingen willen regelen. Vanaf het begin ben ik er ook van uit gegaan dat we met lege handen thuis kunnen komen. Maar ook dan wil ik voor dit meisje alles gedaan hebben zoals ik dat normaal gesproken ook zou doen. Hoe het ook afloopt, ze hoort er gewoon helemaal bij. Ik was dus juist bang het mezelf kwalijk te nemen dat ik niks gedaan zou hebben in het geval van een slechte afloop. Maar ik begrijp ook heel goed dat je dat nog niet kan of durft. Iedereen ervaart het anders.
Hallo allemaal, Ik heb de afgelopen dagen in een flinke dip gezeten. Ben zo bang en angstig geweest. Tijdens mijn controle bleek dat mijn bmm is verkort is naar 3 cm, het was 3.6. En er is ook een beginnende funneling te zien. Ik wist wel dat dit te verwachten was, maar ben er toch van geschrokken. Ook werd ik tijdens de echo en doorgestuurd naar de triage afdeling om urine in te leveren vanwege mijn klachten. Op de wc schrok ik ook nog eens omdat ik aan het bloeden was. Bleek achteraf door de inwendige echo. Ik had zo gehoopt om de komende weken zonder zorgen door te komen want zit over anderhalve week aan de 20 weken. Ik probeer positief te blijven, maar o wat is dat moeilijk zeg. Mamavansam, fijn dat de controle goed is gegaan. Soeki, ook fijn dat jouw controle goed is gegaan en hele leuke kleertjes. Ik durf ook nog niet aan de babykamer te beginnen, wij willen ook eerst weten wat het geslacht is. Hopelijk komen we dat te weten met de 20 weken echo. Ik heb wel toen ik dit keer erachter kwam dat ik weer zwanger was wat babykleertjes en dekentjes gekocht. Mijn vorige zwangerschap had ik namelijk helemaal niets gekocht en achteraf vond ik dat wel erg. Azucena, hele mooie muurschildering. Dat is ook helemaal mijn smaak. Staat het trouwens al vast dat jij met 24 weken in het ziekenhuis wordt opgenomen?
Hè wat een teleurstelling vlindertje! Je hoopt toch iets anders te horen. Maar 3 cm is echt nog wel netjes lang en acceptabel. Maar je hoopt altijd langer. Vervelend dat er ook beginnende funneling zit. Begon bij mij ook rond jouw termijn volgens mij (weet het al niet eens meer precies ). Hopelijk lukt het je om positief te blijven! En is de bmh bij de volgende controle positief veranderd.. Wij hebben expres een geslachtsbepaling met 15 weken laten doen ik wilde graag nog zelf een babywinkel in gaan en winkelen. Ik word maandag sowieso opgenomen, dan ben ik 23+5. Dan start er een kuur longrijping zodat deze ingewerkt is met 24 weken rond. Maar bij mij is het grootste probleem niet de funneling of de korte bmh, maar de 'premature weeën'. De zorg is dat de cerclage het gaat begeven door de druk die er steeds op komt. Dus wil je wel gerust stellen dat de problematiek net iets anders ligt, wil niet nog meer angst creëeren .
Hey Vlindertje, leuk van je update te lezen! Wel spijtig dat je zo angstig bent, en dat je bmm een beetje verkort is. Maar ik vind dat eigenlijk ook nog best een goeie lengte hoor! Ik had bij mijn vorige zwangerschap (van mijn zoontje) op 18 weken nog maar 2 cm, en ik ben uiteindelijk pas bevallen op 38 weken! Dus dat is allemaal prima gegaan. En ik had toen ook heel vaak harde buiken. En een van de andere dames die toen in ons cerclage-groepje meeschreven had van in het begin maar 1,5cm baarmoederhals, en dat is heel snel naar enkele millimeters (!) gegaan, en zij heeft het ook volgehouden tot meer dan 36 weken. Met die cerclages gaat het echt bijna altijd goed hoor, het zijn echt de uitzonderingen waarbij het misgaat. Maar ik begrijp je angst echt helemaal, ik wéééét al die dingen die ik hierboven schreef zelf ook allemaal, en TOCH heb ik zelf ook angstige momenten. Tja, t is niet altijd makkelijk om erin te vertrouwen he. Leuk dat we elkaar hier hebben!
Ik reageer later vandaag uitgebreider op iedereen, maar voor nu wil ik Azucena even heel veel succes wensen voor de controle vandaag en de opname. Ik hoop van harte dat het stabiel is gebleven.
Zo, mijn visite is weg, dus ik kan even op jullie reageren. Azucena, ik ben zo benieuwd hoe het met je gaat nu. Wat rot dat je ook echt druk voelt op je cerclage. Ik heb dat gevoel ook vaak, maar bij kan dat dus helemaal nog niet, omdat er nog 3 cm bmh tussen baarmoeder en cerclage zit en geen funneling is. Voel je dan echt pijn of hoe zou je het kunnen omschrijven? Ik ben helemaal niet goed in rijmen, maar misschien voor je geboortekaartje: Ook jij kwam eerder dan verwacht, maar meisje wat heb jij een kracht! Supermooie muurschildering, ook helemaal mijn smaak. Soeki, hoe is het nu met je afscheiding? Ik ben ook vaak bang voor gebroken vliezen. Terwijl ik daar geen ervaring mee heb, die hebben ze tijdens mijn inleiding moeten breken, maar toch... Goed aan je rust toegekomen dit weekend? Mijn vorige gyn en deze gyn zeggen ook dat het eigenlijk niet nodig is om te meten, maar ik wil het zelf steeds zo graag weten dat ze het toch doen. Maar ik probeer mezelf echt niet gek te maken van een paar mm korter met mijn lengte, maar toch is dat moeilijk. Superlieve kleertjes, zo vrolijk en zomers. Vlindertje, ook ik snap je angst heel goed. Ook ik zou in paniek raken van wat jij schrijft. Hopelijk is je bmh de volgende controle stabiel of zelfs weer wat langer, wat dat kan ook he. Wanneer heb je weer controle?
Hier gaat het verder goed. Ik heb dit weekend redelijk rustig aan gedaan. Zaterdag even naar de verjaardag van mijn moeder. 's Middags hadden we BBQ van de vriendengroep, maar ik heb toch besloten niet mee te gaan. Ik heb het idee dat ik nog wel keuzes moet maken, niet en en zeg maar. Weet je wat ik zo lastig vind...ik heb vanochtend maar een groepsapp naar mijn collega's gestuurd om te vertellen hoe het met me gaat, nadat ik hoorde dat men vond dat men zo weinig van me hoorde. En dan krijg ik allerlei appjes met de context: nu gaat alles goed, probeer dan ook te gaan genieten nu. Ik kan niet genieten van zo'n zwangerschap als deze. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet enorm van het feit dat we hopelijk een kindje gaan krijgen, maar hoe ik me lichamelijk en geestelijk voel gecombineerd met geen sociaal leven is echt niet genieten. Ik geniet pas als ik een huilende baby in mijn armen heb en weer een normale mama voor mijn dochter (en de baby natuurlijk) kan zijn en gewoon weer mezelf kan zijn. Het zal vast goed bedoeld zijn, maar ik kan het woord genieten niet meer horen!!! Zo dat ben ik ook weer kwijt
Hallo allemaal, Acuzena, ik ben ook benieuwd hoe het met je gaat? Ben je opgenomen en hoe is het gegaan met de longrijpprikjes? Ik hoop dat alles nog goed gaat met je. Hoe kwam jij er trouwens achter dat je eigenlijk al weeën had? Soeki, hoe is het met jou? Je gaf aan dat je bij je vorige zwangerschap met 18 weken op nog maar 2 cm zat. Hoe is het verloop toen gegaan, is het stabiel gebleven of werd het snel nog minder? Het is inderdaad soms moeilijk om vertrouwen te houden. Ik heb ook de forum van de preventieve cerclage gelezen, en heb bijna alleen succesverhalen gelezen, maar toch blijft die angst er in zitten. Mamavansam, ik begrijp heel goed dat je elke week een meting wil hebben. Mijn gynaecoloog vind het ook niet nodig, in ieder geval niet wekelijks, maar toch wil ik het zelf wel. Voor mijn gevoel weet ik dan hoe het er voor staat en een bevestiging dat de cerclage er nog zit en de bevalling niet begonnen is. Ik snap ook helemaal dat je niet kan genieten van de zwangerschap. Ik denk dat mensen vaak niet beseffen wat een impact het wel niet heeft op ons. Constant in onzekerheid en angst leven om het meest dierbare in je leven kwijt te kunnen raken. Ik zit nu in de negeermodus, als mensen er wat over zeggen dan ga ik er niet op in. Maar moet wel zeggen dat ik nu wel heel erg weinig mensen zie, dus is het wel makkelijker. Nou ik heb vandaag controle gehad en mijn bmm is nu nog maar 2 cm!! In een week tijd gewoon 1 cm minder geworden. Ik snap er niks van, want ik heb de hele week alleen maar op bed gelegen. Ik heb zoveel mogelijk rust gehouden. Ook is de funneling meer geworden en begint alles erop te leunen. Uiteindelijk toch echt de cerclage nodig gehad, ben blij dat ik toch voor de cerclage ben gegaan. Ziet er dus niet hoopvol uit. Nu hoop ik gewoon de 26 weken te halen. De laatste dagen heb ik ook veel pijn in mijn onderbuik, aan de zijkanten en ook in het midden. Trekt door naar mijn schaamstreek. Gisteravond raakte ik even in paniek en dacht ik dat de bevalling begonnen was. Volgens de gynaecoloog horen de pijntjes bij de zwangerschap. Ik moet zeggen dat hij me ook wel een beetje bang heeft gemaakt. Ik vroeg hem of de cerclage het gewicht wel kan houden. Hij gaf aan dat het wel zou moeten, maar dat mijn vliezen er ook doorheen kan komen in het ergste geval, wat!!!? Pfff nou echt een geruststelling hoor. Ik hoop nu alleen maar dat ik nog 7 weken verder mag komen. Ik moet nu dus volledige bedrust houden, dat deed ik eigenlijk al. Ik moet zeggen dat ik het wel erg zwaar vind om zoveel te moeten liggen, maar ik heb er wel alles voor over. Maar ik vroeg me af (misschien een rare vraag) hoe je moet liggen. Moet je echt continue op je rug liggen of kan je ook op je zij liggen en met je benen half opgetrokken? En hebben jullie ook last van de pijntjes zoals ik die zonet heb beschreven?
Jeetje Vlindertje, dat is niet wat je wilde horen. Hoe reageerde de gynaecoloog verder? Wilde hij je in de loop van de tijd ook op gaan nemen bijvoorbeeld? Ik heb zelf geen pijn in mijn buik, maar wel veel steken in mijn vagina zeg maar, echt druk van onder. De kleine trapt ook continue naar onder, voelt echt vervelend. Ik lig altijd op mijn zij en wissel dit af. Het allerbeste is je linkerzij ( de grote lichaamsader loopt onder je baarmoeder door aan de rechterkant. Als je op je rug ligt kan deze wat dicht gedrukt worden, wat voor een lage bloeddruk bij jou kan zorgen en daardoor ook bij je baby's). Ik zit wel rechtop hoor, maar ik heb dus een ziekenhuis bed en daar kunnen de knieën goed van omhooggevallen, waardoor er minder druk op de onderkant komt. Ik zou ook echt een bed overwegen als ik jou was, ik heb 'm bij de thuiszorg geleend, is de 1e 26 weken gratis. Neem maar goed je rust!
Nog een vraagje: voelen je baby ook zo ontzettend laag bewegen. Ik voel het echt achter mijn schaambot, achter mijn venusheuvel zeg maar. Heb het gevoel dat ie er al bijna uit is, zo laag.
Hoi allemaal, Hoe gaat het met iedereen? Azucena, ik hoop zo dat geen nieuws, goed nieuws betekent. Ik moet veel aan je denken en hoop zo dat de kleine nog lekker in je buik zit. Ik ben net voor een extra controle naar het ziekenhuis geweest. De trappen die ik vooral beneden voelde maakte me zo onzeker. En gelukkig kon ik meteen langskomen. Ze heeft alleen het stuk gemeten tussen baarmoeder tot aan cerclage, vrijdag was dit 3 cm en nu 2,6 cm. Ik weet echt dat ik niet mag klagen met deze lengte, maar ik ben nog steeds niet gerustgesteld. Ik vind dit echt de ergste weken tot aan zeker 26 weken. Zo lastig uit te leggen inderdaad aan anderen dat wij continue die angst en strijd voelen (tenminste ik dan). Steeds afwegen of ik iets wel of niet doe, met de angst teveel te doen, maar ook gewoon voor onze dochter te willen zorgen. Wat ben ik blij als het augustus is!! En met mij wrs nog meer hier.
azucena, ik denk dat je nu opgenomen bent, ik hoop dat alles goed gaat daar!!! Cerclage-dames, ik herken zoveel van wat jullie schrijven! Ik heb ook een baarmoederhals die korter en korter wordt (ik schat hem zelf ook rond de 2cm maar de gyn wou geen exacte meting meer doen. Ik kon het wel inschatten aangezien het babyhoofdje mee op de foto stond en die had hij net gemeten). En ik heb ook af en toe die scherpe pijn aan de zijkant van mijn buik. En ik heb met momenten steken inwendig, en dan heb ik echt het gevoel dat de baby al op de cerclage duwt. En vooral, ANGST dat het mis gaat. Alles voor 27 weken lijkt me echt heel griezelig, en pas vanaf 30 - 32 weken ga ik een beetje relaxer zijn denk ik. Afgelopen weekend heb ik een uur aan een stuk voorweëen gehad. Het waren dus harde buiken, maar ze deden pijn! (vooral aan de rechterkant van mijn buik). Ik wist eerst niet goed wat het was, maar ik ben dan beginnen timen met een app, en ze kwamen om de 2(!) minuten en duurden telkens 30 seconden. Ik begon dus best zenuwachtig te worden! Maar na een uurtje zijn ze overgegaan en sindsdien doe ik echt bijna niks meer, behalve liggen en af en toe naar de wc of in de douche. Ik heb mijn gyn een e-mail gestuurd, en hij zegt dat, van zodra het terugkomt, ik best meteen langskom zodat ze ik even aan de monitor kan. Maar nu is het dus alweer drie dagen redelijk rustig in mijn buik, dus ik probeer ook weer wat meer 'zen' te zijn. Moeilijk!!!! Vlindertje, wat je schrijft over dat liggen: ik wissel af, linkerzij, rechterzij en op mijn rug. Maar hoe groter de baby wordt, dan zal het ook beter zijn om niet meer op de rug te liggen, want zoals mamavansam schrijft: dan kunnen de aders afgekneld worden door het gewicht van de baby. Ik lig meestal op de linkerzij omdat dit inderdaad blijkbaar het beste is voor de bloedcirculatie (had ik ergens gelezen). Oh en mamavansam, hier ook héél laag stampjes hoor! Ik heb soms het gevoel dat de kleine meid op mijn blaas trapt! En het geeft me dan ook een onzeker gevoel, dat ze precies al half richting de uitgang aan het glijden is. Ik vind het erg voor jullie dat jullie ook met zo'n onzeker gevoel zitten, maar ook wel fijn dat ik dit met jullie kan delen. Maar wat me hoop geeft is dat het vorige zwangerschap goed gegaan is bij mij, en dat er toen in het cerclage-groepje echt enkel succesverhalen waren! Dus volgens de statistieken ziet het er wel goed uit voor ons hoor! Nu enkel nog onszelf overtuigen dat we er vertrouwen in mogen hebben!
Sorry dat ik even niks heb laten horen. Vorige week maandag bleek mijn bmh weer bijna 3 cm, dus de noodzaak om met weeënremming te starten was er niet . Dus ik ben nog even naar huis gegaan en we moesten zelf gaan beslissen wel of niet opname. Gek genoeg heb ik het daar echt even moeilijk mee gehad. Als het slecht is, heb je die zekerheid. Toen was weer even al het zekere weg en kon het weer alle kanten op. Donderdag was alles vrij stabiel, maar toch voor opname gekozen. Voelt voor nu een stuk veiliger. Hier blijkt nu ook dat ik echt wel heel veel harde buiken heb (vrijwel de hele dag door om de paar minuten). Voor nu accepteren ze het nog, maar als het zo doorzet, moet de cerclage eruit om scheuren te voorkomen. Straks weer een meting, ben heel benieuwd of het plat liggen hier helpt. Hoe is het met de rest?
Alles voorlopig stabiel hier. Ik doe wel veel rustiger aan, bijna geen uitstapjes meer, tot ik een veiligere termijn heb gehaald. Donderdag heb ik weer controle. Azucena, omdat we je even niet gehoord hadden vreesde ik al het ergste! Maar je bmh was nog 3cm, dat is echt héél netjes hoor! Heerlijk! Ik duim voor de controle vandaag, hopelijk is het nog mooi lang! Die harde buiken geven mij soms ook een onzeker gevoel, maar zolang je bmh niet onder druk staat, is het nog goed he meid! Vertrouwen hebben! En goed dat je opgenomen bent en dat het je een veiliger gevoel geeft. Zo weet je dat ze meteen kunnen ingrijpen met weëenremmers als het slechter zou gaan. Mamavansam, hoe gaat het bij jou? Vlindertje, en bij jou?
Gisteren controle gehad, het was goed! Het enige spijtige is wel dat er boven de cerclage geen bmh meer is, de baby ligt dus eigenlijk zowat op de cerclage. Maar zolang alles rustig blijft is het geen probleem. Hoe gaat het met de andere cerclage-dames hier??
Hallo iedereen, Sorry dat ik zolang niets van mezelf heb laten horen. Heb even een moeilijke week achter de rug, ben nu het termijn (20 weken) gepasseerd dat ik de vorige keer ben bevallen. Ik vind deze periode heel zwaar moet ik zeggen, dat herkennen jullie vast ook wel. Ik vind het allemaal zo onzeker en heb soms echt paniekmomenten. Het liggen ben ik ook zo zat, ik weet me soms echt geen houding aan te nemen. Sorry hoor voor mijn geklaag. Van de week controle gehad en mijn bmh was 1.7 cm. Ik vind het nog steeds erg beangstigend. Mamavansam, begrijp helemaal dat jij ook nog niet geruststelt ben. Je wil nog helemaal niet dat je bmh krimpt. Ik begin nu ook schopjes te voelen en soms ook heel erg laag. Het voelt soms wel een beetje eng, lijkt inderdaad of ze al bij de uitgang zijn. Hoe is het nu met je? Nog controle gehad? Azucena, goed te horen dat het nog goed gaat ondanks dat je in het ziekenhuis opgenomen bent. Hoe is het nu met je? Soeki, zeker spijtig dat je boven de cerclage geen bmh meer hebt. Heb je dit in je vorige zwangerschap ook meegemaakt? Hoe zit het onder je cerclage? Ik heb as woe de 20 wekenecho. Ben erg benieuwd naar de geslachten. Vorige zwangerschap had ik de 20 wekenecho net niet gehaald.
Vlindertje20, heel herkenbaar, ik heb de afgelopen weken veel paniekmomenten en huilbuien gehad. Eergisteren nog, ik had even mijn zoontje van 2 opgetild (verkeerde inschatting, mag ik niet meer doen dus) en ik heb daarna de hele avond verschrikkelijke buikpijn gehad. En dus bijbehorende huilbuien en paniekaanvallen dat het mis ging. Maar nu is het weer beter, pfieuw. Gelukkig heb je die cerclage gekregen Vlindertje! Die kunnen best tegen een stootje hoor, er was in het vroegere cerclagetopic een dame die maandenlang enkele mm baarmoederhals met cerclage heeft gehad en die heeft ook de 38 weken gehaald. Ik denk dat we vooral geen weëen mogen krijgen. Zolang het redelijk rustig blijft dan kan die cerclage mooi zijn werk doen! Spannend, de geslachten! Weet je of het een één of een twee-eïge tweeling is? Hoe is het met de andere dames hier?
Hoi, Ik was al even niet meer geweest, omdat ik dacht dat er niet meer geschreven werd. Maar ik zie nu dat er weer gereageerd is. Azucena, ik dacht ook het ergste eigenlijk en dat het geen goed nieuws was. Maar gelukkig lees ik nu goed nieuws, wat fijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je toch op hebt laten nemen, omdat dat veiliger voelt. Hoe is het nu? Hoe was de meting? En morgen een belangrijke mijlpaal, wat goed! Soeki, ik zie nu dat ik in mijn laatste bericht helemaal niet op jouw bericht gereageerd heb. Ik lees ook dat jij veel last hebt van angst en paniek. Ook weer heel herkenbaar. Het wisselt soms ook zo sterk, van uur tot uur zelfs. Er hoeft maar een klein ding te gebeuren, of niet eens te gebeuren maar in je hoofd te zitten en de onzekerheid slaat weer toe. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het zo ontzettend beu ben. Die angst, 24 uur per dag, vreet aan je. En dan dat hele dag op bed liggen, geen afleiding hebben...pfff, wat zou ik graag gaan slapen en over 13 weken wakker worden. En wow, de baby ligt op de cerclage dus?! Voel je dat ook? Vind je dat erg spannend, of heb je vertrouwen in de cerclage? Jij ook bijna de oww zo belangrijke 26 weken grens (tenminste zo voelt dat voor mij, maar dat kan voor jou misschien anders voelen). Ik lees je laatste opmerking van je eerdere bericht met een lach: in het preventieve cerclage topic enkel succes verhalen, en nu nog onszelf vertrouwen geven. Dat vind ik namelijk zo moeilijk, en rete irritant dat iedereen om me heen dat roept: heb vertrouwen. Hoe kun je nou vertrouwen hebben met onze voorgeschiedenis?! Tenminste ik vind dat heel moeilijk. Ik heb op zich wel vertrouwen in de cerclage, maar dan wordt voor mij het laatste stukje van de zwangerschap weer erg spannend gezien mijn voorgeschiedenis. Vlindertje, ik snap dat het allemaal heel erg eng is. Ik zou willen dat ik iets kon zeggen dat je gerust zou stellen, maar ik voel precies hetzelfde, dus ik kan alleen zeggen dat ik je snap. Heel veel succes morgen met de 20 weken echo! Laat je hier even wat weten? Sinds mijn laatste bericht heb ik weer 2 keer mijn wekelijkse controle gehad. En beide keren was mijn cervix boven de cerclage 2,6 cm (in totaal 4,1 cm). Geen funneling. Eigenlijk is dit nu al sinds de 18 weken stabiel, dat geeft me wel iets meer vertrouwen. Maar ik blijf die wekelijkse controles voorlopig wel nodig hebben. Ik leef nu erg uit naar de 24 weken, en zo steeds maar een weekje verder proberen te komen.