Vlindertje, dat is wel stressy, dat bloedverlies! Heb je er nog last van gehad of is het beter? Ik herinner me wel dat sunnysiri dat bij haar vorige zwangerschap ook heeft gehad ergens halverwege, en dat bleek niks te zijn (ze heeft 38 of 39 weken gehaald dacht ik). Je zegt dat je funneling hebt, dat hebben veel cerclagedames (bij mij is het zelfs al een tijdje allemaal weg boven de cerclage). Maar dat wil niet zeggen dat het gaat scheuren hoor. Zo'n bmh kan nogal veel verdragen. En kan terug langer worden! Hou de moed erin meid! Hoe ver ben je nu? Hoe doen de twee kleintjes het in je buik? Niekie,je vroeg hoe lang mijn bmh is... wel, hij wordt al een tijdje niet meer gemeten, maar boven de cerclage is er niks meer dus de kleine hangt met het hoofdje op de cerclage. Ik voel het dus regelmatig trekken en steken, zeker al ze druk aan het bewegen is. Nu ik veel plat lig is het beter, dan is de druk minder onderaan. Sommige dagen heb ik er weinig vertrouwen in dat het nog lang gaat houden, en andere dagen voel ik me goed en dan geloof ik er nog wel in dat ik het nog lang kan rekken! mamavansam, leuk dat je nog een rustig uitstapje gedaan hebt! Ik kom niet meer vaak buiten en dat begint wel wat saai te worden... Ik kijk heel erg uit naar: ver geraken in de zwangerschap, hopelijk een vlotte bevalling zonder complicaties, en dan ook hopelijk genieten van de (na-)zomer met een gezonde schattige dochter in mijn armen, en weer leuke uitstapjes doen met ons compleet gezinnetje! Het lijkt nu alsof ons leven zo'n beetje op pauze staat... ken je dat gevoel? Ik tel elke dag erbij en zo kruipt de tijd... pffft spannend! sam80, hoe gaat het nu met je? Ik heb ook al de hele zwangerschap zo van die buikpijnen aan de zijkant van mijn buik (meestal rechts, maar soms ook links). Het komt zo om de paar dagen of weken eens een uurtje, en als ik dan rustig doe en ga liggen, dan trekt het weg. Lastig, het maakt me bezorgd en ik vermoed dat het heel subtiele oefenweëen zijn. Maar ik ben nu toch al bijna aan 28 weken geraakt... Oh en die kleurboeken voor volwassenen zijn tof he! zo heb ik er ook een liggen, ik ga hem nog eens boven halen! Azucena, hoe gaat het bij jou?
Hoi Soeki, bedankt voor je reactie. Het bloedverlies is gelukkig wel gestopt. Heb jij dan ook funneling? Ik vind het zo moeilijk om vertrouwen te hebben omdat het lijkt alsof mijn gyn weinig vertrouwen heeft. Bij de laatste controle zei hij dat het streven nu is om de 26 weken te halen. Ik heb ook inderdaad last van pijn en steken, en ik twijfel dan of het groeipijn is of de cerclage. De baby's doen het gied, heb as woe groeiecho, ben erg benieuwd. Ik voel ze wel heerlijk schoppen. Ik herken ook wat je zegt dat get lijkt alsof je leven nu op pauze staat. Ik lig ook nog alleen maar, durf niets meer te doen. Ik kan ook niet wachten tot ik ver raak en straks lekker met ons gezinnetje kan gaan genieten! Wauw bijna 28 weken, ik wou dat ik ook al daar was. Ik ben nu 23.2 dagen zwanger.
Vlindertje, goed dat de bloeding gestopt is! Ik heb ook al maanden funneling, en het staat zelfs volledig open zodat er boven de cerclage niks meer dicht is, als je begrijpt wat ik bedoel? Dus het ziet er niet meer uit als een Y (zoals bij beginnende funneling), maar echt een T. De bovenste beentjes van de Y zijn dus volledig opengegaan. En het 'kruispunt' van de T is de cerclage, en vlak erboven is het hoofdje van de baby. Ik kan ook wel even een tekening maken en fotograferen en hieronder zetten, als je dat graag hebt? Mijn gyn zegt dat die funneling best normaal is, dat wil zeggen dat we die cerclage echt nodig hebben (als alles lang en dicht zou blijven, zou dat willen zeggen dat we geen baarmoederhalsinsufficientie hebben). De enige vraag is, of de buik rustig genoeg blijft, want als die spanning op de cerclage / weefsels te groot wordt kan het weefsel scheuren en kan de bevalling toch op gang komen, zelfs met cerclage. Die volledige funneling in combinatie met mijn voorweëen geven me al weken een heel angstig gevoel, ik had echt rond 23 weken nooit gedacht dat ik 28 ging halen. En nu ik daar ben, begin ik wat kalmer te worden en nu gaan we op naar de 30! Vlindertje, veel succes met de groeiecho woensdag! Altijd genieten toch he, die kleintjes te zien op de echo...
Arg. Zo vervelend aan laptoploos zijn, heel bericht getypt, herlaad de pagina. Even wat beknopter nu, sorry! Hopelijk mag je er nog een heel aantal weken bij krijgen vlindertje!! Ik sluit me qua gevoel aan bij soeki. Wij (en de arts) hadden ook echt niet verwacht zo ver te geraken. Nu de 28 weken voorbij zijn valt er echt een soort last van me af qua vroeggeboorte. Vind het nu vooral lastig erop te vertrouwen dan mijn buik een veiligere plek is (oudste heeft zuurstoftekort gehad in mijn buik). En ik ben inmiddels ook op het punt dat ik de lengtes en funneling van de bmh niet meer spannend vind. Zolang er geen grote hoeveelheid bloed of vocht uitkomt, probeer ik te vetrouwen op de cerclage. Helaas sinds gister wel weer opgenomen (ben 2,5 week geleden weer naar huis gegaan, dus 4de opname inmiddels). De bmh was weer een stuk korter en is zo goed als weg tijdens een harde buik. Maandag was dat al zo en gister nog steeds, 2x per week controle. Voor de zekerheid een fibronectine test gedaan en deze was jammer genoeg positief. Zegt nog steeds vrij weinig, maar voor de zekerheid is er nu wel longrijping en weeënremming gestart. Jammer genoeg heeft weeënremming echt geen effect bij mij, want de 'harde buiken' komen er gewoon doorheen (om de 5 minuten ongeveer). Maar goed, zolang het niet bloed is het goed . Hopelijk mag ik na het weekend weer lekker naar huis.
Soeki, bij mij ziet de funneling er ook zo uit zoals jij het beschrijft. Ik heb het bandje ook echt nodig. Ben echt heel blij dat ik er toch voor gevochten heb, want in eerste instantie vond de arts het niet nodig. Azucena, fijn om ook weer wat van jou te horen. Vervelend die harde buiken. Heb jij dan ook al weeen? Wauw jij ook al 28 weken gehaald, kan me voorstellen dat er een last van je schouders valt qua extreme vroeggeboorte. Ik hoop ook dat ik de 28 weken mag halen. Doet me wel goed te horen dat jullie ook dachten niet zo ver te komen en kijk nu! Geeft me wel moed! Weten jullie ook al hoeveel jullie baby's wegen nu?
Zouden ze jou niet op willen nemen met 23+5 om in ieder geval alvast een kuur longrijping te kunnen starten vlindertje? Voor het geval dat.. Geeft die eerste paar weken toch net een wat betere start, zeker als er ook al bloedverlies is en een tweeling.. Lijkt mij geen heel verkeerd plan. Was hier in eerste instantie ook aan de orde toen met 22 weken de bmh in eens een stuk korter was. Het kan geen kwaad om het alvast te krijgen, maar kan wel aardig wat winst geven voor die kleintjes mochten ze toch plots geboren worden. Wachten tot de vliezen breken of de cerclage scheurt, doen ze hier liever niet. Want dan kan je die 48 uur wellicht niet meer halen om de boel in te laten werken. Ik heb gister de laatste dosis gehad en die is eind van de middag volledig ingewerkt. Ben nog steeds niet van plan de komende weken te bevallen, maar fijn dat het er in ieder geval in zit. Qua gewicht zullen we nu de kilo wel voorbij zijn. Meisje loopt een weekje achter. Mijn zoontje was netjes gemiddeld met 1575 gram op 30+3. Dus schat zo in dat ze de kilo wel voorbij moet zijn .
Azucena, ik zal het inderdaad woensdag even navragen bij mijn gyn. Lijkt me ook geen verkeerd plan. Hoelang blijft de longrijpprikjes werkzaam? Heb jij die prikjes ook met 23.5 gekregen? Ja zeker fijn dat je de dosis heb gekregen en dat het vanmiddag werkzaam is. Hoop inderdaad dat je nog even een tijdje zwanger mag blijven en lekker na het weekend naar huis mag.
Hai dames, Inmiddels ben ik alweer (pas) anderhalve week verder na de cerclage . Niekie ik heb inderdaad mijn eigen ziekenhuis maar gebeld. Afgelopen donderdag begon ik toch echt een zeurderige menstruatipijn te krijgen en wat waterige afscheiding hele situatie deed mij denken aan de vorige keer dat ik een noodcerclage kreeg. Totaal niet vergelijkbaar maar voor mn gevoel dus wel. Bij controle bleek alles goed te zitten en de kleine wonder bewoog lekker in m buikje. De arts adviseerde de controles toch in het VU in Amsterdam te blijven doen omdat ze daar beter weten waar ze naar kijken. In het Flevoziekenhuis zien ze bijna nooit mensen met een cerclage. Ik was tussendoor bij vragen en twijfel altijd welkom. Daar had ze wel een punt maar ik zal toch een mail schrijven naar mijn eigen gynaecoloog. Ff haar oordeel horen. Soort second opinion. Die kan tenslotte ook cerclages plaatsen etc. Dus wellicht ook de controles.. Mamavansam; goed om te horen dat een zachte bmm niet per definitie meteen heel slecht is en idd je hebt gelijk over jaartallen. Mn meisje kwam in 2013 en mn jongen in 2014. Lijkt alweer zo enorm lang geleden.. Soeki jeetje geen bmh meer boven de cerclage dat is wel echt spannend zeg maar zo knap hoe je dat volhoud. Wat dat betreft zijn jullie mijn voorbeelden in het verder komen. Ookal gaat dat natuur,ijk ook met hobbels.. Het geeft me rust en vertrouwen om jullie verhalen te horen.. Die 28 weken zijn ook een mijlpaal van mij azucena. Lijkt nog zo ver met mijn prille 13 weken nu.. Cerclage is idd vroeg geplaats omdat ik nu een goeie bmh lengte had.. geen idee hoe snel dat zou kunnen veranderen. Ik durf nu wel iets meer te bewegen maar dat het leven stilstaat is echt herkenbaar. Op een regenachtige dag als vandaag denk ik hoe heerlijk om de frisse regendruppels te willen voelen. Maar dat komt...alles voor onze grootste wens.. Jullie/ wij dappere vrouwen vechten voor onze wondertjes!
Hoi allemaal, Sam80, wat lijkt het dan nog allemaal ver weg he?! Ik kan de dagen ook echt vooruit kijken. Ben ook continue bezig met rekenen in mijn hoofd, nog zoveel weken en dan ben ik....nog zoveel dagen en dan ben ik.... Ons leven staat echt stil inderdaad. Ik kan me het nu nog niet voorstellen, maar ik weet nog dat ik de vorige zwangerschap ook heel hard riep: ik doe dit nooooooit meer...en kijk me nu eens liggen! Gelukkig heb ik nu de afspraak met mijn gyn dat ze me tijdens de keizersnede meteen steriliseert, dus ik hoef hierna ook echt noooooit meer. Vlindertje, jeetje wat spannend dat de gyn dacht dat je vliezen er doorheen gezakt waren. Je hartslag zal wel flink gestegen zijn! Pfff, en dan ook nog bloedverlies en nog zo lang moeten wachten. Gelukkig zat alles nog goed, maar ik snap dat je na gaat denken waar dat bloedverlies vandaan komt. Ik heb ook steeds in mijn hoofd, dat zolang ik geen bloedverlies heb er niets met het bandje aan de hand is, dus als je dan wel bloedverlies hebt, dat je denkt dat het aan het scheuren is. Gelukkig is het weer gestopt. Gaat het nu nog steeds goed? Succes morgen met de groei-echo en vraag het inderdaad maar eens na van die spuitjes. Ik krijg een beetje het gevoel dat je gyn wat onverschillig is, of dat jij dat gevoel iig hebt. Klopt dat? Als je trouwens zo'n banner download via nodapp.nl, dan krijg je per dag te zien hoe zwaar je baby's zijn. Is natuurlijk een gemiddelde, maar dan heb je een beetje een idee. Bij mij staat bij vandaag 800 gram, dus dat gaat de goede kant op. Over 2,5 week heb ik een groei-echo. Azucena, hoe is het met je? Ben je inmiddels weer thuis? Ik lees je gevoel dat de angst voor een vroeggeboorte nu wat weggaat en er weer nieuwe angsten bij komen. Dat herken ik zo erg en baal er wel van dat het nooit onbezorgd zal zijn voor ons. Soeki, woehoe, 28 weken! En nu op naar de 30 weken inderdaad! Je vraagt of ik het gevoel herken van dat je leven op pauze staat..ja, dat herken ik heel erg. Ik merk ook dat ik daar nu heel veel last van heb. Tijdens de zwangerschap van mijn dochter had ik met name last van de angst en nu met name van hoe lang het duurt en hoe vervelend het liggen is.
Herkennen jullie het trouwens dat je echt het gevoel hebt dat je lichaam op is? Ik maak me daar zoveel zorgen om. Ik heb aan het begin van de zwangerschap van 7 tot 11 weken continue op bed gelegen ivm hyperemesis, toen ook 2x uitgedroogd geweest en 5 kg afgevallen. Tussen 11 en 14 weken iets meer gedaan, maar nog het grootste gedeelte van de dag op bed. En bij vanaf 14 weken de cerclage en dus bedrust. Ik ben al moe als ik wakker word, voel dat ik geen conditie heb en als ik me al omdraai in bed ben ik al buiten adem. En ik vind het gewoon eng voor mijn lichaam. Daarnaast begint nu de angst te spelen voor andere complicaties, zoals een HELLP of placentaloslating, die ik beiden bij dochter heb gehad. Beiden pas bij 37 weken, dus de verwachting is dat ik het nu niet zal krijgen (daarom krijg ik ook een keizersnede bij 37 weken en mag ik niet langer doorlopen). Nou ja, ik hoop eigenlijk een beetje op herkenning. Niemand kan ook helpen, want conditie kan ik nu niet op gaan bouwen natuurlijk.
Hey dames! Azucena, goed dat je nog zwanger bent!! Elke dag is er weer eentje bij! Vlindertje, hoe was de groei-echo? Je vroeg of we weten hoeveel onze kleintjes wegen. Ik heb vandaag een echo gehad, en de babygirl weegt nu 1,300 kg ongeveer (op 28 weken en 3 dagen). Een beetje voor op schema denk ik, maar da's prima zo. Mamavansam, ik herken héél erg dat van die conditie. Ik puf me te pletter als ik de trap op moet. Ik kan echt NIKS meer zonder uitgeput te zijn! Ik kijk er al naar uit om dit najaar weer veel te gaan sporten om mijn lichaam weer wat in orde te krijgen! Da's echt héél nodig na zo'n lange tijd niks doen. Niekie, sam80, en de anderen: hoe gaat het bij jullie?
Ik heb dus vandaag controle gehad, alles was nog hetzelfde. De voorweëen blijven komen maar ze trekken steeds weer weg dus voorlopig hou ik vol. De cerclage houdt de boel nog bijeen maar de baarmoederhals is wel erg kort (niet gemeten maar ja, maar niet zoveel uit). Elke dag die we verder komen is er weer eentje bij!
Spannend hoor Soeki, en ook wel heel speciaal om dus te zien hoe goed de cerclage zijn werk kan doen. Ik hoop zo dat er nog minstens 9 weken bij gaan komen bij je. En inderdaad, iedere dag is er eentje. Fijn dat het herkenbaar is, die conditie. Ik kan ook niet wachten om weer beter in mijn vel te zitten. Voelt zo dubbel, ik heb echt het gevoel dat iets MOET doen nu om me niet zo futloos te voelen, maar ja, dat kan dus niet. Ik had afgelopen vrijdag nog aan mijn gyn gevraagd of ik nu iets meer mag gaan doen, nu ik de 26 weken voorbij ben en mijn cervix zo mooi lang blijft, maar helaas... Ze zei: en dan, dan kom je hier over een week terug met bijv gebroken vliezen, dat vergeef je jezelf nooit. Nee, je mag in huis echt wel wat lopen en je dochter af en toe naar school brengen, maar verder blijf je thuis met de benen omhoog. Ok, slik... Morgen weer controle. Ben echt zo benieuwd, heb namelijk sinds dinsdag heel veel last van harde buiken. Gisteren op het punt gestaan om te bellen, toen kwamen ze zo om de 5 minuten, duurde bijna een minuut en dat meer dan een uur lang. Toen moest ik naar het toilet en werd het wat minder. Maar ik vind het wel echt meer dan anders, dus ik wil ook dat ze mijn urine even controleren.
Hallo allemaal, even snel een berichtje van mij. Ik ben vandaag toch opgenomen in het ziekenhuis en heb net mijn eerste longrijpprikjes gekregen. Wat een gemene prikjes zijn dat zeg!! Ik heb gelukkig nog geen weeen, maar omdat de fu neling al door de cerclage heen zit willen ze geen risico nemen. Dus voorlopig moet ik in het ziekenhuis blijven.
Hoi Vlindertje, wat spijtig van je opname... Wel goed dat ze longrijping geven! En als ik me niet vergis heb je nu 24 weken gehaald? Wat bedoel je met funneling door de cerclage? Dat je baarmoedermond een beetje begint open te staan? Voel je dan ook pijn onderin? mamavansam, veel succes met de controle! Ik heb ook veel last van (pijnlijke) harde buiken, maar bij mij hebben ze naar de urine gekeken en geen teken van blaasontsteking. Dus ik hou vol en hoop dat het nog niet in echte weëen overgaat.
Jeetje, Vlindertje, wat spannend! Gelukkig ben je nu wel 24 weken en geven ze je longrijping. Heel veel succes! En schrijf hier maar van je af als je daar behoefte aan hebt. Mijn controle was goed op zich. Ze vond het niet nodig om mijn urine te controleren, mijn bloeddruk was goed (de vorige keer begon ie bij dit termijn te stijgen), mijn cervix was nu in totaal 3,3 cm. Eigenlijk hoeven ze m niet meer te meten natuurlijk, maar toch baal ik ervan. 2 weken geleden was ie nog 4,9 cm. Gelukkig geen funneling. Ik weet echt dat ik blij mag zijn met deze lengte hoor, maar dat ie zo snel afneemt baart me toch zorgen. We zagen tijdens de echo continu voeten tegen mijn cervix aantallen, dat is dus precies wat ik voel
Soeki, ik begrijp het zelf ook niet helemaal. Maar als ze de cervix meten dan zie je dat de funneling helemaal door de cerclage doorloopt. Het staat dus inderdaad helemaal tot voorbij de cerclage open en dan heb ik nog ongeveer 8 mm bmh. De artsen denken dis daarom elke keer dat mijn vliezen erdoor heen gezakt is. Ze vinden het erg broos en daarom toch de keuze voor opname. Ik was gisteren precies 24 weken. Ik hoop echt niet dat de baby's de komende weken komen. Want op dit termijn is dat echt niet wenselijk. Ik voel wel pijn, maar dat is volgens de gyn van mijn streekziekenhuis gewoon groeipijn. Maar gisteren bleek ook dat ik een infectie heb. Dus krijg nu ook antibiotica. Wat ik ook apart vind is dat ik uit voorzorg ook weeenremmers heb gekregen maar helemaal geen weeen heb. Gelukkig maar! Heb net mijn tweede prikje gekregen. Mamavansam, snap dat de verkorting van je cervix je zorgen baart. Blijft toch spannend. Gelukkig heb je geen funneling.
Succes en sterkte vlindertje!! Weeënremming geven ze standaard bij een kuur lonhrijping, of je wel of geen weeën hebt. Zo krijgt de kuur de maximale kans in te werken. Hopelijk mag je nog heel lang plat liggen met de baby's in je buik! Mamavansam, logisch toch dat je daar onzeker van wordt. Als hij zo verkort in een week is er dus wel iets aan de gang. Daarom meten ze hier juist wel, zodat bij een sterke verkorting onder de 25 mn ze preventief longrijping kunnen geven. Ik ben sinds dinsdag weer thuis, de bmh is nog verder verkort, nog 18 mm. En sinds maandag heb ik heel veel echt pijnlijke harde buiken. Ik noem ze nu ook maar gewoon weeën, want zo voelen ze ook. Paar keer een uur of 3 regelmatig om de 3/4 minuten gehad en jeetje wat is dat slopend. Ik bel alleen bij bloedverlies of gebroken vliezen, omdat ze nu alles wat ze kunnen gedaan hebben. Maar tijdens die weeën doet de cerclage ook echt zo'n zeer, voel hem zo strak op spanning komen dan, dat het mij verbaasd dat hij niet al gescheurd is. Vraag me echt af of ik dit nog 9 weken ga volhouden . Voor mezelf ook min of meer besloten dat ik niet wil proberen natuurlijk te bevallen. De vorige keer een spoedkeizersnee gehad door foetale nood waarbij mijn zoontje zuurstoftekort heeft opgelopen. Ik wil dat risico niet nog eens gaan lopen. Van te voren wilde ik echt heel graag natuurlijk bevallen, maar ik durf het niet. Voel me daar best slecht onder hopelijk gaat de gyn akkoord met een ks.
Hallo dames, Wat is het stil hier.. hoop dat het allemaal goed gaat? Bij mij tot nu toe wel maar de spannende 18weken en verder zijn er nog niet. Vorige week kwam ik erachter dat er op 2cm de mc donalds cerclage geplaatst is bij mij. Geen hoge shirodkar dus! Beetje beangstigend omdat mij bmh al aan het verweken was net als vorige keren dus wellicht gaat alles met een funneling ook op de cerclage hangen. Maar goed dat is de toekomst waar ik nog niet teveel aan probeer te denken. Ik heb sinds kort wat zwangerschapskleding uit de koffer gehaald. Vond het wel weer lastig. Dubbel gevoel allemaal.. Ik hoop echt dat bij jullie goed gaat meiden! Hoop wat van jullie te horen.
Hoi allemaal, Azucena, het is dat ik geen dansje kan doen, anders had ik het voor je gedaan! 30 weken!!!!! Wat enorm goed dat je het gehaald hebt, wie had dat nou weken geleden gedacht. Toen je voor enorm moeilijke keuze stond. Natuurlijk is het nog steeds veel te vroeg en is het nog steeds super spannend, maar je bent gewoon 30 weken! Fijn dat je wel weer thuis bent. Wb een keizersnede: ik snap je echt ontzettend goed en voel je er aub niet slecht onder. Ik heb geen keuze, de gyn wil absoluut niet dat ik ooit nog vaginaal beval. En dus krijg ik een geplande keizersnede (als ik dat haal natuurlijk). Aan de ene kant vind ik het echt erg jammer dat ik het niet vaginaal mag proberen, maar aan de andere kant geeft het me zoveel rust. Wanneer kan jij er met je gyn over praten? En wat vindt je man ervan? Sam, ik blijf het ook lastig vinden wat voor cerclage ik nu heb. Hier noemen ze het standaar Shirodkar, maar de gyn vertelde me dat ze mijn blaas niet opgeschoven hebben, dus dan is het volgens mij een Mc Donalds. Op de echo heeft steeds zo'n 1,5 cm onder de cerclage gezeten, dus dat is volgens mij ook niet hoog. Het geeft mij wel vertrouwen dat ze m nu precies op de plaats van mijn vorige cerclage hebben geplaatst en die heeft toen ook prima gehouden tot 36 weken. Hoe vaak moet je voor controles? Hier is alles nog hetzelfde. Ik heb nu weer iets meer de rust terug gevonden. Ik ben echt super benieuwd weer naar mijn controle vrijdag. Ik ben wel heel blij dat ik iedere week op controle moet komen, dat is echt mijn houvast.