Wandena!!!!! Zo leuk om je hier terug te zien!! Hoe gaat het met je 2,5 jarig zoontje? Met de onze gaat het super! Ik was heel terughoudend om aan deze zwangerschap te beginnen, om dezelfde redenen als jij zegt! En voor ik er goed over kon nadenken was ik al zwanger... Ik heb echt een héle zware zwangerschap gehad (eerst 16 weken misselijk!!), de cerclage-plaatsing,... en veel stress gehad, voorweëen en zo... maar nu dus al voorbij 31 weken geraakt! Dus hopelijk nog een paar weken erbij en dan een voorspoedige bevalling en een gezonde dochter in de armen. Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen: het was het allemaal waard! Maar toch is het zo. Oh, en Sunnysiri is ook terug zwanger! Ze was hier enkele maanden geleden ook in het topic gekomen. Steph2111, welkom hier! Ik voel de cerclage nu ook enorm trekken, elke keer als de baby druk doet in mijn buik heb ik echt héél harde steken, alsof er een mesje zit te snijden vanbinnen... Maar wat jij zegt, het 'voelen' zitten van iets binnenin, dat is eerder de losse eindjes van de draad die je voelt zitten denk ik. Dat had ik bij mijn vorige cerclage al van in het begin!
Hoi vlindertje 20, Het was inderdaad verstreken...kleine hing helemaal laag bij de touw. Het is uiteindelijk goed gekomen. ik lag tot week 32 in het ziekenhuis. De artsen zeiden in week 28 om naar huis te gaan. ik nam de risico niet. In week 36 hebbn ze de cerclage verwijderd. Had al 2 cm ontsluiting. Pas in week 39 kwam hij met een spoedkreizersnede . Placenta was voor een deel los. Na 9 uren kwamen ze erachter...gelukkig is het goed gekomen . Heb trauma opgelopen. Soeki, zo fijn dat je al zover bent. Je weet het toch, positief blijven ondanks alles. En heeft sunnysiri ook al een kind . Of is ze nog zwanger ?
Dit is de eerste cerclage het voelt nog gewoon nog niet goed.. Vertrouwen moeten hebben in een draadje klopt voor mij nog niet helemaal.. 27ste eerste controle afspraak .. Duurt nog zo lang! De arts zei ook dat het idd de uiteinden zijn.. 🙈
Steph, ik zou eigenlijk niet inwendig gaan voelen. Het is allemaal toch wat gevoelig voor infecties en dat wil je echt niet hebben. Ik hoop dat je wat vertrouwen krijgt na je controle. Wandena, ik ken je niet, maar onze verhalen lijken erg veel op elkaar. Mijn cerclage is ook verwijderd bij 36 weken, had toen ook 2 cm ontsluiting. Een week later ingeleid ivm acute HELLP en mijn placenta liet ook los en daarom een spoedkeizersnede gehad. Ik heb het ook allemaal als erg traumatisch ervaren. Ondanks alles wat ik daar aan gedaan heb (oa EMDR therapie) vind ik het doodeng nu. Ik ben nu niet meer zo heel erg bang voor de vroeggeboorte, maar word steeds banger voor wat er nog allemaal kan gebeuren. Heb er vandaag erg veel last van, van die angst. Ik kan niet wachten tot ik een huilend kindje in mijn armen heb en eindelijk al die angsten los kan laten....wat zal er een last van mijn schouders vallen. Waarschijnlijk geldt dit voor jullie allemaal!
Krijgen jullie extra controles / echo's met de cerclage? Ik lees ook veel dat vrouwen injecties of tabletten krijgen. Mijn Gyn heeft hier niets over verteld..
Ik krijg van week 16 tm week 34 wekelijks Proton injecties, in iedere trimester een kuur antibiotica en wekelijks een echo en controle. Die echo en controle is op mijn eigen verzoek wekelijks, anders was het om de 2 weken geweest.
Steph, ik moet dagelijks progesteron capsules inbrengen (utrogestan). Ik doe dat met een applicator die ik elke dag ontsmet met isobetadine gynaecologie. En ik heb om de 2 weken een controle. Hij meet de baarmoederhals niet inwendig, maar met de echo laag op de buik (net boven schaambot). En sinds week 20 meet hij niet exact meer, maar kijkt hij gewoon of het nog dicht zit. Mijn bmh is al veranderd van 4,5cm lang naar niks meer (alles op het draadje) en terug lang (2 à 3cm) dus zo zie je maar! En ik heb al meerdere keren zo'n pijnlijke voorweëen gehad dat ik dacht dat de bevalling begonnen was, maar elke keer is het weer over gegaan.
Dames als jullie verhalen lees dan krijg ik rillingen.. hou vol ! Mamavansam , ik heb dat emdr therapie ook gedaan. Pff ...dat was heftig. Heb ook afscheid genomen van mijn vlindertjes.. maar vergeten kan ik niet.. ze blijven altijd in mijn hart voortbestaan. Mensen praten heel makkelijk over een bandje plaatsen , maar degene die dit allemaal ervaart/ meemaakt kan je het beste meepraten en begrijpen elkaar beter.
Hey meiden! Wat fijn te lezen dat iedereen nog zwanger is! (al heb ik niet alles teruggelezen..) Wat heerlijk Soeki dat het zo goed gaat en wat fijn om Wandena hier weer terug te zien! Ik snap dat het een hele beslissing is.. Bij ons ging het een beetje hetzelfde als bij Soeki.. Verlangen naar toch nog een broertje of zusje voor Y. en voordat we een definitief besluit hadden genomen bleek ik zwanger! Ik had me voorgenomen om dit keer heel goed naar mijn gevoel te luisteren. voelt het goed dan ga ik er positief in en ga ik er helemaal voor, voelt het niet goed dan weet ik ook dat het mis gaat. (Bij zoontje had ik de hele tijd een onheilspellend gevoel en bij dochtertje voelde ik diep van binnen dat het goed zou komen, al durfde ik daar natuurlijk niet aan toe te geven). En gelukkig voelde het meteen goed (natuurlijk met onzekerheid en angst, maar besloten de angst niet de overhand te laten nemen. Ik heb besloten om deze zwangerschap niet voor een cerclage te gaan, maar voor een pessarium gekregen rond de 14 weken.. Spannende beslissing, maar ik zag zo op tegen het plaatsen van de cerclage en alle dingen erna (zoals het voelen zitten, niet mogen zwemmen of in bad, op het begin dat ding voelen met lopen en fietsen lukte mij al helemaal niet). Pessarium kon gewoon poliklinisch worden gezet en ik voel er echt niks van. Inmiddels zit ik op bijna 34 weken! Met slechts 2 paniekaanvalletjes (waarbij ik snel langs het zkh kon om gerustgesteld te worden ) veelal zit dus toch nog tussen de oren.. Ik hoop in ieder geval de 38 weken te halen (weer een weekje verder dan bij Y.) maar ik ben eigenlijk al trots op mezelf hoe ik deze 34 weken heb gedaan! Ook gewoon tot vandaag gewerkt, heerlijk dat ik vanaf nu verlof heb, want vind de zwangerschap nu toch wel erg zwaar worden met een drukke 2,5 jarige! Ik snap jullie onzekerheid met de cerclage, mijn vorige zwangerschap met cerclage is eigenlijk heel erg goed gegaan (met 36 weken verwijderd en met 37,3 is ons dochtertje geboren) Maar door alle angst en onzekerheid heb ik er weinig van kunnen genieten. Na het plaatsen van de cerclage gestopt met werken en ik voelde hem - zeker op het begin - veel zitten.. Later niet meer, maar denk dat het ook met vertrouwen te maken heeft, want ook ik had weinig vertrouwen in zo'n bandje en dat had ik nu stiekem weer een beetje met een pessarium.. Maar als je dan kijkt hoeveel meiden met een cerclage een succes verhaal hebben, hoop ik dat jullie je daar een beetje aan kunnen optrekken.. Ik wens iedereen heel veel kracht toe en ik hoop dat iedereen ook een beetje geniet, want het blijft bijzonder en een mega wonder!
Hier alles goed hoor, morgen 31 weken. Het begint wat te worden. Het aftellen naar mijn opname is begonnen (over 3 weken). Aanstaande donderdag wordt mijn ziekenhuisbed opgehaald, weer een periode om af te sluiten. Vandaag nog op controle geweest, alles was goed. Weer een keer mijn cervix gemeten en onder de cerclage, was nog steeds 2,2 cm en mooi dicht. Hoe is het met de rest? We gaan allemaal de goede kant op he. Azucena al bijna 34 weken denk ik? Sunnysiri, knap dat je zoveel vertrouwen kunt hebben in je pessarium. Als ik al zo weinig vertrouwen in de cerclage heb, zou ik dat nog minder hebben in een pessarium. Maar gelukkig gaat het goed. Mijn gynaecoloog zei vandaag dat ze soms wel eens denkt dat mijn cerclage toch overbodig was, aangezien ik nog steeds 2,2 cm heb (totaal 4 cm) en geen funneling. Maar dat we nu eenmaal voor dit beleid hebben gekozen en dat we daar maar niet teveel over na moeten denken. Ik ben toch wel blij geweest met mijn cerclage, zonder was ik wrs nog angstiger geweest.
Leuk dat alles nog goed gaat, mamavansam! Ja zoals je zegt, misschien was het overbodig, die cerclage. Maar dat weet je natuurlijk nooit (een bmh kan op 1 of 2 weken tijd plots volledig verstrijken, of weer langer worden... t is een raar ding). Dus inderdaad niet te veel over nadenken he. Gewoon genieten dat het nu goed gaat! azucena, hoe gaat het bij jou! Je kan echt aftellen nu! Vlindertje, ik ben heel benieuwd hoe het met jou gaat! Zitten die twee schatjes nog in je buik? Sunnysiri, goed dat het ook met het pessarium goed is verlopen bij jou!! Nog veel succes met de bevalling, en kom je hier ook nog even vertellen als het kleintje geboren is? Hier alles goed, ik heb weer controle gehad en het was prima. Ik heb een datum gekregen voor de verwijdering van de cerclage: 20 juli (dan ben ik 36,5 weken ver)! Spannend!!!!
Fijn om te lezen dat het goed gaat bij jullie!! Ik lig sinds vanmiddag weer eens opgenomen. Had al sinds vanochtend 8 uur weeën om de paar minuten. Daarbij ook licht bloedverlies. Als ik meer bloed ga verliezen of ergere pijn krijg, gaan ze de cerclage verwijderen. Wilden ze eigenlijk meteen doen vanmiddag, maar toch besloten het even aan te kijken. Ik word zelf helemaal gek van de weeën en dus pijn, dus wat mij betreft mag hij eruit. Mijn lichaam wil de boel duidelijk aan de gang brengen en op een gescheurde cerclage zit ik echt niet te wachten. Spannend dus weer!
Jeetje Azucena, wat spannend weer. Gelukkig zit je nu in een veel beter termijn mocht het toch gaan doorzetten. Ik hoop dat je pijn snel verdwijnt. Woww Soeki, volgende maand gaat je cerclage er al uit, wat goed zeg! En Mamavansam, nog een paar weken en je wordt opgenomen. Het gaat allemaal ineens zo snel. Voordat je het weet worden de kleintjes alweer geboren. Ik heb gisteren ook mijn mijlpaal van 28 weken gehaald!! Nooit gedacht dat ik dat nog mee zou maken. Er is echt een hele grote rust over mij heen gevallen. Het liefst wil ik natuurlijk wel nog een aantal weken erbij. Ik merk dat ik steeds meer hebberig word. Wil steeds meer en meer weken erbij. Ik ook ontslagen uit het ziekenhuis. Mag thuis verder rustig aan doen. Ik vroeg me af of jullie na de 28 weken meer zijn gaan mobiliseren en ook nog veel bedrust hielden. Ik merk namelijk dat ik steeds meer aan het bewegen ben, weliswaar in huis.
Oh wat goed Vlindertje!! Wat fijn om te horen dat het nog goed gaat en je ook weer thuis bent ! ik heb thuis nooit strikte bedrust gehouden. Altijd wel wat rond gerommeld en drinken enzo gepakt. Vaatwasser inruimen, dat soort kleine dingen. Doe wat goed voelt voor jezelf en zorg dat je jezelf niks kan gaan verwijten! De cerclage zit nog goed, ze hebben net even gekeken, dus hij mag nog even blijven zitten. Ik weet niet zo goed meer waar ik op moet hopen. 13 juli gaat hij er sowieso uit met precies 36 weken, maar ik ga het zolang echt niet volhouden op deze manier. Bleh. Even een flinke dip.
De cerclage is eruit gehaald, hij stond behoorlijk op spanning dus ze wilden geen risico meer nemen. Na het verwijderen 2 cm ontsluiting en volledig verstreken. De weeën blijven ook, dus ik ben benieuwd of het doorzet of af gaat zakken. Spannend! Wel heel bijzonder om de cerclage te zien. Wat zo'n dun draadje wel niet kan doen !
Spannend azucena!! Het zou nu snel kunnen gaan! (Of ook niet...) Ga je het zo proberen, of wil je een keizersnede? Oh en nog een vraagje: deed het pijn om de cerclage te verwijderen? Vorig keer deed het best wel pijn bij mij, en nu zit er meer spanning op dus ik ben er wat bang voor...