Cerclage/pessarium clubje 2019

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Line85, 4 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Fijn dat je naar huis mag! Take it easy en laat je even inde watten leggen. ;)

    :|:confused: fijn zo'n inlevingsvermogen van je omgeving. :( Hier valt dat gelukkig mee. Ik heb meerdere vriendinnen en familieleden die nicu-ervaring hebben, al dan niet met een vroeggeboorte. En dat zijn de mensen aan wie ik nu echt veel heb. De rest hoor ik überhaupt niet veel van, niet eens reguliere vragen van 'hoe het gaat'. Dus die laat ik vooral lekker afwezig zijn. ;) Aangezien onze dochter 3 maanden in het ziekenhuis heeft gelegen, is er wel begrip voor dat nu alle voorzorgsmaatregelen uit de kast worden getrokken om dat te voorkomen, dus ook de rust.
    Ik zou 100x liever werken en leuke dingen doen dan nu 20 weken aan bed en bank gekluisterd te zijn.
    Mijn dochter is nu 3.

    Ooh ja, die zorgeloze kraamtijd zou wel echt de kers op de taart zijn. Gewoon al thuis zijn en hulp krijgen zou al fijn zijn. :)

    Hier vandaag wat meer afleiding en minder zorgen en spanning. Weer een dag erbij!
     
  2. Corynne

    Corynne Actief lid

    30 apr 2019
    177
    140
    43
    Vrouw
    @Line85 fijn dat je inmiddels zo ver bent nu!!

    @SusieFlower hoe is het bij jou? Zijn de metingen nog goed? Hoe is het met de angst/spanning?

    @Hopefulmama hoe is het bij jou? Zelfde voor @anikas.

    @Liefeling jeej bijna 30+ dat moet echt een mijlpaal zijn, logisch dat je super onzeker en bang bent, heel fijn dat de controles steeds geruststellend waren. Vanaf wanneer heb jij niet meer gewerkt?

    @Princessjesliefde fijn dat je weer thuis bent en weinig last hebt. Ik heb veel pijn en bloedverlies gehad na het plaatsen van de cerclage en dat vond ik super naar en beangstigend. Zo bang dat het weer mis gaat :( maar nu na een week gaat het een stuk beter. Wat is jou geadviseerd over werken/rust nemen?

    Ik moet ook 200mg uterogestan gebruiken en controle a 2 weken. Ik kijk echt uit naar de eerste mijlpaal 24+. (Onze zoontjes zijn bij 19w geboren na mislukte noodcerclage, ben zo bang voor herhaling..).
     
  3. Sjaslique

    Sjaslique Actief lid

    9 jul 2016
    293
    197
    43
    Hoi dames,

    Mag ik mij hier ook melden? Heb in oktober 2017 onze tweeling verloren met 22 weken en 2 dagen, daarna een vroege miskraam. Daarna weer zwanger en een cerclage gekregen met 12 weken en 5 dagen. Een hele spannende zwangerschap geweest met regelmatig bloedverlies en heel veel extra controles, ook een keer opname. Bij 35 weken al 3 cm ontsluiting dus toen is de cerclage direct verwijderd. Uiteindelijk uit kunnen dragen tot 38 weken en een mooie gezonde zoon.
    Nu weer zwanger en krijg volgende week vrijdag weer een cerclage. Wat is er gezegd om rekening mee te houden na het plaatsen van de cerclage? Twee weken rustig aan en dan weer opbouwen? Wel of niet in bad /zwemmen?

    Hoop natuurlijk dat voor jullie allemaal de cerclage gaat helpen.
     
  4. Corynne

    Corynne Actief lid

    30 apr 2019
    177
    140
    43
    Vrouw
    Welkom @Sjaslique. Mis jij je kindjes (jongens/meisjes?) ook nog iedere dag zo erg? :( wat geweldig dat je zoon mbv cerclage gezond is geboren, wat zal dat spannend geweest zijn. Ik hoop zo dat ik dat over een tijdje ook kan ervaren!

    Ik moet zeggen dat ik het nu ook erg emotioneel en confronterend en spannend vind! Inderdaad rustig aan langzaam opbouwen, ik heb best wat pijn gehad maar nu gaat het wel beter. En geloof 2 weken niet in bad/zwemmen/vrijen maar ik ga dat sowieso heel de zwangerschap niet doen, ben als de dood dat de vliezen weer ongemerkt uitzakken (zoals vorige keer).
     
  5. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Corynne wat een groot verdriet. Hoe lang geleden zijn jullie zoontjes geboren?
    Hebben jullie nog andere kindjes? Of nen je nu zwanger van jullie eerste kindje dat je mag zien opgroeien?
    Hoe ver ben je nu?

    Ja, bijna 30, dat is echt wel een mijlpaal.
    Vandaag is gelukkig weer omgevlogen. Dat is een verschil met rustige dagen. Dan kan ik soms echt de uren aftellen.
    Bizar ook om te weten dat ons kindje met 30 weken bijna de helft zwaarder is dan onze dochter bij haar geboorte.

    Ik ben met 18 weken gestopt met werken. Eerst vakantie gehad en daarna 'verlof'. Uiteindelijk zit in sindsdien ook met zware lichamelijke klachten thuis, dus werken had sowieso niet meer gekund (ik kan niet eens meer naar een winkel). Advies vd gyn was om met 20 weken te stoppen i.v.m. de kans op herhaling. Het is erg lang thuis, maar ik heb nog nooit verlof gehad. Geen zwangerschapsverloven en mijn bevallingsverlof was al voorbij voordat dochter thuis kwam. Dus ik vind het wel prima nu. Dat beetje dat ik nog rond kan bewegen, kan ik nu wel in alle rust elke dag een beetje zorgen dat alles voor de baby af komt. En ik hoef de werksores er niet ook nog bij te hebben in mijn hoofd. Dus alle ruimte om toe te geven aan de spanning en me te focussen op de komst van de baby, op onze dochter en op mijn relatie.
    Hopelijk nu kraamtijd thuis en dan ook nog echt verlof. Lijkt me zalig! Dat is echt een droom.
     
  6. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Sjaslique Wat mooi dat je na al het verdriet een a terme zoon hebt mogen krijgen. Hoe heb je jouw vorige zwangerschap ervaren?

    Ik heb geen cerclage, dus ik kan je helaas niet helpen met je vragen. Heb je ook nog utrogestan of proluton?
     
  7. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Hebben jullie veel last van de bijwerkingen van utrogestan?
     
  8. Sjaslique

    Sjaslique Actief lid

    9 jul 2016
    293
    197
    43
    Onze tweeling dat zijn twee meiden. Ik mis ze met tijden echt nog wel en meer ook nieuwsgierig naar hoe ze zich ontwikkelt zouden hebben. Heb het er lang heel moeilijk mee gehad en beetje bij beetje is het niet meer zo pijnlijk als in het begin. Nu komt dit ook mede door ons zoontje welke een enorme vrolijkerd is.
    We hebben bij de vorige zwangerschap ook altijd een slag om de arm gehouden en durfden pas echt blij te zijn toen hij er was. Gelukkig bij de geboorte net op tijd ingegrepen anders had hij zuurstoftekort gehad.

    Dat zou fijn zijn @Liefeling als je eindelijk je droom kunt zien uitkomen.
    Mijn vorige zwangerschap was erg spannend, eerst deeerste tijd flink gespannen vanwege eerdere miskraam. Daarna de cerclage gekregen. En vanaf 19 weken af en aan bloedverlies gehad wat het heel spannend maakte. Niet bepaald onbezorgd dus.

    Ik krijg nu geen andere maatregelen behalve de cerclage. Moet wel gedurende het grootste deel van de zwangerschap medicatie gebruiken voor mijn reuma die de kop heeft opgestoken vlak na de vorige bevalling.
     
  9. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Sjaslique herkenbaar hoe je jouw gevoelens omschrijft m.b.t. het verlies van de eerste kindjes en wat jullie 3e kindje daarin betekent voor jullie.

    Wat moet dat extra spannend zijn geweest met het bloedverlies. :cry:
     
  10. Princessjesliefde

    Princessjesliefde Actief lid

    18 mei 2019
    281
    108
    43
    Vrouw
    @Corynne ik ben nu 16 weken; had nu toevallig al 3 weken verlof gepland, en ga daarna ook niet meer terug werken. Is idd lang thuis, maar mentaal heb ik dat ook echt nodig.. ik zou te veel schrik hebben dat ik me zou overdoen.

    @Sjaslique ik heb ondertussen al door dat iedere gynaecoloog andere adviezen geeft wat wel/niet mag na cerclage. Hier werd gezegd: niets meer tillen/heffen >5kg (dus zoontje niet meer tillen), niet meer in bad/zwembad, en seksverbod. Allemaal tot de cerclage er uit is.
    Nu een week rustig houden en daarna langzaam terug actiever worden; mr ik denk dat ik sowieso veel ga rusten..

    Hier is het heel vlot verlopen, ik heb eigenlijk geen last en maar heel minimaal wat bloed verloren. Gisteren ‘s avonds hier thuis wat willen opruimen, maar dan kreeg ik toch wat last. Misschien niets, misschien ben ik nu ook paranoia bij het minste dat ik voel; maar toch. Komende dagen toch vooral thuis rusten!

    @Liefeling ik voel me er vooral moe door.. doe elke middag een dutje mee met mn zoontje. Merk wel dat de utro effect heeft.. ben ze eens een avond vergeten en de ochtend erop kreeg ik toch een harde buik.. mssn toeval maar dan direct opgestoken en daarna geen last meer gehad..
     
  11. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat fijn dat je nu vakantie hebt en daarna niet meer hoeft te werken. Natuurlijk liever een minder complexe en risicovolle zwangerschap en werken tot 34/36 weken. Maar wij zijn al blij als we dat termijn halen. En eerlijk gezegd vind ik de dagen qua emotionele belasting zo heftig, dat concentreren en werken vaak geen optie zijn. Laat staan de lichamelijke belasting die niet meer mogelijk is. Ik vind het zelf erg lang thuis, maar heb wekelijks contact met collega's en mijn vervanger, dus ik ben niet helemaal van het toneel verdwenen.
    Het fijne is nu wel dat je tijd hebt om alles gereed te maken voor de komst van de baby. En zo uitgerust mogelijk te zijn voor wat komen gaat.

    Paranoia bij elk steekje of iets dat anders lijkt, herken ik wel. Hou je rustig. En bij twijfel het ziekenhuis bellen.

    Wat betreft de utro merk ik ook verschil. Veel zelfs. Ik ben ze ook soms een keer vergeten en dat maakt veel uit. Vooral ook moeheid, alertheid/concentratievermogen, maar het meeste nog de verweking van de banden e.d. Daardoor kan ik bijna niet meer (trap)lopen omdat mijn bekken zo hevig verweekd is dat het voelbaar schuift t.o.v. elkaar. Op de dagen dat ik de utro was vergeten, had ik hier veel minder last van. Dus erg balen. Maar ik tel de capsules af! Vorige week het laatste recept ingewisseld bij de apotheek en ik heb nog 3 doosjes (van de 19,5). Ik heb gelukkig geen harde buiken gehad tijdens het vergeten en ook de bmh bleef mooi lang.
     
  12. Princessjesliefde

    Princessjesliefde Actief lid

    18 mei 2019
    281
    108
    43
    Vrouw
    @Liefeling ik zou me idd ook te veel zorgen maken als ik nog zou moeten werken.. Het is idd wel lang thuis he, maar het is te belangrijk om echt te rusten.
    En nu kunnen we idd rustig alles voor de baby voorbereiden. We gaan volgende week al een geboortelijstje leggen, en hebben al een afspraak voor het geboortekaartje. Wil alles al goed op voorhand plannen deze keer :)

    Ben ook een babydekentje aan het haken, en heb wat boeken en series aan de kant gezet om de dagen door te brengen :p

    Alles om gewoon die 35-36 weken te halen, daar zou ik al blij met zijn!
     
  13. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Princessjesliefde wat leuk dat je een beetje een plan hebt en leuke dingen voor de baby gaat maken.
    Ik heb dat ook gedaan, heb nu bijna alles af. Heel prettig. Alle wasjes ook al gedaan. Het geeft ook wel fijne afleiding om er zo mee bezig te zijn.

    Het kamertje zal hier komende week af worden gemaakt en het wiegje op onze kamer gezet, box in de woonkamer.
    Ik heb ook veel zelf gemaakt, vlaggenlijntjes met de naam, babyspeeltjes, een boxkleed en dekentjes genaaid. En wat leuke geboorteversieringen geknutseld.

    Ik kijk er wel naar uit dat echt alles klaar staat en ligt. Het enige dat echt nog even werk vergt is het ontwerp van het geboortekaartje, maar dat is in een dag wel geregeld denk ik.

    Weten jullie het geslacht al? En hebben jullie al naamideeën?

    Weer een dag erbij!
     
  14. SusieFlower

    18 nov 2018
    76
    14
    8
    De angst /spanning zit nog wel hoog omdat er iets gezien is op de echo.
    De metingen zijn nog steeds goed, cervix blijft lang en met de utro gaat het goed.
    Heb er geen klachten van.
     
  15. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @SusieFlower wat vervelend dat de angst/spanning zo hoog is. Is er op de echo iets met de baby gezien? Of iets anders?
     
  16. Corynne

    Corynne Actief lid

    30 apr 2019
    177
    140
    43
    Vrouw
    Wat is er gezien @SusieFlower? Fijn dat je cervix nog lang is. Ik duim dat alles goed blijft gaan!

    @Liefeling 1,5 jaar geleden werden ze geboren, moet zeggen dat deze hele periode overwegend donker is geweest voor mij. Nu weer een lichtpuntje! :)

    Ik ga nu ook beginnen met utrogestan (vanaf 16w)

    Weet iemand hoe het met @Hopefulmama is gegaan?
     
  17. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Heftig @Corynne en ook wel herkenbaar. Maar ik moet zeggen dat sinds onze dochter er is, er ook weer glans is. Het echt hevige verdriet en gemis, maar vooral de boosheid zijn wel afgezwakt.

    Zijn jullie al vlug weer gaan proberen om zwanger te worden? Of stond je hoofd er niet naar?
    Ik heb zodra het kon weer de mmm opgestart. De wens om een kindje vast te houden was zo groot.
     
  18. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Zucht, wat een weer vandaag. Niks om naar buiten te willen.
    We hebben er maar een pyjamadag van gemaakt en zijn her en der nog wat in huis klusjes aan het verzetten. Nesteldrang. :D Ik wil nu echt alles af hebben en het huis opgeruimd etc. Tot ergenis van mijn man, want die is liever met andere nuttige dingen bezig. ;)
     
  19. Corynne

    Corynne Actief lid

    30 apr 2019
    177
    140
    43
    Vrouw
    @Liefeling fijn om dat te lezen, ik denk dat een stukje van het verdriet en de leegte verzacht gaat worden. Wij ook vrij snel na de geboorte (aantal maanden) maar toen eerst een miskraam gehad dus uiteindelijk pas 14 mnd na geboorte van onze zoontjes weer zwanger. Wat ons veel te lang duurde en me ook veel extra verdriet heeft gegeven/ het verdriet om onze zoontjes alleen maar versterkte.

    Ik ben heel de dag lekker series aan het kijken :)
     
  20. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Corynne , herkenbaar. Het wachten voelt zo machteloos en hopeloos. Je leven staat gewoon stil, zo voelde dat voor mij. Ik heb ook eerst nog een mk gehad na mijn zoontje, maar wel gelukkig de 4e behandeling na mijn zoontje wel weer blijvend zwanger van geraakt.
    Van de pogingen voorafgaand aan mijn huidige zwangerschap gelukkig geen mk's gehad. Dat het maar een keer gewoon goed mag gaan vind ik.

    Welke series ben je aan het kijken?

    Hier nesteldrang :D, zojuist een grote rommelige kast helemaal uitgemest. Veel weggegooid en de rest netjes terug in de kast geruimd. Heerlijk! Ik heb al een paar dagen het gevoel dat ik moet ontspullen. Dus er gaat veel de kliko in. Ik blijf nog even doorgaan de komende weken :D dat ruimt in elk geval lekker op! :thumup:
     

Deel Deze Pagina