Cerclage/pessarium clubje 2019

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Line85, 4 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Princessjesliefde

    Princessjesliefde Actief lid

    18 mei 2019
    281
    108
    43
    Vrouw
    Blij dat de grote hitte gaan liggen is, want ik had er toch ook last van..

    Soms moet je er even van tussen hè. Hier heeft mn man vandaag vakantie en gaan we ook met ons drietjes ontbijten en samen iets doen.
    We zouden normaal 10/8 op vakantie vertrokken zijn; maar die hebben we moeten annuleren omdat 14/8 de cerclage moest door gaan. Heel jammer.. voorlopig is er niet echt een ander reisje gepland: vanaf maandag gaat mn zoontje terug 3 dagen per week naar de crèche. En in oktober start mn man met nieuw werk dus gaat hij ook niet onmiddellijk vakantie nemen.
    Maar de routine zal ook wel helpen denk ik. Zoontje gaat ma-woe-vrij naar crèche en di & dond is hij dus bij mij. Telkens afwisselend een dag volledige rust en een dag met peuter (en die dagen zullen de grootouders wel bijspringen denk ik).

    @Sjaslique hopelijk een goede controle! En fijn, vakantie! Geniet ervan!
     
  2. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Princessjesliefde dat is een prettig weekritme wat betreft rust en de zorg voor jullie zoontje. Hij is nu 2?
    Wat enorm balen dat jullie de vakantie moesten annuleren. Misschien nog een lang weekend weg in september? Of heb je die behoefte niet meer? Ik kan me ook wel voorstellen dat uit je vertrouwde omgeving gaan met een cerclage ook niet heel ontspannen kan zijn. Of valt dat mee?
    Continu die spanning en zorgen... :(

    Het ritme ervaar ik ook wel als fijn. Onze dochter gaat 4 ochtenden p.w. naar de psz. En ze doet nog aan middagslaapjes. Dus ik heb ook 4 dagen relatief veel rust. En die is hard nodig helaas.

    Hier raak ik langzaam door mijn to-do-lijst heen. :rolleyes: Heel fijn aan de ene kant, maar ook wel raar... wat moet ik de rest van de weken nog? :D
    Alle kleertjes, doeken, etc. zijn gewassen en liggen klaar, geboortekaartje is voor zo ver als mogelijk klaar, al regeldingen zijn geregeld, kamertje is wat betreft mijn taken klaar (mijn man moet wel nog wat finishing touch regelen), de ooievaar staat zelfs al klaar en de traktatie voor mijn dochter ook. :D

    Hebben jullie ook dat je bij elke nieuwe maand weer blij bent dat die vorige maand voorbij is?
    Voor mijn gevoel heb ik de hele zwangerschap uitgekeken naar het moment dat het 1 oktober wordt, dan ben ik bijna 36 weken. Maar september wilde ik toch op z'n minst wel kunnen halen... dus fijn dat augustus nu bijna voorbij is!

    Langzaam komen we allemaal weer dagen vooruit...
     
  3. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Sjaslique een hele fijne vakantie! Hoe lang blijven jullie weg? Gaan jullie ver?
    Hopelijk vandaag een goede controle!
     
  4. Princessjesliefde

    Princessjesliefde Actief lid

    18 mei 2019
    281
    108
    43
    Vrouw
    @Liefeling hij is idd 2 geworden in mei. Ik blijf nu idd liever gewoon in de buurt, blijf het toch wat eng vinden.
    Vandaag een uitstapje gemaakt naar Planckendael (de zoo) en dat was heel fijn! Stukje wandelen; en dan even bankzitten en mijn mannen een deel vh park alleen laten bekijken; ideale mix en toch eens weg geweest.
    Mijn zoontje slaapt ‘s middags ook nog gemakkelijk 2-3u en ben daar ook heel blij mee zelf :D

    Ik herken je gevoel heeel goed! Ik ga begin januari 36 weken zijn en januari is echt mijn einddoel: ik wil zoooo graag dat dit kindje geboren wordt in 2020!
    Voor jou nog maar een maandje te gaan! Ik hoop heel hard dat je oktober haalt!

    Hier qua timing is het wel wat moeilijk: 6 januari start mn zoontje op school, en dus kans dat dat gaat samen vallen met de geboorte van de baby.. ook niet ideaal dus.. maar ja, we zullen zien..
    idealiter ga ik dus echt maar Rons 38-39 weken bevallen zodat hij toch al 2-3 weken rustig naar school kan gaan :p konden we het maar zo goed plannen hè!

    Ik ga de komende weken wel nog weten wat gedaan! Administratie thuis op orde zetten, huis in kleine stukjes opruimen, baby voorbereidingen,.. ik hoop dat ik me niet ga vervelen, het gaat helpen om de tijd sneller te doen gaan en me af te leiden van het zorgen maken.

    Ik ben wel heel blij dat ik ze al zo duidelijk voel bewegen, dat geeft toch echt geruststelling hè! Is jouw baby heel actief?
    Ik hoop echt voor jou dat september voorbij vliegt! (En voor mij ook want in oktober ben ik 24 weken! :D)
     
  5. Wbm88

    Wbm88 Lid

    1 sep 2019
    52
    5
    8
    Vrouw
    Lieve allemaal,

    Wat fijn dat deze forum er is.
    Ik zal in kort mijn verhaal vertellen.
    Wij zijn onze dochter verloren bij 23 weken zwangerschap. Zonder enige aanleiding. Nu zijn we weer zwanger, ben nu 16 weken. En heb sinds 1,5 week een cerclage. Ook krijg ik vanaf aankomende week, elke week een spuit.

    Nu is dit een spannende tijd, en is het fijn als je met mensen kan praten, die weten hoe het is.
    Ik merk dat ik heel voorzichtig ben met bewegen. Het liefst zit ik de hele dag op de bank, af en toe wat lopen in huis. Maar na aankomende week, moet ik weer beginnen met werk. Iets waar ik erg tegenop zie. ( gelukkig doe ik kantoorwerk) ik krijg in het ziekenhuis te horen dat ikvooral naar mijn lichaam moet luisteren. Maar dat is juist iets wat ik moeilijk vindt( omdat de vorige keer geen voortekeken had). Hoe hebben jullie dit aangepakt? Het liefst zou ik vanaf nu halve dagen werken en niet meer. Maar ben bang dat mijn werkgever daar niet echt mee eens is.

    En hoe kwamen jullie die eerste paar weken door? Elk steekje en ik ben bang dat het fout gaat.

    Maar heel fijn om dit zo te kunnen bespreken.
     
  6. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Princessjesliefde laten we dan maar goed blijven duimen dat september vlug en goed voorbij gaat. En een gezonde 2020-baby voor jullie! :)
    Qua timing zal het vast zichzelf wel uitwijzen tegen die tijd. We hebben er helaas niets over te zeggen.

    Mijn baby is met vlagen actief. In het begin echt heel actief, maar de laatste tijd iets minder. Als hij soms een paar uur niet heeft bewogen, dan vibd ik dat echt spannend. Maar vandaag stuitert hij flink!
     
  7. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    #107 Liefeling, 1 sep 2019
    Laatst bewerkt: 1 sep 2019
    @Wbm88 wat een onzekerheid he?
    Wanneer is jullie meisje* geboren?

    Luister goed naar jezelf. Wat je werkgever vindt is bijzaak.
    Ik heb via de gynaecoloog een brief gekregen met het advies om te stoppen vanaf 20 weken.
    I.v.m. enorme buikpijn na ghele dagen werken, ben ik rond 17 weken halve dagen gaan werken en een paar weken later helemaal gestopt. Dit heb ik met bedrijfsarts besproken, die had mij denk ik liever nog lsnger zien doorwerken, maar kon her advies van de gynaecoloog en al mijn klachten niet negeren.
    Ik zou dan ook een gesprek meg je bedrijfsarts aanvragen, aangeven dat je lichamelijke klachten hebt en daaenaast concentratieproblemen i.v.m. de spanning. Misschien een of twee hele dagen gaan werken zodat je hrt hebt geprobeerd.
    Desnoods een beetje aandikken.
    Ik moet wel zeggen dat ik het twee keer heb meegemaakt, eerste kindje overleden na extreme vroeggeboorte (voor de 24wk) en tweede kindje 3 maanden te vroeg geboren. Dat was denk ik reden genoegv voor mijn werkgever om op safe te spelen.

    Ook ik heb geen voortekenen gehad. Dat is voor mij de reden om gas terug te nemen. En inderdaad, elk steekje en pijntje maakt je onzeker en soms ook angstig.
    Maar ik heb daarnaast ook zoveel bijwerkingen van progesteronmedicatie, dat ik al vroeg niet lang meer kon zitten, staan en lopen. Dus lichamelijk niet meer in staat was om te werken.
     
  8. Wbm88

    Wbm88 Lid

    1 sep 2019
    52
    5
    8
    Vrouw
    @lieveling: dankjewel voor je reactie.
    Ik heb dinsdag weer een gesprek in het ziekenhuis, en dan ga ik dit ook met haar overleggen.

    Onze meid is afgelopen 9 maart geboren, en helaas ook overleden. Dat is nog niet zo lang geleden. Maar voordat we het wisten was ik al weer zwanger. ( ik heb ook endometriose en hielden dat ook in ons achterhoofd).

    Mag ik vragen welke progestoron medicatie jij hebt? Ik krijg wekelijks pruloton injecties. ( volgens mij heten deze zo). Welke bijwerkingen heb jij vooral last van?
     
  9. Sjaslique

    Sjaslique Actief lid

    9 jul 2016
    293
    197
    43
    @Princessjesliefde wat fijn dat je toch op uitje bent kunnen gaan naar de dierentuin. En die timing met geboorte en school is lastig ja, maar helaas weinig van te zeggen van te voren.

    @Wbm88 welkom hier. Heb je klachten gehad na het plaatsen van de cerclage? Ik snap je angst wel om weer meer te gaan doen. Ik merk bij mij dat ik de eerste keer heel terughoudend was en nu de tweede keer voel ik het wel iets beter aan, neem wel op tijd mijn rust. Misschien toch een afspraak maken met de bedrijfsarts.

    Wij zijn een weekje weg, lekker in nederland, dus allemaal geen verre reizen of vliegen ofzo.
     
  10. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Wbm88 :cry: Dat is volgende week een half jaar geleden. Hoe voelt het om zo vlug weer zwanger te zijn?
    Ik zou zeker je angst bespreken en vragen wat haar advies is. Geef ook aan hoe je het zelf ziet (halve dagen) en of je gynaecoloog daarin iets voor je kan betekenen.

    Ik heb Utrogestan capsules en die heb ik al vanaf week 2 i.v.m. icsi en verse tp.
    Bijwerkingen :cry: bijna te verl om op te noemen. Maar eigenlijk al heel vlug bekkenpijn en lage rugpijn en die ook al redelijk vlug dusdanige vorm aannam dat ik niet eens meer even naar een winkel kan. Ik kwam erachter dat dit door de progesteron komt omdat ik een keer een paar dagen op rij een dosis was vergeten. Toen had ik nergens last van.
    Ik heb ook last van carpaal tunnelsyndroom, ben enorm kortademig (kan soms niet eens een gesprek voeren) en mijn lichaam voelt heel labiel (snel omzwikken e.d.).
    Een paar weken geleden was ik het zo zat dat ik een week lang maar een halve dosis heb genomen. Dat was een verademing!
    Er is nooit bewezen dat ik vanuit mezelf te weinig progesteron aanmaak. Dus mijn vermoeden is dat mijn waarde veel te hoog is. De gyn wil het niet prikken.
    Nu heb ik in overleg met mijn verloskundige besproken dat ik vanaf 33 weken kan gaan halveren. Om in elk geval nog een beetje van de bank af te kunnen komen.
    Ik neem nu 200mg per dag.
     
  11. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Sjaslique een hele fijne week! Goed om er even uit te zijn!
     
  12. Wbm88

    Wbm88 Lid

    1 sep 2019
    52
    5
    8
    Vrouw
    @lieveling:

    Heeft best dubbele gevoelens om weer zo snel zwanger te zijn. Was na 1e keer ongesteld meteen raak. Hadden we ook niet verwacht. Maar aangezien ik ook endometriose heb, zijn we ook heel blijd at het nu zo snel gelukt is. ( helaas ken ik ook mensen die helaas geen kinderen kunnen krijgen dankzij endometriose).
    Gelukkig hebben we toen veel hulp gehad en het goed kunnen afsluiten. Maat blijft soms nog erg heftig.

    Dag zijn idd veel bijwerkingen zeg. Lijkt me erg heftig. Hoop voor je dat het straks wat beter gaat als je wat mag minderen ermee. (Sorry weet niet hoever je nu bent, kon ik niet zo terug lezen).
     
  13. Princessjesliefde

    Princessjesliefde Actief lid

    18 mei 2019
    281
    108
    43
    Vrouw
    @Wbm88 ik snap je onzekerheid heel goed. Hier ook vorige keer bevalling totaal uit het niets dus heb nu ook schrik bij het minste dat ik te veel doe.. de eerste weken vond ik snel gaan, maar nu lijkt het alsof ik al eeeuwen 18 weken ver ben en de tijd maar niet vooruit gaat..
    ik mocht in theorie van de gyn tot 24 weken werken, maar heb eerlijk aangegeven aan haar dat ik het niet zag zitten na de cerclage terug te gaan.. vooral emotioneel dan uit schrik me te overdoen.. ze was heel begripvol en ben dus sinds dan (half aug) thuis. Ik zou dus zeker luisteren naar je lichaam, zowel lichamelijk qua klachten als ook mentaal/emotioneel wat juist voelt voor jou..

    Vandaag is mn man terug gaan werken en zoontje naar de onthaalmoeder.. mijn eerste dag alleen thuis.. ik probeer toch wat bezig te blijven (3 manden was die naast me staan om op te plooien, en wil proberen het eten te maken.. en de huisadministratie bijwerken), maar lig ook een groot deel van de dag in de zetel.
    Normaal moest ik anders vandaag ook terug beginnen werken en ben héél blij dat dat niet moet.. ik snap dus heeel goed je zorgen!!

    @Liefeling ik neem ook utro 1tje per dag, maar heb gelukkig niet de last die jij ervaar.. vooral vermoeidheid eigenlijk. De gyn sprak van opdrijven naar 2 of zelfs 3 per dag als ik harde buiken zou krijgen of mijn bmh tekenen van verkorting vertoont..
    volgende vrijdag meting en 20w echo; daar tel ik nu eerst naar af. Vrijdag de 13e.. hopelijk een geluksdag!
     
  14. Wbm88

    Wbm88 Lid

    1 sep 2019
    52
    5
    8
    Vrouw
    @Princessjesliefde: ik heb morgen een afspraak met mijn gynocoloog, en ga dit ook voorleggen bij haar.
    Wat je zegt dat de dagen voorbij kruipen, herken ik wel, mijn man is vanaf vandaag weer aan t werk, en netflix is ook een keertje klaar. Gelukkig heb ik als hobby borduren en heb al vast wat besteld. Maar 18 weken, schelen we niet veel qua tijd.

    Een hele andere vraag aan iedereen met een cerclage. Voelen jullie deze ook zitten. ( of deel ervan) als je bepaalde houdingen aanneemt op de bank of met lopen? Het is niet pijnlijk maar je voelt wel dat er iets zit wat er normaal niet zit.[/QUOTE]
     
  15. Corynne

    Corynne Actief lid

    30 apr 2019
    177
    140
    43
    Vrouw
    Ik gebruik 200 mg utrogestan en heb geen last van bijwerkingen.

    Ik heb na de cerclage ruim 2 weken trekkende buikpijn gehad die langzaam af nam. Nu eigenlijk niet meer, alleen soms eind van de dag. Voel de cerclage een beetje trekken als ik moet hoesten/niezen.

    Ik zou een afspraak met de bedrijfsarts plannen. Er zijn geen zwart wit adviezen voor cerclage. Zolang deze goed zich mag je normaal bewegen (geen zware inspanning) maar bankrust is ook niet aangetoond beter. Is natuurlijk een ander verhaal als er dingen veranderen. Maar los daarvan is je gevoel belangrijker. Ik heb voor nu een wel goede belans gevonden denk ik.
     
  16. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Wow, ik wat is er de afgelopen tijd veel gebeurd. Ik heb alles gelezen.

    Hier inmiddels over de 34 weken heen, met cerclage. En ik doe alles weer. Zelfs schoonmaken. De cerclage zit er nu bijna 18 weken in. Gek idee. Over precies 2 weken wordt deze losgeknipt. Zit nu al vanaf week 12 thuis op de bank. En de weken zijn voorbij gevlogen. De eerste weken niet hoor. Dus ik kan me voorstellen dat veel van jullie echt uitkijken naar de mijlpalen. 24 weken was voor mij echt een mijlpaal, ook al wilde ik niet dat ons zoontje dan al geboren zou worden.

    Hier is wel alles bijna klaar. Moet alleen de wasjes nog doen en de enveloppen van de geboortekaartjes schrijven. En ouderschapsverlof regelen. Dat wil ik deze week en volgende week gaan doen.

    Heb wel sinds een week een drukkend gevoel op mn cerclage. Af en toe pijnscheuten maar geen last van buikpijn. Ik denk dat de kleine nu op de cerclage hangt. Het is ook pijnlijker geworden met lopen. Kan niet wachten tot de kleine is geboren. Ben ook heel benieuwd wanneer dit is :D
     
  17. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Welkom!! Ik ben zelf al gestopt bij 12 weken werken, op advies van de gynaecoloog. Ik mocht wel thuiswerken. Maar door alle stress rondom zwangerschap vond ik het wel welletjes. Ik heb zelf ook een kantoorbaan. Mijn werkgever krijgt gewoon een volledige vergoeding voor mij. En ik krijg ook 100% doorbetaald. Je werkgever kan gewoon iemand tijdelijk inhuren om je te vervangen. Het is even vervelend maar als het goed is moet je werkgever wel begrip hebben voor je situatie. Je bent een kindje verloren.

    Ik ben begin april gestopt en ga in januari weer terug.

    De weken ben ik doorgekomen met haken, Netflix, Videoland, vlogs en veel lezen. Ook had ik regelmatig bezoek. Daarnaast heb ik een schoonmaakster die mn huis schoonmaakt en mn man deed de rest in huis. Vanaf week 16 tot 26 weken heb ik niks gedaan. Veel op de bank gezeten. Daarna weer gaan mobiliseren. Merkte ook dat ik de eerste weken veel last had van de cerclage. Trekkend gevoel. Niet lang kunnen lopen. Dat is nu redelijk weg.

    In ieder geval veel sterkte, doe rustig aan. En pak je rust.
     
  18. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    @Princessjesliefde wat goed om te weten dat jij maar 1 utro per dag hoeft. Als ik er maar 1 neem, heb ik die dag nauwelijks last van klachten.
    Ik ben begonnen met 6 stuks p.d. vanuit de icsi, dat is rond de 14 weken dacht ik afgebouwd naar 2 p.d. Ik heb vanaf 8 weken al een deel van de klachten die door verweking komen.
    Ik denk zelf dat ik torenhoog in progesteron zit. Alleen de gyn wil het niet prikken.

    Wij hadden vandaag weer een meting. En nu was mijn bmh weer terug naar 4,5cm! Geen funneling, etc. Dus de gyn is heel optimistisch. Ik denk ook dat ik nu zelf langzaam naar 1 utro p.d. ga afbouwen. Want het is niet meer te harden en ik wil ook gewoon kunnen slapen en af en toe zonder veel pijn even de deur uit.

    @Line85 wat fijn dat je de 34 al gepasseerd bent. Het zou goed mogelijk zijn dat de baby nu op de cerclage drukt i.v.m. indaling. Klinkt logisch?

    Er is veel geschreven, voor mij vandaag een beetje te veel om op iedereen te reageren. Mijn ogen vallen dicht.

    Vandaag zowel bij gyn als vk geweest. Was toch wel vermoeiend. Maar wel met vk besproken hoe we de bevalling voor ons zien (halve lotusbevalling thuis in bad). Wensen en mogelijkheden besproken. En ook weer wat wijzer geworden m.b.t. het verschil tussen het natuurlijke bevalproces en hoe er in het ziekenhuis wordt gestuurd. Dus ik heb nu heel duidelijk in beeld wat ik absoluut niet wil en wat wel. Ik kijk er steeds meer naar uit.

    Voor nu: welterusten.
     
  19. Princessjesliefde

    Princessjesliefde Actief lid

    18 mei 2019
    281
    108
    43
    Vrouw
    @Liefeling 32 weken woehoew!! Super hè! Heel blij ook om te horen dat je bmh weer lang was! Je gaat je termijn nog uit doen, oktober wenkt!
    Super ook dat je al kan gaan bespreken hoe je de bevalling ziet, en het echt op jouw manier gaat kunnen doen!
    Zou dan idd ook kijken om de utro af te bouwen, als je zo veel last hebt..

    Ik heb soms al wat harde buiken, maar max 2-3 per dag, en zeker niet elke dag. Maar ga het volgende week toch tegen de gyn zeggen..

    @Wbm88 hoe was het bij de gyn?
     
  20. Wbm88

    Wbm88 Lid

    1 sep 2019
    52
    5
    8
    Vrouw
    @Princessjesliefde: het ging goed bij de gyn. Bmh is mooi lang en de cerclage zit er goed in. En met de kleine gaat alles heel goed. Die spuit viel wel best tegen, maar hoort erbij. Volgende week weer de volgende afspraak.

    Ook over werk gepraat. En ga morgen met mijn werk en bedrijfsarts spreken. Mijn gyn gaf wel advies dat ik max halve dagen mag werken en niet meer. Dus dat ga ik voorleggen bij hun.

    Hoe gaat het bij jou?
     

Deel Deze Pagina