Cerclage

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Simmy, 2 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Simmy

Simmy Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.067
    313
    83
    Hi!
    Vorige week heb ik voor de 4e keer een cerclage gekregen bij 13 weken. De afgelopen 3 keren was in een ander zkh, daar bleef ik een nachtje en ging ik na een week op nacontrole. Erg fijn. Dit zkh stuurde me een uurtje later naar huis en zeiden, nou we zien je bij de 20 weken echo...
    Zijn hier meer dames met cerclage? Hoe zijn jullie ervaringen en hoe gaat het?

2. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw

Hier inmiddels 36 weken zwanger met cerclage.

Na het plaatsen mocht ik dezelfde dag naar huis, wel pas tegen de avond terwijl de cerclage in de ochtend is geplaatst. Ik kreeg ook een controle na een week, en moest sowieso de hele zwangerschap tweewekelijks naar de gyn voor opvolging. Maar op dat vlak werkt het hier in België wat anders dan in NL, wij lopen sowieso de hele zwangerschap bij een gynaecoloog en niet bij een verloskundige.

De zwangerschap is best goed gegaan, vanaf 28w wel verkorte baarmoederhals en druk op de cerclage dus dan platte rust voorgeschreven gekregen tot 34 weken. Nu doe ik rustigaan wat meer en de cerclage wordt op 13 april verwijderd.

Ik was alvast heel blij dat de cerclage geplaatst is, ondanks de ongemakken (geen seks, niet in bad, steekjes in m'n baarmoederhals door de druk op de cerclage) want de kans was groot dat ik anders weer veel te vroeg bevallen was...

3. Simmy

Simmy Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.067
    313
    83
    Gefeliciteerd, fijn dat het nu goed gaat.
    Mijn eerste is ook vroeg geboren en overleden. Bij de tweede cerclage, is verwijderd op 36.6 en bevallen op 37.0
    Bij de twee daarna is de cerclage bij de keizersnede verwijderd.
    In mijn andere zkh was ik ook gewend om een week na de cerclage op nacontrole te gaan en dan tweewekelijks de gyn.
    Maar dit academisch ziekenhuis denkt er blijkbaar anders over...
    Ik maak me niet teveel zorgen omdat de cerclage de andere 3 keer ook heeft gedaan wat hij moest doen zonder al teveel problemen.
    Van deze gyn mag ik trouwens wel sex ( maar dat doe/durf ik natuurlijk absoluut niet met de cerclage) en in bad. Alleen niet sporten en fietsen.
    Volgende week ga ik ook weer werken..

4. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    Wat **** dat jullie ook een kindje hebben moeten afgeven door vroeggeboorte... Was jij ook zo angstig de eerste zwangerschap na de vroeggeboorte?

Wat wordt mijn cerclage in vergelijking met jou laat verwijderd zeg. Ga 37.6 zijn. Best zenuwachtig voor, straks krijg ik weeën wanneer dat ding er nog inzit...

Is er een (medische) reden waarom de jongste twee via keizersnee geboren zijn?

Ze zullen idd wel weten wat ze doen in het algemeen ziekenhuis! Mocht van mijn gyn eigenlijk naar maandelijkse controles toen bleek dat de cerclage zijn ding deed, maar ik had het daar zelf nogal moeilijk mee :rolleyes:

Ik had al gelezen dat de meningen rond wel/niet seks en in bad enorm variëren van arts tot arts, maarja, je wilt het risico niet lopen dat je iets fout doet en er daardoor een infectie oid ontstaat hé. Al begint mijn hoogzwangere lijf momenteel écht wel te snakken naar een warm badje :roflmao:

Moet jij ook iets van progesteron bij gebruiken om je baarmoeder rustig te houden? Hier de hele zwangerschap utrogestan, gelukkig wel oraal en niet vaginaal...

Werken is hier sowieso geen optie, ik werk in de zorg en bij ons is het de regel dat je in moederschapsbescherming gaat (en dus thuisblijft) vanaf je je zwangerschap bekend maakt op het werk. Wel lange maanden hoor, zo, probeer dan maar eens afleiding te zoeken o_O

5. Simmy

Simmy Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.067
    313
    83
    Progesteron oraal. Dat lijkt me wel wat. Bij welke week ben je daarmee begonnen? Ik kreeg bij de andere 3 proluton injecties vanaf WK 16 maar dat bestaat niet meer. Dus nu kan ik blijkbaar utrerogestan nemen.
    De tweede was keizersnede omdat hij in stuit lag en versie was mislukt. Ze hebben toen trouwens de cerclage laten zitten tot de ks bij 38.0 ik was ook bang al eerder weeën te krijgen...Bij de derde had ik een placenta percreta, was een heel avontuur met 7 liter bloedverlies, aantal dagen IC en longembolieen dus deze keer is spannend.
    Ik werk ook in de zorg maar ga toch weer proberen te werken en hopelijk is het niet te zwaar
    Het zit me alleen niet lekker dat de cerclage helemaal niet gecontroleerd wordt. Ik heb nog steeds een zeutend gevoel in m'n onderbuik namelijk....
    Hoe gaat t bij jou?
    Gaan ze de cerclage er poliklinisch afhalen of onder narcose? Ik had geen narcose of verdoving bij het weghalen. Ik vond het pijnlijk maar wel te doen en ik dacht, als ik zoveel kramp krijg dat ik ga bevallen is het ook niet erg. Haha

6. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    Al vanaf eisprong, maar dat komt omdat ik via ICSI zwanger geworden ben. Eerst 3x per dag 400mg vaginaal gebruikt, vanaf 12 weken afgebouwd naar 1x per dag 200 en na het plaatsen v/d cerclage geswitcht van vaginaal naar oraal gebruik. Om het infectiegevaar te minimaliseren wilde de gyn écht niet dat ik dagelijks iets ging inbrengen.

Hier is er nooit sprake geweest van iets anders, volgens mijn gyn (en een second opinion) werkt utrogestan zeer goed om de baarmoeder rustig te houden. Oraal geeft naar het schijnt wel wat meer bijwerkingen dan vaginaal, maar ik heb er zelf eigenlijk geen last van. Het is momenteel in België wel moeilijk te verkrijgen (productieproblemen door corona ofzo :rolleyes:)

Het stelt me gerust om te horen dat de cerclage bij jouw tweede zwangerschap ook is blijven zitten tot 38 weken! Maar man, wat een heftig verhaal ivm je derde zwangerschap. Ik kan héél goed geloven dat je het nu allemaal extra spannend vindt! Hopelijk verloopt alles deze keer gewoon normaal!

Zorg voor jezelf eenmaal je weer gaat werken hé. Hier zei mijn arts dat, als ik niet automatisch thuis had mogen blijven, hij niet wilde dat ik na 20 weken nog zou werken. Het is niet omdat die cerclage zit dat je zomaar alles kan en mag doen (maar dat weet jij wss beter dan ik, bij de vierde cerclagezwangerschap :p)

Als je je wat zorgen maakt, zou ik gewoon een extra controle vragen hoor! Ik heb dat zeurderige gevoel ook wel nog een tijd gehad na de plaatsing, en het gevoel alsof ik de cerclage constant voelde zitten ofzo. Dus klinkt in mijn oren op zich niet zorgwekkend, maar beter een extra controle dan er de hele tijd over te piekeren hé.

Hier gaat alles wel oké. De laatste loodjes zijn fysiek wat zwaar aan het worden maar ik ben zó dankbaar dat ik ons manneke dankzij de cerclage zo lang heb kunnen dragen. Al verlang ik nu wel heel erg tot 'ie eindelijk in onze armen ligt, we hebben er lang genoeg op moeten wachten...

Cerclage wordt hier ook poliklinisch verwijderd. Best wat zenuwen voor (je leest soms van die horrorverhalen dat dat ding vastgegroeid zit en het verwijderen superpijnlijk is), maar we laten het allemaal maar op ons afkomen zeker? Toch bizar, voor het plaatsen moest ik een epidurale verdoving en nu gaan ze dat ding er gewoon zo uit trekken/knippen :rolleyes: toch fijn om horen dat jij het wel te doen vond, zo zonder verdoving!

Deel Deze Pagina