Hoi dames, Ik zou graag ervaringen willen delen met ouders waarvan hun kind ook een cerebrale parese heeft. Wij hebben een dochter die geboren is met een cerebrale parese, waardoor ze haar rechterkant dus niet optimaal kan gebruiken. Ze heeft al vanaf 4 maanden (toen we er dus achterkwamen) fysio en daardoor gaat het wel stukje bij beetje vooruit. Ze heeft sinds ze 2,5 is ook logopedie omdat haar spieren in haar mond/tong dus ook getraind moesten worden zodat ze wat duidelijker zou gaan praten, dat gaat eigenlijk ook heel erg goed, ze is praat nu veel duidelijker dan toen ze 2,5 was. Eigenlijk gaat het dus best goed, maar ze wordt in september 4 en gaat dan dus beginnen op de basisschool en er zijn dus ook dingen die ze gewoon niet kan of minder goed dan andere kinderen. zou het dus fijn vinden om ervaringen te delen. groetjes, Joyce
Hoi Joyce, Mijn dochtertje heeft hetzelfde als jou dochtertje alleen aan de linkerkant. Ze gaat hiervoor ook 2 dagdelen per week naar een peutergroep op het revalidatiecentrum, en draagt een spalk aan haar been. Overdag heeft ze ze een spalk aan haar hand om haar duim uit haar hand te houden en 's nachts een spalk om haar hand recht te houden. Verder gaat het hier ook heel goed, ze wordt in oktober 4 en gaat dan ook starten op een reguliere basisschool..
debozoe, Het is fijn om mijn ervaringen met iemand te delen. Soms is het best lastig omdat je het aan de buitenkant niet heel erg duidelijk ziet, als je goed oplet zie je het natuurlijk wel ,maar over het algemeen valt het niet gelijk op. Ze krijgt begin volgende maand nog een ontwikkelingstest voor de zekerheid, we weten bijna zeker dat ze gewoon naar een reguliere basisschool kan , maar de revalidatiearts zei ook dat het voor de basisschool fijn is als ze de rasultaten van die test hebben. Ze heeft trouwens ook speciale schoenen en moet misschien een spalkje als ze op haar tenen blijft lopen.
Hoi meiden. Ik vroeg me af of jullie nog ergens aan het praten waren over jullie kindjes. Mijn meisje is doorgestuurd naar de fysio door de kinderarts. i.v.m. het vermoeden van Cerebrale Parese. Ze heeft er nu 10 opzitten en de fysiotherapeute heeft vandaag mijn man medegedeeld dat ze er niet van overtuigd is dat het geen Cerebrale Parese is, maar ook weer niet dat het het wel is. Met andere woorden ze weet het niet, en vind verder onderzoek nodig. Pfft dit was wel even schrikken voor ons. Ik weet eigenlijk even niet van hoe nu verder. Ik hoop dat jullie hier nog af en toe spieken.
Lieseleentje, Ik zou zeggen laat je zo snel mogelijk doorverwijzen naar een revalidatie arts, deze kan je waarschijnlijk veel beter uitsluitsel geven dan een fysio. Mijn ervaring is dat de meeste kinderfysio's niet altijd evenveel ervaring hebben met kinderen met cp. Als je vragen hebt, je mag me pb'en..
Hier zijn we ook doorgestuurd naar het ziekenhuis via de fysio en daar heeft ze een mri scan gehad waaruit dus bleek dat ze een cp had en vanuit daar loopt ze ook weer bij de revalidatiearts. Groetjes Joyce
Mijn zoontje heeft ook cp. Het blijkt dat hij tijdens mijn zwangerschap een herseninfarctje heeft gehad. Daardoor heeft hij schade in zijn hersentjes opgelopen aan de linkerzijde wat zich uit op zijn rechterlichaamshelft. We zijn hier pas in 2011 achtergekomen. In 2012 hebben we de MRI gehad en bleek dus het vermoeden van de revalidatie arts te kloppen en is bovenstaande bevestigd. Mijn zoontje heeft nu fysio en ergo therapie. Hij heeft het vooral in zijn been. Zijn hand is een stuk minder, maar die vergeet hij vaak. Dus onhandig met links iets doen, terwijl rechts verkrampt en die hand vergeten word om mee te helpen. Voor zijn been heeft hij nu een beenbeugel (spalk) en aangepaste schoenen. Verder gaat hij wel naar een gewone school. Qua leren gaat het super (groep 2, hij is 5 jaar), maar idd met zijn motoriek loopt hij wel achter. Ook is het af en toe vervelend met uitjes etc. Hij houdt het lopen gewoon een stuk minder lang vol. Ook komt nu het verschil in sporten. Zwemles gaat erg lang duren helaas en in een speciale groep. Zijn klasgenootjes hebben allemaal al A en gaan op sport, bv voetbal. Tja, dit kan hij ook niet. Zit op fysio gym. Ik vind dit zelf erg moeilijk, want hij valt zo vaak buiten de boot en wil zo graag mee doen. Ook kan hij nog niet op een gewone fiets fietsen en heeft hij dus een aangepaste driewiel fiets. Maar verder is hij een vrolijke jongen die er erg goed mee omgaat. Hoe zijn jullie er achtergekomen? Is er ook sprake van een infarctje? Wanneer is dat bij jullie kindjes gebeurd denken ze? Fijn om eens mensen te spreken die hetzelfde meemaken.