Ik zou dit voor niemand niet willen. Jij bent degene die met autopech de ooms en tantes ophaald, de gene die zorgt dat iedereen op de juiste plek staat... Je kunt er zelf haast niet van genieten. Ik vind dat je dit mag weigeren, zolang je maar uitlegt waarom.
Het hangt er van mij wat ze willen wat ik allemaal moet gaan regelen. Kijk ik ben niet de beroerste en wil best mee helpen met de allerlei dingen regelen voor de bruiloft. Maar het is ook een feestje waar ik ook van wil profiteren dus ook een feestje wil bouwen Dus als ik de hele dag en avond bezig moet zijn om dingen te regelen, dan weiger ik ceremoniemeester te zijn
Ja hoor. Mijn beste vriendin heeft ook geweigerd . Zij was zooooooo bang iets fout te doen of dat iets niet zou lukken en dat ze dan de hele dag alleen maar in de stress zou zitten. Dat wilden wij haar ook niet aandoen dus we snapten het volledig. Ze is wel gewoon gezellig mijn getuige geweest. Dat vond ze veel fijner (en rustiger haha). Uiteindelijk zijn zwager en schoonzusje ceremoniemeester geweest en dat is allemaal prima verlopen!
Ik heb ook een keer geweigerd. Bij een hele goede vriendin. Ik was 2 weken voor trouwdatum uitgerekend van mijn 1e en zag het echt niet zitten. 1,5 jaar later wel ceremonimeester geweest bij mijn broertje, die trouwde 3,5 weken voor mijn uitgerekende datum, maar de broer van zijn aanstaande was ook ceremonimeester, dus op de dag zelf heeft hij veel geregled.
Ik zou het weigeren. Ik heb teveel chaos in mijn hoofd om dat soort dingen te doen én ik zou bang zijn dat het niet zou worden wat ze van me verwachten. Maar wij hadden zelf dan ook gewoon geen ceremoniemeester.
Tuurlijk mag je weigeren al vind ik 8 weken zwanger geen reden Ik heb met 30 weken nog foto's gemaakt op en bruiloft. Ook veel regelwerk, maar het is gewoon een eer om te doen.
Ja, dat kan. Een ceremoniemeester is er in mijn ogen voor, om ervoor te zorgen dat de bruiloft soepeltjes verloopt en dat áls er iets mis gaat, het bruidspaar daar niks van merkt. Je kunt dat weigeren, als je bijvoorbeeld: - denkt dat jij niet voldoende overwicht hebt (noodzakelijk in mijn ogen!); - denkt dat het te zwaar voor je wordt (bijvoorbeeld vanwege zwangerschap of ziekte); - of gewoon geen zin er in hebt, maar dat moet je dan eerlijk zeggen! Eisen die je zou kunnen stellen: - dat je alleen op de dag zelf CM bent en niet van tevoren allerlei dingen gaat regelen; - het regelen van het vrijgezellenfeestje er niet bij hoort; - dat het bruidspaar goed aangeeft wat ze willen en wat niet; - dat het bruidspaar je goed inlicht over mogelijke problemen/probleemgevallen in de familie, zodat je daarop kunt anticiperen; - dat je er wel de hele dag bij wil zijn, dus niet als loopjongen wordt gebruikt en steeds voor een boodschap weggestuurd wordt. Noodgevallen daargelaten, maar het moet wel binnen de perken blijven; - als het bijvoorbeeld te zwaar is: Dat er een tweede CM is, of een sidekick voor de uitvoerende taken - dat je de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld je kindje te kunnen voeden of om te kolven of zo. Maar dat lijkt me geen eis. Beetje raar als het bruidspaar vindt dat je dat niet mag Ik ben nu 2x CM geweest. 1e keer gaf ik borstvoeding. Ik heb 1x gekolfd in het ouderlijk huis, toen de bruid aangekleed werd en de moeders broodjes aan het smeren waren. Ik ben later 1x naar huis op en neer gereden om te kolven, tussen receptie en diner in. Was ook ingepland Was een geweldige dag. Bruidspaar was helemaal tevreden (en da's het belangrijkste!). 's Avonds heb ik nog een brandje mogen blussen, omdat op de feestlocatie slechts 2 onervaren, jonge mensen achter de bar stonden. Het was warm, dus er werd veel gedronken. Het stond 3 rijen dik bij de bar! Dus ik ben zo'n 2 uur lang bezig geweest met glazen halen en spoelen, zodat die stroom in elk geval door bleef gaan (heb zelf 10 jaar achter de bar gestaan). Heb ik nog complimenten over gehad van de ouders! 2e keer was ik 35 weken zwanger. Ook dit keer vond ik het geweldig om te doen. Ik had in eerste instantie geaccepteerd, maar later dus in overleg met het bruidspaar geregeld, dat een vriendin van haar mee zou helpen. Grootste deel van het geregel deed ik, maar zij heeft ook een aantal zaken overgenomen. Sowieso ben ik niet tot het einde gebleven. 's Nachts nog overgegeven (voelde me net als ik teveel gedronken had) en dat was waarschijnlijk doordat ik me te druk had gemaakt. Maar ik heb er geen spijt van! Ook hier vond het bruidspaar dat de dag goed verlopen was. En er was één persoon die moeilijk deed die avond, maar daar hebben ze ook niks van gemerkt!