2 softmarkers gevonden..

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Lovelyt7, Nov 22, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lovelyt7

Lovelyt7 Lid

Feb 7, 2017
    27
    4
    3
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal, ik ben 26 jaar en momenteel 21 weken zwanger van een meisje.

Vorige week had ik mijn 20 weken echo en daar kwam naar voren dat mijn baby een SUA heeft ( 1 slagader in navelstreng ipv 2). Op zich hoeft dit niks te betekenen maar bij de echo's die ik erna kreeg was ook een wit vlekje op het hart te zien. Dit samen geeft een iets verhoogde kans op het syndroom van down. Ik wil geen vruchtwaterpunctie doen ivm kans op miskraam. Maar ik zit me wel nu te stressen en ben bang dat ik dat de rest van mijn zwangerschap ga doen.
    Heeft iemand ervaring met deze softmarkers samen ? En hoe is het afgelopen?

Groetjes onzekere moeder.

2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    De kans op een miskraam is iets verhoogd maar nog steeds minimaal. Persoonlijk (maar dat is mijn mening) zou ik het wel doen... zulke stress de komende maanden zou voor mij niet te doen zijn.

Of ze heeft het wel of niet.... met een vlokkentest heb je wel de zekerheid en kan je je eventueel voorbereiden op wat komen gaat!

3. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

Oct 15, 2015
    3,449
    1,130
    113
    Wij hadden 2 softmarkers en daardoor verhoogde kans op trisomie 18. We wilden geen punctie dus hebben nipt gedaan. Die was goed maar gaf geen 100% zekerheid. Bij 22 weken bleek 1 softmarker te zijn verdwenen en de verhoogde kans op trisomie 18 dus ook. De groei achterstand is de hele zwangerschap gebleven en ze is dysmatuur geboren.

Sterkte met beslissen maar onthoudt dat lang niet alles zeker is... mijn meisje zou haast niet levensvatbaar zijn en nu is ze klein maar gezond en bijna 14 maanden oud!

4. Curitiba

Curitiba Fanatiek lid

Dec 21, 2015
    1,447
    393
    83
    He wat balen zeg! Die onzekerheid :(
    Ik ben ook zwanger van een meisje met een SUA (ontdekt bij de geslachtsecho) en ben onwijs nerveus voor de 20 weken echo.
    Ik zou als ik jou was toch voor de punctie gaan. Dan weet je het in ieder geval zeker.
    Sterkte met je beslissing!

5. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Lastig het! Mijn meisje had ook een echodense focus op haar hartje en een groeiachterstand. Daardoor ook de hele zwangerschap in de rats gezeten en uiteindelijk (gelukkig) voor niets. Maar het was echt een rotperiode. Het vervekverv met deze softmarkers is dat ze eigenlijk nog niet genoeg kennis hebben om te weten hoeveel groter je risico is.

De nipt is ook later in de zwangerschap ook nog betrouwbaar en geeft geen verdere risico's, zou dat nog een optie zijn? Daarnaast is van belang wat je zou doen met een"slechte" uitslag. Als je het kindje toch wilt houden, wat is dan de meerwaarde?

6. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    Heb je alleen de normale 20 weken echo gehad of ook al de guo?

Wat zo’n vlekje zou kunnen betekenen weet ik niet, maar zou het wel verder laten nakijken sowieso denk ik. Bij onze dochter was wel sprake van een SUA. Daar bleek de ene ader wel veel dikker te zijn dan normaal 1 ader is en zij had dan gelukkig ook allesbehalve een groeiachterstand.

Als je zeker wilt zijn of er sprake is van down of een ander syndroom is de enige optie een vlokkentest...anders zit je de rest van je zwangerschap in de stress of t wel of niet zo is en het hangt natuurlijk ook af van de vraag of je al dan niet de zwangerschap zou willen voldragen als er inderdaad wel sprake blijkt van down oid.

7. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,038
    3,862
    113
    Female
    Thuis
    Wij hebben vanwege een andere genetische afwijking voor dezelfde keuze gestaan. Het was duidelijk dat onze jongste zoon hier 50% kans op had. Onze oudste zoon heeft dezelfde afwijking, de meeste kinderen die ik ken met Down functioneren op een 'hoger' niveau dan hij.

Voor ons stond van te voren vast dat dit voor ons geen reden voor zwangerschapsonderbreking zou zijn, dus hebben we geen vlokkentest laten uitvoeren.

Het klinkt niet zo spannend bij een ander: licht verhoogde kans op een miskraam. Maar wij wilden absoluut geen extra risico's lopen op een extreme vroeggeboorte, want als het je eigen kind betreft, is zo'n risico direct een stuk minder abstract.

En ja, ik heb de rest van de zwangerschap in de stress gezeten en hij heeft dezelfde afwijking als zijn broer, maar ik zou als ik het over moest doen weer dezelfde keuze maken.

Share This Page