Hallo, Hoewel ik nog niet zwanger ben, heb ik wel de wens nog om dit jaar te gaan proberen hiervoor. Nu zit ik zelf met een gezondheidsprobleem, ik heb allergisch & inspanningsastma, op dit moment wel onder controle en ben al overgezet op 'zwanger' vriendelijke astma-inhalers en heb ik overgewicht. Ik ben niet de laatste paar jaar sterk aangekomen, maar ook niet afgevallen. Nu wilde ik graag weten, wanneer je nou precies in aanmerking komt voor een ziekenhuisbevalling? Alvast bedankt, Ilona
Hoi Ilona, het hebben van deze aandoening op zich geeft geen indicatie voor een medische bevalling. En qua overgewicht ligt het eraan wat je BMI is of het een medische indicatie is. Je moet altijd bedenken wat de meerwaarde van het ziekenhuis/gyn is, boven een poliklinische bevalling met je vk. Je kunt ook altijd bij een vk in de buurt op preconceptioneel advies gesprek gaan. Wordt meestal niet vergoedt door de verzekeraar, de kosten zijn over het algemeen 95 euro. Maar je kunt hier wel gericht dit soort vragen stellen. Ik duim voor je kinderwens. Groetjes Brigitte