Hallo,Omdat ik in augustus na 24 weken zwangerschap ben bevallen ( gebroken vliezen, navelstreng uitgezakt, baby overleden) Krijg ik nu wekelijkse cervix meting en proluton injecties. De vorige keer braken m'n vliezen zonder aankondiging, 2x een kramp in m'n rug en pats al t water weg. Nu ben ik doodsbang dat t weer zomaar gebeurt en daarom mijn vragen: Heeft er iemand (goede) ervaring met de proluton en/of cervix metingen? Weet iemand of ze tijdens die cervixecho's ook kunnen zien of je ontsluiting hebt of dat je cervix aan t verweken is? Sorry voor t lange verhaal en de vele vragen. Ik hoop dat iemand Me een beetje antwoord kan geven. Dankjewel alvast!
Ik heb met 23+4 mijn cervix laten opmeten bij de gynaecoloog. Ik was eenmalig bij de gyn. wegens andere redenen en ik stelde haar de vraag waarom in NL niet standaard de cervix opgemeten wordt, bv tijdens de 20wk echo. In sommige landen is dat wel zo. Oa hier op het forum las ik verhalen over cervixproblemen, wat er kan gebeuren als je bmm te kort is of je te vroeg ontsluiting krijgt. Ze was verrast door mijn vraag, en zei dat een groep gynaecologen, waaronder zijzelf, zich er hard voor aan het maken zijn dat de cervixlengte en eventuele verweking/ontsluiting inderdaad gecontroleerd worden. Juist omdat een vroeggeboorte door cervixinsufficiëntie vaak zo snel en onverwacht optreedt dat alle hulp te laat komt. Reden dat het nog niet standaard wordt gedaan is dat in NL er volgens haar nog geen standaard behandelprotocol bestaat als blijkt dat er inderdaad cervixproblemen gevonden worden. Behandeling met Progesteron was volgens haar iets wat mogelijk in dit protocol wordt opgenomen. Ik weet niet of Prolutan ook progesteron is? Zij vond dat er echt werk van gemaakt moet worden, omdat de gevolgen ontzettend ingrijpend zijn voor de ouders die het overkomt. Ze bood aan om het gelijk maar bij mij op te meten, gelukkig 41mm, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een stuk geruster naar huis ging met die wetenschap. Dus ik hoop dat de meting wordt ingevoerd, zodat er voor ouders misschien wel op tijd kan worden ingegrepen.
Dank je, proluton is idd progesteron en ik hoop dat t helpt...mn cervix is "maar" 2.8 cm maar onder de 2.5 of 2.0 cm wordt er niks gedaan. Ik vind t zo eng!
Logisch dat je het eng vindt, jeetje, het is ook niet mis wat je hebt meegemaakt. Ik hoop voor je dat je cervix niet korter wordt en dat het allemaal goed gaat aflopen meid!