Cervixinsufficiëntie en spiraaltje?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door MommyOwl, 17 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Als je cervixinsufficiëntie hebt, kan je dan gewoon veilig een spiraaltje hebben? Blijft die goed zitten? En heeft die verder geen gevolgen voor een eventuele volgende zwangerschap in de toekomst?

Vandaag had ik het over anticonceptie met de arts-assistent die mijn bevalling heeft gedaan, en ik zei dat ik zat te denken aan een koperspiraaltje. Zij zei verder niks over dat dat een slecht idee zou zijn. Maar wat zijn jullie ervaringen?

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.179
    4.490
    113
    Navragen bij de gynaecoloog lijkt me, die weet alle mogelijkheden het beste :)
    Als ik het allemaal lees over cervix insufficientie, is dat iets wat tijdens een zwangerschap is, en niet zozeer dat je baarmoederhals altijd slapper is...maar ik weet het fijne er ook niet van. Als je baarmoederhals namelijk niet helemaal "normaal" is kan het spiraaltje makkelijker eruit komen of niet goed zitten, waardoor je alsnog zwanger kunt raken...

op de website van de T-safe (een van de vele soorten koperspiraaltjes) staat het volgende

Je kunt de T-Safe koperspiraal niet gebruiken bij:
    abortus gevolgd door een infectie als complicatie, gedurende de afgelopen 3 maanden
    afwijkingen van de baarmoeder (= uterus) of baarmoederhals (cervix)
    buitenbaarmoederlijke (= ectopische) zwangerschap
    genitale infecties (met uitzondering van candida, een onschuldige schimmelinfectie)
    een ontsteking van het kleine bekken (zeer zeldzaam)
    een overgevoeligheid voor koper (zeer zeldzaam)
    seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) gedurende de afgelopen 12 maanden, met uitzondering van bacteriële vagina-ontsteking, (recidiverende) genitale herpesinfectie, hepatitis B en cytomegalovirusinfectie
    tumoren van de baarmoeder of baarmoederhals
    vaginale bloedingen buiten de menstruatieperiode om
    zwangerschap of wanneer zwangerschap is gewenst

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.179
    4.490
    113
    Verder ben ik erg tevreden over het koper spiraaltje als anticonceptie middel. Geen hormonen en mijn cyclus is helemaal natuurlijk (en redelijk stabiel 29-32 dagen). Wel iets hevigere bloedingen maar dat hoort erbij, verder niet erger dan tijdens pil gebruik.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik weet het niet, ik heb 2x een koperspiraal gehad dat uiteindelijk verzakte (bij 6wekencontrole zat het telkens goed, 2x na 3 jaar bleek hij verzakt maar wie weet hoe lang hij al niet goed zat?) T ussen het eerste en tweede spiraal heb ik met 26w een vroeggeboorte gehad. Ik had een placentaloslating dus of verzakte spiraal en vroeggeboorte verband houden weet ik niet. Ik mag nu geen koperspiraal meer, de enige optie is nog het spiraaltje dat vastgeknoopt wordt aan de baarmoederwand maar dat vinden we een onprettig idee.

5. Wiskagirl

Wiskagirl Bekend lid

6 okt 2011
    718
    0
    16
    Roosendaal
    Ik heb ook baarmoeder insufficiëntie 2 vroeggeboortes 25+5 en 26+6 en bij mij bleef een spiraal niet zitten, 3x gehad en 3 keer kwam het er gewoon uit. Meestal binnen 2 weken al met krampen.
    Dus hier werkte het niet.

Deel Deze Pagina