Ik heb via mijn huisarts even gevraagd of ik progesteron mag prikken na mijn eisprong om te kijken of ik een goede eisprong heb. (Vermoed zelf namelijk van niet) Dat mag. Ik vroeg wanneer dit het beste kan maar hij zei dat dat niet uitmaakt? Maar ik dacht van wel. Ik heb vandaag mijn eisprong dus ben morgen 1 dpo. Wanneer zou ik dan het beste kunnen testen? En wat zijn de normaalwaardes? Want op freya lees ik tussen de 12-60 maar op een andere site staan weer andere waardes. 'Wanneer gedurende enig moment in de tweede helft van de cyclus de hoeveelheid progesteron in het bloed boven een bepaalde concentratie uitkomt, is daarmee aangetoond dat er een eisprong heeft plaatsgevonden. Deze grens ligt meestal in de buurt van 40 tot 50 nmol/L.' Betekent dat dan dat de waardes eigenlijk ideaal gezien in de buurt van 40-50 moeten zitten of niet? Ik hoor het graag.
Op 7dpo wordt meestal geprikt op progesteron. 40-50 lijkt me hoog. Meestal lees ik dat de grens bij 20 ligt. Die hanteerden ze ook in mijn ziekenhuis. Maar sommige houden een lagere grens aan. Andere weer een hogere.
Mijn gyn zecht een week dus 7 dagen na eisprong is goed om te gaan prikken. Ik had al geprikt op 4dpo en mijn progesteron waarde was 106! Dmv echo's was het zekerweten op 4dpo.. ziekenhuis heeft er geen verklaring voor waarom het zo enorm hoog was maar zeiden dat het super goed was.. maar als tussen de 30 en 60 ideaal is heb ik mijn twijfels bij mezelf.
Je moet op dag 5-7 na je vermeende eisprong je bloed laten checken op progesteron. Je waarde moet dan minimaal 20-30 zijn.
Ik heb ook bloed laten prikken via de huisarts. Hij vertelde me dat de uitslagen goed waren! 18,8... Terwijl dat wel onder de 20 is. Het lab houdt wss de waardes van Freya aan.. Maar dus geen doorverwijzing voor mij, terwijl ik eerder vanuit zh wel medicatie kreeg bij een waarde van 17. Mijn zh hield de ondergrens van 30 aan.. Maar wanneer testen is uiteraard wel belangrijk! Tussen de 5 a 7 dpo inderdaad..
Ik moet al meerdere cyclussen mijn progesteron laten prikken. Altijd op dag 3-6-9 na ovulatie. Dus 3x per cyclus.