cervixmeting: van 5 naar 3 cm in een week

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door jomay, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    @Loe, wat naar dat je je zo niet gehoord en gesteund kan voelen door sommige mensen/instanties. Het is ook vreemd dat het beleid zo kan verschillen per ziekenhuis. In het vorige ziekenhuis waar ik ben bevallen van ons kindje met 19+5 weken zeiden ze dat ik bij een volgende zwangerschap een cerclage zou krijgen. Zit nu bij een ander ziekenhuis vw verhuizing en die doen geen preventieve cerclages, wel proluton.
    En het kan inderdaad zo zijn dat je pas serieus wordt genomen als het een keer mis is gegaan, dat lees/hoor ik tenminste vaker.

Ik merk nu een enorm verschil in begeleiding met mijn vorige zwangerschap, toen ik nog bij de verloskundige zat (sowieso niet zo'n hoge pet meer van op hierdoor):
    Toen liep ik al dagen met licht bruin/bloedverlies, dacht eerst dat het niet zo zorgwekkend was omdat ik dat bij mijn eerste zwangerschap ook wel eens had gehad, alleen eerder, in het eerste trimester. Dus ging niet eens meteen aan de bel trekken. Toen ik ook regelmatige zeer pijnlijke onderbuikkrampen kreeg ging ik me echt zorgen maken en bellen naar de verloskundige. Maar de verloskundige vond het niet nodig dat ik naar het ziekenhuis ging, ondanks het bloedverlies en de regelmatige krampen. Ze wilde alleen laten checken op blaasontsteking en omdat zij geen harde buiken voelde concludeerde ze dat er niks aan de hand was. Bovendien zei ze, op deze termijn (19 weken) is er toch niks aan te doen als het mis gaat, je moet afwachten. Ik mocht pas 2 dagen later naar de poli verloskunde, en toen bleek dat ik al ontsluiting en uitpuilende vliezen had. Kreeg meteen weeenremmers, antibiotica, plat liggen. Voor een cerclage bleek het te laat. in het ziekenhuis zeiden ze dat het jammer was dat ik zo laat gekomen was... :x
    Het kindje is 4 dagen later geboren en overleden.

Een van de ergste dingen vond ik nog wel de houding en slechte adviezen van die verloskundige, het was ook nog een stagiaire trouwens ('maar wel de hele tijd overlegd met supervisor'). Ik zie me nog zitten, helemaal trillen en huilen op de bank van bezorgdheid: 'moet ik niet naar het ziekenhuis?' 'nee, wat een onzin, daar doen ze ook niks nu.' Heb achteraf nog een klacht ingediend, en ze bleven maar zeggen dat het inderdaad erg voor mij was, maar dat ze dit toch echt niet van te voren hadden kunnen weten en de stagiare niks fout had gedaan blabla, nou werkelijk... Is ook nog het meest bekende verloskundigenbureau van Amsterdam/Nederland, door Beatrijs Smulders opgezet... het Geboortecentrum.

Dus ben allang blij dat ik nu bij de gynaecoloog zit ipv verloskundige en voel me hier wel meer serieus genomen en beter begeleid. Maar dat het daarvoor eerst mis moet gaan in Nederland is toch wel heel zuur...

2. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    (beetje off-topic verhaal geworden trouwens, excuses)

3. Swiebertje

Swiebertje Actief lid

15 apr 2012
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Loe
    Gelukkig is het bij jullie uiteindelijk wel goed gekomen, maar blijf het onbegrijpelijk vinden hoe laks ze in NL wat dat betreft kunnen zijn. Iets dergelijks is een mede-maandmama van mij ook over komen: die had rond de 30 weken al behoorlijk regelmatige en ook pijnlijke weeen, maar werd toch steeds weer naar huis gestuurd door het zkh, ook al liet de CTG de weeenactiviteit ook zien en bleek ze na een week of 2 al een klein beetje ontsluiting te hebben. Pas toen ze rond de 34 weken echt om de 5 min. heftige weeen en al 3cm bleek te hebben, is ze met spoed aan de weeenremmers gelegd. Heeft wel wat geholpen, maar ze is uiteindleijk toch met net 35 weken bevallen. En dan is het zkh zich idd ook van geen schuld bewust. :x
    Al moet ik zeggen dat ze waar wij wonen juist wel weer heel erg snel ingrijpen. Ik had een paar lichte weeen en kwam gelijk al aan de weeenremmers te liggen, terwijl de Bmm wel nog gewoon 3,5cm was en potdicht zat.

@ Jomay
    Die vk van jou heeft het wel heel erg bont gemaakt zeg! :$
    Weet niet hoe het beleid is, maar vind het persoonlijk nogal onverantwoordelijk om een stagiaire helemaal alleen te laten werken. Overleg met de supervisor of niet, laatste hoort dan toch tenminste af en toe persoonlijk erbij te zijn om te kijken hoe de stagiaire het doet. En natuurlijk had die stagiaire het niet aan kunnen zien komen, daarvoor was het ook nog maar een stagiaire met nauwelijks ervaring. En als ze echt met haar supervisor overlegd had, hadden bij die toch alarmbelletjes moeten gaan rinkelen bij bloed-/bruinverlies en had die de boel ook nog ff persoonlijk moeten onderzoeken. Maar is (helaas) een al heel oud spreekwoord, hè ´pas als het lam verdronken is, dempt men de put´...

Hier trouwens vanochtend controle gehad. Gyn. heeft de Bmm toch niet opgemeten(zoals ik wel dacht dat ze zou doen), maar alleen ff kort gekeken d.m.v. inwendige echo. Dacht zelf wel te kunnen zien dat ie nog mooi lang is en zij bevestigde iig dat ie nog ´potdicht´ zit. Harde buiken lijken dus gelukkig nog niets of iig niet veel te doen. Blijk wel al iig sinds de vorige controle leucocyten in m´n urine te hebben. Heeft de gyn. verder niets over gezegd, maar vond op internet dat dat kan wijzen op een infectie of beginnende blaasontsteking. Infectie heb ik echter niet (vorige keer nog gecontroleerd en toen waren de leuco´s er ook al) en beginnende blaasontsteking lijkt me ook sterk, omdat ik die dan al een week of 7 zou hebben... Nou ja, volgende maand weer controle (met 31 weken dacht ik), nog even verder doorbijten dus...

4. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hoi, even een update: ben gisteravond opgenomen in amc omdat de cer ix nu 2.4 was... Ik zou evt een cerclage krijgen, maar vanochtend was ie weer 3 cm, dus dan willen ze het ws weer niet doen... Ik neig naar wel, hoop dat het proces wat stopt maar vind t ook wel eng. Misschien start ik wel even een nieuw topic...

5. Swiebertje

Swiebertje Actief lid

15 apr 2012
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sterkte jomay!

Ookal is je baarmoederhals toch weer naar de 3cm gegaan, toch een teken dat het allemaal erg instabiel is. Krijg je nu ook bedrust voorgeschreven? Want lijkt erop dat jouw baarmoederhals erg gevoelig is voor beweging (maar gelukkig ook voor rust!). Probleem met cerclages is dat je daarbij wel het risico loopt een infectie op te lopen, dus dat doen ze over het algememeen alleen als het echt nodig is en liever niet als het al flink rommelt. Maar als je baarmoederhals nu wéér korter wordt, hoop ik toch voor je dat je er één krijgt, zeker omdat je nog maar 21 weken bent!

Hier trouwens al een poos zo elke 10-15 min. harde buiken (terwijl ik overwegend op de bank zit/hang) die echt niet lekker aanvoelen. :(

Deel Deze Pagina