Hoi Dames, Ik heb n vraag. In mijn vorige zwangerschap kreeg ik met 20 weken harde buiken die oversloegen in weeen. Ik kreeg toen een cervixmeting en toen kwam daar 2,4 of 2,3 cm uit (exact zou ik het moeten nakijken) ik kreeg daarop rust opgelegd en ondanks veel harde buiken is de kleine tot 40 weken moeiteloos blijven zitten. Nu ben ik nu weer zwanger en ik merk dat ik toch wel wat gespannen ben bij elk pijntje wat ik voel, vooral omdat mijn 2e zwangerschap dus niet echt stress vrij was. Nu wil ik graag bij de vk een nulmeting vragen voor mijn cervix. Vooral omdat de gyn toendertijd ook zei tja je kan ook uit jezelf zo'n korte bmm hebben. We hebben geen nulmeting dus zegt t niet zoveel. Terwijl hij vlakdaarvoor uitlegde dat het wel erg kort was, maar dat ze niet zoveel deden op dit termijn. Behalve rust opleggen. Wie heeft er ook een nulmeting gehad en bij hoeveel weken was dit en is het raar van mij dat ik dit nu graag wil?
hoi! ik heb een wat afwijkende baarmoeder daarom heb ik hier wel over gesproken met vk. Het moet voor 14 wk worden gemeten en gezien jouw verleden lijkt me dat ze daar wel mee akkoord gaan. Bij mij is het nu mijn eerste zw en aangezien ik geen klachten heb waren ze wat voorzichtig met meten, omdat er sowieso grote individuele verschillen zijn en het niet altijd kwaad kan als die wat korter is. succes
Ik kreeg een nulmeting in mijn huidige en vorige zwangerschap, ook gezien mijn eerdere zwangerschappen. Dat was telkens rond 10 weken (7 à 8mm was het, ik kreeg daarom een cerclage, dat zal bij jou allicht niet aan de orde zijn dan). Ik zou zo'n meting in jouw geval ook zeker laten doen en eventueel regelmatig herhalen om verkorting tijdig aan te pakken (meting werd bij mij maandelijks herhaald).
Thnx meiden! Ik heb woensdag intake bij de vk ik ga het ook direct aankaarten! @mamamaya wow jouwe is wel extreem kort zeg! Maar zo te zien doet de cerclage zijn werk! Hebbje nu ook de hele zwangerschap rust moeten houden??
Klopt, heel korte cervix en onverklaard. Daarbij ook afwijkende baarmoedervorm (licht bicorn). Maar cerclage is voor mij het wondermiddel, wel inderdaad ook in combinatie met veel rust.
Vandaag de intake bij de vk gehad en ze vond een cervixmeting prima! Al was het alleen maar om mij rust te geven. Erg fijn dus. Nu kijken of ze het volgende week meteen bij de termijnecho doen of dat ik nog n keertje terug moet komen.
wat fijn dat je vk het helemaal begreep! Is natuurlijk ook zo gepiept. bij mij wilde in eerste instantie het hoofd van de afdeling er niet aan, omdat ik geen symptomen had die er op wezen, maar gelukkig dat de vk het wel een goed idee vond. Het bleek uiteindelijk 5.4 cm te zijn, veel beter dan verwacht dus daardoor kan ik nu met een geruster hart deze zwangerschap verder door. Hoop voor je dat alles in orde is!
Hier ook een nul meting gehad, volgens mij rond de 14/15 weken. Hij was toen ook iets van 5,4 cm. Ik kreeg vanaf week 20 elke twee weken een cervix meting, en tot nu toe Gelukkig nog goed. Fijn dat ze het wilde doen! Ik vind het vaak wel wat laks dat ze daar zelf niet mee komen na zo'n ervaring.
Bij de vorige zwangerschap vanaf 24 weken volgens mij, begon op 3,5 cm verkorte wel vrij snel. Gelukkig toch met rust tot 37+6 gered
Thnx meiden voor de reacties ik zat van tevoren echt te stressen of ze wel akkoord wilde gaan had zelfs al tegen mijn man gezegd als ze er niet in mee willen gaan dan zoeken we zelf wel iemand die dat kan hahahaha maar goed nergens voor nodig dus. Heel benieuwd wat de lengte is. Ik moest in eerste instantie maar tijdens de termijnecho vragen of ze het direct kon doen en als dat niet kon dan mag ik een nieuwe afpraak maken en als ze in het ziekenhuis moeilijk gingen doen dan mocht ik de vk bellen dan zou zij het regelen voor me. Erg fijn. @Leentje: Ja maar dat vond ik in mijn vorige zwangerschap ook dat ze verder nooit meer hebben gemeten. Achteraf denk ik ook wel eens dat het anders had gemoeten. Ik heb de laatste 3-4 weken al veel weeen gehad maar die zette niet door en pas bij 39w eerste keer gevoeld en had ik al 3 cm ontsluiting toen nog een week doorgelopen met weeen in de nacht steeds en bij 40w vliezen gebroken en toen wilde de bevalling nog niet echt doorzetten bleek de kleine schuin achter mijn schaambot te liggen waardoor de weeeen wel begonnen maar ook steeds weer afzwakte met veel duw en trekwerk is ze eruit gekomen maar het werd bijna nog n ks. Nu vraag ik me ook af als ze recht had gelegen ze niet veel eerder al was gekomen.
Vandaag de meting gehad en hij is keurig 5,1 cm de arts zei ook dat het dan de vorige keer zeker goed is geweest datvikrust heb genomen want dat mijn baarmoeder dus zeker aan t verstrijken was door de voortijdige weeen de vorige keer. Heb nu m fijn gevoel dat hij 1 nu gewoon orima op lengte is en 2 dat ik er de vorige keer goed aan heb gedaan om naar mijn gevoel te luisteren