Kans op miskraam groter als je direct na miskraam zwanger bent?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Yoga fanaatje 1987, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yoga fanaatje 1987

Yoga fanaatje 1987 Actief lid

3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Heb 9 juli een miskraam gehad. Hartje was al paar weken ervoor gestopt met 9 weken helaas. 25 juli na controle en alles was schoon. de gynaecoloog zei dat er binnen nu en een week (dus vanaf 25 juli een ei gaat springen want het baarmoederslijmvlies werd al dikker zag ze) ze zei ook dat we meteen weer mochten proberen. En dat er niet meer kans op een miskraam is als je direct na een miskraam zwanger wordt. Nu las ik hier op het forum van de verloskundige dat er wel een iets grotere kans is??? Dat zegt de verloskundige in dat topic. Maar wie moet ik nu geloven? Want ik zit nu op het wachtbankje. Had vrijdag 23e positieve ovulatietest. Maar als er echt een iets grotere kans is. Hadden we deze ronde overgeslagen. En heb nu al t gevoel zwanger te zijn. Of t is omdat ik t graag wil. Menstruatiekrampen en veel naar wc voor grote boodschap. En levendige dromen. Steken bij ei leiders. Dit allemaal had ik bij mijn zoontje en vorige zwangerschap ook.

2. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Als je een miskraam hebt gehad betekent dat er iets niet goed was met het vruchtje. De kans dat dit twee keer achter elkaar gebeurt is ontzettend klein. En hoe cru dit ook klinkt: als er iets mis is met het vruchtje, dan krijg je een miskraam, daar kun je zelf niks aan doen. Dus probeer er niet te veel aan te denken (makkelijker gezegd dan gedaan). Het komt vast wel goed. Maar een miskraam is helaas iets dat 1 op de 4 vrouwen meemaakt. En ja als je al eens een miskraam gehad hebt, is de kans groter dat je nogmaals een miskraam krijgt. Maar dat hoeft niet. Ik hoop dat je het geen tweede keer hoeft mee te maken.

3. Banana

Banana Fanatiek lid

29 jun 2014
    2.045
    621
    113
    Ik heb een positieve ervaring voor je.
    Ik kreeg ook gelijk na mijn miskraam weer een positieve test. En daar is mijn gezonde zoon uit gekomen!
    Ik heb nog nooit gehoord dat je na een mk meer kans hebt op nog een miskraam. Ik denk als zoiets je gebeurd, je echt dikke vette pech hebt!

4. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Ik heb ook nog nooit gehoord dat je na een miskraam eerder weer een miskraam kan krijgen?? Vorig jaar maart een miskraam gehad en 3 weken later weer zwanger, en dat is mn dochtertje! Ik heb wel gehoord dat je vruchtbaarder kan zijn na je miskraam! Maar dat durf ik ook niet met 100% te zeggen!

5. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Ja dit!
    Heb zelfs nog aan mijn gyn gevraagd of je meer kans hebt op een miskraam, na een miskraam en hij zei van niet.
    Wel vruchtbaarder inderdaad.

Raaf92 vindt dit leuk.
  6. Yoga fanaatje 1987

3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Ik heb ook al allerlei symptomen. Of je lichaam houd me voor de gek. Vraag me af wanneer ik kan testen. Vrijdag 28 juli positieve ovu test. Stel me ei is zaterdag gesprongen. Kan ik dan al testen? Denk eerder zondag omdat ik zaterdag nog ovu pijn had.

7. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ik ben meteen de ronde na miskraam weer zwanger geworden, dochtertje is nu 1 jaar.
    Als er onderliggend iets aan de hand is is de kans groter op herhaling, maar meestal is een miskraam gewoon pech.
    Hoop voor je dat het (snel) raak is!

8. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Ik zou op zn vroegst pas donderdag of vrijdag testen! Ik had 27 juli een positieve ovulatietest en ga denk ik woens/donderdag testen!

9. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Ik was 6 weken na mijn miskraam weer zwanger en dit keer van een tweeling en dat is gewoon goed gegaan, moet wel zeggen dat de angst er wel goed inzat maar dat hoort er een beetje bij.

10. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik zou eerder vertrouwen op je gyn dan een verloskundige op een forum. Beetje kort door de bocht misschien. Hoop voor je dat het raak is!

11. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
  12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Tot kort geleden was men, op basis van onderzoek, ervan overtuigd dat de kans op een miskraam inderdaad groter is als je kort na een miskraam weer zwanger raakte. Hier in Noord-Amerika wordt vaak nog steeds het advies gegeven om 2 menstruaties af te wachten, en er zijn zelfs artsen die adviseren om 6 maanden (!) te wachten. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie baseert haar advies er nog altijd op. Het probleem is alleen, dat dit onderzoek achterhaald is.

Eind 2016 kwam er een meta-analyse (een soort van bundeling van diverse onderzoeken) uit, waarin niets terug was te zien van de vermeende verhoogde kans op miiskraam bij zwangerschap snel na de eerste miskraam. Wel bleek dat de kans op zwangerschap en op een goede uitkomst van die zwangerschap iets hoger ligt bij vrouwen die vrij snel na de miskraam weer begonnen met zwanger proberen te raken.

Maak je dus geen zorgen, @Yoga fanaatje 1987 , jouw gyn heeft gelijk en heeft zijn/haar actuele feiten op een rijtje. De kans op een miskraam is na 1 eerdere miskraam net zo groot als bij vrouwen die nooit een miskraam hebben gehad. Het statistisch risico is pas licht verhoogd na 2 eerdere miskramen. Het is dus niet gezegd dat er niets mis kan gaan, helaas hebben we geen van allen een glazen bol. Maar je hebt de juiste beslissing genomen en ik duim voor je dat je binnenkort die 2 streepjes op de test mag zien!

Libra89, Do1981 en Elizia vinden dit leuk.
  13. shanacasier

shanacasier Actief lid

11 apr 2016
    137
    11
    18
    nee hoor! hier in oktober een miskraam en 3 maand later zwanger en ze is helemaal gezond

14. Baloo

Baloo Actief lid

23 okt 2012
    430
    672
    93
    Vrouw
    Hier 'dikke vette pech' gehad.. Inderdaad na een miskraam gelijk weer zwanger en dat ging ook mis. Wouw, dan is het vertrouwen even ver te zoeken in je lichaam..
    Maar het was bij alletwee misgegaan voor 6,5e week. Het hartje is dus nooit gaan kloppen. Het vruchtje zal niet goed geweest zijn en dat is gewoon echt dikke vette pech. Gelukkig na 2 maanden weer zwanger en dat ging goed!
    Nu bijna 5 jaar later in ronde 1 zwanger en alles lijkt helemaal goed te gaan..
    Het is de meest bijzondere, onzekere en spannende tijd die er maar bestaat!
    Of je nu zwanger bent of binnenkort..ik hoop dat het gewoon lekker goed gaat! Is je gegund
    Liefs

15. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    In spanje geloven ze ook in die theorie. Mijn gyn gaf ook aan beter te kunnen wachten. In nl is de medische wetenschap qua zwangerschap wel wat minder ver dan in andere landen. In hoevere dit dan ook klopt weet ik niet.

16. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Waarom gaven ze aan om te wachten? Hier was het dat ik beter een ronde kon wachten, zodat als ik gelijk weer zwanger zou raken ze niet weten hoe ver je dan ben.. vond ik nou geen belangrijke reden om daar een ronde voor over te slaan, en gelukkig ook niet gedaan want we hebben nu een prachtige dochter!:)

17. Yoga fanaatje 1987

3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Maar ja. Had ik vruchtbaar slijm toen. En verder niet gehad. Heb dat altijd gehad rond ei. Nu is t natuurlijk niet zo betrouwbaar misschien vanwege de mk.
    En in combinatie met de ovu test die miischieb toch wel positief was later in de nacht. Net voor zekerheid ovu test gedaan. Was negatief.

T is maar afwachten nu denk ik.

18. Yoga fanaatje 1987

3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Oh
    Oh dit hoort bij een ander topic.

19. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Geen flauw idee. Hij zei dat ik mn bm de rust moest geven om te herstellen aangezien een mk toch een aanslag is op je lichaam.

Zo eigenwijs als ik was heb ik niet gewacht hoor en ben gwn doorgegaan. Helaas ging het inderdaad weer mis en toen kort daarna weer. Ik weet niet of dat dat de reden was overigens.

She11 vindt dit leuk.
  20. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Ja t is dubbel, maar je hoort sommige ook zeggen als je lichaam er niet aan toe is raak je ook niet zwanger. Ach zo heeft iedereen wat;)

Wel vervelend dat het al 3 x mis is gegaan:(

Deel Deze Pagina