Paar vragen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Chantico, Feb 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dag verloskundigen,

ik heb een paar vragen:

* Ik heb onlangs, bij het goede-nacht-zoenen van onze dochter, over haar ledikantrand gehangen en toen verloor ik m'n evenwicht. Ik kukelde voorover, kon me met m'n hand nog wel tegenhouden en mezelf weer terugduwen, maar ik heb toch die bedrand een paar tellen in m'n onderbuik voelen drukken. Ongeveer ter hoogte van die harde stukken die links en rechts in m'n bekken zitten. Het kindje is nog niet ingedaald ofzo. Kan het dan toch klem hebben gezeten met gezicht of handjes, of is het dan gewoon wat verschoven tot er weer meer ruimte was? Moet ik om een echo van gezicht/handjes vragen om te zien of er niets beschadigd is?

* Is het normaal dat je een kindje met de termijn van 32/33 weken af en toe een paar dagen wat meer voelt en dan weer een paar dagen wat minder? Ik heb echt dagen dat het vrij rustig is in m'n buik en dan weer een paar dagen dat ik het kindje veel meer voel. Omdat het steeds zo gaat, maak ik me niet echt zorgen op 'stillere dagen', maar misschien is het toch beter om dan wel de vk te bellen en te vragen om een ctg ofzo.

* Ik heb de placenta aan de buikwand liggen en draag volgens mij een rustig kindje. Is het iets om me zorgen om te maken dat ik niet erg harde/sterke bewegingen voel? Ik voel wel een aantal keer op een dag iets (sommige dagen veel vaker dan andere dagen dus), maar om nou te zeggen dat het echt harde bewegingen zijn... Moet je echt (vaak) stevige bewegingen voelen, of is het voldoende dát je beweging voelt? (Ik voel wel af en toe een wat sterkere beweging.)

Wat een hoop vragen uit onzekerheid hè?! ;) Ik vind het toch wel spannend dat je zo tegen het einde zelf zo goed moet opletten of je je kindje nog wel goed voelt... Onze eerste voelde ik beter, want de placenta lag toen aan m'n rug, dus ik weet gewoon niet zo goed wat ik 'normaal' is en wanneer ik aan de bel moet trekken.

Nou ja, alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.
    Chantico

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

We zien vaak dat de onzekerheid stijgt naar mate het aantal zwangerschappen stijgt.... Ik denk omdat dat komt omdat je weet hoe dankbaar je mag zijn met al een 'gezond'kindje. Je staat er niet meer zo naief/blue in.
    Geen zorgen je kindje zit zeer goed verpakt die heeft geen last gehad van de rand van het bedje.
    Elke beweging telt, of deze nu harder is of zacht. Je ziet een patroon van drukkere en minder drukke dagen, dit hoort bij jou kindje hier hoef je je geen zorgen over te maken. Maar is het zo dat je niet aan 10 bewegingen komt (dus geen 10 momenten n dag maar echt bewegingen) dan moet je even aan de bel trekken en als je kindje aanzienlijk minder beweegt dan normaal dan ook.
    Nog even doorzetten, je bent er bijna!

Imke

Share This Page