Hey allen, ik ben momenteel 24 weken zwanger. Vorige week is zwangerschapscholestase vastgesteld. Mijn waarden zijn nog niet hoog maar ben toch al gestart met medicatie. Zijn er hier nog meiden met ervaringen van zwangerschapscholestase? Ben toch wat ongerust!
Wat zijn je waarden ? Ik heb vier keer cholestase gehad, bij de eerste was de waarde 55 bij de tweede 68 bij de derde 80 en bij de vierde 162 Cholestase kan echt heel gevaarlijk zijn maar zolang hij niet boven de 100 komt is tot 37 weken wachten geen probleem, een waarde boven de 40 moet je echt met 37 weken ingeleid worden want dat is de grens waarna het opeens heel snel kan gaan en de risico's groter worden. Ook als je dankzij medicatie onder de 40'komst blijft de regel inleiden bij 37 weken, boven de 40 kreeg ik elke 3 dagen een bloedtest met volgende dag de uitslag en een ctg scan Tot 37 weken is het vooral moeilijk voor jezelf, de jeuk is ondraaglijk, ik zat onder de krassen ik had altijd en overal een vork bij me en Krabte mezelf tot bloedens toe, elke dag lag de vrieZerr vol ijsblokjes die ik in een vol koud bad deed voor ik naar bed ging zodat ik in de nacht in een IJsbad kon liggen want kou was het enige dat hielp. Verschrikkelijk was het ! Medicatie hielp hier trouwens helaas niet . Verder was het met de eerste drie gewoon goed na de bevalling, hun hebben er niets aan overgehouden, met de vierde ging het niet goed maar dat was niet te wijten aan de cholestase. Het is goed dat je aan medicatie begonnen bent, ik ken helaas een paar meiden waarvan de arts het bij een hoge waarde niet nodig vond om in te leiden waarbij hun kindje is overleden dus probeer wel echt die 37 weken grens af te spreken met de arts ! Succes het zijn ren aantal lange weken die je tegemoed gaat
Dankjewel Hippo voor je reactie! Vanaf wanneer werd bij jou die cholestase vastgesteld? Over de waarden hebben ze me eigenlijk nog niets gezegd. Maar moet nu volgende week bloed prikken. Hopelijk blijven de waarden wat stabiel met de medicatie. Gynaecologe sprak gisteren van sowieso in te leiden op 37 weken dus denk wel dat ze op de hoogte is. Zelf zei ze me dat 23 weken erg vroeg is voor cholestase. Ik weet niet hoe dat bij jou was en of die waarden heel snel de lucht in gingen?!
Bij de eerste met 31 weken de tweede met 29 weken de derde met 28 weken en de vierde met 22 weken. De waarden bij de eerste drie waren bij de eerste bloedtest tot de laatste eigenlijk gelijk ondanks de urso, bij de vierde was mijn waarde 52 en meteen aan de urso, na 4 dagen nog een test en toen ondanks de urso waren ze gestegen naar 162 en daar gingen ze niet meer af, dankzij de hogere dosis urso ging ik waarschijnlijk niet hoger dan die 162. Goed dat je in iedergeval met 37 weken ingeleid gaat worden, word je nu wekelijks in de gaten gehouden ? Ik zou toch je waarden vragen de volgende keer, hoger dan de 80 word aangeraden elke drie dagen sowieso een ctg te doen en vaak met bloedtest just to be sure.
Hier hetzelfde gehad en hetzelfde protocol gehad als Hippo aangeeft. Bij mijn eerste had ik het wel maar is het niet onderzocht en erkent, ze gaven toen aan dat het gewoon zwangerschapsjeuk was en dat dat erbij hoorde. Ik mocht toen ook geen bloed prikken en heb gewoon tot 41 weken gelopen. Bij de tweede is het gediagnosticeerd met een week of 32. Toen iedere week monitoren, CTG, bloedtest, ursochol. De medicatie sloeg niet aan en omdat mijn ASAT en ASAL leverwaarden extreem verhoogd waren bij de laatste controle ben ik direct ingeleid met 37 weken (wat overigens een zeer chille en fijne bevalling was, helemaal niet wat ik bij een inleiding had voorgesteld en dat terwijl ik nog potdicht zat). Het is even spannend, want het is toch een 'aandoening' in je zwangerschap maar zolang je gynaecoloog je serieus neemt, ze je iedere week een keer bloedprikken, CTG krijgt om de zoveel dagen komt het echt goed hoor meid! Ik heb destijd heel veel gehad aan dit document. NVOG Je kunt dan links verder klikken naar nieuwe hoofdstukken. Lees dat goed door want dan ben je op de hoogte van het beleid dat gehanteerd moet worden bij zwangerschapscholestase. Mocht je behandelend arts zich hier dan niet aan houden kun je dit bespreken.
Ik moet voorlopig om de 2 weken bloedprikken maar misschien hamer ik er toch op om dat elke week te doen. Zal ik mss zelf ook wat geruster zijn. Ik heb het bij mij 2 vorige zwangerschappen niet gehad maar ben toch heel bang dat die waarden plots enorm hoog zouden worden. Vanaf wanneer is het gevaarlijk voor het kindje? Als ik vele reacties lees dan is het vaak enorm lastig voor de moeder maar zou het kindje zelf er geen hinder van ondervinden. Omdat ik zelf nog maar 24 weken zwanger ben, ben ik uiteraard bang dat kindje veel te snel geboren zal worden of in de buik zal sterven. Wat zeiden de dokters daar op bij jullie?
Nu op dit moment heeft je kindje er inderdaad weinig last van, het is vooral vervelend voor je kindje, Als de galzouten echter te veel worden en dit bij je kindje komt kan dit enorme risico's met zich mee brengen, het hart moet dan teveel galzouten rond pompen waardoor het hartje stil gaat staan en je kindje overlijd. Dit risico is meestal pas vanaf 37 weken omdat vanaf 37 weken de galzouten zich sneller gaan verdubbelen en in 24 uur al 3 keer zo hoog KUNNEN zijn, daarom mag er boven de 40 nooit geen risico genomen worden en nooit langer dan 37 weken. Van de 4 bevallingen ben ik 3 keer eerder bevallen , 1 keer met 36.3 ( wel weenopwekkers nodig gehad) 1 keer met 36,5 ook wee opwekkers nodig gehad 1 keer 37 weken ( geplande inleiding) en 1 keer met 36.1 alles helemaal spontaan. Je kunt je aanmelden via een Facebook groep, deze is van heel de wereld van Amerika tot Rusland en China en Australiƫ, daar zitten veel mama's met ervaring en helaas ook mama's die hun kindje hebben verloren aan cholestase,