Challenge 2021 - Niets kopen en veel sparen

Discussion in 'Algemene clubs' started by Liefeling, Dec 13, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Goed dat je man mee was! ;)
    Heel herkenbaar wat je schrijft!

2. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Leuk! Topdoel van je kerstgift. Hopelijk vlug in huis.

einad likes this.
  3. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Wat een leuk plan! Dat soort dingen leveren zo'n bijzondere herinneringen op dat ik daar niet op zou bezuinigen. Maar wel een goede deal qua prijs/kwaliteit zien te vinden.

Hoe oud zijn jullie kinderen?
    De uitgaven aan clubjes tikken zo gauw flink aan! Hier 3x p.w. zwemmen (oudste 2x, jongste 1x) en voor 2 kinderen turnen, 1x p.w.

4. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

Dec 9, 2008
    1,517
    229
    63
    Kinderen zijn 9 en 7. De oudste is zo hard aan het groeien en eet als een volwassene.
    Ik ga zo ook eens kijken over dat boek wat ik hier langs zie komen.
    Nu even de voice kijken.

5. Loes87

Loes87 Actief lid

Jan 29, 2015
    180
    145
    43
    Wij zijn onlangs ook weer begonnen met de broekriem (iets) aan te trekken. Het vloog er gewoon uit. We sparen momenteel wel weer goed en beleggen ook een beetje. Wat hier helpt is een doel hebben, zo sparen we nu voor een verbouwing van de zolder en voor het eerder aflossen van onze hypotheek. Motiveert wel als je ook echt de vooruitgang ziet.
    Maar impuls aankopen doe ik nog steeds, vooral voor de kinderen. En ook de boodschappen binnen budget houden is een uitdaging. Dus ik doe graag mee met jullie!

6. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

Jul 20, 2017
    3,153
    2,346
    113
    Female
    Ik zet dus elke maand €150 op onze "boodschappen en benzine rekening"

Wat ik nu doe qua boodschappen is dat ik een budget opstel, dat is voor ons €100 voor 4 personen. Ik maak vooraf een menu aan de hand van de aanbiedingen van die week (bij ah) en dan zet ik via de app alvast alles in mijn boodschappenmandje wat ik nodig heb. Zo kan ik alvast zien wat de kosten zijn voor wat ik nodig heb voor mijn menu. Stel dat ik dan nog onder mijn budget zit, vul ik de rest aan met lekkere dingen :D niet dat ik die dan persé nodig heb maar ik wil wel dat het ook leuk blijft. En daarin hou ik ook rekening met de koopzegels, dat is 10% van je aankoop bij de ah, dus ik moet qua boodschappen rond de €91 uitkomen.. en dan koopzegels erbij zit ik dus op €100 :p koopzegels spaar ik zodat we daarvan een nachtje weg kunnen. Ik zou dat nachtje weg ook gewoon normaal kunnen betalen hoor want we verdienen genoeg, maar zo vind ik het eigenlijk veel leuker haha! Voelt dan als een gratis nachtje weg want die koopzegels spaar ik ongemerkt eigenlijk.

Daarnaast snacken we 1 x per week, dit kost ongeveer €20-25. Ik tank 1 x per weken voor ongeveer €40 en dat kan dan mooi van het bedrag dat overblijft van 2 weken. Daarnaast ga ik dan alleen nog naar de bakker voor brood. Tot nu toe red ik het al 4 maanden met dit bedrag elke week.

Ik heb tijdens black friday dus een hele bulk shampoo, ob's, wasmiddel en tandpasta gekocht, was €200 kwijt. Hier kan ik wel een jaar mee vooruit en volgend jaar met black friday koop ik dus weer meteen voor een jaar in :rolleyes: dit scheelt uiteindelijk enorm in de kosten. Want dat zijn gewoon enorm dure producten als je die zonder aanbieding koopt.

Wij sparen daarnaast standaard €500 per maand voor onszelf, en €100 per kind. Vaak houden we dan daarnaast nog wel €200-300 over aan het eind van de maand als er niks geks gebeurd wat we dan ook nog weer sparen. Wij willen binnenkort ook gaan beginnen met beleggen maar zijn ons nog aan het verdiepen in hoe we dit precies willen gaan doen. :)

7. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

Jul 20, 2017
    3,153
    2,346
    113
    Female
    En ik hou dus alles bij in ons kasboek (wat ik op de vorige pagina benoemde). Superhandig om bij te houden waar je geld nou precies heen gaat, en je word je even extra bewust van de onnodige uitgaves.

En je abonnementen aanpassen en kritisch nagaan kan ook al enorm schelen op de maandlasten...

8. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    @Mila27 wat slim van het boodschappenmandje. Dat klinkt ook heel efficiënt. Als ik online bestel, dan vind ik het ook wel makkelijker om aan het budget te houden. Maar mijn man vindt het lastig om vooruit te kijken en heeft vaak zoete invallen. Dat kost al gauw een paar tientjes extra per maand.
    Ik denk er nu aan om in onze voorraadkast wat dingen te leggen die hij dan meestal op zo'n moment wil... misschien dat dat helpt. Of afspreken dat hij dat van zijn zakgeld haalt en niet van het boodschappenbudget.

Drogisterij-artikelen en luiers haal ik 1x per kwartaal voor €50-€70 in Duitsland bij de DM, dat scheelt 60% t.o.v. wat het hier kost. En daar tanken we ook meestal, scheelt ook €0,25 per liter.
    Weekboodschappen doe ik veel bij de AH XL 15km verderop en op loopafstand liggen een Plus en Aldi. Bij de Plus halen we de onnodige snaaiboodschappen, goede aanbiedingen en vaak nog iets dat bij de weekboodschappen is vergeten of niet voorradig was. Wat daar wordt gekocht voelt voor mij als 50% overbodige boodschappen.
    Ik denk ook dat ik binnenkort een keer eens naar de Aldi ga, kijken wat ik daar kwijt ben en of het veel scheelt. Maar daar hebben ze lang niet alles...
    Verder ga ik ook naar de slager voor een deel van de vleeswaren en voor alle brood naar de bakker, maar vaak wel met 2good2go 1x per week. Dan hebben we vaak broden, broodjes en wat lekkers voor €5. Ik kan niet zeggen dat het altijd financieel voordeliger is. Maar dan hebben we vaak wel 2 broden + nog veel lekkers dat we anders niet zouden kopen. En daar genieten we dan wel enorm van, voelt als een cadeautje.
    Soms heb ik ook 4 broden voor €5, dat is qua financiën helemaal top natuurlijk.

Na de feestdagen ga ik nog efficiënter kijken naar de weekplanning qua maaltijden en jouw tactiek eens toepassen. Dat helpt vast.

Leuk idee ook van het nachtje weg. Ik spaar de Pluszegels en als ik zo'n 70-80 euro bij elkaar heb, dan betaal ik er 1x de grote boodschappen van. Dat voelt dan wel erg fijn dat je gewoon 2 kratten vol boodschappen 'gratis' hebt. Ik zit nu op €56, dus mogelijk eind januari weer een meevaller.

Inmiddels heb ik flink wat op marktplaats gezet en in een week tijd al zo'n €150 verdiend en lekker opgeruimd

Mila27 likes this.
  9. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Hoeveel geven jullie uit aan kerstboodschappen en -cadeau's?
    Ik had voor de boodschappen €60 extra in gedachten voor de 3 dagen (we krijgen de 24e overdag ook al bezoek). Maar met de weekboodschappen erbij heb ik €85 bij de AH, nog €45 bij de slager en €55 bij de Plus uitgegeven voor verswaren en voelt dat toch als erg veel voor 7-9 dagen.
    Voor cadeau's heb ik te veel uitgegeven, maar wel vooral nuttige cadeau's. Ik ben veel afgevallen en heb wat nieuwe kleding (zeker 6 items) en 2 paar schoenen gekocht en voor mezelf ingepakt. Ik heb al zeker 2 jaar vrijwel geen kleding gekocht voor mezelf (2 sets in de grotere maat die nu slobberde en ik heb weggedaan). Dus dit is echt veel voor mijn doen.
    Voor mijn man heb ik een collectors item cd die hij graag wil hebben, 2 broeken en een staatslot. En voor ons samen diverse uitjes, online escaperoom, bioscoopbon, Eftelingkaartjes, spaarpotje voor een weekendje weg.
    Eigenlijk zijn het op de cd en het lot na, allemaal dingen die we nodig hebben en anders toch op korte termijn zouden kopen.
    Voor de kinderen zijn het nieuwe slabbers met een leuk printje, drinkbekers, pyjama's, (voor)leesboekjes, sloffen. Ze krijgen gezamenlijk een doos Duplo, onze dochter een kleinere doos lego en onze zoon een trybike + driewielerset. Maar hij heeft nogal een medisch probleem gehad na zijn geboorte, dus we willen zijn ontwikkeling zo goed mogelijk stimuleren en hij is gefascineerd door wielen. Dus we hopen dat deze loopfiets voor veel plezier gaat zorgen en zijn ontwikkeling nog meer vooruit helpt.
    Het is best veel, maar als ik kijk wat echt extra is, dan gaat dat om in totaal €125 voor ons allemaal ssmen, dus dat vind ik dan wel een mooi budget.

10. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

Jul 20, 2017
    3,153
    2,346
    113
    Female
    Ik ben wel veel kwijt voor kerst denk ik. Moet de boodschappen nog doen maar voor cadeautjes zit ik al op rond de €400.. iets minder misschien... qua boodschappen zal het ook wel meer dan gemiddeld zijn want we eten samen met mijn ouders en zusje+zwager... heb ook voor iedereen cadeautjes gekocht (en hun ook voor ons..) maar met de kerst ga ik altijd even los :p Sinterklaas niet veel aan gedaan dus nu pakken we wat meer uit... en met oud en nieuw werk ik dus dat scheelt ook weer...

Liefeling likes this.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Leuk dat jullie dit willen! Ik doe dit al jaren eigenlijk, en het bevalt prima zo.

Liefeling likes this.
  12. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

Dec 9, 2008
    1,517
    229
    63
    Heb vanochtend de kerst en weekboodschappen gedaan. Was 170 euro kwijt. Wij krijgen extra eters op kerst avond.
    Alleen horen we nu dat collega van man positief is getest. Dus weet nu niet of het etentje doorgaat.

13. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Nou, dat moet toch ook kunnen! En ben je qua boodschappen dat veel meer kwijt?

Ik heb voor de boodschappen dit jaar stukken beter ingekocht. Ik weet zeker dat er niks te veel is en ook niks te weinig. Vorig jaar konden we nog 2 dagen van veel te veel kerstboodschappen eten, was echt overbodig. En weken erna hadden we nog afvakbroodjes in stervorm en dat soort grapjes.
    Ik heb het nu meer uitgedacht en ben daardoor ook tevreden met het beetje extra uitgaven i.p.v. een royale budgetverdubbeling die ik normaal had.
    Ik denk dat ik nu in een week tijd al wel 100-200 bespaard heb.

14. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Oei, dat is rot. Heeft hij/zij veel klachten?

Wat is normaal je budget voor weekboodschappen?

Ik heb gisteren een weekmenu voor na de kerst van zondag t/m de zondag erna gemaakt en een bestelling bij AH voor zondag in mijn karretje klaarliggen. Dat staat nu op €70 (incl aanvulling voorraad ivm minimum bestelbedrag) en ik kan het nog aanvullen tot zaterdag. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er nog veel bij komt (hooguit iets ongezonds of iets dat nog op raakt). En ik ga vanmiddag nog twee 2good2go pakketten ophalen bij de bakker voor €10, dat gaat grotendeels de vriezer in. Ben benieuwd wat het gaat zijn nu zo voor de kerst.
    Dus we hebben nog €20 over voor oliebollen en onvoorziene boodschappen.

15. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Ik heb ook nog €50 aan VVV-bonnen en wat luxe etenswaren als kerstpakket gekregen!

16. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

Jul 20, 2017
    3,153
    2,346
    113
    Female
    Ik heb de afgelopen dagen de kerstboodschappen gedaan en ben nu €220 kwijt... naar ik heb natuurlijk veel te veel eten :roflmao: dus verwacht hier zeker wel een week mee vooruit te kunnen. Eerste kerstdag eten voor 6 volwassenen + 2 kids en tweede kerstdag 4 volwassenen + 2 kids. Vlees gekocht bij de slager (doe ik normaal eigenlijk niet vaak) en dat hakt er wel flink in... ook wat lekker luxe brood gekocht bij de bakker... wijn... en veel te veel hapjes en snacks die we nooit op gaan krijgen :roflmao: maargoed, volgende week weer hand op de knip:thumup:

17. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Hoe waren jullie kerstdagen? Hebben jullie het fijn gehad? Iets moois gegeven of gekregen?

Ik had een heel leuk cadeau voor mijn man waar hij heel blij mee was! En ik heb zelf ook iets gekregen dat ik al een poos op mijn lijstje had (iets luxere benodigdheden voor mijn sport en mijn eau de parfum die al een tijd op was).

We hebben vandaag nog ontbeten van eten dat over was. De 2good2go gebruiken we sinds vrijdag als lunch en kunnen we nog 3 dagen van lunchen. Dus die inkopen voor lunch zijn over en daar kunnen we morgen en overmorgen nog van lunchen.
    Onze weekboodschappen worden straks bezorgd. Dat is €70 incl €22 voor een kwartaalvoorraad wasmiddel. En middels een weekmenu besteld, dus ik vermoed weinig extra uit te geven. Een paar oliebollen mogelijk.

Hebben jullie extra uitgavenvoor oud/nieuw.

Ik heb nu op kijn internetbankieren al 4 dagen geen uitgaven, wat voelt dat opgeruimd en heerlijk! Gewoon geen chaos aan (kleine) uitgavenonder elke datum.

Jullie nog iets uitgegeven de afgelopen dagen?

18. bijnamama23

bijnamama23 Actief lid

May 3, 2012
    266
    119
    43
    Ik doe mee! Hier de laatste maand veel te veel geld uitgegeven; aan boodschappen en allerlei prulletjes! Dat is vanaf nu klaar! Ik ga sowieso vanaf nu tot eind januari alleen geld besteden aan boodschappen, en verder niks! Ben heel benieuwd hoe ik het ga vinden, houd best van geld uitgeven dus moet echt een andere hobby zoeken ;)

Liefeling likes this.
  19. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Leuk! Succes! Dat is een hele uitdaging.
    Het is even wennen, maar als je het effect gaat zien op je rekening dan is dat direct een mooie beloning.

20. Liefeling

Liefeling Actief lid

Dec 24, 2018
    499
    301
    63
    Female
    Ik heb flink opgeruimd en al zo'n tiental spulletjes via marktplaats verkocht vandaag en daar zo'n €50 mee verdiend. Ik ga nog even bedenken wat ik met die opbrengsten ga doen. Op mijn eigen rekening zetten, op de spaarrekening of in ons spaarpotje voor een weekendje weg doen...

Hoe doen jullie dat met extra inkomsten?

Share This Page