Challenge 2021 - Niets kopen en veel sparen

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Liefeling, 13 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.103
    15.617
    113
    Vrouw
    Hier is al wat te koop stond weg.
    We hebben de kinderen elk 250 euro gegeven (allé op hun spaarboekje gezet).

    Als ik nog eens wat energie heb, schiet ik mij eens in de berging, om nog wat kinder spullen te verkopen.
     
    Luna86, Liefeling en Poolvos vinden dit leuk.
  2. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.542
    113
    Nederland
    Wauw wat veel al.
    Wat verkoop je dan zoal?
    Ik heb voor wij gingen verhuizen (afgelopen okt) ook bijna alles verkocht of weggegeven. Op dit moment heb ik niet echt meer iets om te verkopen:)

    Wij zijn niet zulke goede spaarders;) Nu hebben we wel een bedrag op de spaarrekening, maar die is straks voor de helft weer leeg want er zijn heel veel rekeningen deze maand (eigen risico a 300, 250 extra aan kdv, apk, water/gemeente komt eraan) en onze inductie kookplaat is zojuist kapot gegaan..

    Wij houden maandelijks ook niet zoveel geld over want ik ben de helft in loon achteruit gegaan omdat ik weer met een opleiding ben begonnen. Ook zijn we verhuisd en de hypotheek is zo'n 400 duurder. Op dit moment dus geen vetpot hier maar goed, we komen rond alleen even geen luxe. Als ik klaar ben dan gaan we er alleen maar op vooruit.
     
  3. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ik verkoop echt alles dat we niet meer gebruiken en al veel te lang in kasten/garage/op zolder staat. Serviesgoed, borstkolven, boeken, speelgoed, restanten klusspullen, kleding, sieraden, .... te veel om op te noemen.
    Wij verhuisden 3 jaar geleden en toen hebben we heel drastisch ontspuld. Dat was toen heerlijk. Wat jij ook al aangeeft, dat er gevoelsmatig niks meer te verkopen valt.
    En toch heb ik nu veel spullen verkocht die ik sindsdien niet meer heb gebruikt.

    De maand is bijna om. Dus ik ga vandaag nog een finaleronde door het huis maken en flink wat advertenties plaatsen. Kijken of er nog meer plaats kan komen en de teller nog wat op kan lopen.

    Hè wat vervelend dat jullie zoveel rekeningen hebben deze maand. Dan schiet het niet op met sparen inderdaad. Maar... hoef je voor die rekeningen je buffer niet aan te spreken? Dat zou dan ook wel weer heel tof zijn.

    Je opleiding is dus een investering. Dat betaalt zich straksvast goed terug en dan komt dat sparen vast ook wel weer wat meer.
    Mijn man zit de komende maanden ook in een opleidingstraject, dus ik herken wel wat je schrijft. Het is een fijn idee dat er na die tijd wel een goede loonsverhoging inzit, dus dat is hartstikke mooi!
     
  4. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.542
    113
    Nederland
    Oh dat klinkt goed met opruimen;) Ik heb nog wel veel toettoet bedenk ik mij. Ooit eens geprobeerd te verkopen, maar nooit een reactie op gehad. Dat kan ik nog wel eens weet proberen :)

    Het zal er om spannen of we de spaarrekening moeten aanbreken. Ik heb deze maand vrij veel ORT gekregen omdat ik veel zondagen-feestdagen heb gewerkt in December. Ik denk dat we quitte spelen, maar dan is er dus geen ruimte voor iets anders. Maar normaal, zonder ORT hadden we zeker de spaarrekening moeten aanbreken. Maar inderdaad zoals je zegt; het is een investering en het levert uiteindelijk meer op!:)
     
  5. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Nog toettoet te koop gezet?

    Mijn marktplaatsopbrengst is blijven steken op €820,50 in 1 maand tijd. Super blij mee! Ik heb mezelf even pauze gegeven, maar de advertenties die er nog op staan, daar komen wel reacties op. Voor vandaag, morgen en overmorgen nog verkopen voor €12 in totaal staan. Dus het loopt wel nog door. Komend weekend ga ik weer flink uitzoeken en advertenties plaatsen. Mijn doel voor februari is €250 aan marktplaatsverkopen. Dat gaat in de spaarpotjes.

    Ik merk dat het wel lastiger wordt om aan de budgetten te houden. De potjes 'kinderen' en 'luxe/uitjes' zijn al op voor de periode t/m 20-2 (wel een 'uitje' voor over 2 weken al vooruitbetaald). En ik kom er nu achter dat een van de kinderen nieuwe schoenen nodig heeft. Ik heb voor €35 een goed merk in de sale gezien, zelfde model een maatje groter dan hij nu had. Maar budget is op. Het is het laatste paar. Moet ik dan toch wachten? Grote kans dat ze weg zijn en ik volgende maand meer betaal voor een ander paar met minder korting.
    Of budgetteren voor volgende maand en met Afterpay dan betalen?! Wat zouden jullie doen?

    Voor boodschappen heb ik nu voor 2 weken + volle vriezer en een goedgevulde krat voorraad bijgevuld voor €120. Dus ik hoef pas weer 15-2 boodschappen te doen. Daar heb ik nog €120 voor die week voor. Daar kom ik dus zeker mee uit!
    Ook de tankpot is nog ruim. Een halfvolle tank + nog budget voor een volle tank. En we rijden 1/3 tank p.w. leeg. Moet dus zeker lukken.

    De potjes die op zijn heb ik ook wel erg mager begroot (€50 luxe/uitjes en €75 kinderen). Dus misschien toch maar iets ruimer pakken. Ik heb geen onnodige dingen gekocht ook. En opeens werd de turncontributie á €51 toch afgeschreven (wist ik pas een paar dagen van tevoren).

    Werken jullie ook met potjes? En zijn die dan ruim? Of loop je ook weleens of vaker ertegenaan dat het budget te vlug op is?

    De ene maand is de andere ook niet. Schuiven jullie budget wat uit een potje overblijft door naar dat potje voor de volgende maand? Of verdwijnt dat elders (spaarrekening, ander potje)?
     
  6. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ondanks mijn marktplaatspauze gisteren en vandaag toch voor €35 verkocht. :thumup::D
    Ik breek mijn hoofd er nog even over wat ik in hemelsnaam nog kan verkopen... en dan zaterdag weer nieuwe advertenties plaatsen.
     
    brownielover vindt dit leuk.
  7. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Vanmiddag kreeg ik het toch op mijn heupen. Ik ben de slaapkamers van de kinderen ingegaan met een lege boodschappenkrat en met een volle krat weer naar buiten gekomen. Allerlei doeken, doekjes, enkele kledingstukken en nog wat babybenodigdheden uit de kasten gehaald. Alles netjes gefotografeerd, 8 advertenties op marktplaats gezet en binnen 2 uur zijn 4 nieuwe advertenties verkocht (een halfvolle krat spullen weer de deur uit) en er was een dame die via een nieuwe advertentie bij mijn oudste bijna verlopen advertenties uitkwam en daar ook nog 2 van heeft gekocht! :thumup: Totale opbrengst van gisteren, vandaag en morgen tot nu toe: €53,50.
    Mijn motivatie is weer terug.
    Morgen ga ik mijn eigen kledingkast uitruimen, mogelijk dat daar ook nog een paar verkoopbare items uit komen. :thumup: Op naar de €250 marktplaatsopbrengst deze maand. Het begin is er in elk geval.
     
    brownielover vindt dit leuk.
  8. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.542
    113
    Nederland
    Ja staat te koop, geen enkel bod.:o:

    Ik probeer! met potjes te werken. Maar inderdaad, als ze nu iets nodig zijn dan haal ik dat gewoon op hoor. Helemaal als het nu met korting is. Dan de maand erna iets minder. Er blijft hier nooit iets over, haha :roflmao:

    Wat heb je uiteindelijk besloten?
     
  9. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.103
    15.617
    113
    Vrouw
    #169 Neuzeke, 4 feb 2021
    Laatst bewerkt: 4 feb 2021
    En voor welke periode zijn uw potjes dan?
    Bijvoorbeeld uw kinderpotje, voor wat is dat dan?
    Kleding en schoenen?

    Zelf zou ik (indien ik met potjes zou werken) wat over is, gewoon bij volgende maand leggen.

    Zelf werk ik niet met potjes maar ik koop niet zomaar om te kopen.
    Nu heeft de jongste wat kleding nodig en dan koop ik dat maar ik koop dus niet tussendoor of maandelijks spullen.

    Februari, juni en september zijn iets duurdere maanden. Nieuwe kleding en nieuwe schoenen voor de kinderen zijn toch wel vaak in die maanden.

    Ook met speelgoed enzo is dat zo
    Ik koop niet zomaar om te kopen of tussendoor.

    Ik heb geen bal te doen hele dagen en reken nu wel veel en het is gewoon zoals ik eigenlijk wel al wist.
    Ikzelf geef echt weinig uit.
    Mijn man die is wat losser met geld.
    Verder ben ik heel blij met ons nieuw systeem van 1 keer per week boodschappen doen.
    We zijn met 5 en we eten graag lekker dus zijn wel wat geld kwijt maat het is goed op deze manier en ook gewoon zo duidelijk om bij te houden.
     
  10. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    @Liefeling ik werk niet echt met potjes... we hebben wel potjes op de spaarrekening maar dat is echt voor de grote dingen/uitgaves. Voor de kids koop ik alleen kleding/schoenen uit het potje van de opbrengsten verkoop kleding + kinderbijslag. Hier zit eigenlijk altijd wel voldoende in (en anders verkoop ik wat kleding want ze hebben toch een overvolle kast :p) en zorg ook altijd dat ik de meest nodige dingen op voorraad heb qua maat (schoenen in de sale kopen, maat groter altijd in de kast)

    Ik bereken aan het begin van de nieuwe loonmaand wat er binnen komt, het bedrag voor de vaste lasten en gebudgetteerde bedragen (verjaardagen enz) zet in op de vaste lasten rekening , dan €600-750 (afhankelijk van het aantal weken die de maand heeft) naar de boodschappen/tankrekening. Het bedrag wat daarna overblijft verdeel ik daarna. Een extra deel naar de spaarrekening (naast het vaste bedrag dat we al sparen), een deel beleggen/bitcoins en een deel voor onverwachte/extra uitgaves. Dit werkt voor mij beter dan echt kleine specifieke potjes want ik liep er dan ook vaak tegenaan dat ik te kort kwam. Beter 1 groter potje voor meerdere dingen wat ik gewoon naar inzicht kan verdelen. Geld wat ik dan nog overhou, spaar/beleg ik. Elke nieuwe maand beginnen we weer op 0 :p
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  11. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Daar heb je wel gelijk in. Elke maand is anders. Ik bepaal het budget voor die maand dan ook elke maand opnieuw. Zonder de contributie had het nu dan ook goed gegaan qua budget.

    Ik heb ze 1 of 2 dagen later besteld. Er dus even over nagedacht. En ze gebudgetteerd voor volgende maand. Het is wel een koopje. Volgende maand vind ik zeker geen betere schoen voor minder geld! Dus dat zou echt zonde zijn.
     
    brownielover en Poolvos vinden dit leuk.
  12. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Goed dat jullie nieuwe boodschappensysteem werkt! Maak je dan ook een weekmenu?

    Het kinderpotje is voor elke uitgave die voor de kinderen is (behalve sparen (vaste lasten), eten en benzine (beide gebudgetteerd) verjaardagen en feestdagen (beide andere potjes)).
    Kleding, speelgoed, boeken, luiers, drogisterij-artikelen, contributie clubjes, zwemlessen betaln we iit het kinderpotje. Normaliter zou dat zo tussen €150 en €250 zijn voor 2 kinderen. Al neem ik in de 4 maanden van de kinderbijslag €200 daarvan voor aanschaf van nieuwe kleding/schoenen voor het nieuwe seizoen (de rest wordt gespaard).
    Op het moment zijn geen zwemlessen, heb ik een luiervoorraad voor máánden en ik dacht deze maand alleen onvoorziene uitgaven voor de kinderen te hebben. €75 was dan ruim geweest. Maar ik had de contributie niet aan zien komen.

    Hoe komt het dat je niks te doen hebt?
    Op zich wel gunstig om zo wat meer tijd te kunnen spenderen aan budgetteren/besparen. ;)
     
  13. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat slim dat je ook soort voorraad voor de kinderen hebt, zeker met schoenen.
    Mijn dochter groeit langzaam en doet heel lang met schoenen en kleding. Dus ik vind dat heel lastig inschatten om vooruit te kopen. Mijn zoon lijkt 'normaal' op te gaan met zijn groei. En ik merk dat dat qua inschatting van hoe lang hij ergens mee doet wel makkelijker is.
    Ik koop voor beide wel iets voruit, maar vooral niet-seizoensgebonden dingen zoals ondergoed of kleding die lang te dragen is. Bijvoorbeeld extra laag in de winter, maar dan ook meteen jasje in de late lente/zomer.

    Jullie aanpak voor de kledingkosten lijkt op de mijne, alleen iets georganiseerder. Het zet me wel aan het denken om dat nog wat strikter toe te passen. En misschien om de pot wat ruimer te maken door het overschot van een maand dan in een apart potje te storten waardoor je altijd een buffertje hebt wat dat betreft. Slim!

    Klinkt als een goed financieel plan bij jullie!
    Wij beginnen ook elke maand op 0.
    Mijn maand start ook met het verdelen van de budgetten. Eerst vaste lasten apart, dan €1000 naar de spaarrekening en zakgeld voor onszeld naar de eigen rekeningen. Daarna gebudgetteerde bedragen voor die maand bepalen en op de vaste lasten rekening erbij zetten. Dat werkt voor ons prima op dezelfde rekening. Ik hoid bij wat we die maand aan extra uitgaven verwachten. En het standaard boodschappenbudget is €400 ongeacht hoeveel dagen de maand heeft (de moestuin draagt bij aan jaarrond verlaging van dit budget). Tankkosten bekijk ik per maand i.v.m. incidentele lange ritten en nu met covid/lockdown bijna niet rijden). Onze gebudgetteerde kosten zitten tussen de €750-1000. Afhankelijk van de maand. Wat dan overblijft gaat nu als extra naar de spaarrekening (voor de verbouwing) en extra aflossing van nog en klein restant studieschuld. Dus dan starten we inderdaad op 0 weer.

    Ik heb á la Porterennee afgelopen week met onze energiemaatschappij en telecomprovidor gebeld en om korting gevraagd. Resultaat: €15 korting op onze mobiele abonnementen, €11 goedkoper abonnement en energiebonus van €10 p.m. gekregen (we zaten al bij de voor ons goedkoopste, maar hadden geen oversluitbonus gekregen, waar we wel recht op hebben). Dus de vaste lasten met 2 telefoontjes €36 p.m. verlaagd! :roflmao::thumup: Dat is ruim €400 p.j. zonder er ook maar iets op in te leveren!
     
    Mila27 vindt dit leuk.
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.103
    15.617
    113
    Vrouw
    Ik maak idd een weekmenu en merk dat we er ons goed aan houden.
    Vooral mijn man kon zich nogal laten gaan :roflmao:

    Ahzo het zijn ook echt ook kosten die et af gaan. Dan is 75 er wss snel door.

    Ik zit omwille van ziekte thuis. Dus het is slapen, zwangerschapspagina, dokter, ziekenhuis,...
    Saai dus :roflmao:.
    Wel goedkoop want ondanks dat de Belgische winkels open zijn, blijf ik daar met plezier weg :)
     
  15. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    @Liefeling Wow wat ben jij lekker bezig met de verkoop! Wat zal je huis straks leeg zijn haha.
     
  16. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Ik schrijf ook graag mee. Al lukt niks kopen momenteel even niet, net voor een kleine €150,- nieuwe tweedehands kleding voor dochter gekocht, ik koop voor haar op voorraad. Draagmaat is nu 116 qua broeken, shirts kan 122-128 ook.
    Inmiddels heb ik voor haar weer wat kratjes gevuld, zomerkleding, mt 122, met 128 en wat 134. Ze is aardig stabiel qua smaak en vindt het geweldig om pakketten kleding uit te pakken. Voor haar hoef ik dit jaar ook eigenlijk niks meer te kopen, behalve misschien nieuwe Teva's en in de winter weer nieuwe snowboots, schoenen hebben we in de zomer bij een dumpwinkel ingeslagen.
    Voor baby voor €20 pakket kleding gekocht, samen met wat ik nog van zijn broer heb kan baby de komende jaren ook vooruit.

    Verder komt de grootste uitgave van dit jaar. Auto kwam niet door de APK, gelijk een goed excuus om voor een iets grotere auto te gaan.

    Man mag een flinke behandeling bij de tandarts die nog volledig door de verzekering gedekt gaat worden.

    Schutting kan eindelijk vervangen worden, ketel moet nog en spouwmuurisolatie.

    Doel voor dit jaar is op 1 januari op hetzelfde spaarbedrag te staan als 1 januari dit jaar.

    Wel weer druk bezig met marktplaats verkoop. Snowboots en skikleding ging heel snel. Nu wat kledingpakketjes verkopen en schoenen waarvan een deel nieuw, dochter draagt naar school bijna nooit schoenen had iets teveel gekocht.
     
  17. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Hahaha! Mijn man kon ook veel onnodige luxe boodschappen inslaan. Echt zonde. Met goed inkopen en plannen kun je echt veel besparen.

    €75 voor de kinderen is inderdaad weinig. Maar dat bekijk ik per maand. In april zijn er weer kleren en luiers nodig, dus dan kan het zomaar €200 of €250 zijn.

    Wat vervelend dat je thuis zit. Wordt je wel weer beter?
     
  18. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ja! De teller voor februari staat vandaag op €155. Mijn doel voor februari was €250, maar dat wordt nog een uitdaging...
    Mijn huis was behoorlijk vol, dus het was hard nodig. Ik werd zo enorm onrustig van alle spullen.
     
  19. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat fijn dat je zo'n voorraad kleding hebt. Dat scheelt behoorlijk in de uitgaven.
    Even nieuwsgierig, wat heeft je dochter dan aan haar voeten als ze naar school gaat?

    Een mooi streven om geen spaargeld in te leveren dit jaar en toch te investeren in jullie huis.
     
  20. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    #180 Liefeling, 14 feb 2021
    Laatst bewerkt: 14 feb 2021
    Nou, mijn budget is volledig op. Boodschappen voor de hele week in huis en een volle tank. Als er geen onvoorziene dingen gebeuren komen we zaterdag (= einde vd maand) op bijna 0 uit. Het is deze maand iets krapper dan vorige maand. Maar bijna 0 is goed, een van mijn doelen elke maand is om in de groene cijfers te eindigen. Maar ook om met het bedrag dat over is het beetje studieschuld versneld af te lossen. Dat gaat nu dan niet lukken.
    Maar wel €1150 gespaard en nog €750 extra gespaard van de teruggave van voorschot eigen risico zorgverzekering dat we niet hebben gebruikt. Heel fijn! En ook de voorraadkast deze maand goed kunnen aanvullen.
    Ik krijg wel nog een bedrag van €45 terug van iets dat ik geretourneerd heb. Dus dat zou dan toch nog naar de extra aflossing van de stufi kunnen gaan. Alle beetjes helpen.

    Ik heb afgelopen week onze telefonierekening met €30 p.m. omlaag gekletst. Daar waren wel 3 telefoontjes voor nodig. €15 van ons internet en tv abonnement af en van beide mobiele telefoonabonnementen €7,50 af. En dan ook nog eens mijn bundel omlaag gezet. In totaal gaan we van deze 3 vaste lasten van €141 naar €100 per maand! :eek::thumup: Klinkt nog steeds veel, maar ik krijg nog een telefoonvergoeding van €25 van mijn werk en heb een hele ruime bundel en een van de abo's zit ook de afbetaling van het telefoontoestel in.
    Dat scheelt zomaar honderden euro's op jaarbasis, terwijl we er niets van gaan merken in de praktijk!
     

Deel Deze Pagina