Speen afleren: wanneer en hoe

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Chantico, Jan 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ons dochtertje van vijf maanden heeft 's nachts vaak een speen in haar mondje. We proberen haar zonder speen in slaap te laten vallen en als ze moe genoeg is lukt dat ook prima. Maar vaak wordt ze dan in de loop van de nacht toch wakker en heeft ze de speen nodig om weer in slaap te kunnen vallen. Soms heeft ze m ook 's avonds al nodig en gaat ze dus met speen in de mond slapen.

Op zich zijn we blij dat ze de speen accepteert, want dat wilden we liever dan dat ze ging duimen, omdat dat het makkelijker af te leren zou zijn. En daar willen we dus op het juiste moment mee beginnen.

Hoe (en op welke leeftijd) kunnen we haar het beste de speen weer gaan ontwennen? Wat we nu dus doen is m niet altijd geven als ze gaat slapen. Ook trek ik m wel eens uit haar mond als ze al slaapt, zodat ze ook leert slapen zonder iets in haar mond. 's Nachts doe ik dat uit gemakzucht meestal niet :oops: , want dan weet je zeker dat je er eerder of later toch weer uit moet om m te geven. Maar ook als ze m wel heeft bij het in slaap vallen verliest ze m toch, of spuugt ze m zelf uit. En later wil ze m weer hebben… Per nacht moet ik ongeveer 6 x lopen om de speen weer te geven die ze verloren was (Of ging ze huilen en verloor ze daardoor de speen? Je weet het niet…)

Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen een verloren speen zelf weer in hun mond stoppen?

En vanaf welke leeftijd hebben kinderen minder zuigbehoefte? Ik dacht ergens met 6 of 8 maanden, maar weet het dus niet zeker. Is dat ook het moment om de speen af te gaan leren, of gaat die dan een nieuwe functie vervullen: veiligheid. Op die leeftijd krijgen ze namelijk toch ook meer last van verlatingsangst?

Wat zijn do's en don'ts bij het afleren van de speen? Graag ervaringen!

2. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,093
    1,073
    113
    Hier met 10 maanden afgeleerd.
    Gewoon in een keer niet meer gegeven.
    Heeft er twee nachtjes misschien om gehuild, maar daarna ook nooit meer.

Hier kon ze 'm zelf ook niet pakken,
    want ze gooide 'm altijd uit haar bedje.
    Dus op gegeven moment was ik het zat (paar keer per nacht er uit),
    en gewoon niet meer gegeven. :)

3. veertje

veertje Fanatiek lid

Er is mij verteld dat je het het beste bij 6 maanden af kan leren.

4. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    3,801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    ik haalde een spuugdoekje door de ring van t speentje, kon ie ook niet zo makkelijk uit t ledikant vallen ;)

5. Setteke

Setteke Niet meer actief

Wij zijn gaan ontwennen met 1,5 jaar. Toen mocht hij hem niet meer overdag hebben. Hij gebruikt hem nu nog om te slapen. Dat vind ik niet zo'n probleem. Een stukje veiligheid, zijn kikker en speen.

Tymen was denk ik een maand of 9 dat hij zijn eigen speen weer pakte. Maar dat kan bst eerder, tymen was met alles wat later door zijn prematuriteit. Eventueel kun je er zo'n speciaal spenendoekje aan doen, kan ze hem wat makkelijker vinden.

Volgens mijn moeder was het bij mij ineens over met de speen. Ze heeft gezegd op een gegeven ,moment (toen ik drie was ofzo) van als je hem nou verliest krijg je geen nieuwe. Het was zo klaar.

6. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    mijn zoontje mag de speen sinds ongeveer 2 a 3 maanden niet meer overdag. Alleen nog 's nachts en in de auto of in de trein als hij echt heel moe is (hele dag kdv en dan rond 18.00 in een overvolle trein naar huis) 's nachts heeft hij hem eigenlijk ook nooit meer in, alleen nog om in slaap te vallen. Wanneer ik dat ga afleren weet ik niet, voorlopig niet in ieder geval.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,346
    36,205
    113
    Mijn zoontje mag de speen alleen tijdens het slapen of in de auto. Nooit gewoon overdag eigenlijk. Wacht nog wel even met afleren denk ik, hij vind het nog zo lekker vertrouwd met zijn knuffeltje samen. Zie het probleem er ook niet zo van. Ja, een kind van 3 dat rond loopt met een speen vind ik verschrikkelijk, maar alleen bij het slapen vind ik het niet zo erg.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Isabella mag haar speen alleen in bed ( boven dus) en heel af en toe in de auto als we een eind moeten rijden en ze moe is.

Verder ga ik het haar niet afleren. Waarom zou ik dat doen?

Ze geeft zelf wel aan als het genoeg is.

Ze laat hem nu ook al af en toe liggen in bed. Ik laat het helemaal aan haar over.

9. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    ze hebben er allebei hier 1 gehad om een ritm te geven in de voeding daarna geen meer gegeven en geen rpblemen mee gehad

10. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    0
    36
    Hoi,

Ik heb niet zo zeer ervaring met afleren, want ons dochertje gaf zelf aan dat ze 'm niet meer wilde met 5 mnd. Bij het naar bed brengen 's avond hield ze haar mond ineens stijf dicht toen ik haar de speen wilde geven, ik was helemaal verbaasd want daarvoor wilde ze 'm altijd en was het ook huilen zonder speen. Toen het bij het volgende slaapje weer precies hetzelfde ging heb ik besloten de speen helemaal niet meer aan te bieden... en dat was het einde! :D

Je zegt trouwens dat je liever hebt dat ze gaat duimen omdat dat makkelijker af te leren is, maar volgens mij is het andersom. Een speen kun je namelijk afpakken als je het niet meer wilt, een duim of vinger niet. Dus juist duimen is lastiger af te leren... zo heb ik het altijd begrepen en klinkt mij ook wel logisch... :(

11. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Alyna krijgt enkel de speen om te slapen of in de auto/buggy bij een lange wandeling.

Verder heeft ze er ook geen behoefte aan.

Ik vind het niet erg dat ze 'm 's nachts nog nodig heeft, dus ben niet van plan daar iets aan te veranderen als ze het zelf niet aangeeft. ;)

Ik moet er gelukkig maar heel zelden uit om 'm te gaan geven 's nachts.

12. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Volgens mij zegt de ts juist dat een speen makkelijker af te leren is en dat ze om die reden blij is dat ze een speen pakt en niet haar duim ;)

Louise krijgt al denk ik een jaar haar speen niet overdag. Een speen is voor in bed. Als ze gaat slapen krijgt ze haar speen en haar nijntje knuffel. Zodra ik haar uit bed haal en heb verschoond/aangekleed moet ze nijntje en haar speen in bed gooien. En dat doet ze altijd netjes. Overdag krijgt ze haar speen alleen als ze ziek is. Ik heb er verder geen moeite mee dat ze snachts een speentje heeft dus ik ga haar het voorlopig ook niet afleren.

13. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    Ons meisje van 1,5 jaar krijgt haar speentje in bed, in de auto en in de buggy en gewoon als ze moe is en zichzelf hier niet overheen kan zetten, oftwel zichzelf enorm in de weg zit. Bij dit laatste hebben we gemerkt dat ze dan met 5 minuten speen weer zo een uur, anderhalf uur kan overbruggen.

De speen schijnt slecht te zijn voor de stand van de tandjes. Vandaar dat ik natuurlijk het liefst geen speen geef. Ik moet zeggen dat ik er dan ook erg tegen op zie om haar de speen niet meer te geven. Dit omdat ik het idee heb dat ze er nog niet zonder kan. Maar voorlopig laten we het zoals het is.

Ons zoontje van 6 weken krijgt nu ook de speen, maar ik merk nu al dat hij een veel mindere zuigbehoefte heeft dan dat mijn dochtertje had. Dus wie weet gaat het bij hem wel wat makkelijker!

14. Dushi

Dushi Niet meer actief

Aan mij heb je niet veel. Ik ga het haar niet verbieden.
    Ik heb tot de vierde klas (groep 6) geduimd en had een paar voortanden! Beugels waren niet aan te slepen :)

Als ik haar van het duimen af kan houden, graag !

Ze loopt er overdag af en toe mee, daar kan ik aan zien dat ze een dipje heeft of moe is. 's Avonds slaapt ze ermee. Soms gooit ze 'm er 's nachts uit.

Ben alang blij dat ze nu twee dagen doorslaapt 's nachts. Ga ik het drama van de speen niet op me hals halen ;)

15. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

Nov 17, 2008
    4,166
    397
    83
    die van mij is ook nog verslaafd aan haar speen en haar knuffel. die combi wil ze dan ook steeds.. ik ben nu van plan dat ze de speen in bed moet leggen als we naar beneden gaan...haar knuffel mag ze wel bij zich houden want dat is ook haar speelkameraadje.... wie moet er anders in de buggy? een schone luier of een slokje van haar drinken? :)

16. Jaydienne gebruikt haar speen bij het slapen gaan en heel af en toe als ze huilerig is vraagt ze naar haar speen, ook slaapt ze met haar popje. Ik vind dit voorlopig niks om haar het af te leren en denk dat ze prima aangeeft dat ze hem niet meer wilt. Ander met ca. 3jr ga ik het haar wel afleren.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,232
    7,278
    113
    Female
    Brabant
    Wij wilden Eva de speen met ongeveer 2-2,5 jaar gaan afleren. Want dan kan je goed uitleggen dat ze de speen niet meer krijgen en waarom niet. Ze mocht 'm sowieso alleen maar om te slapen en in het hele begin nog voor de zuigbehoefte (veel bv dus snel klaar). Ik vind het geen gezicht een kindje overdag met een speen in (als ze wakker zijn dus ;)), dus dat wilde ik sowieso niet.
    Maar goed, zo wilden wij het doen, maar het was niet nodig, want vanaf 5 maanden gebruikt Eva haar duim. Erg fijn vinden we zelf, al moeten we nu wel aanwennen dat ze 'm overdag niet in haar mond doet, dus dan leiden we haar af. En ze heeft in de kinderwagen niet geslapen vandaag, omdat het in slaap vallen zonder duim niet lukte (en ze had handschoenen aan vanwege de kou).

18. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    Sven krijgt de speen doorgaan alleen voor het slapen. wel krijgt hij een speen als hij heel moe is in de auto of wagen bijvoorbeeld.

momenteel loopt hij er overdag ook soms weer mee rond, zit midden in een sprong, slaapt slechter, heeft afschuwelijke tandenluiers en z'n billen tot bloedens toe kapot hierdoor. dan mag hij van mij echt gewoon z'n speen, daar haalt hij nog zoveel troost uit.

ik wilde vooraf persé vanaf een jaar de speen afleren, maar nu zien we wel hoe het gaat ;)

19. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dank voor alle reacties! Ik zie dat de meeste kindertjes ouder zijn dan onze Ise en nog steeds een speen hebben. Misschien hoeven wij ons er hier dan ook nog druk om te maken.

Wel een goed idee om de speen alleen in bed te leggen. Nu ligt er één speen in bed, en ook één beneden voor in de wandelwagen en héél soms op schoot. (Ze speelt er ook zo lief mee: probeert ze m zelf in te doen wat meestal niet lukt. Kan ze zichzelf heel lang mee vermaken :D )

20. marsab

marsab VIP lid

Oct 6, 2006
    6,315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Ik vind haar best jong nog hoor.
    Mijn zoontje leerde het vanzelf af met een maand of 9.
    Dan kunnen zichzelf al wat meer vermaken (d.m.v. kruipen o.i.d.) en zijn ze dus sneller afgeleid. Als ze nog jonger zijn kunnen ze ook nog zo weinig. Het komt echt wel goed. Mijn zoontje heeft hem dus ook alleen nog in bed in. En ik neem de speen voor de zekerheid mee als we een hele dag weg gaan. Dan kan hij hem in als hij het echt zat is. Vaak slaapt hij dan ook gelijk, als hij de speen krijgt.

We leren het hem af als we het hem ook duidelijk kunnen maken. Bijv. als we een 2e kindje krijgen. Dan kan je bijv. zeggen dat de speen nu voor het broertje of zusje is! En dat hij hem dan niet meer nodig heeft, omdat hij al zo groot is.

Share This Page