Hoi, ik ben student aan de verloskunde academie in Amsterdam. In de casus waar ik mee bezig ben vraagt een vriendin van de verloskundige haar of zij de bevalling wil begeleiden. Mijn vraag is of je dit als verloskundige zou doen. En aan (zwangere) vrouwen of zij zouden willen dat een bevriende verloskundige hun bevalling zou begeleiden. bedankt!
Hmm, ik denk dat ik dat ook wel zou willen doen. Dan heb je in ieder geval een hele speciale vriendschap, eentje voor het leven
de zus van mijn vriendin is VK, Nu ook de mijne, maar die heeft beide bevallingen van haar zus mee begeleidt!! Het is wel heel bijzonder. Overigens heeft zij of haar collega tot nu toe alle bevallingen van vriendinnen van mij begeleidt. Wij zijn ook speciaal naar hun praktijk gegaan, die net iets verder weg is van huis dan een andere. Ik vind het overigens wel een heel prettig idee, dat ik mijn beide VK's beter ken dan gemiddeld. Ik zie de zus van mijn vriendin en de andere VK ( is nl. vriendin van de zus) regelmatig bij mijn vriendin en op een feestje. Karin
Ja hoor, toevallig is de moeder van mn vriend kraamverzorgster en zij komt ook bij ons helpen. Geweldig vinden we dat !!!
Heel erg leuk om alle reacties te lezen! Hier heb ik heel erg veel aan. Opvallend zijn al jullie positieve reacties. Dan heb ik nog een vraag: Denken jullie dat de emoties van vriendin tot vriendin de beslissingen die op professioneel gebied moeten worden gemaakt in de weg kunnen staan? Bedankt!
Ik zou m'n bevalling ook graag laten begeleiden door een bevriende verloskundige. En ik denk dat een verloskundige professioneel genoeg moet zijn om haar persoonlijke mening los te kunnen laten als ze een vriendin begeleidt. Een verloskundige kan denk ik zelf het beste inschatten of ze het emotioneel gezien aankan om de bevalling van een vriendin te doen. Ook dat heeft met het professioneel uitoefenen van je beroep te maken, maar dit verschilt van persoon tot persoon (Denk dat je dat bedoelt met de tweede vraag toch?)
Ja, wij gaan het zelfs in een bepaalde situatie zo aanpakken ! In het ziekenhuis hier dichtbij is geen 24 uur pijnbestrijding beschikbaar. Moet ik overdag bevallen, is het wel beschikbaar en gaan wij met onze huidige VK naar dat ziekenhuis. Moet ik 's nachts bevallen, en denkt mijn huidige VK dat het lang kan gaan duren en dat ik pijnbestrijding nodig heb, gaan we naar een ander ziekenhuis iets verder weg. Maar ... mijn huidige VK kan daar niet heen omdat dat buiten haar regio is en ze dan te ver weg is voor andere patienten. Wij zijn bevriend met een VK, en zij heeft mij beloofd in dat geval met ons mee te gaan naar dat andere ziekenhuis en daar alles te begeleiden. Ik vind het een geweldige oplossing. Ben niet meer zenuwachtig voor de bevalling, maar kijk er zelfs naar uit sind we weten dat dit een optie is. Groetjes, Nikki F
ik denk dat je dat als VK zelf moet beoordelen. Ik weet dat de zus van de vriendin van mij achterwacht had geregeld, mocht zij het gevoel hebben zelf niet professioneel genoeg te kunnen handelen. En ik vind het heel professioneel om daarover na te denken en dit tevoren te regelen. Karin
ik denk dat emotie omdat het je vriendin is, nooit helemaal uitgeschakeld ka worden en dat het wanneer het wat spannender wordt, extra druk brengt op de schouders van de VK. Ik denk dat de veeleisendheid van de moeder daarin juist wat losjes wordt tov een onbekende vk. Je kent elkaar immers en dan kun je ook wat meer van elkaar hebben..
Fijn al die reacties! Dit kan ik goed gebruiken voor de casus die wij behandelen. Verder geeft dat idee van een achterwacht regelen ook een mooie invalshoek. Het is natuurlijk prettig voor kraamvrouw en verloskundige als de plannen onveranderd blijven, maar als een verloskundige niet meer professioneel kan handelen is een achterwacht wel ideaal. Dank jullie wel!
nee, wij willen dat niet. of in ieder geval mijn vriendin heeft al gezegt dat zij dat niet wilt doen. stel je voor dat er iets fout gaat of er is iets mis met het kindje, zij zou niet degene willen zijn die mij dit verteld! mij maakt het niet veel uit, maar wel een vreemd idee dat zij met haar snufferd tussen mijn benen zou zitten, laat dat maar aan een onbekende over!! haha!
Hier is de vk die mijn bevalling ook een bekende, ze is de vriendin van een neef van ons die we redelijk regelmatig zien. Ik heb er voor gekozen, zij had het aangeboden en ik ben benieuwd hoe het zal gaan!
Ik zou het niet doen. Omdat er tijden seen bevalling toch wel veel mis kan gaan en als je kindje er schade aan overhoud je het die persoon altijd kwadelijk zou nemen. Plus hoeft een goede vriend me niet open en blood te zien.